Permalänk

Wifi till övervåning

Hej,

Helt kass när det kommer till nätverk..

Finns det något som kan ta emot wifi och sen sända ut wifi igen?
Alltså trådlös router på nedervåningen som ska sända ut trådlöst till något på övervåningen som skickar det vidare?

Permalänk
Medlem

Kallas trådlösa repeatrar/range extender. Funkar oftast inte så bra, en bättre lösning är en trådad accesspunkt om du orkar/vill/kan dra en sladd till övervåningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Homeplug" ... nätverk via elnätet kanske vore ett gångbart alternativ också.

Permalänk
Skrivet av n0rman:

Kallas trådlösa repeatrar/range extender. Funkar oftast inte så bra, en bättre lösning är en trådad accesspunkt om du orkar/vill/kan dra en sladd till övervåningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag har läst om att dessa repeters skall funka sådär. Är inte hos mig lösningen ska vara. men tror att det inte går dra upp sladd till övervåningen

Skrivet av Exxovion:

"Homeplug" ... nätverk via elnätet kanske vore ett gångbart alternativ också.

Ska kolla på den lösningen

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag kör denna hemma för att få nät ut till garaget https://www.inet.se/produkt/5400015/zyxel-pla5206v2
funkar bra, kikar mest på lite youtube och netflix på laptopen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Medlem

hej. finns hur många lösningar som helst, Personligen gillar jag unifi sakerna men ska du bara ha ok wifi och kör standard asus router i övrigt skulle jag kollat på antingen att köpa en billig router med två band som stödjer ddwrt och sedan skapat en trådlös brygga med ena bandet. anledningen till att man inte bör använda en vanlig repeter är för man halverar hastigheten som körs, och då är det den slöaste saken på wlan som sätter standarden (och sedan halva den hastigheten) gör du som jag skrev ovan behåller du full hastighet. Annars kan du alltid sätta en https://www.ubnt.com/airmax/nanobeam-ac-gen2/ på övervåningen och sedan sätta en ap till den. då behåller du också hastigheten. (aningen överdrivet dock just detta sätt kör jag på en förening och är hur stabilt som helst med bra hastigheter. (funkar även bra om man har öppna wlan nära sig om man vill ha gratis internet
ska du köra via elnät måste du se till att du är på samma fas och att det är någorlunda ok installation.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@aragon: Tror han kör på nån router man får av telia idag, ska kolla mera utförligt imorgon. Unifi sakerna ser ju väldigt bra ut! Blir kanske lite för mycket pengar i slutändan?

Två band menar du ett med 5GHz och ett med 2.4GHz? Och hur skapar man en trådlös brygga? ddwrt?

Är som sagt helt okunnig inom nätverk. Brukar bara köpa en router, stoppa in nätverkskabeln och köra

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/repeater/tp-link-tl...

Använder denna hemma, funkar hur bra som helst. Den skapar ett eget nät så lätt att ställa in vilket man vill vara uppkopplad emot. Har funkat helt felfritt, bara ställa in första gången och sedan har det inte varit nått strul alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

@aragon: Tror han kör på nån router man får av telia idag, ska kolla mera utförligt imorgon. Unifi sakerna ser ju väldigt bra ut! Blir kanske lite för mycket pengar i slutändan?

Två band menar du ett med 5GHz och ett med 2.4GHz? Och hur skapar man en trådlös brygga? ddwrt?

Är som sagt helt okunnig inom nätverk. Brukar bara köpa en router, stoppa in nätverkskabeln och köra

Det lättaste är kanske om du frågar han vad det får kosta, samt vad det är för krav han har, tex ska han och flera andra streama video mm eller är det slösurf som gäller med enstaka video strömmar i lägre kvalitet?
Unifi behöver inte bli så dyrt, säg 1000-1500 för den lösningen med en unifi ap ac lte.
Det går även använda sig av tex unifi ap ac pro, den har funktionen med brygga inbyggt. och kan även ge en fast lina om man längre fram vill använda en dator med kabel. (dock bara testat det av en olyckshändelse)

att köra in ddwrt på en router är superlätt och finns hur många guider som helst, man helt enkelt ansluter en dator och gör en "uppdatering" sedan väljer du brygga client läge (skapar en brygga med 5 bandet som blir en client) du får då välja vilket band du/nätvärk du vill brygga, sedan slår man in lösenordet för det valda nätet.
Man ska dock nämna att en konsument router med ddwrt aldrig kommer bli lika stabil som ovan unifi lösning skulle bli.
men igen allt handlar om vad har har för krav.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/repeater/tp-link-tl...

Använder denna hemma, funkar hur bra som helst. Den skapar ett eget nät så lätt att ställa in vilket man vill vara uppkopplad emot. Har funkat helt felfritt, bara ställa in första gången och sedan har det inte varit nått strul alls.

med den halveras hans wlan från telia routern, kör telia routern på 150mb/s kommer han få 75mb/s vid optimala förhållanden.
dvs jäkligt slött nät. har han 300mb/s som denna stödjer, blir det max 150mb/s vid optimala förhållande. (man har aldrig optimala förhållande, särskilt inte genom väggar och tak)

ps: vad har du för anslutning och vad får du om du kör ett tptest trådlöst genom denna?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

med den halveras hans wlan från telia routern, kör telia routern på 150mb/s kommer han få 75mb/s vid optimala förhållanden.
dvs jäkligt slött nät. har han 300mb/s som denna stödjer, blir det max 150mb/s vid optimala förhållande. (man har aldrig optimala förhållande, särskilt inte genom väggar och tak)

ps: vad har du för anslutning och vad får du om du kör ett tptest trådlöst genom denna?

Ja det är ju NoN billigaste repeater så nån top of the line prestanda kanske man inte ska förvänta sig, jag menade mer att det inte behöver vara en massa strul som det skrevs innan i tråden.

Har ingen aning vad för anslutning jag har, det är Telia och snabbt nog för att 3 tv-apparater ska kunna streama samtidigt som jag lirar på datorn utan att nån blir lidande.

Anledningen att jag skaffade denna var att ena ungens cromecast inte hade mottagning på hennes rum, jag köpte och satte upp denna halvvägs och efter det har hon inte klagat nått mer.

Det lilla jag kan så är 2,4 GHz bandet bättre på att ta sig genom väggar och har större räckvidd generellt, men når inte samma hastighet som 5 GHz. Såg nu att de för 319:- har en 5 GHz repeater så om prestandan är kritisk så kanske den kan vara ett bättre alternativ.

Med tptest, menar du typ Bredbandskollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ja det är ju NoN billigaste repeater så nån top of the line prestanda kanske man inte ska förvänta sig, jag menade mer att det inte behöver vara en massa strul som det skrevs innan i tråden.

Har ingen aning vad för anslutning jag har, det är Telia och snabbt nog för att 3 tv-apparater ska kunna streama samtidigt som jag lirar på datorn utan att nån blir lidande.

Anledningen att jag skaffade denna var att ena ungens cromecast inte hade mottagning på hennes rum, jag köpte och satte upp denna halvvägs och efter det har hon inte klagat nått mer.

Det lilla jag kan så är 2,4 GHz bandet bättre på att ta sig genom väggar och har större räckvidd generellt, men når inte samma hastighet som 5 GHz. Såg nu att de för 319:- har en 5 GHz repeater så om prestandan är kritisk så kanske den kan vara ett bättre alternativ.

Med tptest, menar du typ Bredbandskollen?

Hej, japp bredbandskollen menar jag, Telia går via kabel så det påverkas inte av hastigheten på wlanet, men med andra ord bör du ha rätt bra hastighet in i routern.
för att testa hastigheten och vara säker på att du går genom extendern, ta en laptop eller mobilen och ställ dig i dotterns rum och gör mätningen. jämför sedan resultat med en kabel in i routern (tex datorn du spelar på om den har sladd). Stream via chromecast säger inget då det troligen transcodas, dvs en större film konverteras till ett format som kan vara väldigt litet. (ju lägre hastighet desto sämre bild) 2.4 har en längre räckvidd medans 5ghz är lite kortare men har vanligen bättre hastighet. Men är avståndet bara lite för långt får du troligen bättre fart/stabilare av 2.4 bandet (behöver inte vara stora avstånd)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Det lättaste är kanske om du frågar han vad det får kosta, samt vad det är för krav han har, tex ska han och flera andra streama video mm eller är det slösurf som gäller med enstaka video strömmar i lägre kvalitet....

Ursäkta för sent svar här men har kollat lite mera med han nu!

Det hela får kosta max 1500kr
Har en router på nedervåningen som är från telia
Han vill ha Wifi samt kabel på övervåningen (wifit är mest till mobiler och surfplatta). Kabeln ska det streamas och spelas på.
Så alltså Telia nedervåning wifi - brygga övervåning wifi kabel
Helst något plug and play som inte är för krångligt

Han har kollat in Asus EA-AC87 ( https://www.asus.com/Networking/EAAC87/ ), men jag fattar det som att den bara kan ta mot wifi sen ut genom kabel? Inte båda samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mästaren:

Ursäkta för sent svar här men har kollat lite mera med han nu!

Det hela får kosta max 1500kr
Har en router på nedervåningen som är från telia
Han vill ha Wifi samt kabel på övervåningen (wifit är mest till mobiler och surfplatta). Kabeln ska det streamas och spelas på.
Så alltså Telia nedervåning wifi - brygga övervåning wifi kabel
Helst något plug and play som inte är för krångligt

Han har kollat in Asus EA-AC87 ( https://www.asus.com/Networking/EAAC87/ ), men jag fattar det som att den bara kan ta mot wifi sen ut genom kabel? Inte båda samtidigt?

Ska han ändå dra kabel upp till övervåningen är en accesspunkt det bästa alternativet. Jag har mest erfarenhet av Ubiquiti men andra billigare märken funkar säkert också bra.

https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@n0rman: Nej ingen kabel upp till övervåningen. Wifi upp till övervåning som sedan ska sända ut i wifi och kabel

Permalänk
Medlem

@Mästaren:

antingen sätter du två ap ac lte men då får du lite problem med att få trådad anslutning på andra våning.
alternativ två spräcker budget: då sätter du 1 ap ac lte vid router sedan en ap ac pro på andra våning, då får du både wlan och trådat.
anledningen till att du ska använda två unifi är för dom är gjorda att fungera på detta sätt utan att tappa så mycket
som du skulle göra med en vanlig extender.
ytterligare alternativ är att använda tex en airmax nanobeam och sätta en unifi ap lte/pro på övervåningen. (stabilas men överdrivet)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv

Det är ganska dyrt, men jag köpte ett trepack av Google WiFi till mina päron som bor i en flerplansvilla. Den pallar med deras datorer, mobiler, TVs, Apple TVs osv på samma gång har full täckning i stort sett i hela huset. Sen att jag kan fjärrstyra/supporta från Stockholm gjorde inte saken sämre

Men det sagt finns det säkert bättre och billigare lösningar också. I min lägenhet kör jag homeplugs till en router och det funkar också perfekt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Panzerfister:

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/repeater/tp-link-tl...

Använder denna hemma, funkar hur bra som helst. Den skapar ett eget nät så lätt att ställa in vilket man vill vara uppkopplad emot. Har funkat helt felfritt, bara ställa in första gången och sedan har det inte varit nått strul alls.

Skrivet av Mästaren:

@n0rman: Nej ingen kabel upp till övervåningen. Wifi upp till övervåning som sedan ska sända ut i wifi och kabel

Problemet med repeaters eller bryggor (om du vill koppla vidare med kabel) är att de lastar ner det trådlösa nätet. Detta spelar roll eftersom alla enheter pratar genom samma medium. WiFi innehåller tekniker för att undvika att enheter pratar i munnen på varandra, men det innebär också att hastigheten i hela nätet dras ner för varje enhet som kopplar upp och är aktiv. Idag när allt fler enheter ansluter trådlöst blir det ett större och större problem. Själv har jag ca 15 trådlösa enheter som är igång en kväll när barnen är hemma.

I detta avseendet agerar en repeater dels som en extra enhet som sänker farten, plus att all trafik som går över repeatern skickas genom luften två gånger, vilket ytterligare drar ner farten.

Ser vi till alternativet som jag tycker är att dra fram en nätverkskabel till ett bra ställe mitt i huset och sätta upp en Ubiquiti AccessPunkt där så får du ett mycket bättre nät som alla enheter i huset kan dra nytta av. Den enda nackdelen är ett engångsjobb med att dra fram kabeln. Funderar man lite innan om hur man ska göra kabeldragningen så tar det på sin höjd någon timma att fixa till en snygg lösning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

"Homeplug" ... nätverk via elnätet kanske vore ett gångbart alternativ också.

Skulle vara perfekt, men det är 2 olika faser så tror inte det går. Styfarsan hatar kablar..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE