Stöd för ipv6

Stöd för ipv6

Hej!

Jag är nyfiken på hur planen ser ut för stöd av ipv6 på webbsidan.
Är det något speciellt som hindrar er att slå på det eller har det bara inte blivit av?

Skrivet av sebmod:

Hej!

Jag är nyfiken på hur planen ser ut för stöd av ipv6 på webbsidan.
Är det något speciellt som hindrar er att slå på det eller har det bara inte blivit av?

Hej,

Det är ingenting som är planerat just nu men jag ser till att lyfta frågan och se om det går att planera in.
Är det något specifikt som gör att du vill de ipv6 stöd på sidan?

Mvh // Anton

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Klorixx:

Hej,

Det är ingenting som är planerat just nu men jag ser till att lyfta frågan och se om det går att planera in.
Är det något specifikt som gör att du vill de ipv6 stöd på sidan?

Mvh // Anton

Skickades från m.sweclockers.com

Har egentligen inget användningsområde för sweclockers som kräver ipv6. Alla enheter jag använder har tillgång till ipv4 och min trådade internetleverantör har bara stöd för ipv4 så där behöver jag använda tunnel. Det är väl snarare att jag skulle vilja se en dag i vår närtid då alla tjänster jag använder över internet finns tillgängliga via ipv6.

Det är antagligen väldigt långt kvar tills vi får akut brist på ipv4-addresser i Sverige eftersom operatörer har börjat rulla ut CG NAT. Så de enda som kommer märka något av det är de som kör någon sorts server eller använder p2p-applikationer över privat anslutning. Och det är väl också en av anledningarna till att övergången tar så lång tid, att hotet om att adresserna kommer ta slut ligger så långt in i framtiden. Det hjälper inte heller att de flesta internetleverantörerna har varit väldigt dåliga på att stödja ipv6 över privata abonnemang så de flesta har inte tillgång till ipv6 alls. Enligt Google har Sverige ca 6.5 % jämfört med den globala nivån ca 20 %, vilket är förfärligt för en IT-nation som Sverige. Men jag har kommit från ämnet.

Sammanfattningsvis så finns det ingen riktig brådska eftersom adressbristen löses på annat sätt och att så få i Sverige ändå har stöd för ipv6, så jag förstår ifall andra saker är högre prioriterade. Däremot är stöd för ipv6 något som kommer behöva implementeras om det så är nu, om 5 år eller om 10 år.

Hej,
Har det hänt något mer här?
Hade vart fint att få igång IPv6 på Sweclockers då flera av de stora mobiloperatörerna(Tele2, Comviq, Com Hem, Tre) nu kör fullt IPv6 i mobilnäten så det skulle snabba upp toalettsurfen om man kunde köra IPv6 hela vägen som ju presterar bättre än gamla IPv4 plus att man slipper gå igenom operatörernas trötta CG-NAT boxar.