Dell U3818DW – 38-tumsskärm med fokus på bildkvalitet och färgåtergivning

Permalänk
Melding Plague

Dell U3818DW – 38-tumsskärm med fokus på bildkvalitet och färgåtergivning

Bredden och pixelmatrisen är poängen med Dells senaste skärm, men konsekvent färgkvalitet över ytan och vettiga funktioner gör U3818DW till något mer än enbart en bred allroundskärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Denna typ av skärmar borde kallas ultralåga i stället för ultrabreda, trist att så många beskär på höjden i stället för att göra skärmarna bredare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På vissa av Dells skärmar ska det gå att göra skärmen som två "virtuella" skärmar, dvs det blir två sömlösa skärmar i samma panel för operativsystemet. Är det något som fungerar här, eller som någon testat överhuvudtaget?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Än en gång för låg upplösning då skärmen fokuserar på bildkvalité och inte för spel. Dubbla upplösningen tack.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Denna typ av skärmar borde kallas ultralåga i stället för ultrabreda, trist att så många beskär på höjden i stället för att göra skärmarna bredare.

Behöver du höjd är det ju bara att montera den vertikalt. Men det är ju bara att kika på 4k 5k och kanske 8k skärmar om du behöver mer utrymme att jobba med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@ph0x:

Hur menar du? Med två separata bildkällor eller för att hantera fönster smidigt?

Jag kör samma skärm som i klippet. https://www.youtube.com/watch?v=SQWur8LhPYE
För det senare så medföljer ett program som funkar i Windows. För MacOS kan jag rekommendera Moom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0x:

På vissa av Dells skärmar ska det gå att göra skärmen som två "virtuella" skärmar, dvs det blir två sömlösa skärmar i samma panel för operativsystemet. Är det något som fungerar här, eller som någon testat överhuvudtaget?

Har inget med skärmen att göra, finns den typen av program för virtuella monitorer för de flesta OS. Sen finns nog inte behovet på samma sätt idag tycker jag om man inte ska köra typ fullskärmsvideo, spel eller liknande. Nu när Windows ÄNTLIGEN fått stöd för Virtuella Skrivbord så ökar möjligheterna ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Denna typ av skärmar borde kallas ultralåga i stället för ultrabreda, trist att så många beskär på höjden i stället för att göra skärmarna bredare.

Japp. När man väl vant sig vid att ha en 55" OLED på skrivbordet så känns dessa ultrakompakta skärmar inte som mycket att ha

Bra recenssion dock som vanligt av Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Denna typ av skärmar borde kallas ultralåga i stället för ultrabreda, trist att så många beskär på höjden i stället för att göra skärmarna bredare.

Konstigt resonemang. Hur ser du på en skärm om den är beskuren eller breddad? Den är ju varken eller! Den har en viss tum på diagonalen och en viss aspect ratio. Finns ultrabreda skärmar i alla möjliga storlekar men så länge du jämför höjden med en smalare skärm med samma diagonal så är ju den ultrabreda lägre!? Sluta jämföra med högre skärmar. Jämför två skärmar med samma höjd där den ena är 16:9 och den andra är 21:9. Jämför inte äpplen med päron!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulis:

@ph0x:

Hur menar du? Med två separata bildkällor eller för att hantera fönster smidigt?

Jag kör samma skärm som i klippet. https://www.youtube.com/watch?v=SQWur8LhPYE
För det senare så medföljer ett program som funkar i Windows. För MacOS kan jag rekommendera Moom.

Tror det är funktionen picture-by-picture, typ denna:
https://www.youtube.com/watch?v=9vjo22dqVq4

Men att man kör med två kablar från samma dator, och därmed får det att verkar som två skärmar på en skärm.

Annars verkade det vara smidigt program, Dell Display Manager.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har inget med skärmen att göra, finns den typen av program för virtuella monitorer för de flesta OS. Sen finns nog inte behovet på samma sätt idag tycker jag om man inte ska köra typ fullskärmsvideo, spel eller liknande. Nu när Windows ÄNTLIGEN fått stöd för Virtuella Skrivbord så ökar möjligheterna ännu mer.

Nu tänker jag att man kör RemoteApp i fullskärm på en skärm, RDP i fullskärm och t.ex.videos i fullskärm, och vill ha två fullskärmsfönster bredvid varandra. Nu finns det iofs "Snap to" funktionen i Windows 10, så det ska vara lättare att dela upp skärmytan - vilket jag pinsamt hade helt glömt bort tills jag såg lite fler videoklipp om Ultrawideskärmar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Låter som LGs panel.. lite sent att släppa den nu?

Synd jag som hade hoppats på prissäkningar i och med deras nya 5k skärm..som verkar dröja för evigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0x:

Nu tänker jag att man kör RemoteApp i fullskärm på en skärm, RDP i fullskärm och t.ex.videos i fullskärm, och vill ha två fullskärmsfönster bredvid varandra. Nu finns det iofs "Snap to" funktionen i Windows 10, så det ska vara lättare att dela upp skärmytan - vilket jag pinsamt hade helt glömt bort tills jag såg lite fler videoklipp om Ultrawideskärmar

Just RDP är ett av skälen att jag kör Virtuella Skrivbord då dom inte alltid funkar så bra i annat än fullskärm. Kan absolut rekommenderas för den som inte testat att köra med virtaul desktops, kör själv en 4-5 stycken. Sen kan man t.ex. komplettera med Divvy om man vill ha riktig kontroll på fönstren men tycker Windows inbyggda stöd ihop med Virtaul Desktops funkar riktigt bra. Och en stor skärm då

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen att köpa en sådan här skärm än att köpa tre stycken mindre skärmar för en billigare prislapp? Om man bortser från att man slipper skärmkanterna, och att fysiskt utrymme inte är något problem. Jag använder datorn främst till programmering och filmvisning. Kanske kan få in lite RTS-spelande också.

Det är billigare att köpa tre stycken Dell UltraSharp U2518D än en Dell UltraSharp U3818DW Curved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr. Hyde:

Vad är fördelen att köpa en sådan här skärm än att köpa tre stycken mindre skärmar för en billigare prislapp? Om man bortser från att man slipper skärmkanterna, och att fysiskt utrymme inte är något problem. Jag använder datorn främst till programmering och filmvisning. Kanske kan få in lite RTS-spelande också.

Det är billigare att köpa tre stycken Dell UltraSharp U2518D än en Dell UltraSharp U3818DW Curved.

Videoredigering, programmering, film och lite annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Videoredigering, programmering, film och lite annat.

Men vad är det som gör den här skärmen bättre än tre stycken Dell UltraSharp U2518D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Låter som LGs panel.. lite sent att släppa den nu?

Synd jag som hade hoppats på prissäkningar i och med deras nya 5k skärm..som verkar dröja för evigt

Denna börjades säljas för mer än 8 månader sedan, den är inte exakt ny

Skrivet av Mr. Hyde:

Men vad är det som gör den här skärmen bättre än tre stycken Dell UltraSharp U2518D?

1. USB-C med 100W strömförsörjning vilket passar perfekt till alla nya bärbara datorer som kan laddas via USB-C, MacBook Pro, Dell XPS etc

2. Ultrabrett spelande och användande utan kanterna som du själv poängterade i tidigare inlägg!

Jag tycker personligen att det ser bättre ut med en stor skärm jämfört med två eller tre mindre skärmar. Jag gick själv från två stycken Dell UP2716D till denna och jag ångrar ingenting

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr. Hyde:

Men vad är det som gör den här skärmen bättre än tre stycken Dell UltraSharp U2518D?

Ingen bezel. En ultrawide är inte tre skärmar... det är ungefär två skärmar. Annars så håller jag med dig, tre skärmar eller två skärmar är bättre än en ultrawide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

1. USB-C med 100W strömförsörjning vilket passar perfekt till alla nya bärbara datorer som kan laddas via USB-C, MacBook Pro, Dell XPS etc

2. Ultrabrett spelande och användande utan kanterna som du själv poängterade i tidigare inlägg!

Jag tycker personligen att det ser bättre ut med en stor skärm jämfört med två eller tre mindre skärmar. Jag gick själv från två stycken Dell UP2716D till denna och jag ångrar ingenting

Skrivet av anon285805:

Ingen bezel. En ultrawide är inte tre skärmar... det är ungefär två skärmar. Annars så håller jag med dig, tre skärmar eller två skärmar är bättre än en ultrawide.

Så ni känner att den "ramfria" upplevelsen har en större inverkan en vad det ser ut som på pappret? Ska ha det i åtanke när jag tittar på skärmar.

Hur är skärmar i den här formfaktorn i jämförelse med skärmar på runt 40" och 4K? Som exempel finns Dell P4317Q, Philips BDM4037UW och LG 43UD79-B som ligger några tusenlappar under den här skärmen.

EDIT: Det verkar som att du (mikroplugg) hann redigera sitt svar mellan det att jag läste inlägget och kopierade texten för att citera ditt svar. Såg först ut som att du tyckte att den kantfria upplevelsen var väldigt positivt.

Lade till mikropluggs svar.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Hyde:

Så ni känner att den "ramfria" upplevelsen har en större inverkan en vad det ser ut som på pappret? Ska ha det i åtanke när jag tittar på skärmar.

Hur är skärmar i den här formfaktorn i jämförelse med skärmar på runt 40" och 4K? Som exempel finns Dell P4317Q, Philips BDM4037UW och LG 43UD79-B som ligger några tusenlappar under den här skärmen.

EDIT: Det verkar som att du (mikroplugg) hann redigera sitt svar mellan det att jag läste hans inlägg och kopierade texten för att citera ditt svar. Såg först ut som att du tyckte att den kantfria upplevelsen var väldigt positivt.

Jag var anti-ultrawide först men efter att ha testat på ultrawide i ett halvår så gillar jag det starkt

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brekker:

Denna börjades säljas för mer än 8 månader sedan, den är inte exakt ny

Läste någonstanns att den kanske släpps till juni eller så.

Vet inte var du fått 8 månader sedan från men du kanske tänker på någon annan skärm och inte den som är 5k x 2160

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Läste någonstanns att den kanske släpps till juni eller så.

Vet inte var du fått 8 månader sedan från men du kanske tänker på någon annan skärm och inte den som är 5k x 2160

@Brekker syftar på skärmen som recenserades i artikeln[0] som du kommenterar. Tror att det har skett ett missförstånd någonstans. Ska Dell släppa en Ultrawide 5K skärm snart?

[0] https://www.inet.se/produkt/2210792/dell-38-ultrasharp-u3818d...

Permalänk
Inaktiv

@Mr. Hyde: Enligt mig så är ett stativ med flera armar för varje skärm bättre än en ultrawide, det är inte så att jag stör mig på bezel men man hör oftast från andra som äger en ultrawide att det är en fördel. Och om du spelar på en ultrawide, så kan du inte multitaska som på flera olika skärmar eftersom det är fullscreen/1440p. Självklart kan man lira med borderless windows i lägre upplösning, men då utnyttjar man inte en ultrawide 100%.

Permalänk
Medlem

Jag har kört ultrawide i över två år nu och kommer aldrig gå tillbaka till fler skärmar. Men vad som passar en passar inte alltid en annan. Har man behov av att köra något i fullscreen och samtidigt ha något annat öppet så är inte 1 stycken skärm något alternativ, oavsett aspect ratio. Gör man saker i flera fönster men inget i fullscreen så är ultrawide perfekt. Jag kör musikproduktion vilket resulterar i flera fönster och det fungerar sjukt smidigt. Spelar ibland och ultrawide är väldigt trevligt att spela i, och jag har inget behov att göra något annat samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Läste någonstanns att den kanske släpps till juni eller så.

Vet inte var du fått 8 månader sedan från men du kanske tänker på någon annan skärm och inte den som är 5k x 2160

Det är väl ändå skärmen i artikeln som vi pratar om?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brekker:

Det är väl ändå skärmen i artikeln som vi pratar om?

Skickades från m.sweclockers.com

nej uppföljaren till skärmpanelen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mr. Hyde:

Men vad är det som gör den här skärmen bättre än tre stycken Dell UltraSharp U2518D?

I grund och botten en smaksak, vilka behov man ha och vilken kostnad som accepteras. Som så mycket annat. Och några av argumenten har dykt upp, kanter, ramar, kostnaden för trippelstativ, många sladdar etc.

Det kanske inte är praktiskt möjligt att tre skärmar, till exempel med bärbar kompakt lösning. Även om just Dell U2518D ofta/kanske(?) tiilåter seriekoppling via MST, är det en skärm via en kontakt och över en och samma kabel. Särskilt i USB-C-sammanhanget.

Färgmässigt är U3818D helt konsekvent över ytan om behovet finns – vilket ofta är just en anledning till att man väljer en sådan här skärm. Tre separata skärmar är i närmast omöjligt eller mycket svåra att få till konsekventa färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Just RDP är ett av skälen att jag kör Virtuella Skrivbord då dom inte alltid funkar så bra i annat än fullskärm. Kan absolut rekommenderas för den som inte testat att köra med virtaul desktops, kör själv en 4-5 stycken. Sen kan man t.ex. komplettera med Divvy om man vill ha riktig kontroll på fönstren men tycker Windows inbyggda stöd ihop med Virtaul Desktops funkar riktigt bra. Och en stor skärm då

Ah, det låter ju intressant. Du delar alltså upp din skärm i typ två "grids", och kan köra olika saker i fullskärm? Typ Youtube i fullskärm på en "skärm", och rdp på den andra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850