Hur fixar man subtitles i Plex?

Permalänk

Hur fixar man subtitles i Plex?

Hej!

Fråga: Om man har massa filmer som man inte har subtitles på - kan man (använder Plex server) på något sätt fixa subtitles till dessa filer? Finns det programvara i Plex Server alternativt annan programvara som man kan ordna så att man får svenska undertexter på alla sina filmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hej!

Fråga: Om man har massa filmer som man inte har subtitles på - kan man (använder Plex server) på något sätt fixa subtitles till dessa filer? Finns det programvara i Plex Server alternativt annan programvara som man kan ordna så att man får svenska undertexter på alla sina filmer?

Du kan ladda hem undertexterna som en .srt-fil som du lägger i samma mapp som filmen ligger i. Se till att de har exakt samma namn. Uppdatera biblioteket i Plex. Någon enstaka gång hittar den inte undertextfilen, prova då att även Analysera biblioteket i Plex.

En stor sida som har undertexter är Subscene.com men det finns såklart andra sidor du kan välja på. Jag använder FileBot för att namnge filer och även att ladda ner undertexter automatiskt. Men det fungerar bara för engelska undertexter tror jag.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hej!

Fråga: Om man har massa filmer som man inte har subtitles på - kan man (använder Plex server) på något sätt fixa subtitles till dessa filer? Finns det programvara i Plex Server alternativt annan programvara som man kan ordna så att man får svenska undertexter på alla sina filmer?

Du kan lägga in https://github.com/pannal/Sub-Zero.bundle
den letar subtitles automagiskt baserat på vissa kriterier och efter ett poängsystem.

Permalänk
Medlem

Plex har inbyggt stöd för opensubtitles, inställningarna finns under server -> agents -> plex movie -> opensubtitles.org

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag har ett tillägg liknande det ovan, brukar funka klockrent.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hej!

Fråga: Om man har massa filmer som man inte har subtitles på - kan man (använder Plex server) på något sätt fixa subtitles till dessa filer? Finns det programvara i Plex Server alternativt annan programvara som man kan ordna så att man får svenska undertexter på alla sina filmer?

under inställningarna finns opensubtitles som du kan konfigurera.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk

@Zachtionman:

Filebot har jag! Jag har använt det för att namnge alla serieavsnitt etc - det har fungerat ypperligt bra (väldigt kompatibelt med Plex)

Min fråga: Hur använder jag Filebot för att fixa undertexter?

Permalänk

@Torach:

I Plex då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@Zachtionman:

Filebot har jag! Jag har använt det för att namnge alla serieavsnitt etc - det har fungerat ypperligt bra (väldigt kompatibelt med Plex)

Min fråga: Hur använder jag Filebot för att fixa undertexter?

Det finns en stor knapp till vänster i programmet för subtitles, minns inte hur den ser ut. Tryck in på den menyn, sen trycker du en nedåtpil som jag gissar ska representera Download. Navigera till mappen som innehåller dina filer så försöker Filebot hitta undertexter som passar. Sökningen kan ta lång tid, så prova med ett avsnitt/film åt gången tills du lärt dig hur det funkar.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag har en addon som heter Sub-zero som laddar ner sub till allt jag lägger till i mitt bibliotek.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Har för mig Plex vill ha formatet namn.språkkod.srt
T.ex Bladerunner.en.srt

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

@Torach:

I Plex då eller?

I plex server delen

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Du kan lägga in https://github.com/pannal/Sub-Zero.bundle
den letar subtitles automagiskt baserat på vissa kriterier och efter ett poängsystem.

Rekommendera r verkligen denna plugin. Gjort underverk för mig.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av shelter:

Har för mig Plex vill ha formatet namn.språkkod.srt
T.ex Bladerunner.en.srt

Fungerar ju för många appar.. en.srt, sv.srt osv är ju enbart för att definiera språk men ja, så är det:)

TS: Subscene eller opensubtitles hjälper dig bra, de inbyggda kanske letar upp fel undertexter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Har för mig Plex vill ha formatet namn.språkkod.srt
T.ex Bladerunner.en.srt

Nejdå det går bra med bara FilNamn.srt men då dyker upp subtitlen upp som unknown i infosidan för filmen.
Vill du ha så det står vilket språk det är så är man som du själv säger t.ex. Batman.Dark.Knight.sv.srt som då kommer dyka upp som svenska i infosidan om filmen

Permalänk
Skrivet av Zachtionman:

Det finns en stor knapp till vänster i programmet för subtitles, minns inte hur den ser ut. Tryck in på den menyn, sen trycker du en nedåtpil som jag gissar ska representera Download. Navigera till mappen som innehåller dina filer så försöker Filebot hitta undertexter som passar. Sökningen kan ta lång tid, så prova med ett avsnitt/film åt gången tills du lärt dig hur det funkar.

Det kräver alltså att man har filen för undertexten på datorn? Den letar inte själv efter undertexter online som den sedan laddar ned?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av inquam:

Rekommendera r verkligen denna plugin. Gjort underverk för mig.

Är det bara att ladda ned den så integreras den in i Plex automatiskt eller måste man göra något utöver det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Det kräver alltså att man har filen för undertexten på datorn? Den letar inte själv efter undertexter online som den sedan laddar ned?

Skickades från m.sweclockers.com

Navigera till filmen du har, så laddar programmet ner passande undertext automatiskt. Hittar rätt i 9 fall av 10. Pluginet Sub-Zero till Plex som någon annan tipsade om lät dock betydligt smidigare, jag ska prova det!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Är det bara att ladda ned den så integreras den in i Plex automatiskt eller måste man göra något utöver det?

Skickades från m.sweclockers.com

Den behöver konfigureras sedan, men inte svårt. Vet inte om den är officiellt stöd av Plex nu. Annars behöver du ladda ner Plex Webtools eller vad det heter som tillåter dig att installera andra plugins från GitHub etc.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Har en fråga angående subtitles i Plex. Jag har fixat Subtitles (srt-fil) och det märkliga är att omkodningen misslyckas då när jag i Plex väljer den nedladdade subtitle-filen (srt). Vad beror detta på, d.v.s. att det går att spela upp filmen utan problem utan subtitles men så fort jag väljer den subtitle-fil (srt) som jag laddat ned så misslyckas omkodningen och detta leder till att jag inte kan se filmen....

Vad är problematiken?

Permalänk

Plex kan inte omkoda när jag ska se film med Subtitles...

Har en fråga angående subtitles i Plex. Jag har fixat Subtitles (srt-fil) och det märkliga är att omkodningen misslyckas då när jag i Plex väljer den nedladdade subtitle-filen (srt). Vad beror detta på, d.v.s. att det går att spela upp filmen utan problem utan subtitles men så fort jag väljer den subtitle-fil (srt) som jag laddat ned så misslyckas omkodningen och detta leder till att jag inte kan se filmen....

Vad är problematiken?

Permalänk
Medlem

Är ju nästan omöjligt att säga utan att veta exakta filer och vad loggen säger. Klarar servern att det normalt sätt? Om du spelar upp den (utan undertext) och väljer någon av de lägre inställningarna (dvs. ej direct play), klarar servern att omkoda då?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Du kan lägga in https://github.com/pannal/Sub-Zero.bundle
den letar subtitles automagiskt baserat på vissa kriterier och efter ett poängsystem.

@Soldierofwar1985 Du har redan fått svaret tidigare i tråden. Fixa Sub-Zero och problemet är löst.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Under plugins i plex kan du lägga till sub-zero. Tänkt dock på att många subtitles sidor som tex opensubtitles.org har en begränsning hur mycket du kan ladda ner per dag (tror det är 100).

Permalänk

Har upplevt samma problem flera gånger jag med, ibland har det bara funkat helt plötsligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

1) Pröva ställ in en transkoder mapp i inställningarna om du inte redan gjort det (Inställningar -> Server -> Omkodare (visa avancerade alternativ)

2) Detta är lite mer långsökt, men se till att det är en giltig SRT fil. Jag hade en gång problem när jag skulle spela en viss film där hela Plex servern bara hängde sig och det visade sig att första textraden i SRT filen var inställd att börja på typ -00:00:20.000, alltså 20 sekunder innan filmen och det gillade inte transkodern.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Posta loggen till Plex så blir det enklare att hjälpa. Den finns att hitta i Local Appdata-mappen. Enklaste vägen att komma dit är att trycka Windows-knappen+R, skriva %localappdata% och trycka enter. Leta upp mappen Plex Meda Server och sedan Logs. Där finns en hel radda loggar, men det är den som heter just "Plex Media Server" vi behöver.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Har du stort bibliotek så är de lätt värt de få kronorna du får ge OpenSubtitles för att släppa på maxgränsen

Permalänk
Hedersmedlem

@Soldierofwar1985: *Trådar sammanfogade*

Du hade 2 trådar som handlar om undertexter i Plex. Jag sammanfogade dessa till en tråd då båda hade aktiva diskussioner. Detta för att underlätta för både dig och alla andra hjälpsamma medlemmar

/bl0m1

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

@Soldierofwar1985: *Trådar sammanfogade*

Du hade 2 trådar som handlar om undertexter i Plex. Jag sammanfogade dessa till en tråd då båda hade aktiva diskussioner. Detta för att underlätta för både dig och alla andra hjälpsamma medlemmar

/bl0m1

Dessa två trådar handlade dock om helt olika problem...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra