Raspberry Pi 3 Model B+ lanseras

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi 3 Model B+ lanseras

Den populära enkortsdatorn Raspberry Pi 3 Model B släpps idag i en ny revision med bland annat en kraftigt förbättrad nätverkskrets och högre klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Positivt, jag tycker dock de kunde ha kostat på den 2GB ram. Nu så känns det sådär att uppgradera.

Men troligen modellerna kommer de andra att utgå och de vill ha en väldigt billig dator. Men säg att 2GB skulle kosta 549kr (100kr mer), så tror jag de flesta ändå skulle välja denna.

Permalänk
Inaktiv

Funderade på om något nytt var på gång under förra veckan. Var just två år senast. Hade föredragit en RPi 4, speciellt då förändringarna är så pass små. Min 1a och 3a samlar förvisso damm så blir nog inget köp.

Får hoppas en ny Zero skulle kunna dyka upp också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul kul hade också gärna sett 2gb ram, men får ändå säga att 5ghz wifi är ett litet hopp.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag var i farten att köpa en B i helgen, tur man inte gjorde det.
Mycket trevligt med 1 Gbit/s

Edit: Såg nu att det fortfarande går över USB2, och max 300 Mbit/s. :/

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Nice med 1 Gbs! PoE tycker jag också är ett välkommet tillskott. Blir kanske ett köp idag.

Hur kan Prisjakt inte redan lagt upp den?

Edit: Ser att Kjell har den i deras webblager. Kanske kommer ut i butikerna under dagen?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/enkortsdator...

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Positivt, jag tycker dock de kunde ha kostat på den 2GB ram. Nu så känns det sådär att uppgradera.

Men troligen modellerna kommer de andra att utgå och de vill ha en väldigt billig dator. Men säg att 2GB skulle kosta 549kr (100kr mer), så tror jag de flesta ändå skulle välja denna.

De andra modeller kommer fortfarande tillverkas. (Noterbart är att de uppgraderade Pi 2B för drygt ett och halvt år sedan)

Skrivet av anders190:

Funderade på om något nytt var på gång under förra veckan. Var just två år senast. Hade föredragit en RPi 4, speciellt då förändringarna är så pass små. Min 1a och 3a samlar förvisso damm så blir nog inget köp.

Får hoppas en ny Zero skulle kunna dyka upp också.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte hört något om en ny Zero, men pratas om att en Pi 3A+ kan komma.

Permalänk
Lego Master

Skulle man ge sig in i RPi-träsken nu då kanske?
Men jag vet inte vad jag skulle ha den till. Nördfaktorn är bara så hög att det känns orimligt att stå vid sidan längre...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

så ethernet sitter fortfarande på usb bussen, är de 4 portarna fortfarande en inbyggd hub?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Hej
Vill bara påpeka att Model B har en frekvens på 1200MHz, inte 200MHz.
MVH

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon159643: Håller helt och hållet med. En liten slant till för 2GB RAM är supervärt. Finns en mängd applikationer som körs väldigt långsamt på en Pi som endast beror på minnesbegränsningar. Det är oavsett steg i rätt riktning för varje ny Pi!

@anon5930: Då får du nog vänta lite till, en Pi 4 är väl inte tänkt att släppas före 2019?

Permalänk
Medlem

Huh. Jag tror att det är ingen slump att den lanseras på Pi dagen

Permalänk
Medlem

But can it play Crysis?

Den låter lite snålt tilltagen med RAM, och enda fördelen är ju CPUn, i direkt hårdvara.
Känns mao mer som ver 2.5 :=/

Permalänk
Medlem

Saknar fortfarande USB 3 eller USB C!

Permalänk
Lego Master

@Topfield99:
Ja, det står att den har fått en ökning med 200MHz till 1400Mhz. 1400-200=1200.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

2GB RAM, äkta gigabit och någon SATA-port hade inte skadat. Men då är det väl Orange Pi 2 Plus som man får hoppa på istället

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Snusfri

Hur pass bra klarar denna (eller RPI3) 2160p hevc material med hög bitrate, typ 60mbps?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hur pass bra klarar denna (eller RPI3) 2160p hevc material med hög bitrate, typ 60mbps?

Skickades från m.sweclockers.com

RPI3? 2160p hevc? inte alls.

Troligtvis inte den här heller om den inte har hårdvarustöd.

Edit: om den nya har hårdvarustöd så borde det ha varit listat bland det som var nytt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peking:

2GB RAM, äkta gigabit och någon SATA-port hade inte skadat. Men då är det väl Orange Pi 2 Plus som man får hoppa på istället

Typ detta hade varit ett steg i en intressant riktning. Lite så jag undrar hur mycket fejk-gigabit och kanske även trådlösa belastar lösningen. Fortfarande en förbättring runt 300mbit förstås men USB belastas mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

449 kr, är det en prishöjning?
När kommer Raspberry Pi 4?

Jag skulle velat se Cortex-A55 istället för A53, och 2.8 GHz istället för 1.4 GHz.
USB Type-C istället för micro-USB.
USB 3.0+ istället för USB 2.0.
2 GB LPDDR4 istället för 1 GB LPDDR2.

Skulle även vilja se en med RISC-V processor istället för ARM processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

449 kr, är det en prishöjning?
När kommer Raspberry Pi 4?

Jag skulle velat se Cortex-A55 istället för A53, och 2.8 GHz istället för 1.4 GHz.
USB Type-C istället för micro-USB.
USB 3.0+ istället för USB 2.0.
2 GB LPDDR4 istället för 1 GB LPDDR2.

Skulle även vilja se en med RISC-V processor istället för ARM processor.

När 3B kom så kostade den runt 490 kr i Sverige.... Sen sjönk priset....
Listpriset är fortfarande $35 (+moms).

Inget datum gällande Pi 4.

Permalänk
Medlem

Rly now, fortfarande USB 2? Why...

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hur pass bra klarar denna (eller RPI3) 2160p hevc material med hög bitrate, typ 60mbps?

Inte. Behövs nog hårdvarustöd för detta då materialet är så komplext och processorn är så svag - och för det behövs ett nytt SoC, inte en uppdaterad variant av densamma.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Peking:

2GB RAM, äkta gigabit och någon SATA-port hade inte skadat. Men då är det väl Orange Pi 2 Plus som man får hoppa på istället

Orange Pi 2 Plus är ju tyvärr baserad på Cortex A7, så klenare jämfört med RPi3 på den punkten.

Den (Single Board Computer) SBC som verkligen har potential, men inte riktigt fått ut den fullt ut så här långt, är ASUS Thinker Board. Den har precis som Orange Pi 2 Plus en 1 Gbit/s NIC med dedicerad lina mot SoC, vilket gör att USB2 portarna faktiskt når den kapacitet man kan förvänta sig.

Hos RPi3 delar ju WiFi, Ethernet och USB-portarna på en USB2-kanal. Av benchmarks att döma får man ut ~300 Mbit/s över Ethernet på RPi3 B+ vilket är rätt mycket exakt vad jag sett på mina RPi3 med extern 1 Gbit/s dongel. Tyvärr äter det upp alla USB-kapacitet, så blir ännu lägre om man t.ex. kör filoperationer över nätverket.

Tidigare var andra SBC negativt påverkade av att ha dålig stöd för sin GPU. Skulle säga att detta är nu en punkt där RPi börjar halka efter, i alla fall jämfört med de som kör ARMs Mali-kretsar (vilket är fallet både för Orange Pi 2 Plus och Tinker board). RPi3 saknar så vitt jag vet stöd för saker som OpenCL, medan ARM har bibliotek till Mali som i alla fall fungerar på Tinker Board (har ingen Orange Pi).

Det RPi3 ändå vinner på är att man har nått "critical mass". Kört två RPi3 som enklare 24/7 servers och det är helt rock-solid vad det gäller stabilitet. Thinker Board är också stabil för grundläggande saker, men finns helt klart lite oputsade hörn vad det gäller HW-stöd där.

RPi3+ känns mer: finns ingen anledning att uppgradera från RPi3, men finns heller ingen anledning att köra något annat än RPi3+ idag om man är ute efter en sådan SBC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Känns som t.ex. en Odroid XU4 eller Tinkerboard är ett bättre alternativ om man vill ha en "riktig" uppgradering från en Rpi3. Något dyrare, men snabbare CPU, mer RAM och "riktig" Gigabit Ethernet. Den stora fördelen med just RPi är att det är "originalet" och överlägset populärast, så den har bäst support när det gäller portning av mjukvara och när det gäller att hitta hjälp på t.ex. forum.

Är dock för närvarande nöjd med prestandan hos min RPi3. Använder den som en komplett hemmaserver (minus media/filserver), och den hanterar LAMP/Wordpress, caching DNS, VPN o.s.v. utan problem. Det enda jag saknar ibland är snabbare Ethernet, speciellt när jag använder den för VPN. Men eftersom jag inte ens får ut 100 Mb/s med VPN/kryptering känns det som det är CPU:n som begränsar och inte själva porten.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Snusfri

@gropenator och @zetruz tack.

Då är nog nya uppdaterade Tinker-Board-S betydligt intressantare.

https://www.asus.com/Single-Board-Computer/Tinker-Board-S/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Geeks Gaming

Känns tyvärr inte lönt just nu att uppgradera... Har redan min klockad på 1.45. Hoppas på en Pie4 snart med helt nya saker. Typ mer minne. Bättre GPU och CPU. USB 3.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Inaktiv

Onödigt enligt mig, ända sedan RPi 2 så har jag väntat på USB 3.0 och Gigabit nätverk. Hade absolut betalat mer för det. Får väl vänta ytterligare ett år då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

@gropenator och @zetruz tack.

Då är nog nya uppdaterade Tinker-Board-S betydligt intressantare.

https://www.asus.com/Single-Board-Computer/Tinker-Board-S/

Skickades från m.sweclockers.com

Om du bara tänker använda den som mediaspelare så kan du annars titta på någon Amlogic S905X/S912/osv lösning från ebay eller dylikt. Dock med moms och postnords avgift så hamnar dessa runt 700, så man kanske inte sparar så mycket jämfört med de 900+kr som Tinker Board S kostar.

Frågan är vilken av dessa lösningar som kommer att ha bäst stöd när det gäller hård och mjukvaran...

Permalänk
Medlem

Funderar på en sak. Jag har en Samsung Smart TV 75KS8005 (2016) och har sådana jäffla problem med Plex och HDR. Buffrar som faen vid direct play. Kan man använda en sådan här och köra ex Kodi på den och att det kanske hade fungerat bättre? Vet inte ens vad problemet beror på för jag har kunnat köra samma samples innan utan buffrandet. Men trött på Plex nu.

Visa signatur

Intel NUC :(