Permalänk
Medlem

Vattenkyla 1070

Hej!

Har en snabb fråga bara. Har sökt runt på nätet för att ta reda på om det finns Full Cover blocks till Palit 1070 eller till ASUS 1070. Har kollat på EKWBs hemsida och där står det att det inte finns några sådana block. Stämmer det?

Permalänk
Medlem

Kontakta EKWB så kan de säkert hjälpa dig. När jag var ute efter ett block till mitt ASUS GTX 970 Black så fanns det inget block som var listat som kompatibelt, men efter kontakt med deras support fick jag reda på vilket block som skulle fungera på mitt kort.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

@Prokie: Här kommer ett menlöst inlägg!
Kan vara att det inte finns, Pallit är inte ett stort märke. Å andra sidan kanske blocket till ett annat kort kan passa? Forum är bra källor för info. 1070 i sig lär det finnas block till. Finns det block till Pallit 1080, kanske den kan passa, bara ingen som testat?
Annars om man skall konvertera till vatten, brukar man börja med att kolla vilket kort det finns block till? Sedan köper man ett sådant kort.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@whisky: Skrev till dom men dom sa att de inte hade något kompatibelt block, tack ändå!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Ja precis! Var lite sugen på vattenkylning nu när skatteåterbäringen är påväg. Men får ni ha ögona öppna för ett par andra grafikkort då!

Permalänk
Medlem

Var först inne på samma kort som du har men insåg problemet med block. Så tog ett MSI 1070 Aero OC istället. Där har EK block till och eftersom jag ändå inte skulle använda stockkylaren så gjorde det inget. Fungerar klockrent.
Men som de tidigare sagt. Kolla upp att det finns block till kortet innan köp. Ett bra tips

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

@Turbonisse: Ja precis! Var lite sugen på vattenkylning nu när skatteåterbäringen är påväg. Men får ni ha ögona öppna för ett par andra grafikkort då!

Ett par? Som i SLI?
Om du börjar på NOLL, och skall köpa nytt grafikkort, finns det ingen anledning att kolla på "ett par". Då ett singel kort alltid levererar bättre än två i par. Så länge det finns en modell vass nog? I fallet runt GTX1070 finns det massor med singelkort alternativ "ovanför".
Ett 1080Ti borde leverera mera än två 1070.
Två 1070 kostar 10'000kr till 12'000kr paret. Ett 1080Ti får du för 9'000kr.
Länkarna går till ASUS kort, som det finns vattenblock till. Skall man köra med OEM luftkylning, skulle jag inte köpa de billigaste modellerna, med Nvidias referens lösning på kylaren. Men om man ändå skall montera vatten block, är det perfekt att inte först betala premium för en dyrare luft kylare, som man ändå skall skrota.
Jag valde ASUS bara därför att de råkade stå först på listan, både MSI och Gigabyte, med flera, fungerar givetvis lika bra. Bara försäkra dej om att det finns block, INNAN du köper kortet.

Som jag ser det med ditt fall, finns det bara EN anledning att köra SLI. "SHOW FAKTORN!" Ett stort plexiglas fönster så alla ser och massor med LED som lyser upp härligheten. På köpet får du mindre prestanda än med ett 1080Ti och diverse strul förknippat med SLI lösningen.

P.S.
Det finns också färdiga lösningar direkt från tillverkaren, du slipper köpa och montera vattenblock. I regel är det dock bara topp modellerna man kan köpa med vatten block från grafikkorts tillverkaren. Skall du köra en eller två 1070, får du eftermontera block. Men för mindre pengar än två 1070, får du ett 1080Ti med vatten block färdigt.
Här är det kort jag kör med -> ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB ROG Poseidon
Gigabyte har ett lite dyrare -> Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti 11GB AORUS Waterforce WB Extreme
EVGA har alltid sitt top kort i ett utförande med vatten block, Inet verkar dock inte ha det upplagt. När jag köpte mitt kort, hade de ett 1080 de reade ut.
Skall tillägga att jag har inga direkta favoriter, varken bland märken, eller återförsäljare, jag bara plockade det som låg närmast som exempel.

PS-2.
Om man vill leka med RGB och andra finesser, kan det vara värt att titta på samma märke för moderkort och grafikkort. Men kanske inte helt nödvändigt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Jag håller med dig fullständigt men anledning till att jag vill ha två stycken är att jag vill köra 2 gamers 1 cpu på datorn i framtiden. Jag och mina flickvän spelar båda två men tänkte att det börjar bli dags för en liten uppgradering och då passa det bra att testa det Linus Tech Tips gjorde. Jag tackar så mycket för länkarna och ska hålla koll på marknaden då det ännu är ett tag tills skatteåterbäringen anländer.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Prokie:

@Turbonisse: Jag håller med dig fullständigt men anledning till att jag vill ha två stycken är att jag vill köra 2 gamers 1 cpu på datorn i framtiden. Jag och mina flickvän spelar båda två men tänkte att det börjar bli dags för en liten uppgradering och då passa det bra att testa det Linus Tech Tips gjorde. Jag tackar så mycket för länkarna och ska hålla koll på marknaden då det ännu är ett tag tills skatteåterbäringen anländer.

CPU kommer inte orka det btw.
Tänk på den CPUn har dubbla cores som dom har i videon.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

@Turbonisse: Jag håller med dig fullständigt men anledning till att jag vill ha två stycken är att jag vill köra 2 gamers 1 cpu på datorn i framtiden. Jag och mina flickvän spelar båda två men tänkte att det börjar bli dags för en liten uppgradering och då passa det bra att testa det Linus Tech Tips gjorde. Jag tackar så mycket för länkarna och ska hålla koll på marknaden då det ännu är ett tag tills skatteåterbäringen anländer.

Hmm, vad spelar ni?

Låter tungt för CPUn.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Prokie: Kollade precis videon, verkar intressant. Men att stoppa i hårdvara för 1.5 datorer, installera 3 OS m.m.???
Det är kul att det går, men jag ser inte riktigt poängen.
Men det är inte nödvändigt heller. Det är din maskin.
Om du känner att det är grejen för dej, så är det bara att köra!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@frong: Vi spelar för det mesta Overwatch, men blir lite H1Z1 och Rocket League ibland också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

CPU kommer inte orka det btw.
Tänk på den CPUn har dubbla cores som dom har i videon.

Aa jag vet har kollat på 7900x eller 7820x!