Xbox One får officiellt stöd för Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jodå, visst är det en standard, till och med en öppen sådan i VESA Adaptive Sync's fall.
Att alla inte stödje alla standarder som finns är inte konstigt. SPeciellt när en ny standard kommer så kan det ta lite tid. Titta på HDTV, kolla nu på HDR (som just lidit av lite standardiserings issues också). Men en standard som är öppen som VESA Adaptive Sync är ljusår bättre för konsumenter en en stängd lösning som ägs och kontrolleras av en enda aktör.

Riktigt, det är en standard men det är inte en något majoriteten av användare har, vilket va min poäng. Marknaden tar sig en törn nu också pga GPU bristen/priser runt om i världen. Tro mig jag är med på tåget att nya bildskärmstekniker ska se mer användning. Har precis gjort mig av med en Freesync skärm jag haft i lite över 2 år (loved it btw).

Det är 3 år sedan FreeSync blev inkluderad i VESA men även med det skulle jag vara shockad om 10% av världens gamers använde det idag.

Permalänk
Skrivet av Slajm:

Riktigt, det är en standard men det är inte en något majoriteten av användare har, vilket va min poäng. Marknaden tar sig en törn nu också pga GPU bristen/priser runt om i världen. Tro mig jag är med på tåget att nya bildskärmstekniker ska se mer användning. Har precis gjort mig av med en Freesync skärm jag haft i lite över 2 år (loved it btw).

Det är 3 år sedan FreeSync blev inkluderad i VESA men även med det skulle jag vara shockad om 10% av världens gamers använde det idag.

Dock har stor del av skärmarna på marknaden (PC skärmar då), adaptive-sync. även om det inte står i spexen (vist kan vara mellan 40 till 60 men ändå). Det är det som gör den öppna lösningen så kraftfull Nividas G-sync finns bara i en handfull skärmar i jämförelse, så rent teoretiskt på lång sikt hade även Nvidia tjänat på skrotat sin teknik (men är ju kortsiktig vinst och maximal utdelning som är viktigt). Just för gamers får större utbud att välja på med adaptive-sync, som det är nu kan ju vissa köpare tveka på att lägga ut 2000kr extra bara för få modulen i skärmen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slajm:

Riktigt, det är en standard men det är inte en något majoriteten av användare har, vilket va min poäng. Marknaden tar sig en törn nu också pga GPU bristen/priser runt om i världen. Tro mig jag är med på tåget att nya bildskärmstekniker ska se mer användning. Har precis gjort mig av med en Freesync skärm jag haft i lite över 2 år (loved it btw).

Det är 3 år sedan FreeSync blev inkluderad i VESA men även med det skulle jag vara shockad om 10% av världens gamers använde det idag.

Andelen som aktivt använder Freesync måste vara försvinnande liten. Även om antalet aktiva användare av G-sync är en faktor tio större mot Freesync så är den totala andelen som använder adaptive sync nog väldigt låg.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Andelen som aktivt använder Freesync måste vara försvinnande liten. Även om antalet aktiva användare av G-sync är en faktor tio större mot Freesync så är den totala andelen som använder adaptive sync nog väldigt låg.

Men det är pga av att AMD har problem med att få ut tillräckligt många grafikkort. Och att de inte presterar lika bra.
Nästan alla Vegakort går till mining. Den dagen (om den nu kommer) som det går att köpa ett AMD grafikkort som preseterar lika bra för samma pris som ett nvidia blir det extremt svårt att rekomendera någon att ta nvidiakortet om de inte redan har en G-syncskärm.
Det säljs redan nu fler freesyncskärmar än gsyncskärmar och när var och varannan TV har freesync så kommer det säljas många fler.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Announcade dom inte det här för skitlänge sen...?

Nu saknas det bara att det implementeras i TV-apparater.

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra, kommer förhoppningsvis sätta fart på att få FreeSync/VESA Adaptive Sync i TV-apparater. har gått långsammare än det borde gå faktiskt.

Permalänk
Medlem

Det här är ett stort bakslag för Nvidia, kanske början på slutet för giriga Nvidia ?

Permalänk
Medlem

Oerhört trevligt må jag säga!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Nice. Snart finns det en riktigt bra anledning att köpa ny tv 😋

46-tummaren får hänga i något år till.

Går det underklocka" en 45-144 Hz skärm så den fixar ner till 25 Hz tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knusen:

Det här är ett stort bakslag för Nvidia, kanske början på slutet för giriga Nvidia ?

Knappast.
Med 70% av grafikkort marknaden och lär de inte släppa sin egen standard i första taget.

Det är än så länge stor skillnad mellan datorskärmar och TV apparater. Jag tror istället att datorskärmar kanske kör med G sync och TV går över till Freesync

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slajm:

Riktigt, det är en standard men det är inte en något majoriteten av användare har, vilket va min poäng. Marknaden tar sig en törn nu också pga GPU bristen/priser runt om i världen. Tro mig jag är med på tåget att nya bildskärmstekniker ska se mer användning. Har precis gjort mig av med en Freesync skärm jag haft i lite över 2 år (loved it btw).

Det är 3 år sedan FreeSync blev inkluderad i VESA men även med det skulle jag vara shockad om 10% av världens gamers använde det idag.

för kännedom: Freesync är AMD kvalitetsstämpel på VESA Adaptive Sync, som är det korrekta namnet på den fria standarden. AMD Freesync är AMDs namn på produkter dom anser lever upp till deras krav på adaptiv synkronisering.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Avstängd

Hoppas att Samsung, LG, Sony, etc drar tummen ut ur röven och börjar med VESA Adaptive-Sync på sina TV-apparater.

Intel lyser även dom med sin frånvaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Rätt många kör faktiskt konsolerna inkopplade till annat än TV apparater. Jag har ex ett Xbox one s vid skrivbordet kopplad till en freesync skärm men osäker på om freesync funkar över HDMI på min har bara provat med displayport. Sen är ju en nackdel att många skärmar inte har freesync under 30FPS och konsolerna jobbar ju ofta i 20-30FPS.

Det funkar över hdmi, dock förstår jag inte vitsen med att spela på en datorskärm.
konsoler är ju för soffan i mina ögon, sitter du ändå vid en datorskärm kan man lite väl lira på dumburken.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det funkar över hdmi, dock förstår jag inte vitsen med att spela på en datorskärm.
konsoler är ju för soffan i mina ögon, sitter du ändå vid en datorskärm kan man lite väl lira på dumburken.

Har ett gäng kompisar som inte skaffat ordentliga datorer utan envisas med Xbox så flyttar den mellan skrivbordet och tvn. In Home streaming ger tyvärr för kass bild. Men nu när spel går köra på båda ex sea of thieves och forza 3 så kanske jag kan slippa sitta med xboxet vid skrivbordet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är inte riktigt med på det här "golvet" som är så högt.

Om skärmen har ett golv på 35 och ett tak på 75, borde det inte funka fint med 30fps ut då och skärmen i detta fall borde kunna visa varje ruta två gånger, dvs 60hz som ligger i spannet? Och samma för övriga FPS som går att dubbla för att komma in i spannet. Fast kanske blir för avancerat då logiken måste ligga i sändande enheten kanske.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Hoppas att Samsung, LG, Sony, etc drar tummen ut ur röven och börjar med VESA Adaptive-Sync på sina TV-apparater.

Intel lyser även dom med sin frånvaro.

Bör finnas en god chans, speciellt med Sony som har sin Playstation. Kan de också börja erbjuda FreeSync/Adaptive Sync så är det ett bra försäljningsargument och samma företag säljer ju även TV-apparater. Vore korkat av Sony att inte haka på.

Övriga bör släppa, speciellt då dessa lanserar så pass många modeller som alla skiljer i någon funktionalitet. Räcker nog att en lanserar en skärm med adaptiv synkronisering för att övriga måste vara med och konkurrera.

Intel borde hakat på för längesedan men de Intel-produkter som baseras på AMDs grafiklösningar bör stödja detta iallafall.

Permalänk
Medlem

Grymt att Freesync/öppen standard växer! Verkligen hatar tanken att behöva låsa köp av grafikkort till vilken skärm jag har och tvärt om.

Hoppas Sony gör likadant med spelstationen och hypar med lite kompatibla TV's så blir det tryck på Nvidia att supportera det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är inte riktigt med på det här "golvet" som är så högt.

Om skärmen har ett golv på 35 och ett tak på 75, borde det inte funka fint med 30fps ut då och skärmen i detta fall borde kunna visa varje ruta två gånger, dvs 60hz som ligger i spannet? Och samma för övriga FPS som går att dubbla för att komma in i spannet. Fast kanske blir för avancerat då logiken måste ligga i sändande enheten kanske.

Du beskrev nyss Low framerate compensation (LFC) och den kräver att taket är minst 2,5 gånger så stort som golvet. Så 35 skulle kräva ett tak på minst 88hz. Det kommer vara dessa skärmar som är menade för att använda konsolerna till, då dessa ofta är cappade till 30 FPS (och 60 i ett fåtal fall).

De här säger att den funkar lika bra som gsync (som var först med denna teknik). Jag tror inte att påverkan är så katastrofal för prestandan (då AMD säger "smooth motion" ner till ungefär 18 FPS. Liknande resultat har uppmäts för gsync så påståendet är troligt i den kontexten). Lyckligtvis så verkar sånna låga FPS vara väldigt ovanliga (t.ex så kommenterar digital foundry på "lowest performance ever seen on xbox one x" att 16 FPS nås. ) , men det kommer inte att vara en ursäkt för utvecklare att säga "Ah, men 18 FPS är helt ok att gå ner till nu" , då det kommer finnas personer utan freesync skärmar. Kan det hjälpa kring 20-30 FPS? Ja, jag tror det faktiskt och det är i det området det kommer vara som mest hjälpsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slajm:

Det är 3 år sedan FreeSync blev inkluderad i VESA men även med det skulle jag vara shockad om 10% av världens gamers använde det idag.

Nu har jag själv G-sync på datorn och datorskärm, men all ny teknik (oavsett om G-sync eller FreeSync) tar tid att komma ut. Samma sak med 4K-skärmar och HDR. Har också funnits i mer än tre år, men är nog ändå färre än 10% av alla skärmar i hemmen som har det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Announcade dom inte det här för skitlänge sen...?

Nu saknas det bara att det implementeras i TV-apparater.

Samsung skall tydligen börja med detta på vissa av nästa generations (2018) 4K TV, men hoppas personligen att LG också kommer med detta på sina OLED.

Skall bli grymt med adaptiv synk även på TV - ser fram emot detta!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/