Qarnot QC-1 värmer bostaden genom brytning av kryptovalutor

Permalänk
Melding Plague

Qarnot QC-1 värmer bostaden genom brytning av kryptovalutor

För den som vill både värma upp hemmet och tjäna pengar avtäcker nu Qarnot produkten QC-1, vilken utrustas med Radeon RX 580 och bryter kryptovalutor samtidigt som den alstrar värme.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Årets julklapp 2019?

En riktig nörd har självklart ingen annan värmekälla än hens dator.

Permalänk

Med tanke på vilket slöseri av energi kryptobrytning är så kan man ju bara gilla detta.

Permalänk
Medlem

För att det ska vara någon vits bör den styras av termostat.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag ganska saker pa att man tjanar pa att kopa ett vanligt element och kryptovaluta for det som blir over. Enheten kommer aldrig att mina sa mycket som du far om du koper idag.

Permalänk
Inaktiv

Nice! Hade jag haft lite mer pengar än vad jag har nu och kanske ett jobb så hade jag nog köpt det

Permalänk
Avstängd

För de med kallhyra och gratis energi vore det bra ju.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Fast det måste vara både bättre och billigare med vanliga riggar ? Klart det kanske inte ser så snyggt ut, men funktionen blir ju närmast identisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Fast det måste vara både bättre och billigare med vanliga riggar ? Klart det kanske inte ser så snyggt ut, men funktionen blir ju närmast identisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för dom som uppskattar en närmast ljudlös dator, (ssd, inga fläktar) går inte att bli tystare.. Jag skulle vara intresserad nästan enbart för det syftet.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Fast det måste vara både bättre och billigare med vanliga riggar ? Klart det kanske inte ser så snyggt ut, men funktionen blir ju närmast identisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp.

Men jag hade ändå kunnat tänka mig något sådant här. Har en gäst stuga där jag har värme element på över vintern. Kan lika gärna sätta in en dator och minea och få ner värmekostnaden lite.

Permalänk
Medlem

Innan man har tjänat in var "elementet" kostar så har troligen BTC ändras eller brukas på något annat sätt istället.

Problemet med BTC är att värdet går upp och ner, otroligt svårt för företag att använda det som betalning då det varierar så grovt i värde. Jag tror det kommer dö ut för normalpersoner men finnas kvar som standard inom drog/annat olagligt "industrin" då det är lätt att flytta stora värden utan något annat spårbart än ett ipnummer.

Det är min teori iaf, slutade mina när mitt sista (av fyra) 290 kort gav upp, det gav några lakan i månaden för några år sedan men nu tjänar man för lite.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det är alltså ett dyrt passivt kylt chassi de säljer. Plus att man får en app som man kan styra datorn med. En vanlig dator med fläktar värmer ju upp ett rum lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Innan man har tjänat in var "elementet" kostar så har troligen BTC ändras eller brukas på något annat sätt istället.

Problemet med BTC är att värdet går upp och ner, otroligt svårt för företag att använda det som betalning då det varierar så grovt i värde. Jag tror det kommer dö ut för normalpersoner men finnas kvar som standard inom drog/annat olagligt "industrin" då det är lätt att flytta stora värden utan något annat spårbart än ett ipnummer.

Det är min teori iaf, slutade mina när mitt sista (av fyra) 290 kort gav upp, det gav några lakan i månaden för några år sedan men nu tjänar man för lite.

Ingen säger att den bryter BTC. Ingen bryter BTC med GPU sedan ty 2013 ändå. Det är andra kryptovalutor det handlar om...

Med det sagt kommer ingen normalt funtad person betala för ett glorifierat element, en vanlig dator med samma komponenter och fläktar ger dig exakt like mycket värme i det rum det står i.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av StuntmanMike:

Med tanke på vilket slöseri av energi kryptobrytning är så kan man ju bara gilla detta.

Det är en helt meningslös produkt och ett praktexempel på green washing.

Det finns ett par väldigt stora problem med den. Till att börja med utgår den från att man redan använder direktverkande el för uppvärmningen, något som är relativt ovanligt och tämligen värdelöst. Petar du in 500 W el i den där datorn eller i en vanlig elradiator får du ut 500 W värme. Petar du in 500 W el i en värmepump får du ut 1000-1500 W värme beroende lite på typ.

Nästa enorma problem är att ett vanligt element i princip aldrig står på konstant så den måste ha termostat. Det är högst ovanligt med 100 % värmebehov. Även i Sverige är det ovanligt att element är igång på sommaren och det är några få månader under vintern som det faktiskt finns ett högt värmebehov.

Det är för övrigt långt ifrån första gången detta koncept visas upp. Ibland är det kryptovalutor och andra gånger är det distribuerade beräkningskluster för andra beräkningar. Det är en lika värdelös oavsett.

Rent generellt är det väldigt svårt att ta hand om spillvärme från datorer för att det handlar om så låga temperaturer att det är rätt oanvändbart. Finns ett projekt, har för mig det var i Frankrike, där man använder spillvärme från en serverfarm för att värma upp ett växthus. Bahnhof har ju en serverhall i Stockholm som med hjälp av värmepumpar förvärmer returvatten i fjärrvärmenätet. Det är en intressant idé men oklart hur bra det är eftersom värmepumparna sabbar ekonomin i det rätt snabbt. Här i Göteborg har vi en av världens största värmepumpar som plockar ut spillvärme från avloppsvattnet och förvärmer fjärrvärmevatten med den. Anläggningen byggdes på 80-talet när elen var billig. Nu används den bara vid topplaster för att den är så dyr jämfört med andra värmekällor i nätet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Innovativt får man ju iallafall säga att det är...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Snacka om att både hemsidan och produkten verkar vara "design före funktion". Jag tycker i alla fall att det säger en hel del när de knappt har någon info om produkterna på deras hemsida. Sen tycker jag även att de lever farligt nära att ljuga till kunderna. Kanske är lite överdrivet att kalla de lögnare men de är lite väl generösa med att säga hur deras produkter är så effektiva och gröna.
Produkterna är knappast effektivare än motsvarande produkter och hur gröna de är beror som alltid på vilken källa elen kommer ifrån.

Angående miningdatorelementet:
Vad händer när hårdvaran blir gammal?
Vad händer när hårdvaran går sönder?
Jag hoppas att de som betalar för produkten förstår att de får nästintill exakt samma uppvärmning som om de köpt motsvarande hårdvara och stoppat i ett vanligt chassi. Är det värmen man är ute efter är det då bättre att lägga pengarna man sparar på t.ex. mer/bättre hårdvara, element eller isolering.

Det man betalar extra för är att den är fläktlös (=tyst) och designad. Designen är faktiskt riktigt snygg men om jag får säga mina fördomar så tvivlar jag på att hemmagruvarbetaren är villig att betala stora summor för snygg design. Och de riktigt seriösa miners (de som har hela farmar) skulle aldrig slösa pengar på något som är så "onödigt" dyrt och som (troligtvis) inte går att uppgradera i framtiden.

Skrivet av Baxtex:

Men jag hade ändå kunnat tänka mig något sådant här. Har en gäst stuga där jag har värme element på över vintern. Kan lika gärna sätta in en dator och minea och få ner värmekostnaden lite.

Jag törs påstå att den totala kostnaden blir högre med den här datorn jämfört med t.ex. en vanlig dator eller element. Även om du nu skulle lyckas mina rätt valuta så att du tjänar gott med pengar hade det varit effektivare med en vanlig dator.

Mer intressant är deras andra produkt som inriktar sig mot företag (minst 20 datorer per beställning). Designen är densamma som miningdatorn men företaget säljer istället processorkraften till andra företag. "Betalningen" till ägaren av datorerna blir då att du får värme samt elen betald.

Sen törs man förstås inte tänka på vad det kostar att köpa in 20 stycken av datorerna. Men är man ett företag där utseendet är viktigt så kanske det är värt det. Jag hade i alla fall valt att betala en bråkdel av pengarna på designade element istället.

Jag tycker sweclockers var lite väl slapp med sitt kritiska tänkande i det här fallet. Men men, man kan inte alltid vara på topp

Permalänk
Medlem

När jag ser den där produkten skakar jag långsamt på huvudet och tänker på Solar Roadways.

Permalänk
Proffsmobbare

Snygg pryl, lite vanliga datorlådor av liknande design hade varit trevligt! Mer trä åt folket.

Permalänk
Medlem

Det är bara att ställa sin vanliga miningrigg inomhus så blir det samma sak. Märker ingen skillnad på elförbrukning denna vinter jömfört med förra vintern trots att jag minar nu vilket jag inte gjorde då. Har direktverkande elvärme. Bara att ställa i någon förrådsdel av huset så störs man inte av ljudet heller.

Jättebra att få betalt för uppvärmningen!

Så länge den värmer mindre än husets totala värmebehov tar termostaterna på värmeelementen hand om regleringen. Elementen är svalare när miningriggen är igång.

En miningrigg är mycket effektivare än en värmepump. Värmepumpen har fortfarande en kostnad för att generera värme medan miningriggen kan ge tre gånger eller mera tillbaka i pengar mot driftkostnaden. Så ersätter man en tredjedel av värmeelementen i huset med miningriggar kan de betala hela uppvärmningskostnaden. Samtidigt gör man samhällsnytta genom att hjälpa till med att driva våra kryptovalutor. Win-win-situation alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Prismässigt landar Qarnot QC-1 på 2 900 euro, motsvarande omkring 29 400 kronor.

Elen kan man möjligen tjäna in på uppvärmningen, men man lär få bryta kryptovalutor ett bra tag för att tjäna igen inköpspriset...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Jorden förväntas nu att bli 3 grader varmare pga all mining.

Permalänk
Medlem

Alltså detta måste va den dummaste produkt jag sett på länge när man försöker sälja det som att man kan spara pengar genom att värma upp ett rum med den. 500w räcker ju inte till att värma något i sverige i varje fall .
Köp hellre en värme pump för typ 8000:- som levererar 3000-5000w värme och där optimalt 1watt el blir 6watt värme, det är många ggr mer ekonomiskt. Köp sen en separat mining rigg eller investera resten av pengarna i bitcoins osv om man nu tror på det.

Hade de däremot sålt den som en snygg passiv gamingdator hade det lockat mycket mer.

Permalänk
Medlem

Du kan inte ta med dina bitcoins när du dör. Ta dina 30000 och res till värmen istället...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ok, 2st RX 580 ger som allra allra bäst 60 MH/s totalt, det ger ca $68 i förtjänst per månad om du minar ETH och du betalar runt 60öre/KWh i ström.

Det betyder att det tar ca 50 år tills du tjänat in hårdvaru kostnaden.

Jag tror jag står över,

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

När jag ser den där produkten skakar jag långsamt på huvudet och tänker på Solar Roadways.

Skillnaden är att sådana vägar i alla fall är en bra ide i teorin.

Skrivet av ronnylov:

En miningrigg är mycket effektivare än en värmepump. Värmepumpen har fortfarande en kostnad för att generera värme medan miningriggen kan ge tre gånger eller mera tillbaka i pengar mot driftkostnaden. Så ersätter man en tredjedel av värmeelementen i huset med miningriggar kan de betala hela uppvärmningskostnaden.

"Kan" är nyckelordet här. Som ny minare tycker jag inte man ska räkna med att tjäna några pengar på det här, speciellt om man inte är beredd att spendera mycket tid på skvaller och spekulationer. Personligen skulle jag gå så långt att kalla det dumt att köpa riggar med förhoppningen om att gå på plus. Bättre att se det som en hobby och en förtjänst som en eventuell bonus. Känns som att de flesta "experter" menar samma sak numera och att man istället bara ska köpa valutor som spekulation istället, men det kanske bara är en falsk uppfattning jag fått.

Sen är det inte så enkelt som att bara byta ut sina element och slänga in ett par riggar i garderober och dyl. Var värmekällan är placerad har en stor inverkan på dess effekt. Det finns t.ex. en anledning till att nästan all element sitter under fönster.

Då har jag inte ens nämnt att element i regel är snyggare, mindre, hållbarare och skonsammare att producera.

Skrivet av ronnylov:

Samtidigt gör man samhällsnytta genom att hjälpa till med att driva våra kryptovalutor. Win-win-situation alltså.

Samhällsnytta? Jo tjena...

De som faktiskt vill använda kryptovalutor till vad de ursprungligen var till för svär över alla miningidioter som gör det lika stabilt som ett enbent fyllo. Självklart ser nya kryptovalutor det som något positivt att de får stor uppslutning men vari ligger samhällsnyttan av att ha 25 olika valutor?

Sen har vi förstås alla gamers som svär över att ni köper alla grafikkort.

Och det viktigaste av allt, ni förstör för miljön.

(I teorin hjälper ni också till att driva upp elpriserna.)

Så du får gärna ha hela lägenheten full med miningriggar (helst inte) men kom fan inte och säg att du gör samhället någon nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

Ok, 2st RX 580 ger som allra allra bäst 60 MH/s totalt, det ger ca $68 i förtjänst per månad om du minar ETH och du betalar runt 60öre/KWh i ström.

Det betyder att det tar ca 50 år tills du tjänat in hårdvaru kostnaden.

Jag tror jag står över,

hur går det med matten?
68$/månad=561,25kr/månad
29400/561=52 månader
52/12=4.3år och då får han ju 500w "gratis" el under tiden. om man räknar på att el kostar 1kr/kWh så får han ju 18000kr i elvärme också.
Värdet på eth kommer ju ändras mycket och ny hårdvara kommer komma ut så den lär bli utkonkurrerad på svårighetsgraden också.
Mycket billigare att bygga eget med vattenkylning bara.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt. Skulle behöva en sån där.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Hmm, lite väl dyrt för bara två stycken GPU'er?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

För de med kallhyra och gratis energi vore det bra ju.

Har ett "varmgarage" till min lägenhet (BRF) men det är typ 8C-12C på vintern (elementet verkar vara igensatt, det några och tittade på men det blev inte bättre). Ett par sådana QC-1 hade kunnat det blivit ett varmgarage på riktigt samt några Bitcoins att stoppa i madrassen.

I lägenheten hade det räckt med 3 st QC-1 för min tvåa och kanske ett avdrag på hyran om man stängt av de vanliga elementen (höst/vinter tills det nu blir). Vi har bergvärme så när det blir lite varmare används det inte så mycket extra el för uppvärmningen. Däremot är det nog rätt dyr el på vintern typ 15 KW elpatron. Hade det kunnat minskas på elen och dessutom tjäna några Bitcoins på det hade varit win-win. Hela huset kunde köpt in det till BRF (10 lägenheter, 2st tvåor och resten 3:or) för en långsiktig investering för att kraftfullt bryta Bitcoins. Elen som QC-1 förbrukade kunde BRF stå för och sedan betalar man en en viss procent av Bitcoin vinsten till BRF.

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Inte för dom som uppskattar en närmast ljudlös dator, (ssd, inga fläktar) går inte att bli tystare.. Jag skulle vara intresserad nästan enbart för det syftet.

Om det är i den närmaste ljudlöst hade det varit mycket bättre än i min lägenhet där elementen "låter" av varmvattnet som spolar genom dem.

Men om jag skulle gissa så motsvarar mitt tv-rums element med "riktig" värme ett el-element med ca 2000W som går fullt på en kall vinter ( -15C )

Då hade det inte hjälpt mycket med ett QC-1 i det rummet men det hande kanske gått att möblera om var man ville ha dem

Här är ett exempel på en portabel variant som man kunde hjälpt till med om det blev kyligt på vintern.
OLJELAMELL RADIATOR MED TIMER (2000W med tre lägen)
https://www.bauhaus.se/oljelamell-radiator-1.html
https://media2.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/1/thumb...
...vet dock inte hur mycket en sådan "låter"

Det kanske går bra några år med Bitcoin brytningen är kurserna är rena guldgruvan men sedan störtdyker de någon vecka och BRF får panik säljer allt.

Nja, det är nog lite för spekulativt osäkert för större föreningar.