Nvidia anklagas för konkurrensbegränsande affärsmetoder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Erik Österberg: tycker att detta är en av saker AMD/RTG måste blir av med. detta tänkande att det måste hela tiden finnas ett "svar" eller ett "komma före".
det är bättre att dem gör som med Ryzen och koncentrera sig på att leverera det bäst möjliga dem kan gör och sen avväga hur man prisa det jämfört mot Nvidia. Man måste inte "slå" Nvidia om man kan leverera nåt som ger långt bättre prestanda för pengarna.
Det är bättre att först tar tillbaka marknadsandelar innan man ge sig på jakt efter prestanda toppen.

Det var just det som AMD försökte göra med gamla bulldozer CPU'n. Och det gick ju bevisligen inte så bra.
Så vi kan ju konstatera att det faktiskt krävs något som kan konkurera med high-end.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Frågan är om vi har fått tillräckligt med info eller bara delar för att smutskasta Nvidia. Förmodligen är det ett fulspel men jag tänker inte bojkotta dem för det, sitter med ett nvidia kort idag och om det blir ett nytt nvidia eller ett AMD kort om ett år det beror på vem som har snabbast kort att sälja til mig, politiken får rättssystemen stå för.

Oavsett så är detta fulspel inget som gynnar någon annan än Nvidia's shareholders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Det är en kommentar gällande läget, som baserar sig på att jag läst tillräckligt många kommentarer av det slaget. Eller vad är det som du inte håller med om? Att en förkrossande andel av sweclockare köper nvidiakort? Eller att de flesta av dessa som hoppas på amd gör det för att på priset på deras nvidiakort skall gå ner? Och att de inte har några egentligen reella planer att köpa något från AMD?
Förövrigt, en undersökning i sweclockersforumet har värdet 0.

Vad du påstår är att de flesta av dom som vill att AMD skall lyckas aldrig köper AMD, var är beläggen på detta? Precis som på dom flesta andra ställen på nätet så är folket i kommentarsfältet en ganska liten andel av hela läsarbasen. Dom flesta skriver väldigt sällan eller aldrig eller håller inte till i den delen av forumet, därför så ser man så mycket av samma användare. Utöver det så vet vi inte vad alla har för datorkomponenter om det inte står i signaturen eller om du frågat. Ja dom flesta SweClockare köper förmodligen Nvidia, dock skulle jag nog vilja påstå att AMD är större här än dom är hos vanliga svenssons. Tar vi in fler faktorer så som att ganska många skall ha det bästa av det bästa (oavsett pris/prestanda), ja då blir det oftast Nvidia. Folk som har bärbart, då är det bara Nvidia som gäller i princip. Vad jag egentligen vill konstatera är ju den att det du kallar för "de flesta" lika gärna kan vara ett (relativt) fåtal användare som är aktiva forumsmedlemmar. Säger vi att en undersökning i forumet är värd 0 så ligger din analys på ett negativt värde. Notera att det definitivt finns en del utav dom du beskriver, det är inget jag bestrider. Utan det är påståendet att dom flesta med detta tankesätt skulle bete sig så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Problemet är att många här har den inställningen. Släpper AMD bra grafikkort, så kan Nvidia sänka sina priser och då får de ett bra Nvidia-kort billigare. Spelar ingen roll ifall AMD-kortet skulle prestera bättre.

Nästan som med GTX 970 där folk lämnade tillbaka sina kort för att visa Nvidia hur missnöjda de var. För att i nästa stund istället köpa ett GTX 980. Visade dom ju verkligen hur missnöjda de var...

Jag har aldrig påstått att dom inte finns. Men jag motsätter mig påståendet att dom flesta skulle bete sig så. Fråga dig själv också om alla som lämnade tillbaka 970 ville göra det för att på något sätt straffa Nvidia, eller för sin egen skull för att dom trodde att kortet skulle prestera dåligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

Det får framtiden utvisa.
Vi har haft flerkärniga processorer på konsumentmarknaden i 13 år. Hög enkeltrådsprestanda har hela tiden varit en viktigare faktor i spelrelaterade laster än mängden trådar. Det har tagit lång tid för utvecklarna att optimera spelmotorerna för flera trådar och jag tror inte det kommer ändras något nämnvärt dom kommande åren. Svårt att parallellisera effektivt.
Bygger man ett nytt system varje år så kan man köpa vilken processor man vill då den aldrig kommer hinna bli en flaskhals. Om man som jag har ett system i åtminstone 3 år (min 2500k i 6 år) så kan det finnas en vits med att tänka lite annorlunda.

Det är en helt annan tid nu än när sandy bridge anlände, AMD är konkurrenskraftiga nu och Ryzen har bättre MT prestanda än intel, skulle inte förvåna mig om 2019/2020 när PS5 och Xbox next gen kommer att det blir en Zen 2 med 2 ccx cluster på antingen 6x2 eller 4x2 med 24 eller 16 trådar. samt en Vega refresh eller Navi modiferad grafiklösning med kraft mellan GTX 1070 och 1080.

samt att Gabes utalande om att dem börjar göra spel igen och kommer att riktiga sig på egna lösning för hårdvaran till spelen, så tror jag att vi kommer att få se en Steam machine gen 2, Som är mer konsol/PC hybrid. När det kommer till spel så kanske vi får se en ny Spelmotor med Vulkan API under huven som kan användas på alla plattformar

Framtiden är flertrådad.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det är en helt annan tid nu än när sandy bridge anlände, AMD är konkurrenskraftiga nu och Ryzen har bättre MT prestanda än intel, skulle inte förvåna mig om 2019/2020 när PS5 och Xbox next gen kommer att det blir en Zen 2 med 2 ccx cluster på antingen 6x2 eller 4x2 med 24 eller 16 trådar. samt en Vega refresh eller Navi modiferad grafiklösning med kraft mellan GTX 1070 och 1080.

samt att Gabes utalande om att dem börjar göra spel igen och kommer att riktiga sig på egna lösning för hårdvaran till spelen, så tror jag att vi kommer att få se en Steam machine gen 2, Som är mer konsol/PC hybrid. När det kommer till spel så kanske vi får se en ny Spelmotor med Vulkan API under huven som kan användas på alla plattformar

Framtiden är flertrådad.

Hoppet lever, man sa säkert samma sak när bulldozer kom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

mm. Jag har tjatat om det tidigare.
Fattar fortfarande inte varför inte AMD utnyttjar de ess i kortärmen som man faktiskt har? Visst de nya Ravenridge-APU:erna är ju bra, och har ju potential att ersätta entrylevel Intel-Cpu + externt low-endgrafikkort med en enda krets. Men varför släpper dom inte motsvarande APU, som kan ersätta midrange? Det är väl där den största förtjänsten finns att hämta? Ok det krävs antingen kretsyta för Level 3/4 cache för att den inte ska totalt storkna mot långsamt RAM för videominne, alternativt att man hänger på en HBM-modul på en interposer. Borde rimligtvis vara billigare (I alla fall vid version 1), och mer energieffektivt än att ha två chip med på separata logikkort.

Shiiit Hade jag suttit på Lisas stol, hade jag satsat på en 8-kärnig CCX + en förbättrad Vega 56 –APU + HBM3 modul som L4 cache.
Med 7 nm process-Tech skulle det faktiskt vara möjligt på ca: 250-300 nm2. Hade lätt pröjsat 5 papp för en sådan.

För att det skulle bli kontraproduktivt och säga emot orsaken till varför APUs finns från första början. Ska man ersätta midrange så kommer priset skjuta i taket också och man tappar pengar. Själva idén med APUs är kompakta system till ett bra pris.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det är en helt annan tid nu än när sandy bridge anlände, AMD är konkurrenskraftiga nu och Ryzen har bättre MT prestanda än intel, skulle inte förvåna mig om 2019/2020 när PS5 och Xbox next gen kommer att det blir en Zen 2 med 2 ccx cluster på antingen 6x2 eller 4x2 med 24 eller 16 trådar. samt en Vega refresh eller Navi modiferad grafiklösning med kraft mellan GTX 1070 och 1080.

samt att Gabes utalande om att dem börjar göra spel igen och kommer att riktiga sig på egna lösning för hårdvaran till spelen, så tror jag att vi kommer att få se en Steam machine gen 2, Som är mer konsol/PC hybrid. När det kommer till spel så kanske vi får se en ny Spelmotor med Vulkan API under huven som kan användas på alla plattformar

Framtiden är flertrådad.

Mjo det är en annan tid än när Sandy Bridge släpptes då utvecklingen stadigt går långsammare på processorfronten.
Intel har exempelvis hunnit frångå sin så kallade "tick/tock"-strategi.
Att framtiden är flertrådad har vi talat om länge vilket är lite av min poäng. Det sker inte fort och framförallt spel är svåra att parallellisera. Det är ingen ny diskussion.
Att spelutvecklare för nästa generations konsoler effektivt skulle kunna nyttja 16-24 trådar låter riktigt utopiskt. Jag skulle till och med kunna sträcka mig så långt och säga helt osannolikt.
Men det är roligt att någon i alla fall ser positivt på framtiden. =P

Jag säger inte att jag har rätt då jag är lika "bra" på att använda en spåkula som någon annan men om man kollar på hur utvecklingen har sett ut så kan jag åtminstone luta mig mot sannolikhetsläran.

Skrivet av Viochee:

Hoppet lever, man sa säkert samma sak när bulldozer kom

Skickades från m.sweclockers.com

Man sade exakt samma sak när Bulldozer anlände och vi alla tidigare tillfällen när det kom fler kärnor och trådar. Sedan fick man vänta 5-7 år.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

Mjo det är en annan tid än när Sandy Bridge släpptes då utvecklingen stadigt går långsammare på processorfronten.
Intel har exempelvis hunnit frångå sin så kallade "tick/tock"-strategi.
Att framtiden är flertrådad har vi talat om länge vilket är lite av min poäng. Det sker inte fort och framförallt spel är svåra att parallellisera.

Man sade exakt samma sak när Bulldozer anlände och vi alla tidigare tillfällen när det kom fler kärnor och trådar. Sedan fick man vänta 5-7 år.

Det är en helt annan värld av möjligheter nu tack vare Zen. Bulldozer var inte inte Trådad, man skulle kunna säga att den var motsatsen till just Trådad, Threading är att 2 kan delas upp i 4, bulldozer gjorde tvärtemot och blev aldrig optimerad för så Bulldozers 8 kärnor arbetade som 8 med 4 vägar ut, Vilket är ganska dumt om man kan tänka sig flaskhalsen som blir.

Sandy Bride dominerade och det var inget snack om var prestanda kronan var.

kollar vi nu på Prestandan Ryzen VS Kaby/Coffe lake (aka Sandy bridge 7/8) Så ser vi att AMDs MT är bättre än Intels MT, medan Intels SP är bättre än AMDs SP. Den största skillnaden ligger i tillverknings proccessen då Intels 14nm är inne på sin 4e itteration och kan get frekvenser upp till 5ghz med en Delid, medan AMD nu ska in på andra generationen och förhoppningsvis gå upp till 4,5ghz med lite överklockning.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

I den perfekta världen hade vi haft 5-6 CPU tillverkare, och 5-6 GPU tillverkare. Sen skulle dem få konkurrera som tex i TV branchen. Mitt nästa grafikkort går till den tillverkare som kan ge mig mest pang för pengarna, och då räknar jag in strömförbrukning och prestanda och pris.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viochee:

Hoppet lever, man sa säkert samma sak när bulldozer kom

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske innan Bulldozer kom, men inte när Bulldozer kom. Det avslöjades snabbt att Bulldozer tekniskt sett var intressant, men att den prestandamässigt låg efter. Situationen är annorlunda den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Det är en helt annan värld av möjligheter nu tack vare Zen. Bulldozer var inte inte Trådad, man skulle kunna säga att den var motsatsen till just Trådad, Threading är att 2 kan delas upp i 4, bulldozer gjorde tvärtemot och blev aldrig optimerad för så Bulldozers 8 kärnor arbetade som 8 med 4 vägar ut, Vilket är ganska dumt om man kan tänka sig flaskhalsen som blir.

Sandy Bride dominerade och det var inget snack om var prestanda kronan var.

kollar vi nu på Prestandan Ryzen VS Kaby/Coffe lake (aka Sandy bridge 7/8) Så ser vi att AMDs MT är bättre än Intels MT, medan Intels SP är bättre än AMDs SP. Den största skillnaden ligger i tillverknings proccessen då Intels 14nm är inne på sin 4e itteration och kan get frekvenser upp till 5ghz med en Delid, medan AMD nu ska in på andra generationen och förhoppningsvis gå upp till 4,5ghz med lite överklockning.

Threading är inte ett begrepp.
Det fanns många problem med Bulldozer men en 8-kärnig FX-processor kunde hantera 8 trådar, men det kunde uppstå flaskhalsar. Det var dock inte på det viset att processorn alltid var begränsad till 4 trådar vilket du får det lite att låta som.
Vi får väl bara var glada att dom gav upp och ersatte CMT med SMT.

Om fler kärnor/trådar hade varit lösningen på våra problem så hade vi haft det för länge sedan.
Det är helt enkelt svårare att implementera och dra nytta av i en skrivbordsmiljö än exempelvis en servermiljö.

Det är bara att vänta på morgondagen, jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Min nästa processor är garanterat AMD, två skäl, för första gången på mkt mkt länge så har de bra processorer, för det andra så har Intel tjänat tillräckligt alla år de har haft i princis monopol på cpu marknaden.

Med det sagt så när det gäller Nvidia och AMD, jag körde alltid på AMD ända tills för några år sedan. Jag tycker inte det går att skylla på Nvidia här, AMD får helt enkelt börja göra grafikkort som slår Nvidia eller har samma prestanda om de vill ha mig som kund. Även om jag vill supporta AMD så är deras kort inte i närheten av Nvidias, så jag kan inte supporta ett företag som trots att de sålt massvis av kort till miners i några år och tjänat mkt pengar fortfarande inte kan göra ett kort som motsvarar Nvidias.
När de gör ett kort som hänger med Nvidias topp kort så kommer jag inte ägna en tanke åt att välja jag kommer köpa AMD, för jag gillar att de gör allt open source.

Permalänk
Medlem

Länkarna fungerar inte för mig an någon anledning. Handlar saken om att Nvidia vill ha fler grafikkortstillverkare som t.ex EVGA är nu och som sapphire är för AMD? T.ex att ASUS kommer bli exklusiva för Nvidas kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Lätt att säga nu att man ska gå över till AMD när man inte ska köpa något, men när man väl ska uppgradera sin dator eller köpa ny och ser att Nvidia har en markant övertag i prestanda så är nog tanken en annan...

Alla köper inte de bästa och dyraste korten. Jag köpte asus rx580 8gb då jag ansåg den vara bättre än 1060 6gb även om jag äger den med då jag köpte en ny från Elgiganten för 1790. Den rean kunde man inte motstå dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: funka för mig utan problem. men TL;DR på dettta är att Nvidia försökte sätta upp ett liknande partner program som Intel gjorde med sin "intel inside". men som med Intel so vill ingen OEM eller AIB kommer ut och tallar klartext och istället bara uttala sig om det anonymt. vilket man i slutändan kan förstå. ingen som tycker det är skoj att blir av med sitt jobb.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vänta här nu, förväxlar vi inte Intels så kallade rabattsystem för datortillverkare som sålde datorsystem med ett sammarbetsprogram för grafikkortstillverkade? ...
Jag tolkar det att Nvidias program riktar sig till tillverkarde av grafikkort, att det inte verkar förekomma något återbetalningssystem utan att Nvidia ställer upp med tekniker etc för att grafikkorten skall bli så bra som möjligt.
Om jag förstått detta rätt ser jag inte många likheter.

Grejen är just att där finns väldigt många likheter, bland annat ekonomisk ersättning ("Marketing Development Funds").
Därtill ett uteblivet tekniskt stöd och sena/återhållna leveranser av GPUer.

Skrivet av Link2000:

Förstår inte varför alla är så upprörda, om företag vill gå med på att bara använda nvidias produkter för vissa förmåner så får de väl göra det. Låter mer som en affärsplan som gynnar båda sidorna, inte så konstig att dom prioriterar saker som dom tjänar mer pengar på.
Tjänar dom mer pengar på det så har dom mer pengar för att utveckla bättre grafikkort som alla här vill ha så det här är väl bara bra?

Det är inte så mycket en fråga om att "vilja" använda bara Nvidias produkter. Alternativet är att få en massa nackdelar i förhållande till dem som är med i GPP. AMD har inte de ekonomiska musklerna att införa ett eget motsvarande program. Definitivt inte bra för konkurrensen!
Om AMD kan presentera en GPU som är markant bättre än vad Nvidia har (vilket tyvärr är osannolikt i närtid) kan det bli tufft för partners när kunderna vill ha AMD i stället för Nvidia. Dell fick ju massor av "badwill" när de inte kunde (hade råd att) möta kundernas efterfrågan på processorer från AMD, eftersom i princip hela företagets vinst bestod av pengar man fick från Intel!

Om Nvidia tjänar pengar på att inte ha konkurrens så behöver de inte utveckla produkterna utan kan ge pengarna som vinst till aktieägarna i stället!
Gynnar knappast kunderna i längden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Intel har redan "settled out of court" med amd. Eller är detta något annat?
Också länka inte till saker man måste betala för att läsa.

WTF?
Jag kunde läsa artikeln utan betalning...
Skumt

EDIT:
Prova denna istället:
https://www.telegraph.co.uk/technology/2017/09/06/victory-int...

Permalänk
Medlem

Någon som minns vad systerföretaget som powercolor har/hade för att få rulla ut kort från flera chipptillverkare och inte bara sälja ATI produkter?
Det ena sålde endast ATI (osäker på om AMD köpt dem då) medan det andra sålde samtliga. På så sätt kunde de vara ATI exklusiva och samtidigt i det andra bolaget "neutrala".

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att Nvidia skall vara så egensinniga, de har en bra produkt men vill verkligen låsa in mig som konsument (G-SYNC) och det tycker jag är lite trist.

Vet inte om jag är för konspiratoriskt lagd men började titta efter ett MSI gaming med RX580 och inser att de verkar utgått när jag följer gamla googlelänkar både mot INET och Komplett.
Hittade detta på NH's sida..https://www.nordichardware.se/nyheter/msi-blasvader-eft.... Iså fall blir det nog inget nytt moderkort från MSI när jag skall uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimraug:

Lite tråkigt att Nvidia skall vara så egensinniga, de har en bra produkt men vill verkligen låsa in mig som konsument (G-SYNC) och det tycker jag är lite trist.

Vet inte om jag är för konspiratoriskt lagd men började titta efter ett MSI gaming med RX580 och inser att de verkar utgått när jag följer gamla googlelänkar både mot INET och Komplett.
Hittade detta på NH's sida..https://www.nordichardware.se/nyheter/msi-blasvader-eft.... Iså fall blir det nog inget nytt moderkort från MSI när jag skall uppgradera.

Exakt.
De som är med i GPP vill inte tala om det.
Kan någon ge mig ett exempel på en "hemlig klubb" av tillverkare som varit bra för konsumenterna?
Ord som kartell kommer fram...

Jag skall undvika köpa något från dessa klubbmedlemmar.
De får vara utan mina pengar.