Nvidia anklagas för konkurrensbegränsande affärsmetoder

Permalänk
Melding Plague

Nvidia anklagas för konkurrensbegränsande affärsmetoder

Nvidia uppges med sitt Geforce Partner Program begränsa konkurrensen på marknaden, bland annat då de ger fördelar till tillverkare som endast använder företagets grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det måste ju vara för låga straff för sådant här. NVIDIA är ju inte dummare än att dom visste att det här skulle hända, ändå så går dom vidare med ett sådant program, så det måste ju löna sig att ägna sig åt den här typen av konkurrensbrott.

Eller vad är det jag missar?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Fy vilket fulspel, blir bojkott om de fortsätter så här.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Fy vilket fulspel, blir bojkott om de fortsätter så här.

Det blir svårt att bojkotta dem om de inte har några produkter att sälja.. Men jag fattar vad du menar och håller med.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xpanterx:

Fy vilket fulspel, blir bojkott om de fortsätter så här.

Hmm.
Inlåsning av konsumenten och utlåsning av konkurrenten har väl varit nvidias strategi massa år så det här var väl ett inte helt oväntat nästa steg i deras strategi.
Nvida - the way you where meant to be played.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Detta får mig att tänka tillbaka till 1998. Mina polare körde Vodoo 2 kort, jag köpte grafikkort RIVA TNT från en liten uppstickare som hette Nvidia. 3dfx misskötte sina kommande grafikkort någon bedrövligt och uppkomlingen Nvidia blev starkare.

Nu när Nvidia är så stora, ja då visar de sitt rätta jag. Lösningen på problemet är att motarbeta att enskilda företag få monopol, ja jag tänker självklart på Microsofts produktutbud. Jag kan inte komma på något företag som har monopolliknande ställning som jag ser upp till.

@Lodisen: Åtgärdat felstavning

Permalänk
Master of Overkill

Stäm skiten ur dom tbh sånt här är löjligt att hålla på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@xpanterx:

Problemet är ju att det är deras GPUer som fungerar bäst i spel, därav kommer folk fortsätta köpa NVIDIA.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Det kan väl inte vara någon som är särskillt förvånad? Finns det folk som trott att Nvidia konkurrerat på lika villkor? Då får man vara bra naiv i så fall.

Naturligtvis är det så att de flesta känner till det här men det är väl lite speciellt att få det bekräftat kanske.

Jag är i alla fall inte ett dugg förvånad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Fy vilket fulspel, blir bojkott om de fortsätter så här.

För vissa finns det dock inga alternativ om man bojkottar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Fy vilket fulspel, blir bojkott om de fortsätter så här.

Kommer nog gå över till det röda laget vid nästa uppgradering!

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrbrix:

Kommer nog gå över till det röda laget vid nästa uppgradering!

Samma här, hoppas på Navi slår om lika mycket som Ryzen gjorde/gör.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Samma här, hoppas på Navi slår om lika mycket som Ryzen gjorde/gör.

@VadSaDu: AMD ligger för långt efter i utvecklingen, Nvidia kmr hinna lansera nästa gen innan AMD kan reagera. Finns inga leaks/rykten absolut ingenting på NAVI.

Jag menar Vega 64 släpptes i mitten av 2017. mer än ett helt år efter 1000serien från nvidia och de var absolut ingen konkurrens för de.

Hur kan du fortfarande ha förväntningar från AMD sida?

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

När man är på toppen kan det bara gå neråt. Då klamrar man sig fast och håller hårt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv

Det blåser upp till storm på grafikkortsmarknaden!

Knappast förvånande för de flesta skulle jag tro, det är Nvidia trots allt. Väldigt intressant att se hur detta kommer utvecklas framöver med.

Med tanke på FE-korten och ovan nämnda 3dfx och STB så är det frågan om historien ändå skulle kunna upprepa sig, runt 20 år senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kommer som vanligt en hel del kommentarer om bojkott, men ändå köper majoriteten deras produkter. Tänk om konsumenter faktiskt gjorde som de säger någon gång.

Jag instämmer med föregående kommentarer om att det här är ett beteende som bör straffa sig hårt. Hoppas det blir stora böter på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eken:

@VadSaDu: AMD ligger för långt efter i utvecklingen, Nvidia kmr hinna lansera nästa gen innan AMD kan reagera. Finns inga leaks/rykten absolut ingenting på NAVI.

Jag menar Vega 64 släpptes i mitten av 2017. mer än ett helt år efter 1000serien från nvidia och de var absolut ingen konkurrens för de.

Hur kan du fortfarande ha förväntningar från AMD sida?

Yeye.
Samma sak sades om AMD mot Intel fram tills Ryzen dök upp. Och där var tekniksprången dessutom större än vad det nu är på grafikkortssidan. Hur långt efter var bulldozer jämfört med Kaby lake? 3 nodkrympningar? 4 generationer? Kommer inte ihåg exakt men det var massiv skillnad där.
Så det är nog inte alls omöjligt med en vändning.

Med det sagt så skulle jag väl gissa på att det blir ungefär som du säger närmsta två åren ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Det måste ju vara för låga straff för sådant här. NVIDIA är ju inte dummare än att dom visste att det här skulle hända, ändå så går dom vidare med ett sådant program, så det måste ju löna sig att ägna sig åt den här typen av konkurrensbrott.

Eller vad är det jag missar?

Håller med. Jag tror de räknar kallt med att böter, när de väl kommer, inte kommer göra upp mellanskillnaden som de tjänat in på sitt fusk. Så de kör fult tills de blir bestraffade, sedan slutar de och skrattar hela vägen till banken. Fy fan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det kommer som vanligt en hel del kommentarer om bojkott, men ändå köper majoriteten deras produkter. Tänk om konsumenter faktiskt gjorde som de säger någon gång.

Jag instämmer med föregående kommentarer om att det här är ett beteende som bör straffa sig hårt. Hoppas det blir stora böter på det.

Jag håller min bojkott på Acer, EA och AMD än så länge, men kanske dags att häva den om några år..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jag håller min bojkott på Acer, EA och AMD än så länge, men kanske dags att häva den om några år..

Byt ut AMD mot UbiSoft så får du tummen upp!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

Det måste ju vara för låga straff för sådant här. NVIDIA är ju inte dummare än att dom visste att det här skulle hända, ändå så går dom vidare med ett sådant program, så det måste ju löna sig att ägna sig åt den här typen av konkurrensbrott.

Eller vad är det jag missar?

Intel fick ju punga upp en miljard euro i böter. Frågan är då hur hög summan bör vara för att vara tillräckligt hög.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

nVidia inte Nvida.

Nvidia Corporation (/ɪnˈvɪdiə/ in-VID-eeə;[3] most commonly referred to as Nvidia, stylized as NVIDIA, nVIDIA, or nVidia)
Själv verkar de köra med NVIDIA på sin officiella sida.

Vad försöker du åstadkomma?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@Eken: tycker att detta är en av saker AMD/RTG måste blir av med. detta tänkande att det måste hela tiden finnas ett "svar" eller ett "komma före".
det är bättre att dem gör som med Ryzen och koncentrera sig på att leverera det bäst möjliga dem kan gör och sen avväga hur man prisa det jämfört mot Nvidia. Man måste inte "slå" Nvidia om man kan leverera nåt som ger långt bättre prestanda för pengarna.
Det är bättre att först tar tillbaka marknadsandelar innan man ge sig på jakt efter prestanda toppen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju en klockren "intel" de gjort, och precis som folk säger så lönar det sig, tyvärr.
När en aktör hamnar efter på pga att motståndet gör fulspel, då minskar forskningsbudget troligtvis för båda lagen (en har inte råd och en behöver inte anstränga sig seriöst) - vilket vi konsumenter lider av: stagnerad utveckling.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Mitt nästa grafikkort blir helt klart ett Nvidia kort. Det kommer vara snabbare än w/e Amd har att sälja och "Geforce Partner Program" spelar ingen roll alls för mig.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Yeye.
Samma sak sades om AMD mot Intel fram tills Ryzen dök upp. Och där var tekniksprången dessutom större än vad det nu är på grafikkortssidan. Hur långt efter var bulldozer jämfört med Kaby lake? 3 nodkrympningar? 4 generationer? Kommer inte ihåg exakt men det var massiv skillnad där.
Så det är nog inte alls omöjligt med en vändning.

Med det sagt så skulle jag väl gissa på att det blir ungefär som du säger närmsta två åren ändå.

@Söderbäck Haha det var knappast som AMD körde över Intel som Nvidia kör över AMD. De kom tillbaks på cpu marknaden med 14nm som intel. Långt ifrån att slå de i spel, vem bryr som syntetiska tester.

De kan ha hur många kärnor som helst kmr inte göra någon skillnad för gamers och ökad fps. Kaby Lake 7700k slår alla modeller från Ryzen serien i FPS. Nvidia är marknadsledande de har mycket mer resurser för att fylla ut efterfrågan. Finns ingen chans, man kan inte vara bäst inom två kategorier från AMD om man inte sitter på tronen för en utav de.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Vänta här nu, förväxlar vi inte Intels så kallade rabattsystem för datortillverkare som sålde datorsystem med ett sammarbetsprogram för grafikkortstillverkade?

Intel system riktade sig mot datortillverkare och innebar att man fick mycket stora återbetalningar om man enbart tillverkade och sålde datorer med Intel-CPUer. Tex Man köpte CPUerna för 1000:- och rabattsystemet gjorde att man fick tillbaka 700:- om man inte sålde AMD.

Jag tolkar det att Nvidias program riktar sig till tillverkarde av grafikkort, att det inte verkar förekomma något återbetalningssystem utan att Nvidia ställer upp med tekniker etc för att grafikkorten skall bli så bra som möjligt.

Om jag förstått detta rätt ser jag inte många likheter.
Det enda jag kanske inte gillar är hemlighetsmakeriet; varför hålla det tyst?
Borde grafikkortstillverkaren anse att det är en fjäder i hatten?

Vidare skulle jag inte lita på de förslag Nvidias tekniker ger för AMD GPUer...

Är det någon som vet vad för eventuella avtal/överenskommelser Sapphire med AMD?
De är AMD-exklusiva, och jag förutsätter att AMD ger dem något som har fått dem att välja att förbli AMD-exklusiva.

(Värt att notera att man kan kalla mig Sapphire-fanboi då jag enbart köper grafikkort från Sapphire.
De är helt enkelt det bästa och det mesta man får för pengarna)

Permalänk
Medlem

Sweclockers är fullt med folk som hoppas att AMD skall lyckas, inte för att de själva skulle kunna tänka sig att köpa AMD-produkter, utan för att det skall pressa ner priset för de Intel eller nvidia-produkter de skall köpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Intel fick ju punga upp en miljard euro i böter. Frågan är då hur hög summan bör vara för att vara tillräckligt hög.

Skickades från m.sweclockers.com

men problemt är när dem väl fick äntligen betala detta böter så hade dem kännat redan så mycket på det att det var ingenting för dem.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av pellen:

Nvidia Corporation (/ɪnˈvɪdiə/ in-VID-eeə;[3] most commonly referred to as Nvidia, stylized as NVIDIA, nVIDIA, or nVidia)
Själv verkar de köra med NVIDIA på sin officiella sida.

Vad försöker du åstadkomma?

Om jag skriver orden såhär kanske du förstår vad han menade.

nvidia
nvida

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4