Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tips på mATX-moderkort för 2400G som kommer med kompatibelt BIOS?

Permalänk
Medlem

Tips på mATX-moderkort för 2400G som kommer med kompatibelt BIOS?

Jag köpte en AMD Ryzen 5 2400G och ett tillhörande moderkort från Webhallen häromdagen. Dock behöver jag uppdatera BIOS för att det ska fungera, vilket jag inte kan (jag har ingen äldre kompatibel processor över) och det är inte heller något tjänst som Webhallen erbjuder enligt kundtjänst.

Mitt alternativ nu är skicka tillbaka moderkortet och köpa något annat med ett kompatibelt BIOS. Men frågan är vilket? Det ska vara ett Mini-ATX, ha stöd för ECC-RAM och ha DVI eller helst HDMI.

Tips?

Morgontrött Hund..
Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd

Nya moderkort (400-serien) till 2400G har inte kommit än. Vad jag vet måste alla nuvarande am4 moderkort uppdatera bios för att fungera med 2400G. Vissa kanske redan har uppdaterat bios från tillverkaren, men vilka vet jag inte. Beror ju också på när kortet tillverkades. Många kort har ju legat på hyllan et tag och har gammalt bios.

AMD skickar ut processorer gratis för UEFI-uppdatering
https://www.sweclockers.com/nyhet/25257-amd-skickar-ut-proces...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Det kan vara bra att skriva vilket moderkort du köpte? Kan ju vara så att någon här har en kompatibel CPU att sälja billigt?

Annars kan du ju titta på det @Snabbt_o_Hårt nämnde!

Permalänk
Medlem

Om du ska ha Raven Ridge så vill du säkert ha HDMI 2.0 också, annars är den inte alltför framtidssäker, snabb googling gav detta, alla har inte HDMI 2.0...

https://smallformfactor.net/forum/threads/raven-ridge-hdmi-2-...

För BIOS-flash, posta gärna var du bor så kanske någon närheten har en AM4-CPU som kan hjälpa dig med flashningen.

Här tycker man att butiker borde vara lite smarta och ha en rigg redo i butiken där man snabbt kopplar in moderkort för flashning och ta en symbolisk summa och kanske få merförsäljning.

Permalänk
Medlem

Det finns inget AM4 moderkort som officiellt stödjer ECC minne, och särskilt inte i it format. Asrocks sägs stödja det lite inofficiellt, lite funkar det så funkar det.

Sen för att få ett moderkort med ett kompatibelt BIOs måste du ju köpa ett moderkort som kommit efter att ravenridge APU:erna kom it och det tror jag inte finns i dagsläget. Det du kan göra är att försöka få en butik att flasha ett bios åt dig vid köpet tex. inet.

Eller så få AMD att skicka dig en CPU sm nämnts.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Det lär ju ta en mindre evighet att få hit den.

Skrivet av gonace:

Det kan vara bra att skriva vilket moderkort du köpte? Kan ju vara så att någon här har en kompatibel CPU att sälja billigt?

Annars kan du ju titta på det @Snabbt_o_Hårt nämnde!

ASROCK A320M. Det har bara DVI, vilket var en liten miss av mig. Jag måste ha blandat ihop det med något annat när jag gjorde all research.

Skrivet av GuuFi:

Om du ska ha Raven Ridge så vill du säkert ha HDMI 2.0 också, annars är den inte alltför framtidssäker, snabb googling gav detta, alla har inte HDMI 2.0...

https://smallformfactor.net/forum/threads/raven-ridge-hdmi-2-...

För BIOS-flash, posta gärna var du bor så kanske någon närheten har en AM4-CPU som kan hjälpa dig med flashningen.

Här tycker man att butiker borde vara lite smarta och ha en rigg redo i butiken där man snabbt kopplar in moderkort för flashning och ta en symbolisk summa och kanske få merförsäljning.

Ingen koll på HDMI 2.0, mina enda krav är 1080p eller 2160p i 60Hz. Det är min HTPC det gäller.

Jag var lite naiv och tänkte att det var något som de ordnade innan. Jag dessvärre ganska dumt till, men jag ska kolla med någon annan butik om det är.något de kan ordna.

Skrivet av Gambit_2K:

Det finns inget AM4 moderkort som officiellt stödjer ECC minne, och särskilt inte i it format. Asrocks sägs stödja det lite inofficiellt, lite funkar det så funkar det.

Sen för att få ett moderkort med ett kompatibelt BIOs måste du ju köpa ett moderkort som kommit efter att ravenridge APU:erna kom it och det tror jag inte finns i dagsläget. Det du kan göra är att försöka få en butik att flasha ett bios åt dig vid köpet tex. inet.

Eller så få AMD att skicka dig en CPU sm nämnts.

Varför skriver man då ut det bland specifikationerna? Jag är helt grön på ECC, men jag tänkte att det kunde vara värt det till denna datorn som fungerar som HTPC/VPS-värd.

Antingen det eller äldre moderkort med nyare BIOS från tillverkaren.

Jag ska ringa och kolla med Inte, i sådana fall kanske jag köper ett moderkort från dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det lär ju ta en mindre evighet att få hit den.
ASROCK A320M. Det har bara DVI, vilket var en liten miss av mig. Jag måste ha blandat ihop det med något annat när jag gjorde all research.

Ingen koll på HDMI 2.0, mina enda krav är 1080p eller 2160p i 60Hz. Det är min HTPC det gäller.

Jag var lite naiv och tänkte att det var något som de ordnade innan. Jag dessvärre ganska dumt till, men jag ska kolla med någon annan butik om det är.något de kan ordna.

Varför skriver man då ut det bland specifikationerna? Jag är helt grön på ECC, men jag tänkte att det kunde vara värt det till denna datorn som fungerar som HTPC/VPS-värd.

Antingen det eller äldre moderkort med nyare BIOS från tillverkaren.

Jag ska ringa och kolla med Inte, i sådana fall kanske jag köper ett moderkort från dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte det är en konstig situation, AMD säger att Ryzen stödjer ECC men moderkortstillverkarna vill väl inte att man köper billiga moderkort och sätter in dem i servers kan jag tänka mig. Sen så kostar det väl att testa olika minnen så att de är kompatibla osv. Sen är ju Ryzen ökänt väldigt petig när det gäller minnen och hastigheter.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Hund: Kan ju omöjligt vara ett ASROCK A320M, måste vara ett ASRock A320M-DGS!

Permalänk
Medlem

Jag ringde Alinas kundtjänst och frågade om de kunde hjälpa mig, vilket de kunde om jag var villig att betala 350 kr. Det kanske kan vara värt en dagsutflykt till den stora staden och få det ordnat redan idag.

Skrivet av Gambit_2K:

Jag vet inte det är en konstig situation, AMD säger att Ryzen stödjer ECC men moderkortstillverkarna vill väl inte att man köper billiga moderkort och sätter in dem i servers kan jag tänka mig. Sen så kostar det väl att testa olika minnen så att de är kompatibla osv. Sen är ju Ryzen ökänt väldigt petig när det gäller minnen och hastigheter.

Okej.

Skrivet av gonace:

@Hund: Kan ju omöjligt vara ett ASROCK A320M, måste vara ett ASRock A320M-DGS!

Jaja! Jag satt på telefonen och kopierade texten för att undvika eventuella stavfel.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Du har köpt ett m-ATX kort och kravet på om du skulle byta var m-ITX?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Vart bor du i landet?, har en ryzen 1200 du kan få låna om du bor i närheten av Västerås

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Du har köpt ett m-ATX kort och kravet på om du skulle byta var m-ITX?
https://new.webhallen.com/api/cart-img/274434,272369

Hoppsan. Jag skrev det innan morgonkaffet, jag menade mATX och inget annat.

Skrivet av ArKAN:

Vart bor du i landet?, har en ryzen 1200 du kan få låna om du bor i närheten av Västerås

Gävle. Tack ändå!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.