Fått kravbrev pga filmnedladdning. (NJORD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

De flesta vill inte ha en fysisk kopia. kommer det en bra tjänst där du kan se på film i 4K betalar jag gladeligen den summan som erbjuds. Problemet är att filmbranschen består av en massa gamla, bakåtsträvande gubbar som inte vill förändra hur vi idag ser på film. Jag har både hbo och netflix ingen av tjänsterna erbjuder nedladdningav 4K material för att spara lokalt på en datorn. Bedrövligt dåligt när man ex. åker tåg(flyg) och inte kan streama via SJs "stabila och snabba wifi"...

Känner du att du verkligen behöver 4K när du åker tåg och flyg och tittar på laptop/padda/mobil?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av griid:

De flesta vill inte ha en fysisk kopia. kommer det en bra tjänst där du kan se på film i 4K betalar jag gladeligen den summan som erbjuds. Problemet är att filmbranschen består av en massa gamla, bakåtsträvande gubbar som inte vill förändra hur vi idag ser på film. Jag har både hbo och netflix ingen av tjänsterna erbjuder nedladdningav 4K material för att spara lokalt på en datorn. Bedrövligt dåligt när man ex. åker tåg(flyg) och inte kan streama via SJs "stabila och snabba wifi"...

Netflix stöder nedladdning, men är det just 4K-material du menar att man inte kan ladda ner?
Inte jättenödvändigt kanske då väldigt få har portabla maskiner med 4K ändå

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Hur kan man vara säker på att filmen/serien som fanns tillgänglig för ett halvår sedan, finns kvar vid senare tillfälle med dessa strömningstjänster?

Lokal lagring har jag kontroll över. Strömning och molntjänster dikteras av företagens nycker även om du betalar varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Om du däremot vet en streaming tjänst som möjliggör streaming av samma kvalitet som original blu-ray källan så förstår jag ditt syfte direkt.

VUDU var väl där för 10 år sedan

https://www.engadget.com/2008/10/16/vudus-hdx-titles-compare-...

"We're happy to say that they do, and although we aren't anywhere near the biggest videophiles around, we're hard pressed to see a difference between the picture quality of VUDU's HDX movies and Blu-ray. "

Är dock dåligt uppdaterad på vad som hänt sen dess och även Bluray har väl rört på sig sen dess så hur det står sig idag vet jag inte. Sen är det förmodligen en diskusison för en annan tråd egentligen men den verkar ju redan vara igång här så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Netflix stöder nedladdning, men är det just 4K-material du menar att man inte kan ladda ner?
Inte jättenödvändigt kanske då väldigt få har portabla maskiner med 4K ändå

Nu var inte frågan riktad till mig men har samma problem.
Tyvärr så är det just 4K material som inte går ner. Sen är ju nackdelen att 4K Netflix ser ut ungefär som en 1080p BD p.g.a. att man dragit ner bitrate rejält för att just kunna streama det.
Hade varit jobbigt om man skulle streama UHD som innan den är "compressed" ligger på drygt 80-110Mbit/s.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

VUDU var väl där för 10 år sedan

https://www.engadget.com/2008/10/16/vudus-hdx-titles-compare-...

"We're happy to say that they do, and although we aren't anywhere near the biggest videophiles around, we're hard pressed to see a difference between the picture quality of VUDU's HDX movies and Blu-ray. "

Är dock dåligt uppdaterad på vad som hänt sen dess och även Bluray har väl rört på sig sen dess så hur det står sig idag vet jag inte. Sen är det förmodligen en diskusison för en annan tråd egentligen men den verkar ju redan vara igång här så

Tyvärr vudu verkar inte vara där heller. Ser man på den länken du skickat verkar de inte ens stödja mer än dolby digital ljud heller så tvivlar på att video bitrate e hög heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Känner du att du verkligen behöver 4K när du åker tåg och flyg och tittar på laptop/padda/mobil?

Tåg och flyg - absolut!
Sedan är det så mycket mer än bara resa. Du streamar inte via hotellets wifi direkt om du ska titta på film. Det klarar inte den anslutningen och roaming stänger man ju av utomlands. Alternativet tycker jag borde ganska självklart att kunna spara lokal lista som i spotify med filmer.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Det som jag verkligen ogillar med tjänster som Netflix är att man aldrig vet om en serie eller filmen kommer finnas tillgänglig i framtiden. Jag tittar mycket på 80-90-tals filmer och serier t.ex.
Plötsligt kan jag bli sugen på att dra ett Startrek TNG avsnitt. Blir man lagom glad om dom tagit bort dom.

Permalänk

kasta! Och blir det påföljder, ta och skyll på Postnord för utebliven post!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tycker detta är ett riktigt dåligt alternativ som många föreslår.

Först och främst är papperet för stort, man måste då riva det i mindre bitar, och utan perforering kommer det gå åt fanders med massa olika storlekar.

Det är även hårt, så det kommer bara sprida skiten över hela häcken och chansen är att du river dig på det istället. Försöker du för länge kommer det gå sönder och du kommer ha skit, men ännu värre, du kommer ha dynga ifrån en "advokatfirma" på fingrarna.

Bättre är att lägga det i botten på kompostpåsen, då kan det dra åt sig lite ruttet vatten, så känner det sig hemma efter att dess skapare skickat ut det.

Oh god .... the papercuts...

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tåg och flyg - absolut!
Sedan är det så mycket mer än bara resa. Du streamar inte via hotellets wifi direkt om du ska titta på film. Det klarar inte den anslutningen och roaming stänger man ju av utomlands. Alternativet tycker jag borde ganska självklart att kunna spara lokal lista som i spotify med filmer.

Fair enough! Du har höga kvalitetskrav och det får du såklart ha. Tror dock att du tillhör en väldigt smal krets av användare som har så höga krav. Så länge den kretsen är liten så har väl HBO, Netflix och andra ingen större brådska att tillgodose dig och dina få jämlikars behov. Mina personliga krav är kanske mer i linje med normalanvändaren, nöjd med 1080p på min 24" skärm, har en 1080p 55" TV osv .... Tycker det är fint nog åt mig! Men nu har vi glidit off-topic...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av pi:

Fair enough! Du har höga kvalitetskrav och det får du såklart ha. Tror dock att du tillhör en väldigt smal krets av användare som har så höga krav. Så länge den kretsen är liten så har väl HBO, Netflix och andra ingen större brådska att tillgodose dig och dina få jämlikars behov. Mina personliga krav är kanske mer i linje med normalanvändaren, nöjd med 1080p på min 24" skärm, har en 1080p 55" TV osv .... Tycker det är fint nog åt mig! Men nu har vi glidit off-topic...

Jag tänkte precis likadant, att det är en väldigt liten mängd som har nytta av just 4K-materialet, men sen tänkte jag att det är en skum begränsning att göra trots allt. Den enda skillnaden är ju utrymmet det tar, och har man plats för det borde man få ladda ner hur stora filer man vill... Misstänker att det kanske är en fråga om bandbredd från deras håll, att de inte vill/kan ladda upp så pass mycket än.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Hur kan man vara säker på att filmen/serien som fanns tillgänglig för ett halvår sedan, finns kvar vid senare tillfälle med dessa strömningstjänster?

Lokal lagring har jag kontroll över. Strömning och molntjänster dikteras av företagens nycker även om du betalar varje månad.

Ganska viktiga poänger.

När det kommer till kvalitet så ligger Netflix 4K ganska jämlikt en vanlig Blu-ray. Liite mera detalj ibland, men sämre kontrast och färg. Går man upp till de nya 4K Blu-ray, så har inte Netflix 4K en chans. De är för snåla med bitraten.

För att återgå till topic, så är nog en VPN att föredra för att slippa erbjudanden. Även om man har rent mjöl i påsen så behöver man ingen med smutsiga fingrar som är där att rotar. Mullvad, OVPN, NordVPN är några vettiga förslag.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Varför skulle en en blurayskiva visa bättre kvalitet än originalfilen?

Det gör den inte. Men du kan vara säker på att netflix/hbo/m.fl. inte streamar det som du kallar originalfilen. Och om de nu skulle sitta med en okomprimerad version av filmen/serien så omvandlar de den till en mer passande fil med en lägre bitrate.

Jag vet inte om det stämmer men en snabb sökning på google säger att netflix 4k har en bitrate på ca 15 mb/s medan en bluray kan ha runt 40mb/s. Det betyder alltså att bluray kan skicka ut 2-3 ggr så mycket data som netflix vilket förstås genererar bättre ljud och bild.

Sen kan man fråga sig om gemene man ser någon skillnad i kvalite. Sitter du med en gammal TV i lagom storlek törs jag påstå att det inte gör någon skillnad. Sitter du däremot med en 80" TV av fräsig modell, ja då kanske man ser skillnad.

Skrivet av griid:

Tåg och flyg - absolut!
Sedan är det så mycket mer än bara resa. Du streamar inte via hotellets wifi direkt om du ska titta på film. Det klarar inte den anslutningen och roaming stänger man ju av utomlands. Alternativet tycker jag borde ganska självklart att kunna spara lokal lista som i spotify med filmer.

Jag håller med om att lokala filer är tveklöst bäst (har själv ca 6 Tb sparat på servern) men jag måste fråga... Vad har du för saker med dig på tåget som gör att du ser skillnad på 4K jämfört med 1080? Sen har jag aldrig sett en hotell-TV som skulle göra 4K rättvisa. Men det kanske säger mer om de hotell jag brukar bo på förstås

Permalänk
Medlem

Mycket off topic i denna tråd.

Även denna tyvärr....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoJoMiner:

Det viktiga i det hela är att detta brev är ett "ERBJUDANDE".
Står tydligt vid två tillfällen.
Så inget kravbrev.

Om de vore seriösa så skulle de skicka kravbrev, som sedan kan drivas vidare till inkasso och domstol.
Kravet skulle helt enkelt vara på 4500sek.

Smarta skojare som jobbar i gråzonen av lagligt.
Ganska säkert att de har sitt säte i Danmark just för att försvåra en brotts utredning mot dem då det säkert inte finns något predukat för ett fall som detta.
Men mest troligt så skulle ett sådant åtal mot dem läggas ner omgående då de tydligt skriver att detta är ett erbjudande och ingenstans nämns något om krav.

Kravbrev kan de inte skicka då det inte finns ett avtal eller affärsförhållande mellan parterna. Ska de kräva pengar av någon så måste kravet först erkännas av en domstol, men eftersom de inte kan bevisa vilken fysisk person som har laddat ner filmen så kommer de inte att kunna driva sitt mål framgångsrikt. Än så länge har man inte ett personligt juridiskt ansvar för vad internetanslutningen används till, så än så länge är det bara skrämseltaktik de sysslar med.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av TheMuffinMan:

Är inte jag som fått detta brevet men en vän till mig. Hur ska man gå tillväga? Betala? Strunta i? Bestrida?

Enligt 54 § upphovsrättslagen är du skyldig att betala "skälig ersättning" till upphovsrättsinnehavaren om det är du som fildelat. Om du avsiktligt brutit mot upphovslagen kan ersättningen bli högre. Vad som är "skäligt" kan diskuteras. Den som skickar förslaget om förlikning verkar inte ha mycket att förlora på att kräva för mycket; det värsta som kan hända tror jag är att en domstol sänker beloppet och det bästa som kan hända är att mottagaren av brevet betalar utan att ifrågasätta beloppet.

Jag vet inte vad det ställs för krav på bevis att det var du och inte någon annan hemma hos dig som fildelat. I många hushåll bor det fler än en person och har dina barn sina kompisar på besök kanske de passar på att fildela.

Går du med på förlikning, kan du inte senare krävas på mer ersättning för detta intrång. Det hindrar dock inte att du krävs på ersättning för andra intrång.

Skrivet av Drickz:

Förliknelseerbjudande*

Bestrid eller ignorera. Bolaget har kontoret i Danmark så vet inte heller hur det spelar in på deras rätt att driva detta i Sverige.

Vad jag vet har man rätt att anlita vilken advokatbyrå man vill, även en utländsk sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Enligt 54 § upphovsrättslagen är du skyldig att betala "skälig ersättning" till upphovsrättsinnehavaren om det är du som fildelat.

Om du blir dömd att göra det ja, du är inte skyldig att betala ett random brev i lådan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Om du blir dömd att göra det ja, du är inte skyldig att betala ett random brev i lådan.

Visst. I slutändan är det domstolen som avgör vad som är skäligt. Fördelen med förlikning är att man förenklar den juridiska processen och minskar advokatkostnaderna. Sedan kan man alltid ifrågasätta om det är rätt belopp som står i brevet.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag ser att det är ett antal personer här på forumet som föreslagit att du ska använda pappret som toalettpapper och jag skulle vilja avråda från detta.

Dels är ett standard "koperingspapper" av en förhållandevis tjock sort som inte alls löses upp i vatten på samma sätt som ett äkta toalettpapper gör, vidare så är absorptionsförmågan många grader lägre och kan leda till utsmetning av exkrementerna som kan finnas kvar kring anus. Detta kan i sin tur leda till en icke tillfredsställande torkning och att åtgången av papper blir kraftigt forhöjd vilket sedan i sin tur leder till överkonsumtion och global uppvärming.

Tänk på att era handlingar har konsekvenser. Använd bara papper av erfoderlig sort som är avsedd för ändamålet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

DVD och blueray är föråldrat!

Bluray är iaf bra bild till skillnad från sönderkomprimerade streams på Netflix och dylikt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande:

Visst. I slutändan är det domstolen som avgör vad som är skäligt. Fördelen med förlikning är att man förenklar den juridiska processen och minskar advokatkostnaderna. Sedan kan man alltid ifrågasätta om det är rätt belopp som står i brevet.

Att betala detta krav skulle bara öppna dörren för andra intressenter för samma film. Då kan dom även kräva ersättning för att du nu har erkänt och har betalat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Visst. I slutändan är det domstolen som avgör vad som är skäligt. Fördelen med förlikning är att man förenklar den juridiska processen och minskar advokatkostnaderna. Sedan kan man alltid ifrågasätta om det är rätt belopp som står i brevet.

En förlikning utan att kontakta en advokat är bland det dummaste du kan göra, en random förlikning för något påstått etc som inte skyddar dig från något annat krav m.m.
Ser ingen direkt fördel med det, speciellt som de i stor är extremt svårt för dem att driva mot ensamma personer som eventuellt laddat för privat bruk.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

En förlikning utan att kontakta en advokat är bland det dummaste du kan göra, en random förlikning för något påstått etc som inte skyddar dig från något annat krav m.m.

Framför allt bör man be advokaten att kolla upp om det finns några fallgropar som man inte själv ser, till exempel hur det är med bevisläget om det skulle tas upp i domstol. T.ex. står det inte vem som skulle ha fildelat filmen, bara vem som innehade IP-adressen. Är t.ex. detta relevant? Det är väl den som laddat ner, och inte den som innehar IP-adressen, som ska betala? En IP-adress delas ofta av flera familjemedlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Bluray är iaf bra bild till skillnad från sönderkomprimerade streams på Netflix och dylikt.

Funkar även bra att använda som frisbee!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Om du blir dömd att göra det ja, du är inte skyldig att betala ett random brev i lådan.

Det beror ju lite på hur man väljer att se på saken. Är du inte skyldig att betala för mjölken på ICA om inte en domstol dömer dig att göra så? Givetvis är du det. Men om du menar att du inte tagit någon mjölk från ICA, alternativt att ICA nu kräver ett oskäligt pris för sin mjölk, ja då kan man ju be en domstol ge ett utlåtande i frågan. Om de finner dig "skyldig", så var du ju hela tiden skyldig att betala, bara att du inte höll med. Du hade alltså inte rätt i att strunta i att betala för din mjölk.

Alltså, vad domstolen gör är att fastslå en skuldfråga när det finns en tvist, och sedan kan olika tvångsmedel användas för att förmå den skyldiga att betala. På samma sätt har du ju begått ett mord om du mördat någon, även om du inte blir fälld av en domstol. Däremot ska någon som inte blivit dömd betraktas som oskyldig. Det förändrar dock inte det faktum att den som mördat någon har begått ett mord.

Skrivet av Lobocut:

Att betala detta krav skulle bara öppna dörren för andra intressenter för samma film. Då kan dom även kräva ersättning för att du nu har erkänt och har betalat.

Nej, det finns bara en upphovsrättsinnehavare och om man genom en förlikning avsäger sig rätten att driva ärendet vidare, så kan man givetvis inte inkräva ytterligare skadestånd för samma intrång. Det skulle röra sig om ett avtalsbrott. Om däremot någon som inte äger rättigheterna (eller för rättighetsinnehavarens räkning) kräver skadestånd av dig så rör det ju sig om ett bedrägeri.

Permalänk
Medlem

@hunkaboy86:

Du bör bestrida fakturan, som man ska med alla bluffakturor och det är av en anledning. Skulle företaget gå vidare till inkasso och sen kronofogdemyndighet så garanterar bestridande i "alla led" att du inte kan få nån betalningsanmärkning.

"Om du har bestridit en felaktig faktura, men ändå får krav från ett inkassobolag eller Kronofogden ska du bestrida även de kraven till inkassobolaget respektive Kronofogden. Bestrider du kraven i alla led finns ingen risk för betalningsanmärkning."

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-han...

https://www.kronofogden.se/bluffakturor.html

I det här fallet är det ju mindre troligt att dom går vidare, men det har ju knappt nån tid och du riskerar inget att göra det. Tvärt om har du ju markerat att kravet är felaktigt.

Permalänk

ignorera skiten har fått samma i dec förra året..:P

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

@hunkaboy86:

Du bör bestrida fakturan, som man ska med alla bluffakturor och det är av en anledning. Skulle företaget gå vidare till inkasso och sen kronofogdemyndighet så garanterar bestridande i "alla led" att du inte kan få nån betalningsanmärkning.

"Om du har bestridit en felaktig faktura, men ändå får krav från ett inkassobolag eller Kronofogden ska du bestrida även de kraven till inkassobolaget respektive Kronofogden. Bestrider du kraven i alla led finns ingen risk för betalningsanmärkning."

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-han...

https://www.kronofogden.se/bluffakturor.html

I det här fallet är det ju mindre troligt att dom går vidare, men det har ju knappt nån tid och du riskerar inget att göra det. Tvärt om har du ju markerat att kravet är felaktigt.

Fast nu är det ingen faktura utan ett erbjudande om förlikning. På vilket sätt kan de ta det till kronofogden för att man inte accepterat ett erbjudande? Hade det varit en felaktig faktura (för en tjänst eller vara man aldrig köpt) så hade du haft rätt i att man ska bestrida fordran, men nu är det ju inte en faktura det handlar om...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det beror ju lite på hur man väljer att se på saken. Är du inte skyldig att betala för mjölken på ICA om inte en domstol dömer dig att göra så? Givetvis är du det. Men om du menar att du inte tagit någon mjölk från ICA, alternativt att ICA nu kräver ett oskäligt pris för sin mjölk, ja då kan man ju be en domstol ge ett utlåtande i frågan. Om de finner dig "skyldig", så var du ju hela tiden skyldig att betala, bara att du inte höll med. Du hade alltså inte rätt i att strunta i att betala för din mjölk.

Alltså, vad domstolen gör är att fastslå en skuldfråga när det finns en tvist, och sedan kan olika tvångsmedel användas för att förmå den skyldiga att betala. På samma sätt har du ju begått ett mord om du mördat någon, även om du inte blir fälld av en domstol. Däremot ska någon som inte blivit dömd betraktas som oskyldig. Det förändrar dock inte det faktum att den som mördat någon har begått ett mord.

Nja, det är skillnad, du är skyldig att betala för tex filmen du vill se om den som erbjuder det kräver det precis som du är skyldig att betala för mjölken på Ica men du är inte skyldig att betala ett random krav i brevlådan.
Om du inte betalar för mjölken är det stöld, betalar du inte för filmen är det stöld, betalat du inte ett random "erbjudande" om "förlikning" är det inte något.

Precis som du inte är skyldig att erkänna tex ett mord oavsett om du begått det eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood