Policy för att sälja i marknad

Permalänk

Policy för att sälja i marknad

Märklig policy att man måste ha gjort 10 inlägg i forumet för att få sälja i sweclockers marknad.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Förstår att gränsen kan verka lite konstig, men den finns av olika anledningar. Främst är det för att hålla en så hög nivå som möjligt i marknaden och skydda medlemmarna mot oseriösa säljare och spam.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur det är en "märklig" policy alls..

Personligen tycker jag att man ska vart medlem minst 3 månader innan man får sälja något på marknaden. Köpa spelar ingen roll IMO för betalning sker i förskott vid fraktköp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Förstår inte hur det är en "märklig" policy alls..

Personligen tycker jag att man ska vart medlem minst 3 månader innan man får sälja något på marknaden. Köpa spelar ingen roll IMO för betalning sker i förskott vid fraktköp

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,
Tycker samma här. 3 Månader!
Dock vore verifiering med BankID så man kan spåra säljare vid behov en väldigt bra idé då det tyvärr figurerar endel oseriösa säljare som blåser folk.
Mvh Erik

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Hej,
Tycker samma här. 3 Månader!
Dock vore verifiering med BankID så man kan spåra säljare vid behov en väldigt bra idé då det tyvärr figurerar endel oseriösa säljare som blåser folk.
Mvh Erik

Tja.
Jag skulle kunna tänka mig en sån lösning med nån form av identifikation men problemet är väl ett det inte finns någon som följer upp och "utreder" även om man har rätt bankid på personen.
Har ju skett flera gånger att man blåst andra med hjälp av sitt kontonummer och riktiga namn men det finns ju inga konsekvenser för det. Man kan anmäla till polisen men det kvittar väl majoriteten av gångerna.

Så därför tror jag ner på de proaktiva åtgärderna som snarare försöker hindra bedrägeri från att ens kunna ske. En av dom skulle definitivt vara ännu mer strama regler på att använda dig av marknadens som den vi höll med om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tja.
Jag skulle kunna tänka mig en sån lösning med nån form av identifikation men problemet är väl ett det inte finns någon som följer upp och "utreder" även om man har rätt bankid på personen.
Har ju skett flera gånger att man blåst andra med hjälp av sitt kontonummer och riktiga namn men det finns ju inga konsekvenser för det. Man kan anmäla till polisen men det kvittar väl majoriteten av gångerna.

Så därför tror jag ner på de proaktiva åtgärderna som snarare försöker hindra bedrägeri från att ens kunna ske. En av dom skulle definitivt vara ännu mer strama regler på att använda dig av marknadens som den vi höll med om.

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken var att det är rejält mera avskräckande och meckigt att personen som ska blåsa någon måste ha ett korrekt bankid! Förebygga! Medan de seriösa inte borde se det som ett problem!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nima2001:

Förstår inte hur det är en "märklig" policy alls..

Personligen tycker jag att man ska vart medlem minst 3 månader innan man får sälja något på marknaden. Köpa spelar ingen roll IMO för betalning sker i förskott vid fraktköp

Skickades från m.sweclockers.com

Det är den gränsen som finns redan idag, man ska ha varit medlem i minst 3 månader OCH ha skrivit minst 10 inlägg i forumet.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk

ok tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Tanken var att det är rejält mera avskräckande och meckigt att personen som ska blåsa någon måste ha ett korrekt bankid! Förebygga! Medan de seriösa inte borde se det som ett problem!

Det är sant faktiskt du har helt rätt. Att bli tvungen att använda bankid för marknaden skulle troligen verka mer avskräckande för en del varjefall..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Det är den gränsen som finns redan idag, man ska ha varit medlem i minst 3 månader OCH ha skrivit minst 10 inlägg i forumet.

Bra. Då e det bara att lägga till bankid med så är det klart! Samt påtvingat kommentatorsfält så att användare kan posta när det är uppenbart skam och annat fuffens. Som när folk ville sälja grafikkort från wish som om det vore se riktiga och inte kort som var omflashade med annan bios. Ingen får chans att posta varningstecken innan någon stackare går på försäljningen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Bra. Då e det bara att lägga till bankid med så är det klart! Samt påtvingat kommentatorsfält så att användare kan posta när det är uppenbart skam och annat fuffens. Som när folk ville sälja grafikkort från wish som om det vore se riktiga och inte kort som var omflashade med annan bios. Ingen får chans att posta varningstecken innan någon stackare går på försäljningen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med, man ser ibland annonser utan kommentarsfält och i de flesta fall beror det på att personen t.ex. tar ut ett överpris eller att andra konstigheter förekommer.

Det är klart att man kan anmäla annonserna men det leder ingenvart då det knappast är förbjudet att ta ut överpriser eller sälja flera exemplar av samma vara. Däremot skulle ett obligatoriskt kommentarsfält vara ett utmärkt sätt att varna för uppenbara bluffar osv. och jag förstår inte riktigt varför det ens går att välja bort, så vitt jag vet är det inte möjligt på någon annan forumbaserad marknadsplats.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag minns att man för några år sedan använde forumet för att att köpa/sälja saker och hade då inte denna restriktion. Min förvåning nu då jag verka sakna EN post för att använda marknaden.

Men resonemanget känns vettigt. Lösningen känns lite omständig dock men det är kanske är vad den behöver vara för att hålla ner oseriösa (och fula) personer från att använda marknaden.

Permalänk

Jag undrar över en sak. När man har budgivning på en produkt och sen inte svarar när man "vunnit" budgivningen.
Det förstör ju marknaden lite. Finns det några regler man bryter då ?

Skickades från m.sweclockers.com