Test av Omen X laptop - best of the best

Permalänk
Moderator
Testpilot

Test av Omen X laptop - best of the best

Kära forummedlemmar,

jag hjälper Sweclockers i form av en Testpilot av en riktig värsting till laptop. Datorn i fråga är en OMEN X by HP – 17-ap002no som jag har under cirka två veckors tid.

Ni kan läsa mer här; http://www8.hp.com/se/sv/products/laptops/product-detail.html...

Jag har givetvis min egen lista på tester som jag har tänkt över att göra men jag skulle också vilja ge de som är intresserade här i forumet en möjlighet att påverka vilka sorters tester ni anser att jag skall göra och vad som ni anser är viktigt om ni var intresserade av att köpa en bärbar dator som den jag har här.

Frågar ni mig så är jag öppen för att testa allt mellan himmel och gjord men det är viktigt att ni tänker på att jag inte har samma resurser som t.ex. redaktionen har så när det kommer till prestandatester så kan jag testa mot min hemmadator (4770k + 980Ti) samt min Macbook Air (2011). Annars får vi koordinera något om tiden skulle finnas.

Skriv i tråden eller skicka PM till mig så kan vi ha en diskussion och så ska jag försöka göra det jag kan för att realisera tester.

MVH
Snorjaers f.d. Dinoman

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Klarar den Crysis?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ljudvolym och temperatur under load typ.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Throttling och temps under längre tids belastning (6-8 timmar).
Batteritid i sparläge.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Temperatur på ytan och undersidan av laptopen under idle samt load.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Jag vill veta hur varm den blir i själva chassit (undertill). Kan man ha den i knät när man lirar utan behöva börja lukta bacon?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Förutom det uppenbara så tycker jag alla laptoprecensioner borde testa input lag från pekplattan, det finns stor variation där.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Temperatur och ljudnivå under belastning, gärna Witcher 3 eller liknande.
Gärna jämför vad som händer om man pallar upp datorn någon centimeter också, vissa datorer kan bli mycket svalare bar aman får lite bättre luftflöde under datorn.

Permalänk
Medlem

Ljudvolym från fläktar under tyngre load, batteritid vid icke spelande, bildkvalitet på skärmen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Fläktljud är väldigt viktigt på en laptop och med den hårdvaran så finns det risk att den åker i papperskorgen efter någon månad om fläktljudet är störande.
Inte bara när man spelar utan även även när man surfar med många flikar och laptoppen och kollar lite youtube klipp mm.
Jag har slängt ut många laptops över fläktljud även fast fläktljudet oftast är lägre i linux så kan det vara störande.
Jag hade en med så påträngande fläktljud att jag inte kunde kolla på tv med laptoppen på soffbordet i samma rum utan att stänga av laptoppen först..
Vad krävs för att fläktarna ska varva upp lite och börja bli störande?
Är fläktarna störande?
Är det verkligen en bärbar eller snarare släpbar med en vikt av 4,85kg?
Många kanske vill hävda att denna är för att spela och att fläktljud inte spelar någon roll men hur länge spelar man och övrig tid så blir man tvingad att stå ut med eventuella störande ljud och andra egenheter denna typ av laptop brukar dras med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Temperatur på ytan och undersidan av laptopen under idle samt load.

Skrivet av Grumie:

Jag vill veta hur varm den blir i själva chassit (undertill). Kan man ha den i knät när man lirar utan behöva börja lukta bacon?

Detta som skrivs ovan hade nog varit intressant för många, då det sällan tas upp i "seriösa tester"

Fast det är många år sen jag köpte en egen "gaminglaptop" har jag ju ändå provat på ett flertal, och dom blev väldigt varma i höljet!
Ibland var det på gränsen att det ens går att ha dom i knäet eller vila handen på samma punkt under en längre period p g a att dom blir så varma!
Högst obehagligt.

Men sen skall man inte glömma att en gaminglaptop, låter mycket, den blir varm.....Så köper man en gaminglaptop enbart för att spela på, då har man hörlurar på sig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jag vill veta hur varm den blir i själva chassit (undertill). Kan man ha den i knät när man lirar utan behöva börja lukta bacon?

Glöm inte ovansidan och var de varma punkterna finns, jag ser gärna en grafik på båda sidor med värmepunkterna inringade på båda sidor.
Vissa är väldigt varma där man har handstödet eller tangentbordet.
Det finns dom som blir så varma att det inte går att använda tangentbord eller pekplatta.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är roligt att så många tester görs på "värsting" spellaptops, men väldigt få köper dessa. Så fler recensioner på billigare skulle jag vilja se.

Nå när jag läser den tekniska beskrivningen i länken:
Minne: 32 GB DDR4-2800 SDRAM (2 x 16 GB) med stöd för Intel® XMP
Lagring: 1 TB 7200 rpm SATA

Vilket är en väldigt udda kombination, dock ser jag den ofta säljs med en 512 GB ssd pcie förutom ssdn och jag hoppas det är något liknande du får testa. -Lite dyr dator att enbart ha hdd.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Hamnar man i prisklassen runt 40 000kr för en laptop så ställer de flesta höga krav på alla inputenheter, tysthet, ljud från datorn etc. Jag själv har någon större dator och det är problem att ha den i en väska, bära med sig en sådan dator i väskan så är jag fundersam på hur stryktålig den är. -Nej inte utöva våld på den, men uppskatta hur säker den är för frakt.

Permalänk
Medlem

Prestanda (ganska självklart, jag vet )

Temperatur. Uppmätt på processor och grafikkort men också som andra sagt, hur varmt blir chassit? Kan man fortfarande ha den i knät? Bränner man händerna på handlovstödet?

Ljudnivå. Kan man vistas i samma rum när fläktarna går igång under hård belastning utan att behöva hörselskydd?

Skärmtest. Vad är det för skärm egentligen, duger den för att klassas som spelskärm? Hur bra är färgåtergivningen? Eftersläpande skuggor/smearing? Input lag? Hur klarar den ljuset utomhus, kan man fortvarande spela utomhus en solig dag?

Batteritid. Hur länge klarar den av ett krävande spel? Arbete/surf/film?

Throttling. Klarar den av full belastning utan att throttla? Även under batteridrift? Även efter en timme?

Tangentbord och pekplatta. Håller de den nivå man kan förvänta i prisklassen? Något kompabilitetsproblem med att använda extern mus (med sladd och utan)?

Medskickade program/bloatware. Vilka program och hur svårt är det att få bort dom? Påverkar de prestandan?

Det är väl de punkter jag är mest nyfiken på förutom slutligen, är den värd sitt pris?

Permalänk
99:e percentilen

Granska gärna mjuka värden som ej framgår av specifikationer och benchmarks – det jag brukar kalla ”att leva med”. Hur är ljudnivån vid låg belastning (surf/arbete)? Känslan i tangentbordet och musplattan? Coilwhine? Portabilitet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Upplevd ljudnivå, temperatur, släpbarhet och hur den upplevs för vardaglig användning utöver spel, vilket skulle kunna vara intressant för exempelvis studenter som också vill spela.

Permalänk
Medlem

Skärmen

Eftersom man ofta har med sig datorn till olika miljöer och platser med varierande ljussättning skulle det vara bra att få veta hur pass ljuskänslig skärmen är.

Det är något som iaf jag skulle störa mig enormt på.

Visa signatur

_ _
l Define R7 Compact Noctua l Asus Rog Strix Z490-F l Intel Core i7 10700K l Asus 4070ti l HyperX 2x16GB DDR4 3600MHz l Samsung SSD 970Evo M2 l Corsair RM850X l Windows 11 l 32" Odyssey G7 l

Permalänk
Medlem

För att lägga till, kan vara bra att göra benchmarks med en/två/max skärmar ikopplade för loadtesterna, och då med skärmen nerfälld (vilket borde påverka temperaturer?).

När jag spelar på laptop med skärm ikopplad brukar jag koppla ur batteriet och lyfta upp laptopen på en tumstock eller liknande. Kanske ett väldigt specifikt scenario men om andra också vill se om och hur mycket det påverkar temps och fläkt kanske det kan vara ett värdigt test?

Hur är den på multitasking? Bra med RAM men HDD kan strula till det. Testa streama ditt spelande och häng på discord med ett gäng polare med webbläsare på din stream uppe i bakgrunden. Kanske lite overkill, ger bara förslag då jag liksom nån ovanför föredrar benchmarks på något jag ens skulle överväga att köpa.

Permalänk
Inaktiv

Vilken höjd den kan tappas ifrån

Permalänk
Medlem

Klarar den ARK: Survival Evolved på Epic preset 1920x1080?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Vilken höjd den kan tappas ifrån

Den marknadsföringen som detta test skulle ge kanske hade varit värt priset.

Annars är jag intresserad av målgruppen,när jag söker finns den i olika utförande och priser, en version nyare med 1070 grafikkort finns för 30 000kr: http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2VZ63EA...

Men det är väldigt få som har råd med både denna och en stationär.

Permalänk
Avstängd

Har en bärbar speldator från HP som jag är mycket nöjd med 16gb, 6700hq, 1tb ssd, 2tb sshd, 1070, 3.3kg. Ljudnivån är låg vid hög belastning och den blir inte het, givetvis skall man inte ha den i knät. HPs bärbara speldatorer har annars många klagomål på högt ljud. Negativt är att min bara hade ett års garanti, det är vanligt med åtminstone två år. Är det bara ett år garanti på den du testar bör den få minus för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ljudnivå under load och batteritid när man inte spelar spel.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Avstängd

cpu temp med occt/prime 95 i gång och furmark på gpu sidan så man kan se max temp och e.v throtling och få en uppskattning om datorn låter illa under max load för det är ganska värdelöst med en speldator man inte kan nytja all prestanda ur

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ytlig temperatur av undersidan en timme in i spel, går den att ha i knät spelandes? Sittandes i soffa etc? Eller blockerar det luftflödet och överhettar att ha den i knät?

Är det verkligen en bärbar eller en släpbar?

Permalänk
Medlem

Tycker Dave Lee är ett praktexempel för laptop-recensioner. Speciellt dell 7577 recensionen.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ytlig temperatur av undersidan en timme in i spel, går den att ha i knät spelandes? Sittandes i soffa etc? Eller blockerar det luftflödet och överhettar att ha den i knät?

Är det verkligen en bärbar eller en släpbar?

släpbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ljudvolym och temperatur under load typ.

LJUDVOLYM/fi fan så förbannat högt! idle/load samma sak! oljud
Värme? varm som satan!
Omen serien förbannad flopp! jag starta upp monstret trodde det var ett skämt faktiskt! surfade och fläktarna gick upp i varv direkt! dsedan slog fläktarna mot chassit också! Jag lämnade tillbaka skiten direkt! läste om just Omen serien och folk var/är galna på hp's fläktar som låter som reaplan!

Det behövs ingen test av denna dator utan lämna tillbaka och försök testa en Asus/Msi istället.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste först. Har den RGB?

Permalänk
Medlem

Kontrollera webbkameran både i normalt ljus samt skymd belysning som är vanligt senare på kvällen, samt ljudkvalitet med inbyggd mikrofon.
Ljudkvalitet på inbyggda hötalare och om det är tillräckligt hög volym på max, en del laptops har för låg maxvolym om det är ett videoklipp med lägre ljudnivå som vissa filmer eller youtube-klipp lider av.
Finns det något skydd för att smuts åker in i fläktarna? Är det möjligt att lätt göra rent fläktarna om de blir fulla av smuts.
Hur vidvinkel är skärmen? Om skärmen syns väldigt bra från väldigt bred vinkel är bra om man vill visa något t.ex när man spelar till något som sitter bredvid men om man ofta sitter på bussen eller tunnelbanan och jobbar så vill man inte att andra ska se vad man gör.

Skrivet av Raphaei:

När jag spelar på laptop med skärm ikopplad brukar jag koppla ur batteriet och lyfta upp laptopen på en tumstock eller liknande. Kanske ett väldigt specifikt scenario men om andra också vill se om och hur mycket det påverkar temps och fläkt kanske det kan vara ett värdigt test?

Även jag brukar ta ut batteriet när laptoppen är ansluten mot elnätet.
Det som bör testas angående det är vridstyvheten utan batteri då vissa laptops blir väldigt veka och tangentbordet upplevs svampigt när man skriver och även när man känner runt på laptoppen med ett tryckande finger.
Kontrollera webbkameran både i normalt ljus samt skymd belysning som är vanligt senare på kvällen.