Permalänk
Medlem

D3200 för IR fotografering?

Funderar på att testa lite IR foto.
Lyckas dock inte hitta info om hur Nikon D3200 funkar för detta eller om ir-filtret framför sensorn kommer sabba möjligheten till hyfsade bilder?
Planen var att köpa ett 52mm Hoya @ 720nm filter till originalobjektivet 18-55 VR II och ta det därifrån.

Så fotogurus, finns det minsta möjlighet till acceptabla resultat eller är det att kasta pengarna i sjön?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har inte koll på just D3200 i detalj men generellt kan man säga att ju nyare kamera/sensor desto sämre för IR-foto, så jag skulle gissa att den inte är bästa valet (utan att ta bort IR-filtret framför sensorn).
Jag har fotat en del IR med en D70. D300 som jag skaffade sedan är påtagligt sämre. Sämre IR-effekt och längre exponeringstider. Det sagt så kommer du såklart att få en IR-effekt men kanske inte så kraftig. Kanske ett ännu svartare filter skulle vara vettigast.
Annars kan du ju se om du kan komma över en D70 om du inte vill konvertera din D3200.

Vad gäller 18-55:an vill jag minnas att man får en hotspot med den vid IR-foto men jag kan missminna mig.

Edit:
Eller skaffa vilket gammalt hus som helst och IR-konvertera det, om du är lite händig. En fördel med det är, förutom väldigt bra IR-resultat, att man ser som vanligt genom sökaren. Med ett IR-filter på objetkivet blir det ju typ svart i sökaren.

Edit2:
Man kan ju även fota handhållet med en konverterad kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag har inte koll på just D3200 i detalj men generellt kan man säga att ju nyare kamera/sensor desto sämre för IR-foto, så jag skulle gissa att den inte är bästa valet (utan att ta bort IR-filtret framför sensorn).
Jag har fotat en del IR med en D70. D300 som jag skaffade sedan är påtagligt sämre. Sämre IR-effekt och längre exponeringstider. Det sagt så kommer du såklart att få en IR-effekt men kanske inte så kraftig. Kanske ett ännu svartare filter skulle vara vettigast.
Annars kan du ju se om du kan komma över en D70 om du inte vill konvertera din D3200.

Vad gäller 18-55:an vill jag minnas att man får en hotspot med den vid IR-foto men jag kan missminna mig.

Edit:
Eller skaffa vilket gammalt hus som helst och IR-konvertera det, om du är lite händig. En fördel med det är, förutom väldigt bra IR-resultat, att man ser som vanligt genom sökaren. Med ett IR-filter på objetkivet blir det ju typ svart i sökaren.

Edit2:
Man kan ju även fota handhållet med en konverterad kamera.

Tack för svar @Dumbo
Det är väl den uppfattningen jag också fått av att läsa men har haft svårt att hitta specifikt för Nikons instegskameror. Budgeten avskräcker något från idén att köpa ett äldre kamerahus+konvertering enbart för IR foto som dessutom är rejält tidskrävande i efterbearbetning. Är ju egentligen långt ifrån att ens passera nybörjarstadiet inom foto än men tyckte att ett par tre hundra kunde det vara värt att leka runt lite.

Som det nu blev, i brist på info, så har jag gjort ett litet impulsköp i form av ett Nikkor 35mm/f1.8. Tänker mig att leka lite med detta objektiv och kanske para ihop det med ett CPL eller ND-filter för bättre kontrast/längre slutartider. Lite porträttfotografering, få fram lite härlig bokeh och kanske till och med lite nattfotografering, vad vet jag? Möjligheterna är ju oändliga.... Om bara inte objektiven var så evigt dyra.....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB