Späder proshop.se ut omdömen på prisjakt?

Permalänk
Medlem

Späder proshop.se ut omdömen på prisjakt?

Jag gjorde en beställning på proshop.se (och en rad andra butiker) i helgen men blev så besviken att jag var tvungen att skriva en recension på prisjakt.

När jag gjorde min beställning på ett moderkort med mera hos proshop blev jag meddelad att förväntad leverans var inom 3-4 dagar.

Efter några dagar hade jag i stort sett fått hem alla andra produkter som jag hade beställt från inet, komplett, netonet, elgiganten, liontech, computersalg och dustin. Jag besökte därför proshop.se för att spåra min order och upptäckte att förväntad leverans nu var ändrad och att jag förväntades behöva vänta ytterligare 3 dagar. Det här är inget som de meddelade mig trots vilseledande lagerstatus vid beställning utan jag var tvungen att spåra min order själv.

Idag, 2 dagar senare besökte jag hemsidan igen för att spåra min order och då var förväntad leverans ytterligare 25-30 dagar senare.

När jag ringde till proshop och undrade över detta och varför jag inte hade blivit meddelad per mail om dessa förseningar fick jag höra att varan var slut hos deras leverantör.

Exempelvis hade proshop kunna dela upp min beställning när det stod klart att ena moderkortet skulle bli så pass sen eller så hade de kunnat meddela mig om förseningen så att jag kunde fattat det beslutet tidigare. Produkterna är så pass dyra att jag ändå skulle vara berättigad fri frakt för båda paketen. Trots besväret var personen som jag pratade med otrevlig och vägrade erbjuda någon kompensation för besväret.

När jag skulle skriva ett omdöme på prisjakt upptäckte jag att det fanns en rad kunder med liknande erfarenheter men att dessa omdömen drunknat bland alla anonyma prisjakts omdömen som gjorts från proshop.ses egna hemsida. Kan det vara så att proshop.se skriver sina egna kundomdömen för att späda ut alla negativa kommentarer?

Hursomhelst är jag säker på att många av er haft goda erfarenheter därifrån vid beställning av vanligare produkter men sånna erfarenheter säger inte så mycket om proshops service. Pga min erfarenhet kan jag iaf tipsa om att det är bättre att beställa från mer renommerade butiker även om det kostar en slant mer.

Permalänk
Medlem

"Pga min erfarenhet kan jag iaf tipsa om att det är bättre att beställa från mer renommerade butiker även om det kostar en slant mer."

Brukar inte Proshop vara det dyrare alternativet?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Huruvida Proshop skapar egna omdömen på Prisjakt kan nog ingen annan än ett fåtal individer på företaget svara på, vi kan bara spekulera. Jag kan hålla med om att det är dåligt att de inte har bättre koll på sina leverantörers lagerstatus, och att de inte heller förmår att höra av sig när det blir förseningar. Mina erfarenheter av deras kundservice är dock förhållandevis bra, även om en av de tre personerna jag talat med gjorde en liten miss (som dock var till min fördel).

@frong Det beror säkert på vilka produkter du kollar på, men av de produkter jag övervakar, som finns hos Proshop, så ligger de oftast bra till prismässigt.

Permalänk
Skrivet av frong:

Brukar inte Proshop vara det dyrare alternativet?

Dom kan vara ganska dyra, men dom kan ploppa fram med billigare priser då o då. Beställde ett Lexar 64 GB XQD (440 MB/s) kort därifrån. Deras pris vad betydligt lägre än näst billigast.

Så guldkorn kan dom ha, men generellt dyrare. Sen är det ett Danskt bolag, med allt vad det kan tänkas innebära för reklamation osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Huruvida Proshop skapar egna omdömen på Prisjakt kan nog ingen annan än ett fåtal individer på företaget svara på, vi kan bara spekulera. Jag kan hålla med om att det är dåligt att de inte har bättre koll på sina leverantörers lagerstatus, och att de inte heller förmår att höra av sig när det blir förseningar. Mina erfarenheter av deras kundservice är dock förhållandevis bra, även om en av de tre personerna jag talat med gjorde en liten miss (som dock var till min fördel).

@frong Det beror säkert på vilka produkter du kollar på, men av de produkter jag övervakar, som finns hos Proshop, så ligger de oftast bra till prismässigt.

Jag tror inte att det borde vara särskilt svårt att ta reda på det, framförallt inte för prisjakt. Vet inte riktigt hur kommentarfunktionen fungerar men prisjakt borde åtminstone organisera det så att de får ip adressen på den som skrivit en recension. Sen är alla omdömen suspekt-lika vilket åtminstone får mig att undra. Iof planerar jag ändå inte att handla därifrån igen.

Permalänk
Medlem

Handlar du från en butik som är ansluten till Prisjakt så kan ÅF skicka länk där du kan fylla i ett omdöme som på prisjakt syns som "Omdöme lämnat i nätbutiken". Då länken inte är unik för en kunds order, utan endast är en länk för ge ett omdöme för den specifika ÅF. Det innebär att kan butiker skriva egna omdömen. Bara generera nya ip-adresser för varje omdöme och ha gott om e-postadresser att nyttja. Om jag kommer ihåg rätt så måste personen i fråga bekräfta omdömet efter 7 dagar för att det ska bli publikt. Annars registreras inte omdömet och betyget påverkas inte.

Du kan på prisjakt filtrera så det endast visas omdömen som är lagda från Prisjakts medlemmar. I snitt så har proshop 8.76 i omdöme. Kollar du endast på medlemmars omdömen så blir det avsevärt lägre. Då du helt plötsligt ser alla 1or och 2or. Så det är ju tack vare omdömen lämnat i nätbutik som gör att Proshop har så pass högt betyg. Tog mig tiden att faktiskt räkna ut hur deras omdöme skulle vara om det baserades på medlemmarnas betyg.

Gäller alltså omdömen lämnat senaste 12 månaderna.
Nuvarande: 8.76/10
Endast Prisjakts medlemmar: 4.8/10 (130 omdömen)

Vart chockad över hur markant skillnad det faktiskt är.

Permalänk
Avstängd

Jag har handlat där ett antal gånger. Mest för att dom kan ofta fram fram en del saker som dom andra butikerna helt enkelt inte ens säljer. Men dom har alltid tagit lite tid på sig att skicka sina saker. Ofta kommer de från ett lager i Norge.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Handlar du från en butik som är ansluten till Prisjakt så kan ÅF skicka länk där du kan fylla i ett omdöme som på prisjakt syns som "Omdöme lämnat i nätbutiken". Då länken inte är unik för en kunds order, utan endast är en länk för ge ett omdöme för den specifika ÅF. Det innebär att kan butiker skriva egna omdömen. Bara generera nya ip-adresser för varje omdöme och ha gott om e-postadresser att nyttja. Om jag kommer ihåg rätt så måste personen i fråga bekräfta omdömet efter 7 dagar för att det ska bli publikt. Annars registreras inte omdömet och betyget påverkas inte.

Du kan på prisjakt filtrera så det endast visas omdömen som är lagda från Prisjakts medlemmar. I snitt så har proshop 8.76 i omdöme. Kollar du endast på medlemmars omdömen så blir det avsevärt lägre. Då du helt plötsligt ser alla 1or och 2or. Så det är ju tack vare omdömen lämnat i nätbutik som gör att Proshop har så pass högt betyg. Tog mig tiden att faktiskt räkna ut hur deras omdöme skulle vara om det baserades på medlemmarnas betyg.

Gäller alltså omdömen lämnat senaste 12 månaderna.
Nuvarande: 8.76/10
Endast Prisjakts medlemmar: 4.8/10 (130 omdömen)

Vart chockad över hur markant skillnad det faktiskt är.

Bra jobbat! Du ser, det är märkligt. Visst, man får ta hänsyn till att det är vanligare att man tar sig tid att logga in/skapa ett konto på prisjakt och skriver ett omdöme om man är väldigt missnöjd än om man är nöjd, men det förklarar troligtvis inte en sån här stor diskrepans. Jag tycker också att det är märkligt att en del har gett 10 i betyg vid beställning innan leverans eller att en massa har loggat in i efterhand för att ge en tia när produkten anlänt som utlovat (alltså inte något extraordinärt).

Edit: En annan suspekt detalj är mängden av recensioner. De har 12664 omdömen.
Inet har 5018
Komplett har 4242
Webhallen har 23241 men de är mycket större (vad jag vet)

Permalänk
Avstängd

@md_89: Att skriva omdömen på prisjakt är frivilligt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@md_89: Att skriva omdömen på prisjakt är frivilligt.

Okej?

Permalänk
Inaktiv

Har köpt 3st GTX 1070 där för under 4000kr st, ett har gått sönder och reklamation gick perfekt.
Moderkort, CPU chassin mm har jag köpt ochså utan problem.

Du har nog haft otur bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Har köpt 3st GTX 1070 där för under 4000kr st, ett har gått sönder och reklamation gick perfekt.
Moderkort, CPU chassin mm har jag köpt ochså utan problem.

Du har nog haft otur bara.

Jag skulle inte säga att det är otur att de inte har som policy att uppmärksamma kunder om kraftiga förseningar, dela upp större beställningar när en vara är väldigt försenad eller kompensera kund för besvär. Dessutom verkar den vilseledande lagerhållningen vara avsiktlig med tanke på omdömen.

Hur som handlar tråden om huruvida de manipulerar omdömen vilket inte kan sägas vara osannolikt givet nedan

Skrivet av IMPANI:

Handlar du från en butik som är ansluten till Prisjakt så kan ÅF skicka länk där du kan fylla i ett omdöme som på prisjakt syns som "Omdöme lämnat i nätbutiken". Då länken inte är unik för en kunds order, utan endast är en länk för ge ett omdöme för den specifika ÅF. Det innebär att kan butiker skriva egna omdömen. Bara generera nya ip-adresser för varje omdöme och ha gott om e-postadresser att nyttja. Om jag kommer ihåg rätt så måste personen i fråga bekräfta omdömet efter 7 dagar för att det ska bli publikt. Annars registreras inte omdömet och betyget påverkas inte.

Du kan på prisjakt filtrera så det endast visas omdömen som är lagda från Prisjakts medlemmar. I snitt så har proshop 8.76 i omdöme. Kollar du endast på medlemmars omdömen så blir det avsevärt lägre. Då du helt plötsligt ser alla 1or och 2or. Så det är ju tack vare omdömen lämnat i nätbutik som gör att Proshop har så pass högt betyg. Tog mig tiden att faktiskt räkna ut hur deras omdöme skulle vara om det baserades på medlemmarnas betyg.

Gäller alltså omdömen lämnat senaste 12 månaderna.
Nuvarande: 8.76/10
Endast Prisjakts medlemmar: 4.8/10 (130 omdömen)

Vart chockad över hur markant skillnad det faktiskt är.

Permalänk
Medlem

Handlat en hel del ifrån Proshop, samt haft en retur. Allt har gått 100% felfritt.
Dom svarar alltid typ direkt i telefon. Ringde in ang en Ninja mixer sett, frågade en sak ang själva kittet. Han sa han var 99% säker på att det var så som jag trodde. Men han sprang iväg och kollade med inköpare för vara 100%.

Alltid varit trevliga när man ringt också.

Och vadå ringa en ang förseningar. När jag beställde fläktar under BF på Inet så stog det "I lager", sen stog det förväntat leveranstid typ 50 dagar. Inte som dom hörde av sig ang det Eller när jag väntade 3 1/2 månad på en Retur via inet till Asus, inte ett enda mail eller något. JAg som fick ringa i så fall. Ska jag bojkotta inet för det? Ne jag handlar där ändå.

Witch hunt 100% lol.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frong:

"Pga min erfarenhet kan jag iaf tipsa om att det är bättre att beställa från mer renommerade butiker även om det kostar en slant mer."

Brukar inte Proshop vara det dyrare alternativet?

Eller beställa från www.amazon.co.uk och betala ännu mindre.
Sverige har blivit aningens dyrt att handla i men det går fortfarande att hitta ett fåtal prisvärda prylar.
Vattenkylningsdelar finns knappt att köpa i Sverige längre, utbudet är otroligt begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Handlar du från en butik som är ansluten till Prisjakt så kan ÅF skicka länk där du kan fylla i ett omdöme som på prisjakt syns som "Omdöme lämnat i nätbutiken". Då länken inte är unik för en kunds order, utan endast är en länk för ge ett omdöme för den specifika ÅF. Det innebär att kan butiker skriva egna omdömen. Bara generera nya ip-adresser för varje omdöme och ha gott om e-postadresser att nyttja. Om jag kommer ihåg rätt så måste personen i fråga bekräfta omdömet efter 7 dagar för att det ska bli publikt. Annars registreras inte omdömet och betyget påverkas inte.

Du kan på prisjakt filtrera så det endast visas omdömen som är lagda från Prisjakts medlemmar. I snitt så har proshop 8.76 i omdöme. Kollar du endast på medlemmars omdömen så blir det avsevärt lägre. Då du helt plötsligt ser alla 1or och 2or. Så det är ju tack vare omdömen lämnat i nätbutik som gör att Proshop har så pass högt betyg. Tog mig tiden att faktiskt räkna ut hur deras omdöme skulle vara om det baserades på medlemmarnas betyg.

Gäller alltså omdömen lämnat senaste 12 månaderna.
Nuvarande: 8.76/10
Endast Prisjakts medlemmar: 4.8/10 (130 omdömen)

Vart chockad över hur markant skillnad det faktiskt är.

Spontan gissning är att det beror på att det som skriver på eget bevåg ofta är de som är missnöjda. Det lär vara många fler som gör sig besväret om det dimper ner en länk i mailen efter genomfört köp, speciellt om det är en butik som man inte har någon direkt emotionell koppling till. Med det sagt så är det såklart intressant att jämföra enbart hur prisjakts egna medlemmar skriver om butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md_89:

Bra jobbat! Du ser, det är märkligt. Visst, man får ta hänsyn till att det är vanligare att man tar sig tid att logga in/skapa ett konto på prisjakt och skriver ett omdöme om man är väldigt missnöjd än om man är nöjd, men det förklarar troligtvis inte en sån här stor diskrepans. Jag tycker också att det är märkligt att en del har gett 10 i betyg vid beställning innan leverans eller att en massa har loggat in i efterhand för att ge en tia när produkten anlänt som utlovat (alltså inte något extraordinärt).

Edit: En annan suspekt detalj är mängden av recensioner. De har 12664 omdömen.
Inet har 5018
Komplett har 4242
Webhallen har 23241 men de är mycket större (vad jag vet)

Nu har jag inte kollat betygen men är det inte så att det oftast är missnöjda kunder som skriver?

Permalänk
Avstängd

@md_89:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1506831-proshop-se-for...

Mitt fall så skyller dom på Tyskland men det ville dom inte skriva till mig på mail utan det gjorde dom på FB efter jag sa något om
fuc* Danskar så vill dom hjälpa mig men annans så skiter dom i mig dom svara aldrig tillbaka på mail.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av md_89:

Bra jobbat! Du ser, det är märkligt. Visst, man får ta hänsyn till att det är vanligare att man tar sig tid att logga in/skapa ett konto på prisjakt och skriver ett omdöme om man är väldigt missnöjd än om man är nöjd, men det förklarar troligtvis inte en sån här stor diskrepans. Jag tycker också att det är märkligt att en del har gett 10 i betyg vid beställning innan leverans eller att en massa har loggat in i efterhand för att ge en tia när produkten anlänt som utlovat (alltså inte något extraordinärt).

Edit: En annan suspekt detalj är mängden av recensioner. De har 12664 omdömen.
Inet har 5018
Komplett har 4242
Webhallen har 23241 men de är mycket större (vad jag vet)

Skrivet av Baxtex:

Nu har jag inte kollat betygen men är det inte så att det oftast är missnöjda kunder som skriver?

Proshop skickar mail om att man ska gå in på prisjakt och sätta betyg vilket lär höja antalet som gör det ganska markant.

Har handlat från Proshop flera gånger (för de har saker ingen annan i norden verkar sälja). Behövt kontakta support en gång, köpte Samsung M391B1G73BH0-CK0, fick M391B1G73QH0-CK0. Enligt supporten är det exakt samma produkt bara samsung som varit inne och bytt namn. Servern bootade iaf och har inte visat några problem under fyra år så kan bara anta att det stämde. Supporten svarade inom en timme på mitt mail.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kul att dom uppenbarligen ljuger om sitt lagersaldo konstant.
https://i.imgur.com/CH8xS94.png

@IMPANI - Det där är ju helt sjukt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Nu har jag inte kollat betygen men är det inte så att det oftast är missnöjda kunder som skriver?

Bara en ren gissning, men jag tror att du kan ha rätt. Ser jag till mig själv , så tar jag mig sällan tid att skriva ett omdöme, om något jag köpt och är nöjd med, men är jag missnöjd, så skriver jag det om det går.

Håller din hypotes så har de butiker med flest/ totala omdämen, egentligen de flesta, mest missnöjda kunderna, det tål i alla fall att funderas på..i

PS tänker jag efter så tycker jag att det är mest irriterande att få ett mail med länk hänvisning att skriva ett omdöme om varje liten pinal man beställer på nätet, jag deletar det oftast bara direkt...och ser de mera som SPAM,

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Handlat en hel del ifrån Proshop, samt haft en retur. Allt har gått 100% felfritt.
Dom svarar alltid typ direkt i telefon. Ringde in ang en Ninja mixer sett, frågade en sak ang själva kittet. Han sa han var 99% säker på att det var så som jag trodde. Men han sprang iväg och kollade med inköpare för vara 100%.

Alltid varit trevliga när man ringt också.

Och vadå ringa en ang förseningar. När jag beställde fläktar under BF på Inet så stog det "I lager", sen stog det förväntat leveranstid typ 50 dagar. Inte som dom hörde av sig ang det Eller när jag väntade 3 1/2 månad på en Retur via inet till Asus, inte ett enda mail eller något. JAg som fick ringa i så fall. Ska jag bojkotta inet för det? Ne jag handlar där ändå.

Witch hunt 100% lol.

Inte ringa men kanske maila när förväntad leverans skiljer sig rejält under en vanlig dag, alltså inte kampanj. Om du inte vill bojkotta inet är det upp till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Spontan gissning är att det beror på att det som skriver på eget bevåg ofta är de som är missnöjda. Det lär vara många fler som gör sig besväret om det dimper ner en länk i mailen efter genomfört köp, speciellt om det är en butik som man inte har någon direkt emotionell koppling till. Med det sagt så är det såklart intressant att jämföra enbart hur prisjakts egna medlemmar skriver om butiker.

Skrivet av Baxtex:

Nu har jag inte kollat betygen men är det inte så att det oftast är missnöjda kunder som skriver?

Skrivet av BergEr:

Proshop skickar mail om att man ska gå in på prisjakt och sätta betyg vilket lär höja antalet som gör det ganska markant.

Har handlat från Proshop flera gånger (för de har saker ingen annan i norden verkar sälja). Behövt kontakta support en gång, köpte Samsung M391B1G73BH0-CK0, fick M391B1G73QH0-CK0. Enligt supporten är det exakt samma produkt bara samsung som varit inne och bytt namn. Servern bootade iaf och har inte visat några problem under fyra år så kan bara anta att det stämde. Supporten svarade inom en timme på mitt mail.

Skrivet av Blacksheep:

Bara en ren gissning, men jag tror att du kan ha rätt. Ser jag till mig själv , så tar jag mig sällan tid att skriva ett omdöme, om något jag köpt och är nöjd med, men är jag missnöjd, så skriver jag det om det går.

Håller din hypotes så har de butiker med flest/ totala omdämen, egentligen de flesta, mest missnöjda kunderna, det tål i alla fall att funderas på..i

PS tänker jag efter så tycker jag att det är mest irriterande att få ett mail med länk hänvisning att skriva ett omdöme om varje liten pinal man beställer på nätet, jag deletar det oftast bara direkt...och ser de mera som SPAM,

Jag tog hänsyn till det i ett tidigare inlägg men jag tycker fortfarande att det är märkligt hur pass många som alltså skulle ha klickat på en länk bara för att ge en tia för en "smidig leverans". Jag själv brukar lägga på när jag ringer in till kundservice och blir ombedd att "stanna kvar och svara på en fråga om upplevelsen". Ain't nobody got time for that sh*t.

Men det är ingen häxjakt även om jag är missnöjd, utan jag undrade genuint om det var så att de spädde ut betygen.

Permalänk
Medlem

Har handlat flertal gånger hos dem utan problem, tvärtom har varit snabba leveranser. Men det dyker med jämna mellanrum upp lite klagomål om dem, så ingen rök utan eld.
Verkar som om problematiken oftast kan härledas till att leverantörerna har felaktigt lagersaldo, om det sedan är problem med uppdatering från Proshops sida eller ej har jag inte kunnat lista ut.
Proshop är en seriös återförsäljare, men inte svensk

Permalänk
Medlem

Jag har bara handlat där 1 gång och jag visste från början att det var en risk, många som sa att dom haft problem hit o dit med diverse saker men i mitt fall gick det felfritt, kundservice svarade på mitt mail efter några timmar och grafikkortet jag köpte var hemma efter några dagar inga konstigheter.

men jag har som sagt hört att många haft problem att få kontakt med dom och saker som gått sönder o dom får svårt att byta varan osv så köp där med det i tanken, bara värt om det är mycket bättre priser och i mitt fall var de det 4,1k för ett gtx 1070 när alla andra kostade 4,5-5k.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av md_89:

Jag tog hänsyn till det i ett tidigare inlägg men jag tycker fortfarande att det är märkligt hur pass många som alltså skulle ha klickat på en länk bara för att ge en tia för en "smidig leverans". Jag själv brukar lägga på när jag ringer in till kundservice och blir ombedd att "stanna kvar och svara på en fråga om upplevelsen". Ain't nobody got time for that sh*t.

Men det är ingen häxjakt även om jag är missnöjd, utan jag undrade genuint om det var så att de spädde ut betygen.

Även om det såklart är långt ifrån alla som lämnar omdömen så lär det bli betydligt fler som gör det om de får en länk än om man måste göra det på eget bevåg. Sedan är detta såklart något som man använder för att få fler nöjda kunder att lämna betyg vilket i sig gör skalan lite skev om man jämför mot företag som inte knuffar på sina kunder att lämna betyg. Samtidigt så kommer butiker som exempelvis inet att få fler positiva betyg då det verkar vara många som har en positiv emotionell koppling dit (pingvinstångs-effekten?). Kort sagt är det svårt att jämföra, man får läsa betygen för att bilda sig en uppfattning om vilka potentiella problem som kan uppstå. Är det många negativa betyg i samma veva som handlar om samma sak så kan man exempelvis misstänka något tillfälligt fel, är det negativa betyg som är jämnt utspridda över tid så tyder det mer på allmänt systemfel. Sedan får man själv avgöra om det kan vara värt det att riskera problemen. Har man inte behov av att få något inom en specifik tidsram så kanske det kan vara värt eventuella problem med leveranstider om det är lite billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md_89:

Edit: En annan suspekt detalj är mängden av recensioner. De har 12664 omdömen.
Inet har 5018
Komplett har 4242
Webhallen har 23241 men de är mycket större (vad jag vet)

Är inte prisjakt en internationell sida dock? Proshop är väl i grunden en dansk firma men säljer också till andra länder. T.ex finns pricespy.co.uk och prisjakt.no. Ibland ser man ju extremt dåligt översatta reviews osv på Svenska prisjakt som i många fall har sitt ursprung på engelska sidan.

Permalänk
Medlem

Inte meningen att liva upp en gammal tråd men kanske kan vara matnyttigt för konsumenter då omdömmen på ex. prisjakt verkar skilja sig från omdömmen här på sweclockers.

Jag beställde B450M Mortar mobo för över en vecka sedan som de hade bra pris på med 3-4 dagars leverans.
Idag gick jag in på min order och den stod fortfarande som "Hanteras", efter att ha tagit kontakt med dom meddelade de mig att min mobo inte längre är tillgänglig och hänvisade mig till ett dyrare alternativ som har ytterligare 7 dagars leverans. Jag sa att det har ett B450 Titanium som är likvärdigt i lager och bad dem skicka det under villkoret att de betalar mellanskillnaden.

Känns oseriöst när slutkund måste påminna butiken att skicka en produkt. Redigerar efter återkoppling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ofor:

Inte meningen att liva upp en gammal tråd men kanske kan vara matnyttigt för konsumenter då omdömmen på ex. prisjakt verkar skilja sig från omdömmen här på sweclockers.

Jag beställde B450M Mortar mobo för över en vecka sedan som de hade bra pris på med 3-4 dagars leverans.
Idag gick jag in på min order och den stod fortfarande som "Hanteras", efter att ha tagit kontakt med dom meddelade de mig att min mobo inte längre är tillgänglig och hänvisade mig till ett dyrare alternativ som har ytterligare 7 dagars leverans. Jag sa att det har ett B450 Titanium som är likvärdigt i lager och bad dem skicka det under villkoret att de betalar mellanskillnaden.

Känns oseriöst när slutkund måste påminna butiken att skicka en produkt. Redigerar efter återkoppling.

Lycka till.
Jag fick nyss besked att grafikkortet som jag har väntat på (i månader) har utgått.
Fick förslag på samma kort (fast nyare revision), dock till fullpris. Det första kortet förbeställdes i samband med release av 2070 Super.
Dvs. kortet har troligtvis aldrig funnits i deras lager. Svaret från kundtjänst var att det var omöjligt att få ersättaren till samma pris.

Gamla SKU:
GV-N207SGAMING OC-8GC

Nya SKU:
GV-N207SGAMING OC-8GD

Har nu inlett mitt korståg mot Proshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wANT3D:

Lycka till.
Jag fick nyss besked att grafikkortet som jag har väntat på (i månader) har utgått.
Fick förslag på samma kort (fast nyare revision), dock till fullpris. Det första kortet förbeställdes i samband med release av 2070 Super.
Dvs. kortet har troligtvis aldrig funnits i deras lager. Svaret från kundtjänst var att det var omöjligt att få ersättaren till samma pris.

Gamla SKU:
GV-N207SGAMING OC-8GC

Nya SKU:
GV-N207SGAMING OC-8GD

Har nu inlett mitt korståg mot Proshop.

Jepp, samma resultat här. De tänker inte ge någon kompensation. Det är irriterande för de har fortfarande bättre priser på MOBOs men jag kommer nog punga ut ett par hundra till och beställa hos någon kompis-sida till SweC. *ansluter mig till kortståget*

Permalänk
Medlem

När där uppstått leveransproblem ifrån ProShop så var det väldigt smidigt att avbeställa och få pengarna tillbaks fort.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.