Permalänk
Medlem

@Flygman:

Gick utbildning på högskola/universitet (de uppgraderade sig medan jag läste där) till Elektroingenjör.

Tog aldrig ut någon examen, men alla avklarade kurser ledde till ett jobb först som mobiltelefonreparatör, sedan när de fick arbetsbrist blev det ett nytt i ett par år inom elektronikbranschen. Löda en massa kablar, testa en massa kretskort och liknande. Var lite småsegt ibland, eftersom man mest satt stilla, men tillräckligt omväxlande iaf.

Sen flyttade jag till en annan stad och skrev in mig på Manpower bland annat och de fixade jobbintervju som industrielektriker åt mig. Jag fick börja på prov och fick gå en månads extra kurs inom starkström/motorer, sen var det bara att köra på.

Just felsökning och förbättringsarbete gör det så mycket mer varierat än när jag satt och bara lödde samma grejer, så det här jobbet funkar bra för mig. Jag har varit kvar i snart 10 år

Jag skulle inte heller klara av att jobba skift som maskinoperatör eller truckförare dag ut och dag in i ett par år. Jag har svårt för repetitiva arbeten helt enkelt. Självklart förstår jag att en del får nöja sig med såna och "bita ihop" eller hitta något som är "tillräckligt uthärdligt", men i din sits gör du ju helt rätt som frågar om alternativ.

Jag skulle helt klart kika på jobb inom elbranschen, framförallt inom industri och automation eller som nätverkstekniker t.ex. där man varierar sina uppgifter mellan många olika maskiner och projekt och växlar mellan installation och felsökning.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Nu har du läst lite väl mycket mellan raderna. Förstår att gubbar 40+ antar att alla ungdomar går och pillar sig i naveln och spelar spel hela dagarna, men tycker ej det tillhör diskussionen. Här vill jag höra berättelser om hur andra människor valt sina vägar i arbetslivet. Jag har jobbat heltid i ca 8 månader sedan dagen efter studenten (hur ska jag ha kunna ha mer erfarenhet än det tycker du?), innan dess höll jag en timanställning i 4 år från högstadiet och igenom hela gymnasiet, där jag har jobbat nästintill varenda helg och ändå skött skolan och extra utbildningar utöver det. Vill inte höra ett ord om att jag skulle vara lat.

Jag är i början av min arbetskarriär. Det kommer aldrig att bli enklare för mig att ändra inriktning än nu, så jag funderar gärna noga över mina alternativ innan jag "slösar" några år på jobb som inte leder nånstans.

Det har du helt rätt i. Det jag ville med den här tråden var väl att försöka öppna ögonen åt yrken som jag aldrig har tänkt på innan. T.ex fastighetsskötare som någon tipsade om, det hade jag aldrig tänkt på att kolla upp annars.

Du det där lät smart faktiskt! Har du själv två deltidsjobb? Kan tänka mig att det är svårt att hitta två jobb som inte krockar i schema.

Har riktat in mig lite mer mot el/automation nu, ska försöka hitta någon bra utbildning. Känner tyvärr ingen som jobbar med det, men hade en kollega på ett gammalt jobb som skötte alla robotar i lagret. Han fick mig att bli lite intresserad faktiskt.

Tycker att du skulle skrivit det där i ditt första inlägg, helt klart
För jag kan lova att jag inte är ensam (titta på gilla knappen) om att tänkt exakt sådär just pga hur du formulerat ditt första inlägg, men då kan vi bara lägga den biten av inlägget som missförstånd och förutfattad mening i brist på information

Det är helt rätt i att det är alltid lättare i början, för det är just nu man är attraktiv som jobbtagare när man är ung och "hungrig" som det så fint kallas

Men, det enda är att prova sig fram, det är förstås ett helsicke i början och man känner sig ofta som en första klassens idiot som trodde att just det där man provade på skulle vara kul, jag minns t e x just fastighetsskötare som jag provade när jag var sådär runt 19 bast
Det fanns en hel del saker där som jag totalt inte ens kunde tänka mig ingick i det arbetet

Det är som de flesta säger, man måste hitta jobbet med just den graden av saker som man står ut med eller om man har flax och hittar sitt drömjobb

Jag gick från att vara maskinförare/djurskötare/fastighetsskötare/pc-tekniker och tio andra småjobb av olika karaktärer, till att vara en person som sitter och hanterar folks klagomål mestadels hela dagarna
Tog mig många år att ta mig till det yrket jag har idag och trodde nog aldrig att jag skulle jobbat med det här

Men ge inte upp, för med tanke på vad du skrivit ovan så är du allt annat än oföretagsam och det är huvudsaken och försök hitta nåt som intresserar dig först och främst och utgå från den vinkeln
Sen se om du kan prova på det på något sätt, eller prata med någon som jobbar med det i dagsläget kanske är lättast

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag kände att det var dags att ha en arbetsgivare igen, och eftersom jag har genom hela livet haft ett starkt intresse för nätverk, servrar, och datorer rent generellt, så skrev jag ett längre brev och mitt CV till VD:n av ett rätt känt bolag där jag förklarade mina intressen, min ambition av att lära mig och utvecklas, men påpekade min avsaknad av lång arbetslivserfarenhet.
Han skickade det vidare till en av avdelningscheferna, som tyckte mitt brev och CV såg jätteintressant ut. Hamnade på intervju någon dag senare, och 5 timmar efter intervjun fick jag ett jobberbjudande.

Älskar mitt jobb, och det engagerar mig på rätt sätt hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag hoppade av plugget för två år sedan. Sökte en massa sommarjobb och fick ett på ett pappersbruk här i stan. Jobbade som processoperatör och personalledarna sa att det eventuellt fanns möjlighet för mig att få förlängt under hösten om jag ville. Jag fick förlängt tre månader, sen två månader till, två månader till, två månader till, osv. Sommarjobb igen den här sommaren, förlängt två månader, förlängt en och en halv månad, förlängt två månader, och nu senast fick jag förlängt ett halvår och då kommer jag ha varit där i över två år sammanlagt på vikariat och blir inlasad till sommaren.

Är inne på mitt fjärde arbetsområde, andra avdelning, och tredje skiftlag nu sen jag började. Det är väl inte drömjobbet direkt, skiftgång, tolvtimmarspass, instängd i en varm, skitig och högljudd fabrikslokal utan fönster. Men med en snittarbetsvecka på 33.6h och möjlighet till rätt sjyst lön så får det duga för tillfället. Eftersom jag har fått flytta runt så mycket mellan olika arbetsområden så har jag aldrig heller känt att jag "stått stilla". Jag har alltid lärt mig saker och fått bra betalt för det. Just nu ser jag det som utbildning med full lön, och så länge jag känner så så kommer jag vara kvar för det jag får lära mig nu tror jag att jag kommer ha nytta av senare i livet och det är nog rätt så meriterande på ett CV.

Är egentligen ingen industriperson så utan jag sökte sommarjobbet för jag var desperat efter en inkomst. Jag pluggade till civilingenjör i medieteknik när jag hoppade av plugget, och nu sitter jag och styr en enorm pappersmaskin.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jobbade 10 år som timanställd på landstinget Blekinge som sjukhus vaktmästare. Bra jobb men kamraterna brydde sig inte ett skit om jobbet. Alla är typ 55+ som jobbat där alldeles för länge och gnäller på allt i samhället och att allt var bättre förr. Men det varsamt vårt åtta alla äldre jobbade efter en regel " Det inte jag gör idag få någon annan göra imorgon " gjordes inte alla sysslor fick den som körde dagen efter göra det som extra arbete.

Då vi hade ett roterande vecko schema med olika team man jobbade på= en dag team 1. Andra dagen team 2 etc under en vecka. Samt ingen vill göra något utanför jobbet " AW " var helt kört. Samt dålig lön.

2016 slutade jag och började jobba på Selecta. Där jag har min helt egen totalservice körtur. Där jag ansvara för 4 större företags kaffemaskiner Ansvara för Beställning, reklamation, reparation. Service av deras kaffemaskiner. Stormtrivs med att sköta mig själv. Och här riktigt bra kontakt med företagens VD och inköps chefer. Alltid välkommen till dessa företag. Vilket är underbart

Bästa fördelen är att jag utgår hemifrån. Samt fick betydligt bättre lön än på landstinget. Samt gladare arbetskamrater som är runt 35 år. Så mycket bättre att jobba inom ett privat företag.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Började med diverse olika okvalificerade jobb fram tills jag var 27, började plugga till lärare, läste tre år, extraknäckte som lärare och insåg att det inte var något jag var villig att spendera två år till i plugget för och sedan jobba resten av livet med. Gick (helt oberoende) över till att köra Linux och fastnade i det parallellt med att jag sadlade om och läste till högskoleingenjör i datateknik. Hade väl räknat med att bli någon form av kodapa, men fastnade för systemadministration och det är nu det jag jobbar med. Trivs som fisken i vattnet!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Efter kockgymnasiet hittade jag en fling i Trosa (pun intended) började sommaren med att jobba på Trosas bästa fiskrestaurang samtidigt som jag förstörde tjejens.
Hela paraden tog slut till hösten och började sen min kock-karrirär i malmö, steg fort på en restaurang och blev sous-chef, jobbade sous pö flertal krogar polare startade/blev köksmästare på, skaffade ny tjej som är nuvarande sambo, insåg att det inte fanns något sätt att öka lönen markant utan att jobba ännu mer än va ja gjorde, tog ett högskoleprov och går IT-drifttekniker, jobbar som it-tekniker 2 dar i veckan brevid studier och livet har aldrig vatt bättre, ska snart välja ett intressant ämne att djupdyka i (powershell,servrar troligtvis) sen får vi se var livet tar mig, fick nuvarande jobb när ja råkade mejla ett halvfattigt CV till vdn istället för personalansvarig där hon blev imponerad på min arbetsands och ambitiöshet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk

Började koppla kabelstumpar mellan spjälorna under våningssängen på landet efter att farbrorn lämnat lite kabelspill, runt 1990, minns det som igår.
Jobbade extra i telebutik 2001-2004, kvällar och helger.
Gick ut elteknik på gymnasiet 2003 och gjorde lumpen 10månader, började direkt efter som elektriker-lärling på familjeföretag för att arbeta som serviceelektriker i finaste stockholms-förort.
Jobbade extra utöver service-elektriker, tror det var 2005 och 2006, flyttade ett bibliotek och körde sedan bokbuss.
Tröttnade på stan, flyttade ut på landet och blev bonn-elektriker 2008.
Introducerades för inbrottslarm runt 2010. Bytte företag och svidade om till säkerhetstekniker 2014 och arbetade enbart med inbrottslarm, passersystem, lås, brandlarm, tele (rangordnat)...
För att 2017/2018 bli behörig ingenjör inbrottslarm och ansvarig för inbrott och passersystem på företaget.

Autostavning...
Permalänk
Medlem

Efter Restauranggymnasiet, så började jag som servitör, efter en avstickare till Österrike, började jag jobba på då en av Sveriges 10 bästa restauranger, blev hovmästare så småningom. Jobbade där i 10 år, gick in i väggen blir lätt så när man jobbar allt från 200-300h i månaden. tog ett par månader ledigt och kurerade mig, insåg sedan att fan ett jobb måste man ha så började på en större industri. Jobbar i dag 3-skift som teamleader coordinator. Trivs kanske inte så bra med jobbet men lönen och framför allt ledigheten(ledig 2v av 5v rullande schema) trivs jag med, Kan fixa med huset,intressen och umgås med ungen långt mer än om man hade jobbat kontorstid.

Visa signatur

Phanteks P400s, Ryzen 1600X, Strix 1080TI, Evga P2 750W
Crucial Ballista 2*8 3600Mhz, Samsung 960 Evo 500GB.
Dark rock pro 3,140mm/120mm Silentwings 3 high rpm,120mm
Server: Proliant gen8 4*2TB Red diskar.

Permalänk
Medlem

Jag tror att... Om man börjar jobba direkt efter gymnasiet i dag så gör man sig själv en stor otjänst. Risken att hamna på ett "skitjobb" är då överhängande. Risken att få slita med "skitjobb" resten av sitt arbetsliv är överhängande.

Se till att fixa en högskoleutbildning! (Eller i alla fall någon form av utbildning som visar på att man kan någonting)
Då har du i alla fall valmöjligheter framöver.

Arbetsmarknaden utvecklas inte till de okvalificerades fördel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag tror att... Om man börjar jobba direkt efter gymnasiet i dag så gör man sig själv en stor otjänst. Risken att hamna på ett "skitjobb" är då överhängande. Risken att få slita med "skitjobb" resten av sitt arbetsliv är överhängande.

Se till att fixa en högskoleutbildning! (Eller i alla fall någon form av utbildning som visar på att man kan någonting)
Då har du i alla fall valmöjligheter framöver.

Arbetsmarknaden utvecklas inte till de okvalificerades fördel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser ofta tvärtom, jag ser många med stora studielån i högskoleutbildningar som inte finns jobb i. Har ett flertal från min skolgång som gjort så och dom flesta som gick bygg/el/vvs/transport har jobbat sen dag 1 utan skulder, med bra lön och bra arbetstider.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Jag ser ofta tvärtom, jag ser många med stora studielån i högskoleutbildningar som inte finns jobb i. Har ett flertal från min skolgång som gjort så och dom flesta som gick bygg/el/vvs/transport har jobbat sen dag 1 utan skulder, med bra lön och bra arbetstider.

Men är det bra jobb?

Själv såg jag inte universitetstiden som någon slags pina. Rätt trevlig tid där jag hade roligt både i plugget och fritiden. Visst. Fanns motgångar. Men betydligt trevligare tid än ex gymnasietiden.

Tycker jag fick hyffsat jobb efter univeritetet också. Efter att ha jobbat i två år så är jag just nu och backpackar i asien (och läser en kurs på distans om 25% sudietakt). Det är ju en hög alternaivkostnad på den resan. Men åååå andra sidan skulle jag påstå att det inte endast är ens akumulerade lön över livet som är viktigt.

Nu menar jag DOCK inte att man får skitjobb bara gör man läst gymnasiet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Var väldigt ointresserad av skolan under grundskoleperioden, så fanns inte mycket jag var behörig att söka på gymnasiet. Blev barnskötare, pluggade sedan lite ämnen inom religion (Vetenskap, historia, språk, socialantropologi) för att till slut gå tillbaka till gymnasiet och bli undersköterska. Har jobbat inom vården i 5 år nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Grymt skoltrött i gymnasiet, gick ut med bottenbetyg. Fick napp på jobb på datorbutik innan gymnasiet var färdigt, via Sweclockers ;). Provjobbade där två veckor, sedan fick jag komma tillbaka, först på lager sedan snabbt över till retur och support. Stannade där i tre och ett halv år innan jag insåg att jag ville plugga vidare. Läste komvux ett halvår, sedan kom jag in på civilingenjör datateknik på högskolan tack vare högskoleprovet. Jobbade extra på samma datorbutik under de första två åren. Sedan fick jag helgjobb på en annan butik tack vare tidigare erfarenhet och kontakter, som jag gjorde i två och ett halvt år samtidigt som jag pluggade. Sedan fick jag napp, via en polare på universitetet, på ett nytt jobb där jag jobbade medan jag pluggade och sedan blev tillsvidareanställd. Tog examen. Tröttnade på Lund och sökte jobb i Stockholm på ett företag där en polare jobbade. Fick det. Nu sitter jag här.

Kontakter och intresse är grymt bra att ha..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Skulle egentligen gått samhälle på gymnasiet för att förlängningen bli polis, men farsan avrådde mig och tyckte jag skulle bli hantverkare. Kort och gott, farsan har alltid haft bra råd, så jag valde elprogrammet med inriktning installation.
Började som elektriker efter GMU, jobbade i sex år på samma företag innan jag bytte till ett stort installationsföretag där jag idag är projektledare. 26 år gammal.

Så det är farsan som ligger bakom min karriär, även denna gången hade gubben rätt..

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Jag ser ofta tvärtom, jag ser många med stora studielån i högskoleutbildningar som inte finns jobb i. Har ett flertal från min skolgång som gjort så och dom flesta som gick bygg/el/vvs/transport har jobbat sen dag 1 utan skulder, med bra lön och bra arbetstider.

Så sant. Det finns nog arbetslösa med alla möjliga bakgrunder.
Dock kanske ogenomtänkt att basera sitt val på några kompisars öden.
Om man vill dra generella slutsatser tror jag att det finns statistik över arbetslöshet efter utbildningsnivå där ute på nätet. Min gissning är att arbetslösheten är mer utbredd bland lågutbildade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Men är det bra jobb?

Själv såg jag inte universitetstiden som någon slags pina. Rätt trevlig tid där jag hade roligt både i plugget och fritiden. Visst. Fanns motgångar. Men betydligt trevligare tid än ex gymnasietiden.

Tycker jag fick hyffsat jobb efter univeritetet också. Efter att ha jobbat i två år så är jag just nu och backpackar i asien (och läser en kurs på distans om 25% sudietakt). Det är ju en hög alternaivkostnad på den resan. Men åååå andra sidan skulle jag påstå att det inte endast är ens akumulerade lön över livet som är viktigt.

Nu menar jag DOCK inte att man får skitjobb bara gör man läst gymnasiet.

Skickades från m.sweclockers.com

jag anser inte att tex elektriker är ett dåligt jobb, det beror ju helt på vad man vill syssla med. Jag skulle aldrig kunna med att pausa mitt liv i 5-8år extra bara för att tjäna ett par tusenlappar mer senare. planer om att köpa lägenheter/hus osv blir ju totalstopp under denna tiden. Man ser ju varje dag folk på sweclockers som utbildat sig inom IT i högskola och att många inte trivs pga högt arbetsbelastning höga krav osv. Om ett jobb är bra eller dåligt handlar inte om vad du har för utbildning utan snarare vad det är för företag, chef, kollegor osv. Men visst tycker man att den stora massan är dumma som inte studerar så bör man ju kolla på sig själv istället då det snarare är vanligare att man börjar jobba efter gymnasiet än att gå högskola.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd

Om du kortsiktigt vill ha ett yrke där du faktiskt har lite variation så kanske du ska titta på budbilschaufför - det är ganska soft även om man såklart får jobba över en del. Tjänar 25 innan skatt och du träffar mycket människor & ser olika företag och vad dom sysslar med. Med rätt social kontakt kan du säkert få in foten i ett av dessa företag också. Du är ju också alltid ute/i bilen majoriteten av tiden beroende på rundan. Du börjar med att sortera och lasta på morgonen, tar ca 1-2h & med rätt tempo är det lite som att träna. Sedan kör du runt och delar ut paket i bra takt för att hinna med allt innan du slutar.

Permalänk
Medlem

Jobbar på en tjänst som typ innehåller allt.. (ett av de större itbolagen i sverige)

Från service till sälg till tekniker.

Riktigt kul tjänst, men stressig.

Gjorde en spontanansökan när jag satt o sket för 1,5 år sedan. Bra skit.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Jobbade hårt och ansträngde mig, blev rekommenderad av min lärare. Fortsatte jobba hårt och ansträngde mig, blev rekommenderad av mina arbetskamrater. Så fick jag tag i det nuvarande arbetet.

Har med kört truck ett tag, håller med dig att det blir riktigt hjärndött med tiden. Själv roade jag mig med att hitta olika sätt att optimera hur ja körde för att få ut så mycket som möjligt. Ta andra vägar än andra truckförare, förutse systemet och istället för att åka dit alla andra åkte så åkte jag dit jag visste att datorn skulle skicka dom fem minuter senare. Sen tänjde man väl lite på truck reglerna men det var kutym så jag ursäktar mig med det. Dagarna gick lite fortare då.

Folks snitthyra verkar ju ofta ligga på runt 20% av lönen, var en tråd om det i forumet nyss. Så du kanske lär lägga på några procent till. Såvida du inte väljer att utbilda dig till genusvetare och bli politiker. Då kan du kanske få allt på samma gång.

Permalänk
Medlem

Efter studenten så jobbade jag ett år åt bekanta som hjälpreda till plåtslagare, svetsare och slutligen utomlands på ett hostel och en golfrestaurang. Väl hemma i Sverige igen kämpade jag mig in på en känd lokalbutik som säljare/lagerarbetare. Där blev jag kvar under flera år samtidigt som jag utbildade mig till statsvetare, något som jag kände var rätt utifrån mitt växande samhällsintresse.

Idag jobbar jag med min hobby på ett kansli i Sveriges riksdag. Har fått utökade ansvarsuppgifter och trivs bra, mycket tack vare smarta och trevliga kollegor.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Läste till elektriker.
Lumpen efter gymnasiet.
Fick ett rent skitelektrikerjobb kort efter lumpen.
Efter ett par månader tog en bekant in mig som låstekniker istället. Jobbade drygt ett år innan jag sa upp mig.
Ägnade mig åt en hobby ett par månader och blev erbjuden butiksjobb i en hobbybutik där jag ofta handlade.

Under butikstiden konstaterade jag att jag ville jobba med datorer. Fick efter 1,5 år jobb på supportavdelningen på ett stort bolag.

Här lärde jag känna de tekniker som utförde på-platsen-service och blev mer intresserad att skruva än att ta puckade samtal om hur man sparar ner till diskett...

Så efter ca 1 - 1,5 år blev jag erbjuden jobb som serviceprovider med ett gäng stormärken under vingarna. Sjukt roligt jobb och man fick träffa mycket olika människor. De härligaste minnena är från privatanvändare, Heta tjejer som klär av sig nakna, medelåders kvinnor som ville spela sovrumsgolf och tacksamma överklassgubbar som erbjöd bra betalt för support efter arbetstid etc. Sedan fick man självfallet se mycket missär också

Jobbade med det ca 3-4 år tills jag flyttade och började på en serviceverkstad istället. Där jobbade jag ett par år tills min dåvarande fick för sig att hon inte trivdes i nya stan.

Jaha, vad göra nu? Var trött på den sjuka stressen och flängandet som tekniker. Såg en annons om ett servicejobb inom brandlarm men hade inga av de meriterande önskemålen.

Kikade på annonsen var och varannan dag och slängde till slut iväg en ansökan. När det var mindre än en månad kvar till flytt var jag extremt stressad att inte ha ett jobb att gå till. Men så blev jag erbjuden tjänsten med brandlarm.

Det har snart gått 15 år och jag kan inte att tänka mig jobba med annat. Jag är inte kvar på samma bolag och trivs enormt på nuvarande samt med min roll här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Utbildade mig till Datorbasutvecklare/SystemOP, hann bara arbeta med det i ca 6 månader innan jag sade upp mig då jag behövde ett mer socialt och fysiskt aktivt arbete.

Sadlade om och gjorde en KU-utbildning inom Bygg och hamnade sedan som murar-lärling av en slump med 75kr/timmen och 14 timmars arbetsdagar. (Var det mest krävande jag gjort i mitt liv, var på bygget 04 varje dag och förberedde för murargubbarna så att kärror och tegel fanns vid varje station, sen var det full jävla fart hela dagen oavsett väder och vind).
Vinklade sedan in mer mot plattsättning och också andra delar av bygg när jag sökte mer utveckling. Är nu arbetande arbetsledare på ett litet byggföretag i Stockholm och kör all vår målning, plattsättning, gjutningsuppdrag och snickerier. Älskar mitt arbete och arbetar gärna över varje chans jag får.

Jag gick ner i lön men har inte haft måndagsångest en enda gång på 10 år.

Permalänk
Medlem

Innan och efter lumpen arbetade jag som sjukvårdsbiträde/undersköterska på neonatala intensivvårdsavdelningen där jag gjorde det mesta förutom själva vården av barnen inne på salarna. Rengöring och kontroll av utrustning som tex kuvöser och respiratorer, tillverkade materiell som inte gick att köpa in, var ”kock” åt bebisarna på helgerna, hämtade blod, transporterade bebisar och var med vid röntgen och operationer, fick vara med och ta hand om bebisarna när de dog samt iordningställa innan det var dags för föräldrarna att ta ett sista farväl. Jag var lite av en allt-i-allo. Arbetade med detta heltid i ca 13 månader och sedan extra i ca 1 år när jag började plugga. Efter detta läste jag på universitet och då blev det matematik, fysik, geografi, geovetenskap, pedagogik och militärhistoria. Därefter yrkeshögskola och examen som system- och nätverkstekniker. Arbetade som tekniker i en service desk i lite mer än 4,5 år och då främst inom nätverk innan jag var tvungen att sluta pga hälsoskäl. Arbetar idag med parkeringsfrågor och på fredag nästa vecka är utbildningen klar och då får jag mitt förordnande. Trivs bra då det är ett rörligt arbete och dagarna är relativt varierande. I och med utbildningen har även ett intresse för juridik väckts.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag gick ut gymnasiet förra året och har jobbat som uthyrd truckförare på ett par ställen hittils. Har aldrig trivts riktigt längre än ett par veckor på varje ställe, och har nu förlorat jobbet i samband med en sjukskrivning. Sitter nu hemma under sjukskrivningen och känner mig så ångestfull inför att söka jobb, eftersom jag verkligen inte vill gå tillbaka till jobb som får en att känna sig som en hamster i ett hjul.. (Åka runt i en truck eller slita inomhus 8 timmar av dagen.) Vad är meningen med att leva om majoriteten av dagarna ska spenderas inom en deppig lagerlokal? Jag har ingen aning vad jag skulle kunna tänka mig arbeta som förutom just truck/lager-bubblan som jag har råkat hamna i.

Gäller det att nöja sig med ett det deppjobb man klarar av och gå ner till 80% kanske?

Jag är väldigt intresserad att höra om andra har gått igenom detta, och om/hur ni hittade era yrken som inte driver livsviljan ur er?

Nu har jag inte läst hela tråden MEN:

Om du gillar varierat utomhusjobb så skulle jag säga borrare!
Har själv jobbat som det är extremt mycket att lära sig och varje hål är en ny utmaning!

Är du villig att flytta dig från västra götaland så kan jag rekommendera ett företag som söker folk (och har tillgång till bostäder till sina anställda), isf PMA.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Pluggar högskola. I sommar är tredje sommaren jag jobbar på samma lager. Förstår dig TS att du blir less efter 8 månader. Alla som ifrågasätter det har förmodligen ingen liknande erfarenhet.

Nåväl, fick jobbet genom att kontakta chefen. Kontaktuppgifter fick jag av stor-brorsan som varit anställd på samma lager via bemanningsföretag.

Blev att skicka in CV, personligt brev och till sist arbetsintervju.

Nu är jag partisk, men låt mig att förorda en högskoleutbildning. Det är nog det bästa (och roligaste) man kan göra som ung vuxen idag. Men plugga inte bara för att "plugga något". Det vill säga, när utbildningen är klar ska man inte stå där och säga "Jaha, och nu då?", med ett stort CSN-lån som ska betalas tillbaka.

Permalänk
Medlem

Började med att jag under min fritid på högstadiet höll på med mycket web programmering och design(självlärd), samtidigt som jag läste på om "hacking". Jag hade ett stort behov att utmana mig själv att lära mig hur saker och ting fungerade. Under gymnasie tiden valde jag att gå IT utbildning på Johnbauer. Där lärde jag en hel del av grunderna som behövdes som jag helt enkelt hade saknat.

Efter gymnasie tiden började jag läsa lite enstaka kurser på högskole nivå innan jag valde en kurs på högskolan som vara 3 årlig samtidigt som jag var frilansare inom webbdesign. Jag tyckte om hälften av kurserna vi hade eftersom det var mycket programmering men andra hälften var mer eller mindre "slöseri" på tid. Efter 2 år hade jag bestämt mig "nej detta vill jag inte jobba med" och valde inrikta mig mer inom it säkerhet. Men för att komma in i den branschen behövde jag någon utbildning som har med säkerhet att göra så jag valde att läsa en 2 årig yh säkerhetsutbildning.

Väl på säkerhetsutbildningen kände jag mig som hemma och det var här jag lade mesta av mitt fokus. Sista året av utbildningen hade vi en 3 månads lia period där jag ringde upp ett säkerhetsföretag direkt och fråga om dom hade plats för mig på deras avdelning som jag var intresserad av. Efter en intervju och bakgrunds checkar så fick jag platsen.
Jag spendera min tid där på det jag ville jobba med i framtiden och ökade mina kunskaper markant.
Jag kände att jag lärt mig lika mycket under 3 månader som jag hade lärt mig under 3 år på självstudier.

1 vecka efter lian var slut fick jag samtal att dom ville anställa mig och nu jobbar jag med någon som gör mig glad att vakna varje morgon.

Tror det gäller att hitta något man verkligen brinner för sen fokusera på det och inte ge upp.Har kompisar som är 40+ och som inte hittat vad dom vill spendera resten av livet på(jobb mässigt). Men har även kompisar som är 50 som har bytt från en bransch till en annan bara för kunna jobba med det dom verkligen brinner för.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gick ut gymnasiet 2008 med "datorteknisk utbildning" och var arbetslös en tid, innan dess hade jag sommarjobbat på en biltvätt med en polare (farsan hans hade stället)

Genom honom fick jag extra jobb på Arvid Nordquist, hjälpa till med råkaffet och bygga displaypallar. 2012 tog jag över "reklamlagret" och blev sedan fullfjädrad lagerarbetare..

Innebär att jag hjälper våra kunder som kommer hit, lastbilschaufförer, budförare osv inom godsmottagningen samt plockar ihop allt våra kunder i världen beställt och ordnar transport på det.

6 år senare är det faktiskt fortfarande kul men arbetsmiljön har skiftat nåt otroligt så man är inte lika pigga längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Men är det bra jobb?

Beror ju på vad man anser är ett bra jobb, själv skulle jag t.ex aldrig kunna sätta mig på ett kontor igen, fy fan så tråkigt det är.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.