Permalänk
Medlem

Bilval kära vänner!

Det är dags att köpa ny bil. En kombi som är billig att äga framför allt, står mellan dessa två:

Kia ceed sw http://www.kia.com/se/nya-bilar/ceed-sportswagon/upptack/

Peugeot 308 sw http://www.peugeot.se/personbilar/valj-din-peugeot/nya-peugeot-308-sw.html

Vilken hade ni valt och varför? Ni som äger något av bilmärkena skriv gärna era åsikter om ert ägande. Även öppen för andra förslag.

Ha en fin helg!

Christopher

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Kia, de är inte franska, 7 år nybilsgaranti, ser bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Kia, de är inte franska, 7 år nybilsgaranti, ser bättre ut.

/thread

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Måste man välja så KIA pga garantin.. Annars skulle jag själv leta något roligare begagnat

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att lägga till några tusenlappar och få en riktig bil

https://www.volkswagen.se/sv/modeller/golf-sportscombi.html

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Kia, de är inte franska, 7 år nybilsgaranti, ser bättre ut.

Ja det lutar faktiskt åt Kia och jag håller med dig på punkterna. Men det som lockar med Peugeoten är interiören

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Jag gillar att Kia lämnar 7 års nybilsgaranti och att dom inte heller utesluter att en icke auktoriserad verkstad får sköta servicen. Riktigt snyggt faktiskt!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Avstängd

Kan bara tala om äldre modeller men Kia ceed hade lätt blivit mitt val sett till äldre modeller och Peugeot kanske har bättrat sig men annars tycker jag dom jag känner som åker kia haft rätt lite problem medans dom som kör Peugeot har haft en jävla massa och dom har inte åldrats väl alls

Men som sagt det är lite äldre modeller

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

Mitt tips är att lägga till några tusenlappar och få en riktig bil

https://www.volkswagen.se/sv/modeller/golf-sportscombi.html

Ska kolla på detta

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Ja det lutar faktiskt åt Kia och jag håller med dig på punkterna. Men det som lockar med Peugeoten är interiören

Jag kan inte med sakliga argument bemöta det där. Det kanske stämmer, men man kan inte bli tagen på allvar om man kör franskt
Kia har blivit riktigt vassa på senare tid, både cee'd men särskilt optiman.
Kika på mazda 3 när du ändå är i farten (eller den kanske är för liten?)

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag lägga lite extra (eller helst köpa begagnat) för att få en lite mindre deppig/tråkig bil. Men alla kanske inte bryr sig mer än att ha 4 hjul och en ratt har jag märkt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Volkswagen Golf-combi alla dagar framför Peugeot i alla fall. Men det var väl inte frågan kanske.
Golf är en av de säkraste bilarna på marknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Med Peugeot måste man vara två stycken i bilen, en som sitter i och en som skjuter på
Nåja det där var förstås ett 70tals skämt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Bläckman: Ingen biltillverkare kan hindra en "icke auktoriserad" verkstad att utföra service på ett fordon , att servicen utförs på fackmannamässigt sätt för att garantin ska gälla är självklart,

Permalänk
Avstängd

Franska ska vara jävligt billiga och man ska köra många mil på få år då kanske dom är värd pengarna samma som med tex dacia man får för 100 lök men för 179k så hade jag skippat allt franskt och ww/audi/passat för dom har rätt mycket fel ändå och kia hade varit vettig i mina ögon

Men bilen jag hade siktat på hade varit ur toyotas sortiment och dom kanske inte är bäst alla kategorier men är vad jag skulle lita på mest för dom brukar ha robusta bilar som är bra Auris Touring Sport tex men smaken är som baken

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erikn911:

Mitt tips är att lägga till några tusenlappar och få en riktig bil

https://www.volkswagen.se/sv/modeller/golf-sportscombi.html

Vags fuskbyggen bör man ju inte ta i med tång ens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kia, tveklöst.
VW är rena dyngan nu förtiden, googla VW haveri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

Varför har du bara de två att välja mellan?
Tex Seat Leon ST ligger i samma prisklass: http://www.seat.se/bilar/nya-leon-st/oversikt.html

Att köpa bil är dyrt så kolla igenom alla alternativ ett par gånger innan du bestämmer dig och glöm inte att provköra den!

EDIT: Bilbranschen verkar ha lite samma problem som databranschen och det är väldigt lätt att få dåligt rykte så lyssna kanske inte blint varken på bu eller bä.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag äger en Kia Ceed GT+ '16. Köpte den ny, och jag är mycket imponerad över bilen.
Mycket bil för pengarna! Enligt min utsago så är det negativa med bilen
1. interiören känns bitvis lite plastig
2. fanns inte som automat
Ceed GT är, eller var, Kias "drivers car".

Känslan av att köpa och äga en helt ny bil är fantastisk, men det är inget smart drag rent ekonomiskt. Skulle jag få chansen att gå tillbaka ett par år så hade jag inte köpt en fabriksny bil just pga det ekonomiska. Värdeminskningen är inte värd nybilskänslan (och den reducerade försäkringskostnaden).

Hade jag varit i din sits hade jag nog sneglat på en Audi A4 eller kanske en Passat med något år eller två på nacken!

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem

Lite äldre SAAB eller Volvo är billiga i drift och det finns massor av lokal expertis om du blir stående eller får något ovanligt problem. Kolla till också på märkesspecifika forum såsom forum.saabturboclub.com eller www.jagrullar.se/forum och se vilka problem som är vanliga för eventuellt intressanta modeller innan du köper.

Personligen kör jag SAAB 9000 CS och jämfört med den Peugot 206 SW som en polare har är fördelarna bland annat betydligt snabbare värme i bilen och skönare stolar (SAAB hade uppvärmda stolar som standard sedan ett bra tag tillbaka). Jag råkar ha en lite piggare motor också men det beror ju mest på vilket exemplar man väljer, SAAB gillade att stoppa in turbo i sina bilar dock.

Det är också jätteskillnad i hur motorrummet ser ut. Peugoten har ett väldigt trångt motorrum och att byta lampa i strålkastaren kan vara lite bökigt, medan på min SAAB tar du bara tag i locket på baksidan och vrider så kommer du åt allt utan problem. Du kan utan problem komma åt allt som är rimligt att pilla med vid vägkanten. Vissa modeller har även motorrumsbelysning men min 9000 har tyvärr inte det (har ett kit för att eftermontera gamla original men har inte monterat än).

Dyraste reparationen hittills var byte av bromsskivor och avgassystem precis efter ägarbytet då de helt enkelt var slut och förra ägaren inte brydde sig (suck). Här är ett exempel på vad original bromsskivor kostar till min bil: https://shop.speedparts.se/sv/prod/originaldelar/oe217.html . Som du ser är det väldigt mycket bil för pengarna även med reservdelar inräknade. SAAB 9-5 är i samma prisklass och misstänker att Volvo V70 ligger på ungefär samma nivå.

Hoppas det hjälper trots att jag inte har så mycket personliga erfarenheter av Kia och Peugot!

Fixade länkar
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Ska du köpa ny? Skulle rekommendera att köpa en 2-3 år gammal annars.

Permalänk
Medlem

Fantastisk respons lutar åt en Kia årsmodell 2016-2017 tack så väldigt mycket för alla tips.

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Kia

Kör själv kia optima kombi , väldigt nöjd. Grymt med 7års garanti.

Har ägt : mazda 626,saab 9000,toyota carina ”ny”,ford scorpio,saab93,vw golf kombi”ny” ,3st vw passat kombi”1st ny”, subaru forrester ”ny” ,mazda cx5 ”ny” och nu kia optima”ny”

Kia är bränslesnål med komfort som passat fast extremt mycket utrustning som kostar 100k mer på en passat.
Den är iofs bara 14mån gammal o har rullat ca 2000mil men för priset den mest ekonomiska och skönaste bil att köra av de jag ägt , diesel 7stegs dsg låda går mjukt o fint.med all tänkbar utrustning och lite till.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt bil idag hade jag nog satsat på Kia Niro - enl kia så 0.35L/mil, så säg 0.45 för vanliga människor. Gillar att den har lite högre sithöjd. Var och provkörde en förra veckan, riktigt trevlig för strax över 200k. Hade absolut köpt Laddhybriden och inte pluginhybriden dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Jag gillar att Kia lämnar 7 års nybilsgaranti och att dom inte heller utesluter att en icke auktoriserad verkstad får sköta servicen. Riktigt snyggt faktiskt!

De hävdade att service behövde göras på aukt verkstad, men blev sågade jäms med fotknölarna i ett rättsfall. Principen gäller sannolikt alla bilfabrikanter. Så, de är inte generösa av egen vilja direkt

Permalänk
Skrivet av molliz:

Ja det lutar faktiskt åt Kia och jag håller med dig på punkterna. Men det som lockar med Peugeoten är interiören

Gillar du nybilsgaranti så bör du även kika på Mazda, de har 10 år! ...och är dessutom ganska så trevliga...

Visa signatur

CPU: i7 8700K GPU: Gigabyte RTX 2080 GAMING OC RAM: Corsair 16GB DDR4 3000MHz CL15 Mobo: Asus TUF Z390-PLUS Gaming PSU: Corsair HX850i 850W 80+ Platinum

Permalänk

Kia!
Grym nybilsköp, allt annat har sinnesjuk värdeminskning och ja den sjunker med 10 papp mär di rullar ut den.

Beg a4-a6 är dyra i drift och utan proper service mer där till.. tro mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk

Franska bilar och bilar från VW koncernen hade jag undvikit.

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att Kias 7 åriga nybilsgaranti ofta låter bra i praktiken men det täcker inte allt. Radion vågar dom bara ha 3 år på t.ex. Brukar ofta gå sönder därefter. (Själv fått byta ut flera stycken.). Aldrig varit med om ett annat märke som har så mycket problem med elektroniken. Kia är även väldigt kinkiga med övermil emellan service så det gäller att vara noga där med.

Peugeot har rykt upp sig på senare tid. Inte lika mycket problem nu som tidigare modeller. Var med 508:an och modellerna efter den som dom gjort ett ordentligt uppryck och bör inte förknippas med tidigare modeller där det kunde strula med allt möjligt.

Är det dessa du kikar på så skulle jag även kika på Renault megane. Förmodligen det vettigaste valet för dessa pengar det handlar om. Där har du också bra garantier på 5 år eller 10 000mil, bra rostskydd och krocksäkerhet.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av aceturbo:

@Bläckman: Ingen biltillverkare kan hindra en "icke auktoriserad" verkstad att utföra service på ett fordon , att servicen utförs på fackmannamässigt sätt för att garantin ska gälla är självklart,

Nja, dom kan ju inte hindra en "icke auktoriserad" verkstad att utföra service på ett fordonen, men dom kan ju villkora garantin till att servicen måste göras av märkesverkstad för att den ska gälla. Garanti är inte lagstadgad...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb