Bästa komponenterna till retrodator -98?

Permalänk
Medlem

Bästa komponenterna till retrodator -98?

Fick ett infall och vill bygga en stationär dator som liknar datorn jag hade på 90-talet, som dessvärre blev förpassad till skroten för många år sen. Kommer inte ihåg alla specifikationerna, så vad gäller moderkort, grafikkort och ljudkort så är jag öppen för tips och råd vad som blir bäst, dvs mest kompatibelt med de spelen som fanns då, samt ska klara av att driva även de tyngsta spelen fram till och med Quake III.

Mina krav på detta bygge är än så länge i princip Windows 98 SE, Pentium II/III (Slot 1), och RAM så mycket jag får plats på moderkortet jag väljer, men då hade jag 64 MB, senare uppgraderat till 128 MB och med det hade jag aldrig några problem med spel (vilket låter bisarrt 2018).

Permalänk
Medlem

Mitt tips, och det jag själv tycker är roligast är att maxa nostaligin:
Köp begagnade datortidningar från 98 och läs reklamen! Det du drömde om då kommer komma som en flashback o sen är det bara att gå ut på blocket/Ebay o shoppa loss

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

För 1998 låter en Pentium II vettig som CPU. Pentium III kom inte förrän 1999. Dock ingen skillnad i kompatibilitet med en P-III, och den presterar ju bättre...

På grafikkortsfronten var det Voodoo 2 eller Riva TNT som gällde 1998. Dock orkar ingen av dem med Q3A riktigt, då det spelet kom ut i december 1999. Så där blir en liten avvägning. Voodoo-korten har ju överlägsen kompatibilitet med Glide-spel släppta 1996 - 1998, medan GeForce fungerar mycket bättre med spel från 1999 och framåt. Kanske Voodoo2 SLI+Geforce 256 DDR (eller 2 GTS/Ultra), så får du det bästa av båda världar

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Mitt tips, och det jag själv tycker är roligast är att maxa nostaligin:
Köp begagnade datortidningar från 98 och läs reklamen! Det du drömde om då kommer komma som en flashback o sen är det bara att gå ut på blocket/Ebay o shoppa loss

Jättebra idé! Det enda jag inte är nostalgisk över är väl kanske hårddisken, funderar på att köra ett CF-kort istället, via en adapter.

Skrivet av Pepsin:

För 1998 låter en Pentium II vettig som CPU. Pentium III kom inte förrän 1999. Dock ingen skillnad i kompatibilitet med en P-III, och den presterar ju bättre...

På grafikkortsfronten var det Voodoo 2 eller Riva TNT som gällde 1998. Dock orkar ingen av dem med Q3A riktigt, då det spelet kom ut i december 1999. Så där blir en liten avvägning. Voodoo-korten har ju överlägsen kompatibilitet med Glide-spel släppta 1996 - 1998, medan GeForce fungerar mycket bättre med spel från 1999 och framåt. Kanske Voodoo2 SLI+Geforce 256 DDR (eller 2 GTS/Ultra), så får du det bästa av båda världar

Blir nog en P-III:a, något år senare uppgraderade jag till P III så den är okej. Vad gäller grafikkortet så vill jag nog minnas att mitt graffekort på den tiden klarade QIII, nånstans i bakhuvudet så känns ATI Rage bekant, kan det stämma?

Permalänk
Medlem

Q3 är tungdrivet, extremt CPU krävande då man får stor skillnad i Min och Max FPS.

P3 800mhz eller liknande borde fungera om du vill ha 60fps minimum med en snabb GPU om du drar ner på inställningarna.
Ram, 384Mb hade vi med vår P3 800, 128Mb får anses minimum.

ATI Rage drar knappt runt Quake 2, i alla fall inte budgetmodellerna.
Quake 3 kan du nog glömma.
Polaren hade det med sin P2 233Mhz, ser ut som skit, flyter inte för fem öre och då hade jag ca 27fps i genomsnitt med Pentium 166 och Voodoo2 på den tiden och min maskin utpresterade hans med råge, både visuellt och i fps och upplösning.

Det långsammaste jag har som kör Q3 är Dubbla Voodoo 2 12Mb i SLI och en Via C3 800@1133Mhz vilket är typ P3 500Mhz prestanda men räkna då med strax under 30fps minimum med snitt på 60fps och 100fps max.

Ska du ha 60fps minimum så behöver du en max fps på 180 eller så och då är det typ P3 1.4Ghz eller Pentium 4 1.8Ghz som gäller.

En Pentium 4 är idealiskt för Quake 3 då Quake 3 älskar minnesbandbred.

Alternativet är en Duron eller Athlon parat med DDR minne då bussen har dubbla banbredden på dessa jämfört med Pentium 3, KT266A baserat moderkort från via tex (nyare KT333 och och KT400 fungerar så klart med), Epox 8KHA+ har väldigt effektiv minnesanbred, runt 2Gb sek av teoretiska 2.1.

Du behöver nog titta på GeForce PRO 256 eller bättre, jag körde med ett GeForce 2 GTS med en K6-2 500@550, processorn var flaskhalsen men det kortet kommer fungera fint med en snabb Pentium 3 i Quake 3.

Voodoo 3 är ett alternativ annars.

Men som sagt Quake 3 är tungt, både på CPU och GPU sidan.
Mina 12Mb på Voodoo 2 räcker inte lågt för Textures i Q3, så 32Mb kort är att rekommendera för maxad grafik annars får man mycket FPS drop pga textur trashing.

För Quake 2 räcker Voodoo 2 i SLI eller Voodoo 3 med en P2 450Mhz eller bättre, ger runt 100fps i 800x600 i snitt.

Grejen är att man tyckte faktiskt 30fps, tom 25fps flöt på den tiden, det gör man inte nu så kraven är lite högre, 60fps för min del då det är vad skärmarna klarar jag använder oftast, CRT exkluderat.

Är Quake 3 nåt du vill köra med hög FPS, en P3 med så hög frekvens som möjlig, 133Mhz fsb då minnesbanbred är allt, Pentium 4 om du vill ha bästa möjliga prestanda, P4 är överlag sämre i samma frekvens men just idtech 3 motorn vinner den i stort.
Undvik Pentium 3 och Celeron med 100Mhz FSB som pesten, suger i Quake 3.

P4:or är billigare med skulle jag tro, Socket 370 och äldre kostar mer, socket 7 är ännu dyrare så P4 system med intel 865 är nog billigast och snabbast för Q3 och fungerar med moderna nätdelar vilket är mer problematiskt med Athlon, inte så mycket med P3 men crossload kan bli ett problem.

Det går att använda sata diskar i windows 98 med vissa sata ship.
Kör det på mitt Via C3 system.

Har även kört med sil3114 PCI kort, flashar man dom med äldre BIOS så fungerar windows 98 drivrutinerna med.
har inte fått raid biosen att fungera med sil3114 även om drivisar finsn men mina har BIOS med 2Tb stöd kan vara därför.
Finns sådana kort på ebay, en del med windows 98 stöd står det, annars bara flasha ner dom.
Gäller ju dock att ens moderkort vill bota från det men fungera oftast om moderkortet tillåter boot från scsi.
Då kan man köra en modern sata disk dock inte alltid sata optisk enhet, tenderar att bugga sig med boot och annat i bland.

Kolla in Retro Man Cave han bygger retro system, testar och benchmarkar massa.
https://www.youtube.com/user/RetroManCave

Du lär hitta nåt där som uppfyller dina krav sedan bara börja leta grejor.

Men en sak är säker, man hade inte så hög krav på fps mm för 20 år sedan som man har i dag, det som flöt då anses vara stillbilder i dag så räkna med att bli besviken om du bygger en budget maskin du tyckte dög då.

Min snabbaste Windows 98 burk är Pentium III-S 1.4Ghz, 512Mb PC133, GeForce FX 5900U 256Mb, Voodoo 2 12Mb, 15 + 10K SCSI.
Den drar runt det mesta med flyt.

Permalänk
Avstängd

Men Pentium 4 och Geforce FX är ju inte retro... det är ju bara skräp. Allra mest är det inte en "retrodator - 98".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleidoskop:

Men Pentium 4 och Geforce FX är ju inte retro... det är ju bara skräp. Allra mest är det inte en "retrodator - 98".

Pentium 4 är den tråkigaste cpun som någonsin släppts.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Pentium 4 är den tråkigaste cpun som någonsin släppts.

Yes en skit CPU, förutom i Idtech3 alltså Q3.

Är det Q3 man kör retro är en P4 ett bra val, snabb FSB och snabba minnen är vad man vill ha.

En P3 800Mhz räker men det kommer inte maxa Q3 men fullt spelbart om man antigen kan leva med FPS drops eller lite lägre än max inställningar. Beror på vad man ställer ribban. Men är det Q3 man vill spela så kom det ut 1999 alltså bör datorn vara av 99-00 tal om den köptes eller byggdes for Q3.

Men faktum är att P4 är billigt och kan användas med moderna nätdelar, enklare så set.

P3 är dyrare oftast och kan vara knepigare med nya nätdelar.

P4 må vara tråkig men det är ett bra alternativ oavset med intel 865 chip har man 98 stöd och stort val av processorer.
Pres/Prestanda i retro sammanhang fungerar inte som med moderna datorer, P4 kostar mindre än P3 tex, likaså kostar ofta ett Socket 7 moderkort mer än ett socket 370 osv.

Är man mer intresserad av UT99 så krävs typ P3 med 3/4 frekvensen av P4 för samma prestanda.
Quake 2 gillar inte P4 heller, P3 är mycket snabbare men inte direkt så att Q2 är svårt att dra runt när man pratar high end P3 eller low end P4.

Permalänk
Medlem

Går att spela en hel del på Voodoo 2 i SLI om man drar ner grafiken och har en hyfsat snabb CPU. Faktum är att till och med Half-Life 2 fungerar hyfsat. Ser dock inte i närheten av lika bra ut som om man kör det på ett DirectX 9 kort, exempelvis Radeon 9700 Pro.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Vet inte om pentium-pro matchar riktigt - men den är definitivt före 1998 och körde cirklar kring en P90-dator kom jag ihåg och med woodo-kort var det klart spelbar även i doom och undrar inte om även i första versionerna av quake fungerade bra med bra grafik i en eller par generationer mm.

Sedan om man skall vara riktig 'high end' på den tiden så bör man ha SCSI och helst SCSI-wide med adaptec-kort och dito diskar även på den tiden så var det betydligt snabbare än motsvarande IDE-diskar från samma tidsepok.

att köra med SD-minne - nee - det är som att sätta in en modern 4-cylindrig turbomatad motor i en i övrigt original-renoverad 1959 årsmodell av cadillac - svårt att kalla dem för i orginalskick då...

Skall man köra retro så skall det vara genuint hela vägen - även på lagringssidan även om det kanske är lite smärtsamt pengamässigt, arbetsamt och tidsödande med jakt internationellt för att hitta fungerande kort och diskar - men det är ju den ansträngningen som gör retrodator mer värd, annars blir det bara 'fejk' och kuliss av alltihop - för även ljuden från hårddiskarna som arbetar skall vara rätt!!!

Tänk på 'Tron legay' - ljuden som hörs från hårddiskarna när de gamla burkarna startas upp - det skulle inte vara trovärdigt om det startades ljudlöst från en SD-minne...

Permalänk
Medlem

Varför inte slå på stort?
Min 98 burk:
P4 northwood oc till 3.6 ghz
512 ram dual channel
Gpu: 6800gt
Dvd brännare
3.5 diskett
80gb ide disk

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vet inte om pentium-pro matchar riktigt - men den är definitivt före 1998 och körde cirklar kring en P90-dator kom jag ihåg och med woodo-kort var det klart spelbar även i doom och undrar inte om även i första versionerna av quake fungerade bra med bra grafik i en eller par generationer mm.

Sedan om man skall vara riktig 'high end' på den tiden så bör man ha SCSI och helst SCSI-wide med adaptec-kort och dito diskar även på den tiden så var det betydligt snabbare än motsvarande IDE-diskar från samma tidsepok.

att köra med SD-minne - nee - det är som att sätta in en modern 4-cylindrig turbomatad motor i en i övrigt original-renoverad 1959 årsmodell av cadillac - svårt att kalla dem för i orginalskick då...

Skall man köra retro så skall det vara genuint hela vägen - även på lagringssidan även om det kanske är lite smärtsamt pengamässigt, arbetsamt och tidsödande med jakt internationellt för att hitta fungerande kort och diskar - men det är ju den ansträngningen som gör retrodator mer värd, annars blir det bara 'fejk' och kuliss av alltihop - för även ljuden från hårddiskarna som arbetar skall vara rätt!!!

Tänk på 'Tron legay' - ljuden som hörs från hårddiskarna när de gamla burkarna startas upp - det skulle inte vara trovärdigt om det startades ljudlöst från en SD-minne...

SCSI är nice. Kör med 15K och 10K i min P3 burk. Problemet är priserna på ebay i dag, 7-800kr för en fungerande disk är inte ovanlgit, 400Kr för en sönderrepad och okänt skick för 10-15K rpm U320 disk är inte ovanligt.

Med new old stock med garanti vill dom ha 3-4K för en U320 disk.

Hade lite tur att jag sparat mitt U160 kort och en 18Gb U320 disk, fick även tag i ett par begagnade U320 diskar på sweclockers marknad, men gäller ju att folk som då säljer inte vill ha ens njurar med.

Något jag har är flera Sata SIL3114 kort. Flashade med lite äldre BIOS så fungerar dom bra med Sil3114 windows 9x drivrtinerna. Man kan ofta boota genom att välja SCSI i bios på moderkortet från dessa.

Tillåter en att köra nyare sata diskar tex, körde med en Raptor 10K på 74gb i P3 burken innan jag fick tag i fler scsi diskar.

För SCSI diskar väljer jag helst Seagate Cheetah 15K.3 eller 10K.3 dessa är U320 och låter mindre än Raptor 10K rpm sata disk och har gämförbar ljudvolym med en dåtida 7200rpm disk, faktum är att jag tror min nya 8Tb N300 Toshiba låter mer
Det är den enda modellen av tyst SCSI jag hittat, dom flesta andra fabrikat och modeller låter 10x mer minst och RPM har lite med det att göra.
Mina nuvarande 10K rpm U320 SCSI diskar är Fujitsu och låter mer än Seagate 15K rpm disken. Hade ett par 7200rpm SCSI, slängda men dessa kunde du inte vara i samma byggnad som datorn.
Därför uppgraderar jag helst gamla retro burkar med Seagate Cheetach 10K.3 eller 15K.3 RPM U320 diskar för jag anser dom bäst för SCSI retro restorering.
Ena burken stödjer bara Ultra Wide SCSI men diskarna är ju bakåt kompatibla så prestanda blir ju mer "original" ändå.

Mina tre retro burkar kör SCSI eller Sata eller en kombination, den senare har native sata stöd på moderkortet och kör med en gammal 80Gb sata disk.

Alternativet är som sagt att köpa billiga SIL3114 sata kort på ebay, man kan behöva flasha ner biost på dom speciellt om det kommer med raid versionen som jag ej fått att fungera i 9x även om drivisar finns.
Jag tar hellre en gammal 500Gb sata disk över ett något Flash kort alla dagar i veckan.
Sil3114 med senare bios klarar 2Tb diskar så utrymmet är ju inget problem ens i dag, man kan köpa helt nya diskar på typ 500Gb tex 2.5" det klarar tidiga bios för dom korten utan problem.

Snabbare än vad en 98 dator hade haft original men det ger rätt känsla och ljud utan att man behöver vänta 5 minuter på att installera ett spel, installationer tar ofta runt 1 minut istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Blir nog en P-III:a, något år senare uppgraderade jag till P III så den är okej. Vad gäller grafikkortet så vill jag nog minnas att mitt graffekort på den tiden klarade QIII, nånstans i bakhuvudet så känns ATI Rage bekant, kan det stämma?

Du tänker kanske på Radeon, den första varianten släpptes 2000, ungefär samtidigt som GeForce, och den har inga problem med Q3A.
Det finns nog inget Rage-kort som fungerar bra med Q3A, möjligen Rage Fury MAXX som var ett kort med dubbla GPU:er och en hel del kompatibilitetsproblem, så inget att rekommendera om man vill kunna spela många olika gamla spel:
https://www.anandtech.com/show/422/4

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Du tänker kanske på Radeon, den första varianten släpptes 2000, ungefär samtidigt som GeForce, och den har inga problem med Q3A.
Det finns nog inget Rage-kort som fungerar bra med Q3A, möjligen Rage Fury MAXX som var ett kort med dubbla GPU:er och en hel del kompatibilitetsproblem, så inget att rekommendera om man vill kunna spela många olika gamla spel:
https://www.anandtech.com/show/422/4

7000 och 8000 seriens ATI kort kan ju vara intresant om man var ATI fan på den tiden.

9000 serien är väl precis som FX serien lite för ny men vill man ha absolut flyt så borde dessa fungera med.

Men rent spontant så en P3 800mhz, Voodoo 3, 256-512Mb ram borde fungera fint om man inte vill maxa alla spel från 99-00. Ram är billigt ändå relativt sett och Windows 98 tar max 512Mb utan modifikationer likaså vissa chipset har det som max gräns.

P3 800Mhz vi hade från 1999 hade 384Mb ram från början, den lever än faktiskt, @necrodude har den numera.

Permalänk
Medlem

Om du inte nödvändigtvis måste ha komponenter från 98 utan kan tänka dig 99 i stället så kan jag rekommendera AMD Athlon i Slot A utförande. De stod sig riktigt bra mot Intels processorer och ger bra med kraft till en Voodoo 2 SLI uppsättning eller vad man nu vill ha. Klarar av Quake 3 utan problem.

http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-processor,121.html

https://www.anandtech.com/show/386/5

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips, finns en del att sätta sig in i vad gäller graffekort, men P4 är uteslutet. Det kommer bli en Slot 1, men troligtvis P3, 800 MHz kanske.

Ljudkort då? Har ni något bra tips där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag sitter faktiskt på en athlon 650 slot A:D och parat det med ett Geforde 256 DDR=), Har provat på lite half life med den och lite diablo 2:D

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av al0be:

Jag sitter faktiskt på en athlon 650 slot A:D och parat det med ett Geforde 256 DDR=), Har provat på lite half life med den och lite diablo 2:D

Första generationens Athlon smiskade på bra i Half-Life och Quake 3 jämfört med Intels processorer.

Lite kul med en processor från den tiden då AMD faktiskt dominerade Intel rejält rent prestandamässigt. Efter ett tag släppte Intel sin Pentium 3 Coppermine med cacheminnet direkt på processornkärkan och kom ikapp, ända till AMD släppte Thunderbird med samma teknik. Men det är en senare historia. Just dessa 90-tals Athlon är rätt fräcka tycker jag. Först till 1 GHz var de också även om detta skedde år 2000.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Varför inte slå på stort?
Min 98 burk:
P4 northwood oc till 3.6 ghz
512 ram dual channel
Gpu: 6800gt
Dvd brännare
3.5 diskett
80gb ide disk

Gammal och trött, men knappast retro i mina ögon
Northwood kom 2004 och kördes garanterat med Windows XP (kom 2001).
Och 6800 (nv40) stöder ju DX9 vilket gör att massor av "moderna" spel fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Ljudkort då? Har ni något bra tips där?

Skickades från m.sweclockers.com

"SB Live!" är väldigt bra och kompatibelt med "allt".
Såldes i mängder och gick inte sönder av sig själva så många har överlevt.
Släpptes 1998 så passar även tidsmässigt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Delerium:

Första generationens Athlon smiskade på bra i Half-Life och Quake 3 jämfört med Intels processorer.

http://images.anandtech.com/old/cpu/amd/athlon/700/image012.gif
http://images.anandtech.com/old/cpu/amd/athlon/700/image008.gif

Lite kul med en processor från den tiden då AMD faktiskt dominerade Intel rejält rent prestandamässigt. Efter ett tag släppte Intel sin Pentium 3 Coppermine med cacheminnet direkt på processornkärkan och kom ikapp, ända till AMD släppte Thunderbird med samma teknik. Men det är en senare historia. Just dessa 90-tals Athlon är rätt fräcka tycker jag. Först till 1 GHz var de också även om detta skedde år 2000.

http://cdn.cpu-world.com/Images/uploaded/0000/89/L_00008908.jpg

Jag ser inte att du sågat upp ett hål i cpun och sätt dit en Goldfinger, jag har en 650 med Goldfinger liggande men har inget moderkort som passar.

Apropå tidstypiska värstingljudkort så användes Soundblaster awe 64 eller Aureal vortex 2 och om man tummar lite på 1998 så finns Turtle beach Santa Cruz.
En värsting från denna tid bör även ha en mpeg accelerator typ DXR-2, Realmagic eller liknande.

Rendition Verite var grafikkretsar som var väl så snabba som Voodokorten och i vissa spel var de klart snabbare så de kan också vara intressanta om man ska bygga retro

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag ser inte att du sågat upp ett hål i cpun och sätt dit en Goldfinger, jag har en 650 med Goldfinger liggande men har inget moderkort som passar.

Det är en 1000 MHz (snabbaste modellen), finns inte så stort behov av en Goldfinger då.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Delerium:

Det är en 1000 MHz, finns inte så stort behov av en Goldfinger då.

Det tror du bara, en peltierkylare och en Goldfinger så kan du göra en tidstypisk harcoreklockning, en Golden orb (för det är väl en sån på bilden) är ju ingen överklockarevärststing utan mest bling bling innan rutor på lådan vara populärt.
Det blir mer Getto så här, speciellt den snygga monteringen av nätdelen för peltierelementet får nog en del av dagens "pimpa datorn" entusiaster att må illa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst finns det inte så stor överklockningspotential i just 1 GHz versionen då den redan är rätt så maxad. Det är ingen "Thunderbird" kärna i denna utan "Orion" kallas den. Däremot går det att klocka de billigare processorerna en del, i vart fall de med 0,18 microns tillverkningsprocess.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.