Vad döper ni era datorer/servrar/hdd till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galping:

Dags att du köper en till HDD

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem

Ser att det är fler som går på liknande spår som mig

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

@Orisons: you and med both! Enterprise på min stationära. Delta Flyer för min bärbara. Döpte min nas till DS9.
Mina fyra trådlösa nätverk har typ samma tema. Alpha Quadrant, Beta Quadrant, Sector001 och NeutralZone

Permalänk
Entusiast

C: 80gb
D: Lilla Snigel 6Tb
E: Fetto 12Tb
F: JizzMasta Zero 8Tb

Permalänk

Datorer, servrar och annan utrustning är döpta efter karaktärer/platser från Terry Pratchett bokserie Discworld.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Text does not represent Mozart's life.

Permalänk
Medlem

Hehe.. kul tråd @Darkis123

Datorer brukar få namn efter syftet. (Surfdator, Speldator, Filmdator, OC-leksak, Testmaskin osv)

Diskar brukar jag vara lite gammalmodig. System för ja.. System. Spel för spel disk, Work/Worker för arbetsdisk, Lagring1-9 för ev lagringsdiskar. Sen Temp/Junk osv för skräpet. Har man mer än en disk av något får de en siffra efter sig bara. Allt så logiskt man kan få det.

Händer ju att diskar får mer än ett jobb. Tex Sys-Spel-Work. Och då kombineras namnet.

Permalänk
Medlem

C Cogito
D Ergo
F Sum
sen tillkom en ny disk jag inte givit något speciellt namn ännu.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Min Main dator heter FARS-PC för att jag har två barn. C:\ System, D:\ Spil och E:\ Lager.

HTPC'n heter DVDBox för att den kan spela upp DVD film borde döpa om den till BLURayBox istället men nah mina HTPC'r har hetat så sedan jag byggde den första runt 2005. C:\ system D:\ Lager

Workgroup: SKYNET, WiFi: SKYNET

Mina laptops heter för det mesta något som relatera till modell namnet på dem.

EDIT*
Glömde ju min Linux dator som för det mesta inte används den heter Linuxbox.

Har enligt också en dator med Win 98 för retro spel med dual Voodoo 2 i SLI men jag kommer inte ihåg vad jag har namngivet den, men, men den ska ju helst inte online ändå.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

I princip blir det alltid modell eller liknande, just nu SM961 256, SM961 512, Evo 960.

Permalänk
Medlem

Datorer döps enligt schemat:

STN001
LPT001
SRV001
VSRV001
(Virtuell server)

Delade diskar har beskrivande namn synligt (D: Lagring) men heter i bakgrunden namn enligt schemat SD001 (Shared Drive).
Edit: De fysiska diskarna har ju också namn för inventarielistan, Enligt mallen HDD001-001 (Hårddisk, vilken Share den är kopplad till, vilken disk i sharen den är)

Domänen heter DPN (Förnamn Personal Network).

Det enda som i nuläget bryter mot namngivningschemat är mitt trådlösa nätverk WLAN-Labbet. Jag borde döpa om det.

Edit igen: Nu heter WLANet DPN Internal WLAN

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Mina lagringsdiskar heter:

- Lenny
- Denny
- Benny

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag döper mina efter storleken

Samma här faktiskt!

C:/ 30cm
D:/ 30cm
E:/ 30cm

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk

Skriver detta från "Gretchen 2.0".

Permalänk
Medlem

Datorer efter nordiska gudar.

Intern disk sen tiden det var HD0: fick alltid heta Bolaget; för att systemet låg på den
Lagringsdisk döptes till Mediet: för det var mediefiler på den...
Sålunda fick speldisken heta Spelet:

Externa diskar har döpts efter vad de heter som modell och storlek samt bara numrerade exvis En Western Digital Elements på 1.5TB tex får då heta El-1T5-01 osv då jag ofta köpte flera i en batch.

Numera döper jag interna diskar som externa.

Chromecasts har döpts efter placering.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Bra samling ändå.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Över 1TB porr? Bunkrar du upp för internetlösa dagar?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B450-F || Ryzen 3700X med Noctua NH-D15 || Gigabyte WF OC RTX 2060 Rev 2.0 || Corsair Vengeance 16GB @3200MHz || Corsair CX650M || Samsung 860 EVO 500GB || Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RFRFRF:

Samma här faktiskt!

C:/ 30cm
D:/ 30cm
E:/ 30cm

Kan rekommendera dig att nedgradera till SSD, 10 rappa centimeter. Storleken har inte alltid betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilushen:

Över 1TB porr? Bunkrar du upp för internetlösa dagar?

Lite som tjejer och deras kläder. Man kan ha 2,5 TB men ändå inget att titta på.

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Har alltid döpt mina enheter ur nordisk mytologi, vilket ger:

  • Tor - Huvudspeldatorn

  • Oden - Server

  • Loke - NAS

  • Ratatosk - RPi

  • Hugin - nVidia Shield K1

  • Munin - nVidia Shield TV

  • Yggdrasil - Router

  • Urd, Verdandi, Skuld - HEOS-högtalare som jag har spridda i lägenheten.

Wifi-banden har fått heta Helheim (2.4Ghz) och Asgard (5Ghz)

Här finns huvuddatorn Tor också, men servern Verdandi, laptopen Brage och Wifi:t Valhall...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Det vore roligt med ett slags genomgående tema att döpa sina datorer till, men jag finner aldrig något som jag känner är intressant. En riktigt gammal laptop jag hade skulle jag köra teamviewer till farsan med och får då höra i luren "är det du som är 'fucker-dator'?"... Det kom jag inte ens ihåg, sen fick det bli 'toaborsten' istället. Sen har jag ett snuskigt stort torn där hemma, den datorn fick heta 'monolith'.

Vad gäller diskar så döper jag C: till 'sys' på sin höjd, möjligtvis en förkortning av tillverkarens namn på de andra diskarna följt av ett nr om det är fler än en.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

C: The Flash
E: Lagring
F: Piraten (Gissa varför)

Visa signatur

i7 7700K | MSI Z270 GAMING PRO CARBON | GTX 970 Strix | 16GB DDR4 2400MHz | Corsair HX 750W | Phanteks PH-TC14PE (3 Custom Fans) | WD Green SSD 240GB | 2x WD Green's 5TB HDD | Acer 24" Predator XF240H 144Hz | BenQ XL2411T 144Hz | Corsair K65 MX RED | SS Rival 310 | HyperX Cloud II | NZXT H440W White | Win 10 Pro

Permalänk
Livsnjutare 😎

Datornamn: <märke_modell_OS>
Exempel:
Leovo_M93P_Win10
Dell_R710_Win2016
Apple_iMac-27

Interna hårddiskar, externa hårddiskar/minnen / sd-kort etc: <storlek>_<typ>
Exempel:
500GB_HDD
120GB_SSD
16GB_USB
64GB_SDCARD

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag döper mina efter storleken

Med tanke på ditt användarnamn, storleken på vad?

Edit: Svarade på det innan jag läst igenom tråden, men som jag misstänkte var fler inne på samma spår.

Permalänk
Medlem

Router: Styx
Accesspunkt: Lethe
Server: Charon
Stationär: Cerberus
TV-dator: Acheron
Laptop: Pegasus
Laptop: Icarus
Telefon: Hermes
Nintendo Switch: Dionysus
Försöker hitta ett namn i grekiska mytologin som kan beskriva roll, helst som har nåt att göra med Hades, men finns inte det blir det nånting från mytologin som passar
Diskar döps efter funktion(spel, tankning, lagring, system, osv.)

Visa signatur

Your face, my axe, a perfect match

Permalänk

Min dator heter Lucifer.
SSD/Hårddiskar heter:
Coldcrow, Blood Raven, Corpsefire, Radament

Servern heter Hellserv
Med lagringsdiskarna:
Diablo, Baal, Mephisto och Web

Permalänk
Medlem

döper mina efter bokstavsordning

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

@Emilushen: Kikar rätt sällan faktiskt, men är det premiumporr en har betalat för så skall den fan inte tas bort!! Förövrigt rensade jag bort drygt 900GB för ett par månader sedan... Blir mycket dubbletter för man glömmer vad man har osv... Men ja, det är så jävla skönt att ha den här säkerheten varje gång internet råkar ligga nere av ngn anledning. (Y)

Permalänk
Permalänk
Medlem

LoL va roligt att alla berättat Då e ja me lite då

C: Windows 10 Pro =( tråkigt ja vet
D: InternetIntergreated stavfel säkert men som allt i datorer e de de dom gör va dom heter
E: ExTrA StOrAgE
Google Cast: Familjen
Macbook air : Little bird