Vad döper ni era datorer/servrar/hdd till?

Permalänk
Medlem

C,D,E,F,G,H,I,J,K,L

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk

Datorer: FÖRNAMN_FUNKTION#
Jag har just nu fastnat för beskrivningar på S som funkar utan svenska tecken, t.ex Speldator, Server, Skiva (för plattan). Löpnummer-serien är inte i närheten av att vara korrekt.
Hårddiskar: C: Program eller System, D: Spel, R: RAIDen, P: POOLen (P: och R: delas mellan alla datorer).
SSID: FÖRNAMN2.4G alt. FÖRNAMN5G
Telefoner: FÖRNAMNs MODELL
Övrigt (konsoller, chromecasts osv.): FÖRNAMNs MODELL

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem

Dator; MittNamnW10

HDD/SSD;
C: Lokal Disk utan disk <Är alltså en SSD ;)>
D: <Ej inkopplad efter SSD uppgradering. Men kommer väl döpas till "C Kolon Spel" eller något annat busigt när platsen på C tryter>
E: Spel <Alltså lagrade, ej installerade>
F: Media
G: Blandat

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Brukade kalla dem för storleken men har fått ett par nya diskar över åren och kallar de nu för märket eller vart de kommer ifrån. Jag har en del diskar som kommer från olika bärbara datorer och t.om. en som kom från en soptunna. Jag gjorde även olika ikoner för dem

Sen kallar jag datorn för "Lanboy" (från Antec Lanboy Air) eller bara "hem-datorn".

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Jag gillar allting med små bokstäver av någon anledning.

  • os (C:)

  • data (D:)

  • media (E:)

  • portable (F:)

Enheterna går efter "USERNAME-ENHET", t.ex. "CABLE-DESKTOP", "CABLE-SURFACE", etc.

Permalänk
Medlem

Jag döper mina riggar efter deras fysiska plats för att inte slarva bort dom.
Garage 1, Garage 2, Balkong, Atwork.

Permalänk
Medlem

HTPC: Sophögen
Chromecast: döCastjäveldö
Dator: Namn-pc
Laptop: Namn-laptop

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Primära burken heter Voyager, Filservern heter Aurora och routern heter Enterprise.

Diskarna heter tex sda1, sda2, sdb1 osv, helt enkelt så som Linux ser diskarna och partitionerna är dom också monterade i mnt.
Kan även heter md0 för min raid array.

I virtuella windows maskiner kan dom väl heta lita allt möjligt tex "Game och Apps" eller liknande.

Permalänk
Medlem

Haft det såhär länge typ.

Permalänk
Medlem

Kände mig som en riktig tuffing när jag var yngre och lyssnade mycket på G-Unit. Så min D-disk blev D-unit och har varit det sedan dess.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Kände mig som en riktig tuffing när jag var yngre och lyssnade mycket på G-Unit. Så min D-disk blev D-unit och har varit det sedan dess.

Vissa vanor ändrar man aldrig.
Jag hade alltid en mapp som heter Spel på våran första dator, Pentium 166Mhz från 1996.
Sedan dessa har jag ALLTID haft en mapp som heter Spel i windows, även när jag nu kör engelskt windows och jag kör linux på engelska med mappar med engelska namn tex games under linux så heter spel mappen på D: eller E: där den brukar ligga fortfarande Spel.

Har ett par Retro windows 98 burkar och någon Windows 10 maskiner plus att primära Windows 10 maskinen med RX460 grafikkort faktiskt är en Virituel maskin med flera egna PCI kort bland annat, delar CPU, ram mm med Linux, allt är på engelska men mappen med manuellt installerade spel heter Spel

Permalänk

Datorer:
CAN1
CAN2
...

Diskar:

Permalänk
Medlem

Då jag läst så mycket serietidningar genom åren har dessa fastnat.

C: Orson
D: Sigge
E: Herman
F: Fantomen
G: Spirou

Inom wifinätverket är jag tråkig och går jag efter beskrivning: Kontoret, Hemmabio, Xbox, Blu-ray, Chromecast i källaren osv.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk

Datorn heter Datorjäveln.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Mina diskar heter alla tre "Local Disk". Datorn heter "PC".

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

C: Local Disk 150gb hdd
E: Software 150gb hdd
G: NVMe 500gb ssd m2 pcie
D: Honeypot 1tb hdd
F: SYSFILES 4gb partition
H: Middlehand 2tb hdd

Permalänk
Proffsmoddare

C: SYS (OS)
D: HDD (lagring)
E: EXT (extern lagring)

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

C: Infant Jesus
D: Tiny Jesus
E: Baby Jesus

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

bara jag som är tråkig och inte döper dom..?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Döper alla servrar (virtuella och fysiska) efter karaktärer i NCIS. Och försöker matcha funktion med personlighet.
Webbservern heter t.ex dinozzo eftersom han snackar med allt och alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

System: Brodrosten_PC
C: Lägg filen här
D: Inte här

Permalänk
Medlem

Så originellt som:
Datornamn: PC-Förnamn
C: Lokal disk
D: Lagring 1
E: Lagring 2
osv

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk

Dudes från Turtles!
Krang, Bebop, Rocksteady, Armaggon, Dreadmon och slutligen Wingnut.
Krang är obvious systemdisken

Permalänk
Medlem

Datorn: Rasmonster av den simpla anledningen till att jag heter Rasmus och jag tycker min dator är lite av ett monster.
SSD: Local Disk (C:)
HDD: Storage (D:)

Namnen ovan är för att jag gillar när det kort och gott beskriver vad det är med en gnutta av det traditionella, alltid på engelska också.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk

Har troligen dom tråkigaste Har ärligt inte orkat döpa dessa eller ens brytt mig (ligger blandat på båda diskarna).

C: Lokal disk
E: Ny volym
G: Ny volym

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Dator 1:
Gilgamesh
Persepolis
Dator 2:
Optimus prime
Optimus crime

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem

Enhetsnamn Win10: Desksnopp
Inget namnbyte på SSD, endast lokal disk c:

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem

Har alltid döpt min såhär, vet inte riktig varför men men haha

C: Tellus (OS/Program)
E: Ultimate (Spel)
F: Titan (Lagring)

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Brukar hitta ett tema. Som exempel fornnordisk mytologi. Då kan servar heta Oden, Tor, osv. Mailserver blir då Ratatosk (ekorre, han sprang med meddelanden på Yggdrasil)
Eller så kan det bli Tolkien. Domän: Anfauglith Servrar: Melkor, Khamul, Gorbag, Ancalagon, osv.

Det sämsta (som jag ofta stöter på) är för företag att blanda in företagsnamn. Har stött på servrar som har namn som är inaktuella för flera företagsnamnsbyten sedan. Företag byter namn enkelt, köps upp, eller går ihop med andra. Och byta domännamn kan ställa till det ordentligt så hellre neutrala namn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aldrig namnget elektriska prylar. Kan gå så långt aom att kalla c windows och d spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.