AMD skickar ut processorer gratis för UEFI-uppdatering

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Det här är snyggt, tycker jag, när situationen nu är som den är! Har själv råkat ut för liknande problem, även om det löste sig då jag hade.. eh.. tillgång till en hel del extra processorer. Så att säga.

Dessutom riktigt smart. Nya Zen "APU"er är ute för ungefär 1000kr. Och det finns helt enkelt ingen efterfråga för dessa CPUer under Ryzen 3 2200G:n, ska man snåla in 400kr~ när man ändå betalar 500~för moderkort och ca 850-1100 för 8GB RAM?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Hade fler moderkortstillverkare tagit efter ASUS så hade vi inte behövt en annan processor för det relativt enkla jobbet.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Det går nog fortare att beställa en cpu från sverige på öppet köp och uppgradera.

Jobbigt om posten öppnar paketet och man får betala tull, moms och värde

Får tullen göra så? Det är väl knappast så att vi skattar på saker vi inte ens betalar någonting för?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

Hade fler moderkortstillverkare tagit efter ASUS så hade vi inte behövt en annan processor för det relativt enkla jobbet.

Precis det som Linus sa på senaste WAN-show.

Och det stämmer inte för 5 öre.

Ja, Asus (och även MSI) har riktigt bra CPU-lösa BIOS flash verktyg på sina top-end moderkort... Dvs de i ca 1800kr+ nivån. Knappast så att Asus kastar på BIOS flash tools på sina budget moderkort.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det här är snyggt, tycker jag, när situationen nu är som den är! Har själv råkat ut för liknande problem, även om det löste sig då jag hade.. eh.. tillgång till en hel del extra processorer. Så att säga.

Vem hade kunnat ana att ni satt med ett par extra processorer nära till hands?

Mycket trevligt initiativ av AMD.

Skrivet av Esseboy:

Väldigt få moderkort med endast en UEFI-enhet Inte så stor chans

Underskatta inte tolvfinger-per. På något vänster lyckas han båda UEFI enheterna även om den ena inte går att skriva över.

Skrivet av Kaleidoskop:

Vad händer om man klockar sönder låneprollen?

Vad händer om du krockar med en lånebil?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Precis det som Linus sa på senaste WAN-show.

Och det stämmer inte för 5 öre.

Ja, Asus (och även MSI) har riktigt bra CPU-lösa BIOS flash verktyg på sina top-end moderkort... Dvs de i ca 1800kr+ nivån. Knappast så att Asus kastar på BIOS flash tools på sina budget moderkort.

Klart det inte är i budget moderkorten, det kan man aldrig förvänta sig.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Inaktiv

Snyggt hanterat även om att behöva skicka vidare CPU'n sedan kan bli lite osmidigt. Skickas frakthandlingar med så det bara är att lämna på lådan/försöka koordinera upphämtning med fraktbolag med troligen tre bokstäver så vore det ganska smidigt.

Helt klart en av få nackdelar med att behålla sockeln, byts den för varje serie så finns inte detta problem. En sockel som räcker längre än en serie är smidigt och möjlighet att flasha moderkort utan CPU borde då också vara ett krav för de moderkort som kommer.

Finns någon lista över moderkort som inte stödjer CPU-lös flashning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Får tullen göra så? Det är väl knappast så att vi skattar på saker vi inte ens betalar någonting för?

Tull betalar du baserat på värdet, inte nödvändigtvis vad du har betalat för den. Enda undantagen jag känner till är om innehållet är en gåva eller saknar kommersiellt värde (betyder ungefär att den inte går att sälja).

Sedan antar jag att AMD har en lösning på det också eftersom de betalar frakten åt båda hållen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

@Bloodstainer: man kan ansöka om att få tillbaka tull och avgifter som man har betalt om man kan visa att det har gått tillbaka till avsändaren (minns inte om det också gäller moms).

Permalänk
Medlem

Att man inte har skaffat partnerskap med datorbutiker för att fixa detta är för mig en gåta. Ett snabbt besök på Webhallen, Inet eller något annat ställe hade varit mycket enklare, både för kund och för AMD. Att ta med sig moderkortet dit är heller inte speciellt jobbigt, alternativt skicka in det till någon av dessa.

Oavsett vad, trevligt av AMD att ens göra detta, det ska dom ha kredd för.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur många har ett äldre AM4 moderkort och köper en Raven Ridge?

Frågan är väl motsatt: Är det något av de moderkort som i dag finns i butik (och säljs tillsammans med Raven Ridge) som har senaste UEFI?
Jag är tveksam till det, om det inte gäller en precis nylanserad modell...

Skrivet av Asssor:

Att man inte har skaffat partnerskap med datorbutiker för att fixa detta är för mig en gåta. ...

Snarare en tidsfråga. Det kanske kommer den närmaste tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Att man inte har skaffat partnerskap med datorbutiker för att fixa detta är för mig en gåta. Ett snabbt besök på Webhallen, Inet eller något annat ställe hade varit mycket enklare, både för kund och för AMD. Att ta med sig moderkortet dit är heller inte speciellt jobbigt, alternativt skicka in det till någon av dessa.

Oavsett vad, trevligt av AMD att ens göra detta, det ska dom ha kredd för.

Finns ingen sunt funtad butik som skulle ta på sig det, tar för mycket tid för att man vill göra det över disk och då speciellt kostnadsfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Avstängd

På moderkort med möjlighet till att flasha BIOS när datorn är avstängd via en dedikerad USB slot undrar jag om det går att flasha utan en CPU monterad?

Exempelvis ASUS Crosshair VI har den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Frågan är väl motsatt: Är det något av de moderkort som i dag finns i butik (och säljs tillsammans med Raven Ridge) som har senaste UEFI?
Jag är tveksam till det, om det inte gäller en precis nylanserad modell...

Snarare en tidsfråga. Det kanske kommer den närmaste tiden...

vet att det inte är fallet men man skulle ju förvänta sig om en butik sälja ett moderkort ihop med en Raven Ridge CPU att dem redan har slängt på ett fungerande Bios i den.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Marsupilami:
Jag har precis beställt ett am4 kort med en 2200G till min nya dator. Känner ingen annan med amd, och inte så sugen att behöva köpa en 1200 som är klart långsammare nu när 2200G ändå finns att tillgå!

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Att man inte har skaffat partnerskap med datorbutiker för att fixa detta är för mig en gåta. Ett snabbt besök på Webhallen, Inet eller något annat ställe hade varit mycket enklare, både för kund och för AMD. Att ta med sig moderkortet dit är heller inte speciellt jobbigt, alternativt skicka in det till någon av dessa.

Oavsett vad, trevligt av AMD att ens göra detta, det ska dom ha kredd för.

Sen finns det dom som har en bit til närmsta inet/webhallen, jag har lite drygt 30 mil enkel resa till närmaste "kedja". Närmaste datorbutik annars är 15 mil. Att då kunna få med frakt är inte fel lösning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Finns ingen sunt funtad butik som skulle ta på sig det, ... och då speciellt kostnadsfritt.

Varför skulle de inte få ersättning från AMD?

Skrivet av Bernd_P1:

... man skulle ju förvänta sig om en butik sälja ett moderkort ihop med en Raven Ridge CPU att dem redan har slängt på ett fungerande Bios i den.

Går du in hos en liten lokal handlare så kanske de gör detta, men du kan inte förvänta dig att de stora handlarna bryter förseglingen på ett hundratal moderkort för att uppdatera dem.
Har mig veterligt inte hänt någon gång med moderkort för Intel-processorer, så varför skulle det hända nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Varför skulle de inte få ersättning från AMD?

Går du in hos en liten lokal handlare så kanske de gör detta, men du kan inte förvänta dig att de stora handlarna bryter förseglingen på ett hundratal moderkort för att uppdatera dem.
Har mig veterligt inte hänt någon gång med moderkort för Intel-processorer, så varför skulle det hända nu?

klart sånt händer inte med Intel processorer. där är du tvungen istället att endå köpa ny moderkort

skämt åt sidan. säga ju inte att dem ska gör det med hela lagret. bara med det dem sälja innan det skickas iväg eller fråga en när man köper det i butiken om dem ska uppgradera bios där.
och som sagt. du har ju bara tagit en del av det jag har skrivit och medveten och avsiktligt tagit bort en annan det där jag även säga att jag vet att det inte är så i verkligen. ändå tycker jag att sånt skulle förväntas av en seriös säljare/butik att uppmärksamma om såna saker och även på good will fixa det i förväg för kunden. finns ju en större chans att kunden få ett bra intryck och återkommer/rekommendera vidare butiken/säljaren.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Väldigt bra. Det är grymt sätt att röja bort eventuella hinder för ett köp om man nu tillhör skaran som köper nytt mobo med en Raven Ridge i åtankarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

... ändå tycker jag att sånt skulle förväntas av en seriös säljare/butik att uppmärksamma om såna saker och även på good will fixa det i förväg för kunden. finns ju en större chans att kunden få ett bra intryck...

Utgå ifrån att det mesta är distansförsäljning.
Om du beställer en fabriksny vara, hur positivt överraskad blir du då om den levereras i en öppnad förpackning med brutna förseglingar? Har du fått en begagnad produkt?

En eventuell uppdatering måste kommuniceras noga med kunden innan den utförs!

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Tull betalar du baserat på värdet, inte nödvändigtvis vad du har betalat för den. Enda undantagen jag känner till är om innehållet är en gåva eller saknar kommersiellt värde (betyder ungefär att den inte går att sälja).

Sedan antar jag att AMD har en lösning på det också eftersom de betalar frakten åt båda hållen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tullen baseras på anskaffningsvärdet plus fraktkostnad (och andra kostnader för att få varan till gränsen). D.v.s. har du betalat 300 kr + 100 kr frakt är tullvärdet 400 kr och det du ska betala tull på. Låt säga att tullen är 4% då betalar du 400*0,04 = 16 kr i tull och sen tillkommer moms på det totala värdet med tullen (400+16)*0,25 (om det nu är 25% som är momssatsen på varan). Sen får du postmords faktura för tullhantering utöver detta. Finns ingen faktura som styrker anskaffningsvärde är det knivigare. Är det ett företag kan tullen då t.e.x. gå igenom deras redovisning eller bankutdrag för att se om de har gjort någon betalning till ett företag som matchar eller försöka hitta bevis för anskaffningsvärdet på annat sätt.

Gåva då är det speciell beloppsgräns som gäller, är värdet för högt så får man tull och skatt på det.

Gissar att AMD har en lösning där de skickar det med tull och frakt betald åt båda håll eller liknande.