Guide: Kom igång med vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

Guide: Kom igång med vattenkylning

Har du undrat vad vattenkylning är och hur själva monteringen går till? Häng med när testpiloten Kalle "Flamso" Nilsson delar med sig av sina tips från planering till utförande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha denna klistrad lite överallt. Behövs iprincip inga fler "vattenkylning hjälp" trådar nåmer efter denna guide!

Permalänk
Avstängd

''Idag är utbudet av produkter så pass stort att det enkelt går att ersätta luftkylning för de flesta komponenter.''

Till en liten bekostnad av ~5500:- och en satans massa arbete

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av VadSaDu:

''Idag är utbudet av produkter så pass stort att det enkelt går att ersätta luftkylning för de flesta komponenter.''

Till en liten bekostnad av ~5500:- och en satans massa arbete

Jag skrev aldrig att det var billigt. Det är fortfarande väldigt nischat!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

Bra artikel!

Det jag är rädd för vattenläckage är skador på golv i lägenheten. Är man ett klantarsle som mig som får vansinne överdimensionerade saker att gå sönder så fegar jag. Ja jag är en liten kyckling, Kvack, kvack.

Sedan vattenkylning är grymt snyggt, inget snack om saken. Om man struntar i hur datorn ser ut och enbart går efter tysthet, värmetålighet etc, så tror jag man genom smart ren luftkylning kommer långt.

*edit*
Färgat vatten som har läckt ut på golvet och man är ej hemma före om några dagar.. hmm.

Permalänk
Medlem

Äntligen! @flamso Fett bygge och asbra guide!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag brukade använda vattenkylning många år sedan och hade då stark peltier som va inbyggd i vattenblocket, funkade superbra! Kommer inte ihåg tempen men det var nog runt -15-18c utan load.
Tyvärr var jag för lat för underhållet och det samlades is/kondensering på baksidan av moderkortet som blev dess död tillslut.
Använde även peltier på grafikkortet som va -14c med endast en liten luftkylare på peltiern.
Den lossnade och grafikkortet blev runt 180c+ men klarade sig, alla bluescreens på Birdie lanet när det hände va little pinsamt dock xD
Föredrar AIO nu tillräckligt tysta och kraftiga för mina behov och 5 års garanti är alltid nått jag föredrar nuförtiden.
Bra guide!

Permalänk
Medlem

Bra guide, väldigt informativ.

Är sugen, mest för att jag har ett grafikkort som låter satan så snabbt det blir lite load på det. Men får se om det blir vatten till nästa uppgradering, dock utan färg. Är mer ute efter att det ska vara tyst än att det ska se bra ut. Har ändå ett R6 stängt chassi.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

''Idag är utbudet av produkter så pass stort att det enkelt går att ersätta luftkylning för de flesta komponenter.''

Till en liten bekostnad av ~5500:- och en satans massa arbete

Att vattenkyla grafikkort och GPU kan du göra för ca 14-1500kr. Du kan ex skaffa två st AIO kylare för 5-600 och en kraken g10.
Inte riktigt samma sak jag vet men det brukar inte budget lösningarna vara.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att vattenkyla grafikkort och GPU kan du göra för ca 14-1500kr. Du kan ex skaffa två st AIO kylare för 5-600 och en kraken g10.
Inte riktigt samma sak jag vet men det brukar inte budget lösningarna vara.

Jo, men jag väljer då hellre en Accelero Xtreme eller Morpheus 360W framför AIO-lösning på grafikkortet.

Dessa luftkylare är billigare tystare och presterar typ likadant, samt smidigare att handskas med.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Jo, men jag väljer då hellre en Accelero Xtreme eller Morpheus 360W framför AIO-lösning på grafikkortet.

Dessa luftkylare är billigare tystare och presterar typ likadant, samt smidigare att handskas med.

Beror på chassi också. Jag hade i somras ett R9 290 med en artic accelero extreme iv riktigt bra kylare men pga mitt chassi fungerade den skit. Bytte därför till en kraken g10 och corsair h50 (som jag hade liggande) och kunde överklocka det ca 25% med bra temp och ljudnivå.
Få lösningar är den bästa i alla lägen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror på chassi också. Jag hade i somras ett R9 290 med en artic accelero extreme iv riktigt bra kylare men pga mitt chassi fungerade den skit. Bytte därför till en kraken g10 och corsair h50 (som jag hade liggande) och kunde överklocka det ca 25% med bra temp och ljudnivå.
Få lösningar är den bästa i alla lägen.

Sant, jag hade en H55+G10 på mitt GTX970 som var i ett H440. Bra temps, men jag gillade inte de rören som man fick till att se bra ut, samt pumpen som vibrerade som en 2'5" 5400RPM HDD.

Så jag monterade dit min Morpheus kylare istället, kyler lite bättre samt låter mindre och i mitt tycke, ser lite bättre ut.

Men har man ett litet chassi så är ju dessa AIO's smidigare.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Precis vad jag har letat efter.. redaktionen ni är grymma! 👍👌😗

Permalänk
Medlem

Någon som använder peltiers alls längre? De kraftigare låg väll på 226watt vill jag minnas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Någon som använder peltiers alls längre? De kraftigare låg väll på 226watt vill jag minnas?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä är ganska säker på att de inte fungerar speciellt bra med dagens varma cpuer och de drar en massa ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bra artikel!

Det jag är rädd för vattenläckage är skador på golv i lägenheten. Är man ett klantarsle som mig som får vansinne överdimensionerade saker att gå sönder så fegar jag. Ja jag är en liten kyckling, Kvack, kvack.

Sedan vattenkylning är grymt snyggt, inget snack om saken. Om man struntar i hur datorn ser ut och enbart går efter tysthet, värmetålighet etc, så tror jag man genom smart ren luftkylning kommer långt.

*edit*
Färgat vatten som har läckt ut på golvet och man är ej hemma före om några dagar.. hmm.

Jo, som skrivits tidigare i tråden. Vattenkylning måste anses som nischat, själv tycker jag att det hör hemma i samma kategori som t.ex. delid. Kul "pill" för entusiaster, vilket det ju av naturliga skäl finns en del av här, dock inte mycket för "gemene man" så att säga... Nu är väl slutna vattenkylare inte så mycket pill, fast det jag menar är att vattenkylning för gemene man normalt sett inte är att rekommendera jämfört med luftkylning pga risk för vattenläckage och felande pump.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dannesthlm:

Jo, som skrivits tidigare i tråden. Vattenkylning måste anses som nischat, själv tycker jag att det hör hemma i samma kategori som t.ex. delid. Kul "pill" för entusiaster, vilket det ju av naturliga skäl finns en del av här, dock inte mycket för "gemene man" så att säga... Nu är väl slutna vattenkylare inte så mycket pill, fast det jag menar är att vattenkylning för gemene man normalt sett inte är att rekommendera jämfört med luftkylning pga risk för vattenläckage och felande pump.

Instämmer helt och vattenkylning är nog det enklaste sättet att få sin dator att se grym ut, precis alla mina egna burkar ser ut att vara hämtade från närmsta container vid någon soptipp.

För den stora skaran så är vattenläckage nog det stora risken, jag själv har några dyrare datorer och skulle de ha vattenkylning och läcka så är det nog golvet under som ändå kostar mest. -Liksom vattnet droppar neråt, man sätter ej dyra saker under reservaren etc.

Permalänk
Medlem

TADAHHHHHH !!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
99:e percentilen

Bra guide! @Flamso var sannerligen helt rätt person att skriva den.

Mina tankar om vattenkylning som sådan:

Det tål att understrykas igen och igen att det inte på något sätt är guld och gröna skogar, som många kanske tror. Det är svårt att få en vattenloop lika tyst som bra luftkylning vid låg belastning, och en vattenkyld dator är otroligt mycket jobbigare att göra någonting med än en luftkyld. Bara en så enkel sak som att byta ut grafikkortet kan bli ett heldagsprojekt istället för att bara ta några minuter. Inte så praktiskt om något behöver felsökas.

En vattenkyld dator är också i regel krångligare att flytta/frakta, av flera skäl. Vidare behöver loopen underhållas regelbundet, i betydligt större utsträckning än luftkylning. Slutligen kostar ju själva vattenkylningen ett antal tusenlappar som i nästan samtliga fall hade gett större faktiskt värde om de spenderats på skärm, grafikkort, SSD etc.

Det finns absolut extremfall där vattenkylning verkligen behövs, men då är vi långt bortom vanliga speldatorer. Min enkla åsikt är att vattenkylning är något man ska göra för att man tycker det är snyggt och/eller roligt, inget annat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Alling:

Bra guide! @Flamso var sannerligen helt rätt person att skriva den.

Mina tankar om vattenkylning som sådan:

Det tål att understrykas igen och igen att det inte på något sätt är guld och gröna skogar, som många kanske tror. Det är svårt att få en vattenloop lika tyst som bra luftkylning vid låg belastning, och en vattenkyld dator är otroligt mycket jobbigare att göra någonting med än en luftkyld. Bara en så enkel sak som att byta ut grafikkortet kan bli ett heldagsprojekt istället för att bara ta några minuter. Inte så praktiskt om något behöver felsökas.

En vattenkyld dator är också i regel krångligare att flytta/frakta, av flera skäl. Vidare behöver loopen underhållas regelbundet, i betydligt större utsträckning än luftkylning. Slutligen kostar ju själva vattenkylningen ett antal tusenlappar som i nästan samtliga fall hade gett större faktiskt värde om de spenderats på skärm, grafikkort, SSD etc.

Det finns absolut extremfall där vattenkylning verkligen behövs, men då är vi långt bortom vanliga speldatorer. Min enkla åsikt är att vattenkylning är något man ska göra för att man tycker det är snyggt och/eller roligt, inget annat.

Tack så mycket! Det var riktigt kul att göra den.

Nej guld och gröna skogar är det verkligen inte. Det är mycket arbete och pill. Det är också lite därför jag gillar det. Det är däremot rätt enkelt att få en vattenkyld dator tyst, så länge fläktarna är tysta. Pumpen i det här bygget blev knäpptyst efter luftning och den hördes inte utifrån chassit om jag stängde av fläktarna.

Jag hoppas ändå att den här guiden förmedlar hur många olika moment det är, hur mycket planering som krävs och hur pass mycket det är att tänka på under bygget. Jämfört med luftkylning är det ett hästjobb men det är också för helt olika personer, alternativt byggen beroende på inriktning. Det är också sjukt dyrt, minst sagt. Bara alla komponenter i guiden springer lätt över 7000 kr totalt.

Prestandamässigt gör det märkbar skillnad jämfört med både luftkylning och AIO:s vid tung överklockning på X299, bland annat. I övrigt är det relativt överflödigt om inte för den estetiska delen och att det faktiskt är riktigt kul att hålla på med!

Till sist är det en guide för de som vill göra det. Nackdelarna är stora, likaså fördelarna. Här är rätt många tips på hur det görs enklast!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

fin guide.

Skrivet av Alling:

Bra guide! @Flamso var sannerligen helt rätt person att skriva den.

Mina tankar om vattenkylning som sådan:

Det tål att understrykas igen och igen att det inte på något sätt är guld och gröna skogar, som många kanske tror. Det är svårt att få en vattenloop lika tyst som bra luftkylning vid låg belastning, och en vattenkyld dator är otroligt mycket jobbigare att göra någonting med än en luftkyld. Bara en så enkel sak som att byta ut grafikkortet kan bli ett heldagsprojekt istället för att bara ta några minuter. Inte så praktiskt om något behöver felsökas.

En vattenkyld dator är också i regel krångligare att flytta/frakta, av flera skäl. Vidare behöver loopen underhållas regelbundet, i betydligt större utsträckning än luftkylning. Slutligen kostar ju själva vattenkylningen ett antal tusenlappar som i nästan samtliga fall hade gett större faktiskt värde om de spenderats på skärm, grafikkort, SSD etc.

Det finns absolut extremfall där vattenkylning verkligen behövs, men då är vi långt bortom vanliga speldatorer. Min enkla åsikt är att vattenkylning är något man ska göra för att man tycker det är snyggt och/eller roligt, inget annat.

tyst vid låg belastning håller jag inte med om. min d5 på lägsta hastighet är i princip ohörbar och fläktarna kan köras så långsamt man vill, jag kör 400 rpm. i last kör jag 600 rpm just nu vilket ger ~50c på gpu och 50-60c på cpu vid spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det finns absolut extremfall där vattenkylning verkligen behövs, men då är vi långt bortom vanliga speldatorer. Min enkla åsikt är att vattenkylning är något man ska göra för att man tycker det är snyggt och/eller roligt, inget annat.

Annars kan man ju kanske sätta lite belysta fejkslangar runt i lådan som ser ut liknande @darrenj

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nä är ganska säker på att de inte fungerar speciellt bra med dagens varma cpuer och de drar en massa ström.

Skulle vara kul om någon testade och se om det gav något, eller ha en monster vatten kylning till den. tex ett par radiatorer från en bil.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skulle vara kul om någon testade och se om det gav något, eller ha en monster vatten kylning till den. tex ett par radiatorer från en bil.

Vet en här på swec som körde ett element som passiv kylning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Någon som använder peltiers alls längre? De kraftigare låg väll på 226watt vill jag minnas?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja mitt vattenblock med inbyggd peltier låg precis på 226watt Det räckte mer än väl på den gamla goda tiden.
Jag har sett runt 545-560watt peltiers idag. Finns kraftigare för medicinsk utrustning men man ska ju lyckas leverera ström till dom också

Kompressor eran är också förbi..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Annars kan man ju kanske sätta lite belysta fejkslangar runt i lådan som ser ut liknande @darrenj

Fejkade är dem inte, det är PHANTEKS originals. Precis som chassin är PHANTEKS enda bra ventilerad mellan storlek case, PHANTEKS enthoo M. och och på mitt asus rog 1080ti grafikkort sitta en PHANTEKS glacier vattenblock som PHANTEKS ljusslinga är kopplat till.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag skrev aldrig att det var billigt. Det är fortfarande väldigt nischat!

En viktig sak att påpeka i frågan om kostnad är ju även att en loop är ju inget du bara kan ha till en dator. Jag har fortfarande kvar delar från min första loop, bla en enorm Eheimpump på 230V som gått 24/7 i över 15 år. Klumpig men knäpptyst och ett jäkla tryck. När man uppgraderar byter man bara fästanordningar eller i värsta fall block och kör vidare. Undantaget är väl heltäckande lösningar för GFX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Fejkade är dem inte, det är PHANTEKS originals. Precis som chassin är PHANTEKS enda bra ventilerad mellan storlek case, PHANTEKS enthoo M. och och på mitt asus rog 1080ti grafikkort sitta en PHANTEKS glacier vattenblock som PHANTEKS ljusslinga är kopplat till.

Nej, jag menade inte att dina slangar var fejk om du trodde det

Eftersom vi diskuterade visuella effekter och att en del av anledningen att använda sig av vattenkylning just är det visuella, skrev jag (lite skämtsamt) att man kunde ju isåfall sätta liknande grejer, fast som attrapper.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av SpaceMan:

En viktig sak att påpeka i frågan om kostnad är ju även att en loop är ju inget du bara kan ha till en dator. Jag har fortfarande kvar delar från min första loop, bla en enorm Eheimpump på 230V som gått 24/7 i över 15 år. Klumpig men knäpptyst och ett jäkla tryck. När man uppgraderar byter man bara fästanordningar eller i värsta fall block och kör vidare. Undantaget är väl heltäckande lösningar för GFX.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en bra poäng! Pump, radiatorer och anslutningar kan hänga med väldigt länge och mitt CPU-block till 2600K funkar till dagens plattformar, förutom TR4. Jag byter personligen bara delar när jag vill ändra tema, mer än något annat.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är en bra poäng! Pump, radiatorer och anslutningar kan hänga med väldigt länge och mitt CPU-block till 2600K funkar till dagens plattformar, förutom TR4. Jag byter personligen bara delar när jag vill ändra tema, mer än något annat.

Själv är jag bara ute efter ett tyst system med hög kylkapacitet, så jag behåller chassi och loop precis som den är och bara lyfter in ny elektronik. Inne på tredje intelgenerationen med samma block, bara köpt nya fästen. Blir väl att byta lag nästa gång och precis som för dig behövs nog blockbyte då. Min AC Nexxxos har nog för liten yta med flänsar för att göra sig bra på en Ryzen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water