Min gamla E8400-dator har börjat att äta filer på min lagringshårddisk?

Permalänk
Medlem

Min gamla E8400-dator har börjat att äta filer på min lagringshårddisk?

För ett par dagar sedan upptäckte jag att min enda lagringshårddisk i min sekundära dator i pricip var tom. Det är en WD Red på 2TB (nästan 3 år gammal) som var nästan full och nu var den nere på cirka 30GB. Jag började återställa datan men upptäckte att allting som jag la tillbaka snabbt försvann igen, utom de där filerna på dryga 30GB som fortfarande var kvar.

Jag kollade genast S.M.A.R.T. i tron om att den börjat bli dålig, men där fanns inga tecken på att den mådde dåligt. Jag stoppade då in den i min skrivbordsdator och började återställa all data till den där, vilket fungerade bra. För att vara säker på att det inte var hårddisken som muppade sig lät jag den vara kvar en dag. När allting verkade fungera stoppade jag i morse tillbaka den i min sekundära dator. Och för att utesluta eventullt dålig SATA-kabel bytte jag även ut den och tog den som jag hade i skrivbordsdatorn, samt att jag bytte SATA-port på moderkortet. Men nu precis upptäckte jag att hårdisken är tömd igen.. Kvar är cirka 6GB denna gång.

Datorn är en gammal Intel Core 2 Duo E8400 med moderkortet Gigabyte GA-X48-DS4 och Corsairs RAM-minnen TWIN2X 6400C4DHX DDR2 (3x2GB). Den har alltid varit i bruk, aldrig någonsing krånglat och jag har inte heller rört den på länge. Operativsystemet är Arch Linux och om ingen har några bättre idéer om vad det kan vara tänkte jag installera om allting imorgon så att jag kan utesluta eventuellt fel med min nuvarande installation.

Det kan väl inte vara moderkortet? Då borde väl också systemdisken drabbas kan jag tycka?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Beter sig andra hårddiskar på samma sätt i problemdatorn? Annars skulle jag nog vara lite orolig för hårddisken i fråga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör några vändor memtest, det låter som en dator med trasiga minnen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Beter sig andra hårddiskar på samma sätt i problemdatorn? Annars skulle jag nog vara lite orolig för hårddisken i fråga.

Bara denna.

Skrivet av Aphex:

Kör några vändor memtest, det låter som en dator med trasiga minnen.

Kan minnen gå sönder av sig själv?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Bara denna.

Kan minnen gå sönder av sig själv?

Ja.

Kanske inte om du har dem i antistatpåse i något skåp men att använda minnen är inte att gå sönder av sig själv utan det är slitage.

Sen finns det väl orsaker till att varför vissa dör snabbare än andra men minnen är inte för evigt.

Memtest nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ja.

Kanske inte om du har dem i antistatpåse i något skåp men att använda minnen är inte att gå sönder av sig själv utan det är slitage.

Sen finns det väl orsaker till att varför vissa dör snabbare än andra men minnen är inte för evigt.

Memtest nästa.

Jag antog väl att de hade ett bäst före-datum, men jag trodde att de skulle överleva mig. Men jag ska köra ett memtest.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Hedersmedlem

Försvinner filerna bara helt och hållet, spårlöst? Någonstans måste ju mjukvara vara inblandat isåfall. Antingen är det blandat hårdvara/mjukvara (korruption i filsystemet, som "repareras") eller enbart mjukvara, känner jag.
För att ett fysiskt fel ska göra att filer spårlöst försvinner så måste väl de specifika delarna av filsystemet som har info om filen (directory entries, ev. inodes) bara skrivas över, och hur sannolikt är det att just de delarna gång på gång blir korrupta?
Om filerna "bara" blev korrupta någonstans i innehållet så skulle det kännas mycket mer troligt att det är hårdvara; alternativt att infon blev korrupt (filnamn ersätts, storlekar blir korrupta, permissions pajar osv).

Kan det vara som så att det är fsck som faktiskt tar bort dem? Alternativt något script som blivit galet, om inte rent av skadlig mjukvara?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Nätaggregatet brukar vara en huvudorsak på gamla datorer, enligt min erfarenhet iaf.

Hårddiskar är känsligast av allt och får lätt störningar av rippel och svajande spänningar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Försvinner filerna bara helt och hållet, spårlöst? Någonstans måste ju mjukvara vara inblandat isåfall. Antingen är det blandat hårdvara/mjukvara (korruption i filsystemet, som "repareras") eller enbart mjukvara, känner jag.
För att ett fysiskt fel ska göra att filer spårlöst försvinner så måste väl de specifika delarna av filsystemet som har info om filen (directory entries, ev. inodes) bara skrivas över, och hur sannolikt är det att just de delarna gång på gång blir korrupta?
Om filerna "bara" blev korrupta någonstans i innehållet så skulle det kännas mycket mer troligt att det är hårdvara; alternativt att infon blev korrupt (filnamn ersätts, storlekar blir korrupta, permissions pajar osv).

Kan det vara som så att det är fsck som faktiskt tar bort dem? Alternativt något script som blivit galet, om inte rent av skadlig mjukvara?

Det som ofta händer med konsumentdiskar är att de inte rapporterar tillbaka till OS att skrivningen till plattan misslyckas, utan försöker igen och igen tills de når någon tillverkardefinierad timeout. Under tiden ligger filen i cache och ser ut att må bra och mjukvaran jobbar på utan fel. Det är också vanligt att man har lite egna regler för hur smartvärden ska rapporteras, så de går inte alltid att lita på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Bara denna.

Kan minnen gå sönder av sig själv?

Apropå minnen, en ESD-skada kan visa sig efter lång tid, sen kan också påverkan, t.ex. från värme, från nätaggregatet eller från annan yttre påverkan (damm, statisk elektricitet, stötar, fukt m.m.) skada komponenter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Försvinner filerna bara helt och hållet, spårlöst? Någonstans måste ju mjukvara vara inblandat isåfall. Antingen är det blandat hårdvara/mjukvara (korruption i filsystemet, som "repareras") eller enbart mjukvara, känner jag.
För att ett fysiskt fel ska göra att filer spårlöst försvinner så måste väl de specifika delarna av filsystemet som har info om filen (directory entries, ev. inodes) bara skrivas över, och hur sannolikt är det att just de delarna gång på gång blir korrupta?
Om filerna "bara" blev korrupta någonstans i innehållet så skulle det kännas mycket mer troligt att det är hårdvara; alternativt att infon blev korrupt (filnamn ersätts, storlekar blir korrupta, permissions pajar osv).

Kan det vara som så att det är fsck som faktiskt tar bort dem? Alternativt något script som blivit galet, om inte rent av skadlig mjukvara?

Japp. Pang tjong.. Men bara min lagringshårddisk, inte den andra disken som mitt system vilar på. Och det sker vid drift, inte vid omstart eller så.

Jag kör inget anmärkningsvärt på den heller, bara Newsboat, Ranger, Samba (jag har testat att avmontera utdelningen för att utesluta den änden), VirtualBox, typ.

Skrivet av MultiMan:

Nätaggregatet brukar vara en huvudorsak på gamla datorer, enligt min erfarenhet iaf.

Hårddiskar är känsligast av allt och får lätt störningar av rippel och svajande spänningar.

Nätaggregatet är ett Corsair HX650 som är 6 år gammalt, jag hoppas inte att det är det redan.

Skrivet av Aphex:

Det som ofta händer med konsumentdiskar är att de inte rapporterar tillbaka till OS att skrivningen till plattan misslyckas, utan försöker igen och igen tills de når någon tillverkardefinierad timeout. Under tiden ligger filen i cache och ser ut att må bra och mjukvaran jobbar på utan fel. Det är också vanligt att man har lite egna regler för hur smartvärden ska rapporteras, så de går inte alltid att lita på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår att det inte nödvändigtvis ger en helt korrekt bild. :/

Skrivet av saturday_sun:

Apropå minnen, en ESD-skada kan visa sig efter lång tid, sen kan också påverkan, t.ex. från värme, från nätaggregatet eller från annan yttre påverkan (damm, statisk elektricitet, stötar, fukt m.m.) skada komponenter.

Jag kör memtest nu och den har efter drygt 20 minuter hittat 2 fel. Jag har två stickor som ligger, jag kanske ska testa dessa de också och se om jag kan få ihop tillräckligt med RAM. Annars är det kanske lika bra att upgradera den busen med helt ny hårdvara.

Skrivet av Fantomen:

Linux med felfri användare? Pfft.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Mysteriet fortgår.. Jag trodde faktiskt att det var löst nu. Efter att ha tagit bort två stickor (en eller båda gav utslag på memtest) av fyra installerade jag om mitt operativsystem, visst, kanske lite Windows-mentalitet, men jag vill enkelt kunna utesluta eventuella fel där.

Jag återställde cirka 300GB data från backup och allt var frid och fröjd i 4 dagar eller så. Och idag bestämde jag mig för att återställa hela backupen (med rsync), men för en stund sedan såg jag att lagringshårddisken var ner på cirka 60GB igen..

Det ska tilläggas att jag kunde återställa hela backupen när båda diskarna satt i min skrivbordsdator, så det bör ju inte vara hårddisken det är fel på?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.