VLC 3.0 släpps i skarp version med stöd för Google Chromecast och HDR

Permalänk
Melding Plague

VLC 3.0 släpps i skarp version med stöd för Google Chromecast och HDR

Den populära mediaspelaren VLC Media Player lanseras officiellt i version 3.0 där en rad nya funktioner läggs till, däribland stöd för Google Chromecast och HDR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Länge har man väntat på Chromecast-stöd och VLC-teamet har gjort det riktigt bra. Well done!

På tal om favoritspelare till skrivbordet... nu när MPC-HC gått i graven, vad använder folk? PotPlayer? VLC nu i samband med nya versionen? Något annat?

Permalänk
Inaktiv

Intressant blir att ladda hem den senare, chromecast så var jag förvånad att den ej redan stöddes. Men det beror nog att jag som många andra dragit ner på att titta på filmer lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Länge har man väntat på Chromecast-stöd och VLC-teamet har gjort det riktigt bra. Well done!

På tal om favoritspelare till skrivbordet... nu när MPC-HC gått i graven, vad använder folk? PotPlayer? VLC nu i samband med nya versionen? Något annat?

Använde VLC mycket när jag var yngre. Men nu när man har fet TV osv så är det ju den man ser allt på.. Där är det plex som gäller.. Men VLC är ju riktigt bra när man ska se material på datorn utan tvekan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har uteslutande använt MPC Home Cinema senaste 5 åren eller nåt, gillar att kunna spola med piltangenterna och inte behöva använda musen, men det kanske finns nån inställningmi VLC som jag missat?
Får ta och testa denna ändå, bara för att.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Tack för nyheten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har uteslutande använt MPC Home Cinema senaste 5 åren eller nåt, gillar att kunna spola med piltangenterna och inte behöva använda musen, men det kanske finns nån inställningmi VLC som jag missat?
Får ta och testa denna ändå, bara för att.

Shift + Vänster pil - Bakåt 3 sekunder
Shift + Höger pil - Framåt 3 sekunder
Vänster pil - Bakåt 10 sekunder
Höger pil - Framåt 10 sekunder
Ctrl + Vänster pil - Bakåt 60 sekunder
Ctrl + Höger pil - Framåt 60 sekunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har uteslutande använt MPC Home Cinema senaste 5 åren eller nåt, gillar att kunna spola med piltangenterna och inte behöva använda musen, men det kanske finns nån inställningmi VLC som jag missat?
Får ta och testa denna ändå, bara för att.

CTRL + pil för 1 min hopp och SHIFT + pil är mindre hopp (typ 5 sekunder)

Så du kan spola med tangetbordet.

edit @MarcusHuddinge hann före.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Har länge kört med VLC 3.0.0 och VLC 4.0.0 Nightly builds för att kunna använda hårdvaruaccelererad avkodning på GPUn.
Kanske blir att avinstallera och byta till officiella 3.0.0 nu då den släppts, får se

Permalänk
Medlem

Nackdelen är väl att man måste gå till datorn för att starta/stoppa och pausa filmen?

Använder Videostream för att se lokala filer, som är att tillägg i chrome. Styr den med telefonen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

3.0 tycker om att buffra till chrome cast ultra ialla fall, och fastna tio sekunder in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Nackdelen är väl att man måste gå till datorn för att starta/stoppa och pausa filmen?

Det finns ju trådlösa tangentbord också som löser den saken sålänge man har datorn hyffsat i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

CTRL + pil för 1 min hopp och SHIFT + pil är mindre hopp (typ 5 sekunder)

Så du kan spola med tangetbordet.

edit @MarcusHuddinge hann före.

Där ser man, tänkte väl att det fanns nåt kommando som man missat, betydligt omständigare verkar det dock, men det är väl en vanesak som allt annat.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Har länge kört med VLC 3.0.0 och VLC 4.0.0 Nightly builds för att kunna använda hårdvaruaccelererad avkodning på GPUn.
Kanske blir att avinstallera och byta till officiella 3.0.0 nu då den släppts, får se

Tack för tipset

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Länge har man väntat på Chromecast-stöd och VLC-teamet har gjort det riktigt bra. Well done!

På tal om favoritspelare till skrivbordet... nu när MPC-HC gått i graven, vad använder folk? PotPlayer? VLC nu i samband med nya versionen? Något annat?

PotPlayer sedan länge.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@RVX:
Citerade du inte fel inlägg från mig nu? Eller missade du det andra? :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

På tal om favoritspelare till skrivbordet... nu när MPC-HC gått i graven, vad använder folk? PotPlayer? VLC nu i samband med nya versionen? Något annat?

Potplayer + MadVR. Den kombinationen ger extremt mycket funktionalitet och konfigurations möjligheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cable:

Länge har man väntat på Chromecast-stöd och VLC-teamet har gjort det riktigt bra. Well done!

På tal om favoritspelare till skrivbordet... nu när MPC-HC gått i graven, vad använder folk? PotPlayer? VLC nu i samband med nya versionen? Något annat?

MPC-HC, givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

@Bruce Wayne:
Citerade du inte fel inlägg från mig nu? Eller missade du det andra? :^)

Haha!
Ser nu, vart rätt person, men fel inlägg

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Allt jag spelar upp på min dator spelas upp med MPCHC, kommer inte ändras.
Finns 0 anledningar att byta.

Orkar inte ens kladda med madvr osv. Kör stock med Cuvid decoding, fungerar perfekt för allt utan kladda med något.

Permalänk

Svart skärm när jag ska köra MP4, MKV, 3GP. Fick köra OpenGL-läge enbart.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Skrivet av xfade:

Nackdelen är väl att man måste gå till datorn för att starta/stoppa och pausa filmen?

Använder Videostream för att se lokala filer, som är att tillägg i chrome. Styr den med telefonen.

Skrivet av KJAK:

Det finns ju trådlösa tangentbord också som löser den saken sålänge man har datorn hyffsat i närheten.

Kör med Unified Remote via mobilen. Funkar fint

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Inaktiv

Quicktime här med lite extra codec, funkar bra.

Permalänk
Medlem

Vart hittar ni cast knappen?

NVM hittade de.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Har alltid använd samsung smart view för att spela upp videofiler från datorn till tvn. Kanske blir vlc till chromecasten nu får se vad som lämpar sig bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av Cable:

Länge har man väntat på Chromecast-stöd och VLC-teamet har gjort det riktigt bra. Well done!

På tal om favoritspelare till skrivbordet... nu när MPC-HC gått i graven, vad använder folk? PotPlayer? VLC nu i samband med nya versionen? Något annat?

MPC-HC är väl inte längre nerlagt/andra har tagit över projektet, men det har inte dykt upp någon ny version än - https://github.com/mpc-hc/mpc-hc.org/issues/82

Permalänk
Medlem

Finns det filmer utanför Netflix och Bluray som stödjer HDR? Är inte insatt hur det funkar men verkar vara nått exklusivt O_o

Permalänk
Skrivet av Elcentralen:

3.0 tycker om att buffra till chrome cast ultra ialla fall, och fastna tio sekunder in.

Samma sak hos mig och min Chromecast Ultra. Antingen så står den bara och buffrar eller så börjar den spela filmen för att sedan frysa helt efter ca 30 sekunder.

Sedan har jag läst att VLC inte stödjer undertexter när man streamar till Chromecast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Länge har man väntat på Chromecast-stöd och VLC-teamet har gjort det riktigt bra. Well done!

På tal om favoritspelare till skrivbordet... nu när MPC-HC gått i graven, vad använder folk? PotPlayer? VLC nu i samband med nya versionen? Något annat?

VLC kör jag med i förstahand.

Som mediabibliotek i hemmanätverket är det Kodi som gäller för min del.
Finns sköna addons som fixar omslagsbilder/IMDB & info i mitt egna bibliotek.

Visst är det skönt med d v Netflix, Cmore och HBO som står för lagringen.

Men själv gillar jag att ha alla favoritfilmer/musik på en filserver.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@Glaurunga: MPC HC lever och frodas, senaste version är 1.7.14.2 släpptes 31/1
Använder K-lite standard paketet= MPC HC + LAV + MadVR

Tanka ner VLC 3 för nån dag sedan, och passa på att jämföra lite MPC HC + LAV och VLC.
MPC HC + LAV ej madVR har en lite mjukare bild och något mindre färgmättnad jämfört med VLC 3, VLC 3 är lite skarpare också detta out of the box på bägge, Med MPC HC kan man förstås använda helt valfri codec och lägga på mer skärpa osv.

Tror VLC 3 har en aning skärpefilter pålagt från början, men var trevlig fin bild, förut var MPC HC den lite bättre i bilden men idag är VLC närmast ikapp, hårdvaruavkodningen funkar bra på bägge, CPU arbetar bara några få %

EDIT: MPC HC + MadVR där är det svårare att skilja dessa åt men liten aning bättre för MPC HC + madVR

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Sötast

VLC fungerade bra för typ 10 år sen eller något när man ej hade något bättre alternativ, hittade sedan MPC-HC och den är helt enkelt bättre än alla andra mediaspelare, för något operativsystem oO

Är alltid lika gnällig över avsaknaden av stöd i Linux.
Där körs visserligen MPV, men GUIt lämnar en del att önska när ens favorit är MPCHC