Elpriser och Elräkningar hur mycket tjänar man?

Permalänk
Medlem

Elpriser och Elräkningar hur mycket tjänar man?

Vet inte om jag lägger denna rätt.

Hallo! Jag blir alltid nerringd på telefonen av folk som vill att jag ska välja deras elavtal som skall vara Sveriges billigaste jada jada jada.

Så jag gick och Elskade lite och fick fram tre alternativ. Men jag fattar ingenting. Jag vet inte vart jag ska glo för att se om det kommer bli billigare. Så skulle någon snäll själ kunna hjälpa mig tyda alla dessa siffror?

Här är hur min förbrukning ser ut just nu.

Och här är vad jag fick upp på Elskling

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

ska jag vara ärlig tycker jag inte vem man har avtalet ifrån det är nätavgiften som är typ mer än halva räkningen ändå om man bor själv i en lägenhet.

om du som jag bor i ett hus och har elvärme dvs ganska hög förbrukning under vintern så gör det dock mer skillnad vig jämförelse men oftast max typ 100:- i månaden eller nått typ.

vid min beräkning för vad jag gör av med så är skillnaden ca 1000:- per år mellan billigaste och den jag har så mitt 100:- i månaden jag högg till med var inte så långt bort.

och vill du slippa försäljare fort fråga om de erbjuder något prisreducerat avtal med garanterat 100% kolkraft då brukar de inte kunna erbjuda något.

själv kör jag med Eon och de har funkat bra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kör själv Fortum, kanske inte billigaste men nästan på. Men viktigaste för mig är 100% förnyelsebar energi!
Många bäckar små...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Elnätskostnaden och energiskatten kommer inte att ändras annat än om man flyttar till annan kommun med annan elnätsägare. Lägre energiskatt får man om man flyttar till en kommun med reducerad elskatt....

Alltså kvarstår elhandelskostnaden.

Fortum tar 41,17 öre kWh ex moms, dvs 51,46 öre/kWh ink moms.
Göteborgs Energi tar 44,25 öre/kWh ink moms.
Så om prisskillnaden här (7,21 öre/kWh) gäller under hela perioden (vilket inte är helt säkert), så med en förbrukning på 2293 kWh, så skulle du spara 165kr.

Men, det är inte den största besparingen. Fortum tar även ut en månadsavgift på 28 kr ex moms, 35 kr/mån ink moms, dvs 420 kr/år. Göteborgs Energi gör det inte. Så där skulle du spara 420 kr.

Skulle byta.

Permalänk
Medlem

Vänta till april / maj / juni, då elbörsen nordpool allt som oftast ligger som lägst varje år(vårflod etc). Väl där kommer priset per kWh vara betydligt lägre än under höst/vinter/tidig vår.
Välj sedan att knyta 1åriga fasta avtal, går hitta utan månadsavgift som ny kund från de flesta elbolag.

När sedan året passerat så gör man samma process igen.

Genom att vara en aktiv kund och se över sitt elavtal en gång per år så ser man också till att slippa de fasta avgifterna på elhandeln samt premieras som nykund med det bästa priset/kWh.

Permalänk
Medlem

@xinek: Bra analys så är det, man måste vara aktiv kund varje år för att hålla kostnaden till ett minimum samt vara ute i rätt månader

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinek:

Vänta till april / maj / juni, då elbörsen nordpool allt som oftast ligger som lägst varje år(vårflod etc). Väl där kommer priset per kWh vara betydligt lägre än under höst/vinter/tidig vår.
Välj sedan att knyta 1åriga fasta avtal, går hitta utan månadsavgift som ny kund från de flesta elbolag.

När sedan året passerat så gör man samma process igen.

Genom att vara en aktiv kund och se över sitt elavtal en gång per år så ser man också till att slippa de fasta avgifterna på elhandeln samt premieras som nykund med det bästa priset/kWh.

Precis så jag gör, och alltid är det 1-5 bolag som har "prova-på" erbjudanden.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag bytar elavtal varje år.
Kollar vem som har bäst erbjudande (brukar vara 12 månader) och tar det, sen tar jag nytt när det är slut.

Nu tog jag fortum sist (november) då dom hade bäst erbjudande på elsking. (-72kr ex moms varje månad), sen har jag rörligt elpris, ligger nu på 34öre/kwh ex moms.

Permalänk
Medlem

Det enda de tjärnar pengar på är årsavgiften då nästan alla säljer el utan påslag.
Så för att spara den byter jag en gång per till ett prova på avtal där man slipper årsavgift 1år (är runt 500kr).
Tyvärr så kan jag inte få den kraftkälla jag vill varje år då det bara är en som säljer det mest miljövänliga alternativet, kärnkraft.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

1 kr 31 öre kWh tror jag att jag betalar nu.

Elnät - Enkeltariff E4 Säkring: 16 A
Abonnemang 171201-171231 31 dygn 3 276,00 kr/år 278,24 kr
Abonnemang 180101-180228 59 dygn 3 464,00 kr/år 559,93 kr (40 öre/timma)
Elöverföring 171201-171231 1 851 kWh 25,60 öre/kWh 473,86 kr
Elöverföring 180101-180228 3 822 kWh 27,20 öre/kWh 1 039,58 kr
Energiskatt 180101-180228 3 822 kWh 33,10 öre/kWh 1 265,08 kr
Moms 25 % av 3 616,69 kr 904,17 kr
Summa Elnätskostnad 4 520,86 kr

Mitt elpris just nu 55.97 öre/kWh med moms (ingen idê att byta från rörligt till 6 månader under vintern)

Har jag räknat rätt: Summa 1,31 kr kWh + 0,4 kr/timman i abonnemangskostnad?
-------------------------
Hm, tillkommer mer pålägg: Rörlig elcertifikatavgift 4.25 öre/kWh och Månadsavgift 79.00 kr/Månad hos skekraft.se genom Kommunal. Min åsikt är att detta med el är rena djungeln att räkna ut med bla moms på skatter.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tillägga att.man tjänar inget men man sparar på att byta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Såvida man inte bor i eluppvärmd villa eller kör en miningrig så är det som andra sagt relativt små besparingar eftersom elnät och skatt är vad dom är, oavsett elhandelsleverantör.

Däremot kan det vara stora skillnader i ”fast årsavgift” och nykundsrabatt.
Jag bytte i början av året till en leverantör som hade 1000:- nykundsrabatt och halva årsavgiften första året. Detta ger mig en besparing som några/tiotals ören på kWh-priset inte kommer i närheten.

Sen gör man helt enkelt bara om samma grej nästa år.
Alternativt förhandlar man med den leverantör man har, oftast poppar det magiskt fram en ”deal” när man ringer och vill säga upp.

Permalänk
Medlem

Hej

I en lägenhet kan du bara spara på avtal och att byta till snålare elförbrukare, tex köra 100% LED, vattenkokare och ny spis. Men du tjänar lite om du inte storförbrukar på avtal i en lägenhet. Bra strategi för prylar är nog att byta till grönare saker endast när du måste (trasigt? generationsskifte?).

Bor du i villa/radhus/parhus så finns även alternativet att byta ner huvudsäkringen. Det krävs en elektriker för det och att han rapporterar in det! Äldre fastigheter har ofta större säkring än du behöver nu med alla dessa moderna strömsnåla saker. Att byta från 35/25A till lägre (20/16) kan spara en del men man måste typ veta att du klarar på mindre säkring också

Dessutom har olika elleverantörer olika avtal för olika huvudsäkringsintervall. Tex Vattenfall 16-25 A, 35 A, 50-63 A! Dvs du måste kolla upp innan ordentligt!

Permalänk
Medlem

Med dina elkostnader så är det knappast lönt att krångla ?

Kan säga att du vill inte veta vad jag kan lägga en kall Januari på o värma upp mitt hus från 1932
Det är betydligt mer än vad du verkar lägga på ett år om man skall tro bilden........

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

I lägenhet sparar man inte så mycket på att jaga elavtal.
Men har man kåk så är det helt klart lönt att jaga.

Bor själv i villa och räknar med en förbrukning runt 18 000 kWh om året.
Brukar sitta och jaga avtal med och man kan spara runt 5-6000kr om man jämför det dyraste mot det billigaste.
Så visst finns det massa pengar att spara.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

Känns inte lönt att slösa sin egen energi på att jaga billigare leverantör när man bor i lägenhet, för mig är elnäts avgiften högre än förbrukningen.

Sänkte själv förbrukningen genom att ha LED lampor, timer, kopplat tvättmaskinen på varmvatten istället för kallt, satt en fläkt bakom kyl/frys så kompressorn går mindre än med självcirkulation och dragit ner termostaten då det blev kallare

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

I lägenhet sparar man inte så mycket på att jaga elavtal.
Men har man kåk så är det helt klart lönt att jaga.

Bor själv i villa och räknar med en förbrukning runt 18 000 kWh om året.
Brukar sitta och jaga avtal med och man kan spara runt 5-6000kr om man jämför det dyraste mot det billigaste.
Så visst finns det massa pengar att spara.

1 kr och 50 öre + 10kr/dag betalar jag inklusive moms. Har Skellefteå kraft och Vattenfall samt staten att betala till. Ni tar väll med eldistributören i era beräkningar. I mitt fall tar de mer än leverantören.

Någon som vet logiken bakom att man betalar moms på skatt?

Kollade på www.elskling.se och kan spara 5 öre om jag byter och det hade blivit: 750 kr/år och bytte till Enefit AB.

ändrade sista meningen eftersom jag bytte bolag
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Känns inte lönt att slösa sin egen energi på att jaga billigare leverantör när man bor i lägenhet, för mig är elnäts avgiften högre än förbrukningen.

Sänkte själv förbrukningen genom att ha LED lampor, timer, kopplat tvättmaskinen på varmvatten istället för kallt, satt en fläkt bakom kyl/frys så kompressorn går mindre än med självcirkulation och dragit ner termostaten då det blev kallare

? Que? Varför skulle kompressorn jobba mindre för att du sätter en energislösande fläkt som blåser på kondensorn?

Permalänk
Medlem

@Dimetikon: Funkar faktiskt och blir någon krona billigare/år om man står ut med ljudet

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Dimetikon: Funkar faktiskt och blir någon krona billigare/år om man står ut med ljudet

Har du mätt hur mycket energi fläkten använder kontra hur mycket mindre kylskåpet använder? 🙂

Edit. Detta kan va värt och forska lite i😛 ska ta o kolla på detta under helgen/veckan och återkomma med resultat😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

1 kr och 50 öre + 10kr/dag betalar jag inklusive moms. Har Skellefteå kraft och Vattenfall samt staten att betala till. Ni tar väll med eldistributören i era beräkningar. I mitt fall tar de mer än leverantören.

Någon som vet logiken bakom att man betalar moms på skatt?

Kollade på www.elskling.se och kan spara 5 öre om jag byter och det hade blivit: 750 kr/år och bytte till Enefit AB.

Visst går det att sänka sina elkostnader men nästa månad ser man att de har lagt på elavgift+nätavgift+moms med motsvarande ändå och det jobb man gjort verkar meningslöst när det handlar om ett par kronor/år...suck!

Elen är ju nästan dubbelt så dyr idag än ifjol samma tid, hopplöst.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Inaktiv

Säg att du e tjänsteman hos närmaste elbolag med förmånsavtal så lägger de på ganska snabbt. De som ringer är för övrigt uppdragstagarna, en liten TM byrå, de har ingen koll på var du jobbar eller inte.

Permalänk
Medlem

Hur orkar ni byta varje år för att spara någon enstaka hundring? Vad har ni timlön på jobbet? Man får ju räkna med att det tar en timme att ringa, sitta i kö osv som man ju inte får betalt för.

Jag har inte bytat bolag på 5 år och betalar följande:

14.40 öre/kwh överföring
48.04 öre/kwh förbrukning
34.72 öre/kwh skatt
= 97,16 öre/kwh totalt

Fast avgift el: 355Kr
Fast avgift energi: 12.50kr

Sedan 25% moms på det. (Nu när jag tänker på det, är det inte konstigt att man betalar moms på skatten?)

Förra månaden brände jag av 312kwh för 838kr, brukar ligga på 800kr. Har ingen aning om det är mycket eller ej. Värmer huset med ved så den mesta av min el går till frysbox och kyl som är närmare 40 år gamla (men fortfarande fungerar hur bra som helst så vill inte göra mig av med dem). Och ugnen och mikron, lagar mycket mat hemma så antar att det drar en del. Men det är ju ändå de fasta avgifterna som är dyra.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Du skriver bara in din adress på elsking och väljer avtal, rester sköter nya bolaget så tar kanske 5-10 minuter så en eller flera tusenlappar i timmen vilket är rätt hygglig timlön. Gör samma med försäkringar också...

Drygast är ju att förhandla ränta på bolån där du kan tjäna många tusenlappar men alla banker är så dryga så man måste komma på möte och allt. Skönt med "utmanarna" som är betydligt mer digitala på det området.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tycker jag de har konstiga prisjämförelser som inte stämmer. Här min prisbekkräftelse från bolaget och så till höger det Elskling säger att jag får betala. Skiljer 20 öre någonting på "allt". Skulle förvåna mig om spotpriset gått ner sedan oktober.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur orkar ni byta varje år för att spara någon enstaka hundring? Vad har ni timlön på jobbet? Man får ju räkna med att det tar en timme att ringa, sitta i kö osv som man ju inte får betalt för.

Jag har inte bytat bolag på 5 år och betalar följande:

14.40 öre/kwh överföring
48.04 öre/kwh förbrukning
34.72 öre/kwh skatt
= 97,16 öre/kwh totalt

Fast avgift el: 355Kr
Fast avgift energi: 12.50kr

Sedan 25% moms på det. (Nu när jag tänker på det, är det inte konstigt att man betalar moms på skatten?)

Förra månaden brände jag av 312kwh för 838kr, brukar ligga på 800kr. Har ingen aning om det är mycket eller ej. Värmer huset med ved så den mesta av min el går till frysbox och kyl som är närmare 40 år gamla (men fortfarande fungerar hur bra som helst så vill inte göra mig av med dem). Och ugnen och mikron, lagar mycket mat hemma så antar att det drar en del. Men det är ju ändå de fasta avgifterna som är dyra.

Då passar det utmärkt att göra sådana här ärenden under arbetstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Då passar det utmärkt att göra sådana här ärenden under arbetstid.

Han jobbar nog inte på vårdcentralen. Fick själv sitta där 20 minuter extra medan sköterskan satt i telefonen och pratade med sin rörmokare. Högt och ljudligt för att sedan hämta mig och säga - Det är mycket idag, tack för att du väntade

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Ärligt talat tycker jag de har konstiga prisjämförelser som inte stämmer. Här min prisbekkräftelse från bolaget och så till höger det Elskling säger att jag får betala. Skiljer 20 öre någonting på "allt". Skulle förvåna mig om spotpriset gått ner sedan oktober.

https://i.imgur.com/E81iBrT.png

Det är för att Elskling inkluderar en tillfällig nykund-rabatt på 21.80 öre/kWh. Spotpriset som syns på din faktura är inklusive påslag och fasta kostnader, därför den är högre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hur orkar ni byta varje år för att spara någon enstaka hundring? Vad har ni timlön på jobbet? Man får ju räkna med att det tar en timme att ringa, sitta i kö osv som man ju inte får betalt för.

elskling.se (som kommer ihåg anläggnings-id o.s.v. om man skapar konto) och en årlig reminder i kalendern, tar max tre minuter per år och bor man i villa så är det absolut värt det. (förbrukar själv 26.000 kWh/år) Hur orkar du kasta pengar i sopptunnan varje år, har du ingen respekt för pengar, ekonomiskt oberoende?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

elskling.se (som kommer ihåg anläggnings-id o.s.v. om man skapar konto) och en årlig reminder i kalendern, tar max tre minuter per år och bor man i villa så är det absolut värt det. (förbrukar själv 26.000 kWh/år) Hur orkar du kasta pengar i sopptunnan varje år, har du ingen respekt för pengar, ekonomiskt oberoende?

Gammal tråd...

Jag visste inte att det var så enkelt att byta elbolag, trodde det tog en halvdag att ringa runt och be om priser och hålla på. Med det sagt så är det ju ingen jätteskillnad för mig iaf. Vi gör av med ca 9000kwh om året. Kolllade precis på Elskling och det är så gott som samma pris vi har idag, vi snackar alltså skillnader på några få ören. Det är knappast värt besväret, inte ens 3 minuter, jag tjänar antagligen mer på mina investeringar varannan minut än att byta elavtal. Jag satsar först och främst på det som gör störst skillnad.

Men för all del, byt på om det känns bättre!