Ta bort fötter på Define-serien?

Permalänk
Medlem

Ta bort fötter på Define-serien?

Jag köpte nyligen ett Define Nano S som precis skulle få plats i bokhyllan enligt måtten på Inet där det angavs mått både med och utan fötter. När jag nu fick hem chassit och började undersöka saken så verkar de inte vara särskilt lätta att få bort och en kommentar som jag lyckades googla fram påstod att man var tvungen att slita loss de fastklistrade gummibussningarna för att därefter kunna skruva loss fötterna.

Kan det verkligen stämma? Varför anger bl.a. Inet mått utan fötter om det innebär att man måste dra sönder delar av chassit för att åstadkomma det? Jag kunde inte hitta någon information om detta varken i manualen eller på Fractal Designs hemsida och vill helst inte börja slita loss saker utan att vara säker på att det verkligen fungerar.

Jag tänkte även höra vad ni har för tankar kring hur det eventuellt skulle påverka luftflödet eftersom chassit kommer att vila direkt på filtret så det lär förmodligen påverka PSUn vars luftintag sitter i botten. Å andra sidan så borde det väl inte vara någon fara eftersom Inet som sagt anger höjd exkl. fötter vilket vore märkligt om det nu inte är tänkt att man ska kunna göra så.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Värmepistol och försiktigt värma upp klistret så blir det lättare att plocka ut gummipuckarna.

Sen så är inte chassit platt undertill så känns som att det kommer vicka någon. Men p.g.a detta så borde det finnas tillräckligt med luftflöde för att inte skapa problem.

Och ifall du råkar ha sönder dem så finns det att köpa ersättningsfötter på Fractals reservdelssida.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag köpte nyligen ett Define Nano S som precis skulle få plats i bokhyllan enligt måtten på Inet där det angavs mått både med och utan fötter. När jag nu fick hem chassit och började undersöka saken så verkar de inte vara särskilt lätta att få bort och en kommentar som jag lyckades googla fram påstod att man var tvungen att slita loss de fastklistrade gummibussningarna för att därefter kunna skruva loss fötterna.

Kan det verkligen stämma? Varför anger bl.a. Inet mått utan fötter om det innebär att man måste dra sönder delar av chassit för att åstadkomma det? Jag kunde inte hitta någon information om detta varken i manualen eller på Fractal Designs hemsida och vill helst inte börja slita loss saker utan att vara säker på att det verkligen fungerar.

Jag tänkte även höra vad ni har för tankar kring hur det eventuellt skulle påverka luftflödet eftersom chassit kommer att vila direkt på filtret så det lär förmodligen påverka PSUn vars luftintag sitter i botten. Å andra sidan så borde det väl inte vara någon fara eftersom Inet som sagt anger höjd exkl. fötter vilket vore märkligt om det nu inte är tänkt att man ska kunna göra så.

"gummibussningarna" de är där för att dämpa vibrationerna, tar du bort de får du köpa hörlurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@ågren: Värmepistol och försiktigt värma upp klistret så blir det lättare att plocka ut gummipuckarna.

Sen så är inte chassit platt undertill så känns som att det kommer vicka någon. Men p.g.a detta så borde det finnas tillräckligt med luftflöde för att inte skapa problem.

Och ifall du råkar ha sönder dem så finns det att köpa ersättningsfötter på Fractals reservdelssida.

Tack för tipset men det känns som en oerhört dum designmiss av @Fractal Design då det hade fungerat lika bra med löstagbart gummi. Man kanske sparar in ett tiotal ören genom att istället limma fast dem? Å andra sidan är vi nog få som faktiskt gör detta men efterfrågan verkas finnas med tanke på de listade måtten.

Jag har som sagt inte försökt mig på att demontera fötterna än men det ser ut som att själva 'släden' till filtret borde vara så pass plan att den står någorlunda stadigt. Jag hade tänkt försöka få in chassit i en Kallax och den står nog som i ett skruvstäd så stabiliteten bör inte vara några problem.

Frågan är dock ifall de enstaka millimeter som finns tillgodo mellan släden och själva filtret/chassit räcker för att tillgodose lufttillförseln.

Skrivet av jensvo:

"gummibussningarna" de är där för att dämpa vibrationerna, tar du bort de får du köpa hörlurar

Själva gummibitarna är inte problemet i sig, problemet är att man måste ta bort dem för att kunna komma åt att ta bort den tjocka plastbit som utgör själva foten.

Jag hade tänkt ta bort den och därefter ställa tillbaka chassit på gummit men är osäker på om det är tillräckligt högt för att lyfta upp chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Fractal Design

Hej,

Orsaken till att vi (och även Inet) anger höjd utan fötter är för att lättare kunna jämföra innervolymer mellan olika chassin. Tanken är inte att ta bort dem.

Så länge nätaggets intag är riktat neråt behöver det finnas en ordentlig luftspalt under bottenfiltret, så som det gör med fötterna på plats.

Om du däremot väljer att vända nätagget med intaget uppåt så kan du ta bort både fötter och bottenfilter. Då kan det vara bra att sätta tillbaka gummipluttarna från fötterna direkt mot plåten för att hindra onödiga vibrationer.

Mvh,
Fractal Design

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Orsaken till att vi (och även Inet) anger höjd utan fötter är för att lättare kunna jämföra innervolymer mellan olika chassin. Tanken är inte att ta bort dem.

Vore det inte lättare att bara ange innervolym som ett separat mått? Det är klart att det är bra att ni tillhandahåller så mycket information som möjligt men om det är för att kunna beräkna innervolymen borde ni ju rimligtvis även räkna bort frontpanelen som utgör en väldigt mycket större dödyta eller räknar ni in utrymmet mellan frontpanel och dammfilter som innervolym?

Det enda ITX-chassit förutom Nano S som anges med mått exkl. fötter är Streacom F7C Alpha och där är skruvarna blottade för enklare demontering. Är det något ni funderar på inför kommande versioner? Jag är nog som sagt i minoritet som vill ta bort fötterna men det känns inte som att det borde vara något jättestort hinder att ha blottade skruvar eller åtminstone 'gummipluppar' som inte är fastklistrade och måste skäras bort.

Eftersom inga andra chassin anger mått exkl. fötter tolkade jag det som att de gick att ta bort vilket jag tror många gör och det är lite långsökt att det skulle vara för att kunna beräkna innervolym.

Skrivet av Fractal Design:

Så länge nätaggets intag är riktat neråt behöver det finnas en ordentlig luftspalt under bottenfiltret, så som det gör med fötterna på plats.

Om du däremot väljer att vända nätagget med intaget uppåt så kan du ta bort både fötter och bottenfilter. Då kan det vara bra att sätta tillbaka gummipluttarna från fötterna direkt mot plåten för att hindra onödiga vibrationer.

Jo, jag kom att tänka på det och det får nog bli en sådan nödlösning. PSUn är ett semi-passivt 550W och ska driva en filserver/NAS så den kommer troligtvis aldrig ens att varva upp men det är bättre att ta det säkra före det osäkra.

Slutligen vill jag rikta ett stort tack för den snabba responsen. Det finns flera företag representerade här på Sweclockers i form av företagskonton men de flesta brukar vara väldigt långsamma på att besvara meddelanden om de ens svarar alls. Kudos!

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Tack för tipset men det känns som en oerhört dum designmiss av @Fractal Design då det hade fungerat lika bra med löstagbart gummi. Man kanske sparar in ett tiotal ören genom att istället limma fast dem? Å andra sidan är vi nog få som faktiskt gör detta men efterfrågan verkas finnas med tanke på de listade måtten.

Jag har som sagt inte försökt mig på att demontera fötterna än men det ser ut som att själva 'släden' till filtret borde vara så pass plan att den står någorlunda stadigt. Jag hade tänkt försöka få in chassit i en Kallax och den står nog som i ett skruvstäd så stabiliteten bör inte vara några problem.

Frågan är dock ifall de enstaka millimeter som finns tillgodo mellan släden och själva filtret/chassit räcker för att tillgodose lufttillförseln.
Själva gummibitarna är inte problemet i sig, problemet är att man måste ta bort dem för att kunna komma åt att ta bort den tjocka plastbit som utgör själva foten.

Jag hade tänkt ta bort den och därefter ställa tillbaka chassit på gummit men är osäker på om det är tillräckligt högt för att lyfta upp chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

om dufixar andra "gummisulor" istället för de som sitter på räcker det med att trycka igenom mejseln genom gummit i mitten för att lossa hela fötterna kommer bli ett litet hål i mitten men inget som stör funktionen om du någon dag vill montera tillbaks dom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kom på att jag glömde bort att uppdatera tråden och det är ju allmänt känt som en dödssynd...
Det gick utmärkt att dra loss gummifötterna. De satt fast väldigt hårt med något slags dubbelhäftande lim men med lite våld var det inga problem att få loss dem, skruva bort fötterna och därefter trycka fast dem igen (oskadda).

Häftmedlet var som sagt ganska starkt så jag kan tänka mig att det säkert skulle gå att monterna om fötterna ett flertal gånger innan klistret tappar sin förmåga. Jag vidhåller dock min åsikt om att "fasttryckta" fötter hade varit att föredra framför limmade diton men det är säkert en kostnadsfråga och dessutom är vi nog ganska få som plockar bort fötterna så det är väl en petitess.

Jag kan också nämna att chassit sitter som en smäck i en Kallax (?) från IKEA om någon har liknande planer. Tack för alla hjälpsamma kommentarer och tips!

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz