Nvidia presenterar kvartalsrapport för Q4 2017 – gör rekordstor vinst

Permalänk
Melding Plague

Nvidia presenterar kvartalsrapport för Q4 2017 – gör rekordstor vinst

Till följd av ett uppsving i popularitet gällande både datorspel och kryptovalutor går grafikkort åt som glass en varm sommardag. Nu presenterar Nvidia den fjärde kvartalsrapporten för 2017.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nog smög det allt in ett par fel gällande mijoner och miljarder allt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Inaktiv

Och större blir dem, det är därför de i Eulan kan skriva in saker som att Geforcekorten endast är för Average Joe och liknande. Ska man göra något vettigt som kräver pci passthrough så ska man köpa ett Qudra Kort.

Jag tror dessutom Nvida har goda föresättningar på Ai marknaden, snart sitter det väl ett bättre Nvidakort i varenda bil. Kanske man skulle köpa Nvida aktier?

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket Nintendo Switch har påverkat siffrorna?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivmaskin

@P-son78: Nog för att det går bra för dem, men inte riktigt bra Fixade till det!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Undrar varför? O.o Kanske alla kort som gick till...Miners som bara drev in pengar till Nvidia.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Gender Bender:

Undrar hur mycket Nintendo Switch har påverkat siffrorna?

När det kommer till intäkterna för spelkort/kretsar (som i Q4 var nästan 60%) står detta på Techcrunch: "Nvidia specifically highlighted the success of the Nintendo Switch and its breakout launch as a contributor to its recent uptick in revenue."

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt: Mining-hysterin lär ha drivit upp deras siffror, särskilt gällande Q3+Q4 när fler lämmlar skulle med spekulationståget...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Det här med kryptovalutor tror jag är något som kommer lägga sig. Så småningom så blir det ouppnåerligt att bryta med "hemmautrustning" och då säljer folk av sina grejer. Men det är ju positivt för Nvidia och AMD att de får stoppa pengarna i fickan medans det pågår.

Alternativt så utvecklar de kort specialdesignade för brytning, och då blir inte spelmarknaden lidande längre, så jag tror det ordnar upp sig över tid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wittwang:

När det kommer till intäkterna för spelkort/kretsar (som i Q4 var nästan 60%) står detta på Techcrunch: "Nvidia specifically highlighted the success of the Nintendo Switch and its breakout launch as a contributor to its recent uptick in revenue."

Exakt, och Switch säljes för överpris för dess äldre hårdvara..så win win situation för båda företagen.

Sen miningen satte nog en rejäl skjuts uppåt också.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

bra då kan dem pumpa ännu mer pengar in i självkörande bilar och machine learning.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

bra då kan dem pumpa ännu mer pengar in i självkörande bilar och machine learning.

Exakt de som klagar på miming vet inte vad de har att vänta sig.. Datorkraftbehovet kommer fullständigt explodera om utvecklingen går som många vill och vi lär kanske se ännu mer konkurrens om ram och ssd.
En annan väntar på självgående terminators av T-850 modellen, och självklart har jag redan förbokat.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns som Nvidia gör rekordvinster varenda jäkla kvartal! De har redan en dominerande position i GPU kriget o det blir bara värre o värre.....

....O fortfarande inget datum för volta......

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror dessutom Nvida har goda föresättningar på Ai marknaden, snart sitter det väl ett bättre Nvidakort i varenda bil. Kanske man skulle köpa Nvida aktier?

De tycks i varje fall satsa rätt där. Om de lyckas positionera sig bra på den marknaden lär de se bra tillväxt kommande åren.

Beträffande investeringar sneglar jag annars själv åt framtida råvaror för att ersätta kisel.

Permalänk
Medlem

Snart är marknaden översvämmad med begagnade 1080ti.
Får se om de säljer lika bra då.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Snart är marknaden översvämmad med begagnade 1080ti.
Får se om de säljer lika bra då.

Hur menar du med översvämmad? Det finns nog köpare till samtliga 1080ti som sitter i miningriggar och har det kommit ut ett nytt kort som slår 1080ti (för normalt pris) så kommer de såklart sälja som toppkort brukar göra.

Att de sålt massa kort till miningriggar kan ev göra att de fortsätter sälja bra då folk kan tänkas vilja betala extra och köpa nytt kort istället för att få ett gammalt miningkort.

Sa jag emot mig själv nu?

Permalänk
Medlem

Såklart.... foliehatt på

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det här med kryptovalutor tror jag är något som kommer lägga sig. Så småningom så blir det ouppnåerligt att bryta med "hemmautrustning" och då säljer folk av sina grejer. Men det är ju positivt för Nvidia och AMD att de får stoppa pengarna i fickan medans det pågår.

Alternativt så utvecklar de kort specialdesignade för brytning, och då blir inte spelmarknaden lidande längre, så jag tror det ordnar upp sig över tid.

Frågan är hur lång tid.. har ingen större lust att punga 5k för få en skillnad bara folk är så jäv*a över k*ta på att minea, så priserna höjs ist för sänks....... -_-

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Härligt Nvidia! Att jobba ska löna sig!

Bra produkter med jämn kvalitet oavsett produktsortiment!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Känns som Nvidia gör rekordvinster varenda jäkla kvartal! De har redan en dominerande position i GPU kriget o det blir bara värre o värre.....

....O fortfarande inget datum för volta......

Nvidia har ingen anledning att släppa Volta då deras Pascal serie är bättre än Vega, hade dom släppt sin Volta serie nu så hade dom konkurrerat med sig själva. Är ju inget direkt GPU krig då Nvidia har sig själva som motståndare, förhoppningsvis så kan AMD komma tillbaka i matchen med nästa försök och med ny ledning för GPU biten.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Hur menar du med översvämmad? Det finns nog köpare till samtliga 1080ti som sitter i miningriggar och har det kommit ut ett nytt kort som slår 1080ti (för normalt pris) så kommer de såklart sälja som toppkort brukar göra.

Att de sålt massa kort till miningriggar kan ev göra att de fortsätter sälja bra då folk kan tänkas vilja betala extra och köpa nytt kort istället för att få ett gammalt miningkort.

Sa jag emot mig själv nu?

Det är enbart en spekulation från min sida.
Men det finns flera möjliga scenarion.

Scenario 1.
Riktigt dåligt. Jag har fel. Miners köper upp alla nya kort och kör dom parallellt med korten från 10 serien.
krytptovalutor fortsätter öka i värde jättefort.

Scenario 2.
Mellanmjölk. Mining är fortsatt lönsamt men miners byter ut sina 10 serie kort mot nya kort som lär vara betydligt mer energieffektiva och beräkningskraftiga. Kanske kommer det krävas de nya korten för att mining ska vara lönsamt? I det här läget kommer Nvidia fortfarande att sälja bra men begagnatmarknaden kommer se betydligt bättre ut.

Scenario 3.
Drömscenariot. Kryptovalutor krashar. Mining är inte längre lönsamt. Miners dumpar sina kort på begagnatmarknaden strax efter Nvidia lanserat sina 20XX. Nvidia måste konkurrera i pris med miners som säljer deras 1080ti billigare än Nvidias 2070 etc.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Grattis Jensan! Nu kan du köpa dig en ny sinnpaj!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Nvidia har ingen anledning att släppa Volta då deras Pascal serie är bättre än Vega, hade dom släppt sin Volta serie nu så hade dom konkurrerat med sig själva. Är ju inget direkt GPU krig då Nvidia har sig själva som motståndare, förhoppningsvis så kan AMD komma tillbaka i matchen med nästa försök och med ny ledning för GPU biten.

Det hindrade dom inte när de släppte Pascal... Och mellan 980 och 1080 så var det väl nästan 20månader, och roadmaps har alltid pekat på slutet 2017/2018 för Volta (och de har ju faktiskt redan släppt två produkter på volta). För i princip alla företag så är det gynnsamt att släppa nya bättre produkter, konkurrens eller inte.

Men vi får väl se hur det ser ut om en månad eller två, för om GTX-volta är på G så borde det avslöjas på GDC i mars. Och SK Hynix har väl redan sagt att de kommer skeppa GDDR6 minnen på grafikkort i höst, så är väl ingen högoddsare. Men görs inte det, så får jag nog dock ta å hålla med dig.

Permalänk
Medlem

Det enda som hindrar Nvidia idag att få Monopol är deras egna girighet på G-sync skärmar.
Vill Nvidia döda AMD för all framtid så borde Nvidia subventionera G-sync skärmarna istället.

Frågan är om AMD kan komma tillbaka efter Fury och Vega som är några av historiens sämsta lanseringar, jag tror det blir jävligt svårt.
Hoppas fortfarande Samsung eller MS köper upp AMD för att pumpa in lite pengar i utvecklingen av GPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det hindrade dom inte när de släppte Pascal... Och mellan 980 och 1080 så var det väl nästan 20månader, och roadmaps har alltid pekat på slutet 2017/2018 för Volta (och de har ju faktiskt redan släppt två produkter på volta). För i princip alla företag så är det gynnsamt att släppa nya bättre produkter, konkurrens eller inte.

Men vi får väl se hur det ser ut om en månad eller två, för om GTX-volta är på G så borde det avslöjas på GDC i mars. Och SK Hynix har väl redan sagt att de kommer skeppa GDDR6 minnen på grafikkort i höst, så är väl ingen högoddsare. Men görs inte det, så får jag nog dock ta å hålla med dig.

Ja, priset och tillgång till HBM2 eller GDDR6 Minnena kan vara anledningen till att att de släpper ingenting.
Om det är dyrare för dem att tillverka men att de känner de kan inte höja priserna igen, det blir ett vinst problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Det som är ännu märkligare är att Tex Samsung som försöker slå sig in på gamingmarknaden med sina skärmar har Freesync istället för G-sync på värstingarna.
Är det för att Nvidia vill ha massa kosing för tekniken?

Jag minns när ATI 9800 pro fullkomligt krossade Nvidia och alla trodde sagan var över. Geforce 4 räddade upp katastrofen, men några bottennapp kom ändå i generationerna efter. De både lät och drog lika mycket ström som en dammsugare.
Ändå höll jag mig till Nvidia...mest för att ATI hade helt rötna drivrutiner som krånglade mycket i olika spel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det som är ännu märkligare är att Tex Samsung som försöker slå sig in på gamingmarknaden med sina skärmar har Freesync istället för G-sync på värstingarna.
Är det för att Nvidia vill ha massa kosing för tekniken?

Jag minns när ATI 9800 pro fullkomligt krossade Nvidia och alla trodde sagan var över. Geforce 4 räddade upp katastrofen, men några bottennapp kom ändå i generationerna efter. De både lät och drog lika mycket ström som en dammsugare.
Ändå höll jag mig till Nvidia...mest för att ATI hade helt rötna drivrutiner som krånglade mycket i olika spel.

enkelt svar. freesync innebär ingen extra produktionskostnaden eller inköp av specifika delar. g-sync däremot kräver att dem måste göra en extra produktionslinje där men sen måste bygga in g-sync modulen som man måste köpa av nvidia. dvs g-snyc skärmar alltid medför en merkostnad som man sen också för vidare till kunden.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

blivit lite tokigt med priserna tycker jag - man kan köpa en komplett schysst dator/laptop för samma pris som ett av de bättre gfx korten, inte helt sunt i min mening

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det som är ännu märkligare är att Tex Samsung som försöker slå sig in på gamingmarknaden med sina skärmar har Freesync istället för G-sync på värstingarna.
Är det för att Nvidia vill ha massa kosing för tekniken?

Jag minns när ATI 9800 pro fullkomligt krossade Nvidia och alla trodde sagan var över. Geforce 4 räddade upp katastrofen, men några bottennapp kom ändå i generationerna efter. De både lät och drog lika mycket ström som en dammsugare.
Ändå höll jag mig till Nvidia...mest för att ATI hade helt rötna drivrutiner som krånglade mycket i olika spel.

Mja drivarna var väl inte fantastiska från någon av lagen på den tiden om vi ska vara helt ärliga.

Och på den tiden fanns också custom drivrutiner som t.ex. Omega drivers som fungerade utmärkt och gav faktiskt märkbar prestandaökning i flesta fallen, det var mer pill men roligare.

Idag slutar ju alla drivrutiner fungera när nytt spel släpps, sen släpps en fix som förstör för gamla spel så inget har ju förändrats.

Permalänk
Medlem

The current cryptomining trend has is in no way helped our profits
ahhhammmm......

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/