Dålig feedback kring feedback

Permalänk
Medlem

Dålig feedback kring feedback

Varför är det så pass låg svarsfrekvens här i feedbackforumet? Det tar ofta flera veckor innan någon moderator eller admin kommenterar frågor och förslag och ibland förblir frågorna obesvarade.

Aktiviteten i forumdelen är väldigt låg och det som postas här borde rimligtvis vara prioriterat, ändå dröjer det väldigt länge innan någon kliver in med en kommentar.

Citat:

Här kan du lämna åsikter, idéer, förslag till oss i redaktionen.

Är det jag som har missuppfattat tanken med forumet? Jag ser det som en kontaktväg till personerna bakom forumet men det kanske mer är tänkt att vara en plats för diskussioner mellan medlemmar för frågor som berör forumet som helhet?

Jag tycker att en öppen diskussion är ett betydligt bättre sätt att belysa problem framför att skicka ett mail via kontaktformuläret. Då har alla möjlighet att flika in med synpunkter och förslag och den transparens det medför uppskattas nog av alla då vi kan följa utvecklingen bakom forumet.

Visserligen lite av ett sidospår men jag skulle samtidigt vilja passa på att efterfråga lite bättre kommunikation från utvecklarnas sida, kanske någon form av publik att göra-lista? Flera av trådarna i feedbackforumet handlar om funktioner som t.ex. PM på mobilsiten och det är ju inte lätt att veta att det faktiskt är på gång eftersom det inte finns någon information publicerad kring detta och svarsfrekvensen är som sagt ganska låg. De gånger jag har frågat om det har svaren dessutom varit väldigt hemlighetsfulla.

Jag förstår att ni inte har hur mycket tid som helst och att modereringen av forumet sker på frivillig basis men just nu känns det som att feedbackforumet nästan har glömts bort.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@ågren Hej!

De senaste veckorna har tyvärr jobbrelaterade resor, sjukdom och annan frånvaro gjort att aktivitet och svarsrespons gått ned. Att det blivit så här är inte alls bra och jag ska ta detta internt för att vända detta omgående.

Tanken är inte i första rummet att detta ska vara en plats för medlemmar att hänga och diskutera hur dåligt SweClockers är (överdrift), utan som du skriver att det ska vara en öppen kanal för att ställa frågor till oss som står bakom SweClockers och lämna feedback samt förslag på förbättring. För att det ska fungera måste så klart denna forumdel vara prioriterad. Jag kan bara be om ursäkt om det upplevs att vi glömt bort Feedback.

Gällande teknik är inga svar avsiktligt "hemlighetsfulla", men det är svårt att ge tydliga svar när vi själva inte har dessa. Sedan nyår har vi en ny teknikavdelning som arbetar på att komma in i allt och det är en uppstartsperiod. Dels att lära sig systemet och lära sig tidsuppskatta hur lång tid saker tar, men även hur saker ska kommuniceras med så stor transparens som möjligt utan att vi börjar lova saker och tidsramar vi inte kan hålla. Det här är frågor redaktionen tillsammans med teknikavdelningen arbetar dagligen med att lösa upp.

Det som är på gång är Registrering, PM och Inställningar för mobilsajten, samt Swish som betalningsmetod för Marknad. Det jag kan säga är att samtliga funktioner är nästan färdiga och släpps tillsammans i närtid.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det som är på gång är Registrering, PM och Inställningar för mobilsajten, samt Swish som betalningsmetod för Marknad. Det jag kan säga är att samtliga funktioner är nästan färdiga och släpps tillsammans i närtid.

Tack! Det är precis den här typen av information jag efterfrågar. Jag har full förståelse för att ni inte vill lova specifika datum men att utannonsera funktioner med ett TBA-datum känns som en betydligt bättre lösning än att bara tiga om det.

Allt utom PM är helt ny information för mig just eftersom inga uppdateringar görs och ingen info delges till oss vanliga medlemmar även om man ibland kan få fram viss info genom egna efterforskningar. Här är ett exempel jag hittade när jag kikade igenom posthistoriken:

Citat:

Ofta skvallrar vi om vad som är på gång men inte alltid. Allt vi jobbar på berör inte alla utan i vissa fall handlar det om interna projekt. Just nu arbetar vi mycket med det sistnämnda.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1488529-meddelanden-pa...

Nu är det inte meningen att hänga ut varken Dimestam eller någon annan heller för den delen men vore det inte bättre att bara säga att ni arbetar på bl.a. PM, Swish m.m. (Sweclockers 2.0?) med okänt slutdatum istället för att säga att ni har 'interna projekt'? Funktionerna har ju uppenbarligen varit under utveckling under en längre tid eftersom de mer eller mindre verkar vara färdiga att implementeras.

Bara en sån sak som att ni har ett helt nytt utvecklarteam har gått obemärkt förbi och jag fick inte reda på det förrän jag taggade Biberu i ett inlägg och han förklarade att han inte längre är inblandad i utvecklingen. Jag tror att folk skulle ha större förståelse för det som sker om ni helt enkelt kunde ge oss lite mer information och kanske ha en publik changelist eller att göra-lista som ni uppdaterar någon gång då och då.

Jag/vi är så klart väldigt tacksamma för allt arbete ni lägger ner för att förbättra forumet men det är ju svårt att ge beröm när ni inte talar om vad ni arbetar på och det, åtminstone för en utomstående, tycks stå helt still bakom kulisserna...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@ågren Förstår vad du säger och vår avsikt är som sagt inte att hemlighålla någonting – tvärtom vill vi kunna säga så mycket som möjligt till alla som besöker oss. Det finns inga vinnare på hemlighetsmakeri, snarare tvärtom bygger det upp helt onödig frustration bland våra medlemmar. Hoppas det hjälper att veta att vi tänker på det här sättet.

Gällande resten du skriver kan vi titta på hur saker har varit, men det är inte nödvändigtvis aktuellt idag. Precis som jag skrev i mitt förra inlägg arbetar vi i redaktionen och teknik med att kunna vara mer transparenta med vad som är på gång, samtidigt som vi inte vill hamna i en situation där vi lovar för mycket och ger falska förhoppningar.

Jag skulle kunna nämna massvis av projekt som det arbetas på "bakom kulisserna", men inte ge någon tidsplan eller ens lova att de faktiskt blir verklighet. Av erfarenhet blir saker vi skriver genast en sanning och skapar förväntningar, även när vi garderar oss och är noga med ordval som "kanske". Att vara otydliga är det sista vi vill, men det är precis vad vi skulle åstadkomma genom att säga för mycket. Sen blir folk arga och besvikna när vi inte levererar som "utlovat".

Det är helt enkelt en svår balans och vi arbetar med att kunna vara mer transparenta kring vad som är på gång. Exakt hur vi kommer gå tillväga är för tidigt att svara på, men en publik changelog är något som diskuteras internt. Det är dock väldigt många pusselbitar som ska på plats innan exempelvis en sådan sak rimligen är genomförbar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

@ågren Förstår vad du säger och vår avsikt är som sagt inte att hemlighålla någonting – tvärtom vill vi kunna säga så mycket som möjligt till alla som besöker oss. Det finns inga vinnare på hemlighetsmakeri, snarare tvärtom bygger det upp helt onödig frustration bland våra medlemmar. Hoppas det hjälper att veta att vi tänker på det här sättet.

[...]

Jag skulle kunna nämna massvis av projekt som det arbetas på "bakom kulisserna", men inte ge någon tidsplan eller ens lova att de faktiskt blir verklighet. Av erfarenhet blir saker vi skriver genast en sanning och skapar förväntningar, även när vi garderar oss och är noga med ordval som "kanske". Att vara otydliga är det sista vi vill, men det är precis vad vi skulle åstadkomma genom att säga för mycket. Sen blir folk arga och besvikna när vi inte levererar som "utlovat".

Fast nu handlar det ju om funktioner som faktiskt är klubbade och inne i en intern testfas (enligt Klorrix). Jag förstår att ni inte vill lova saker som ni inte kan hålla eller inge falska förhoppningar men vad har ni att vinna på att inte informera om dessa funktioner som varit efterfrågade sen länge och som ni kommer att lansera inom kort?

Det känns ganska bakvänt att vi som användare ska behöva göra egna efterforskningar och ställa frågor istället för att ni är öppna med vad ni jobbar på, åtminstone de projekt som ni till 100% vet kommer att bli verklighet och som mer eller mindre är färdiga.

Som jag skrev i en annan tråd så verkar det idag fungera så att ni inte berättar någonting, eventuellt delar med er av informationen när någon frågar, och vips så har vi helt plötsligt ett gäng nya funktioner.

Resultatet blir i slutändan att det uppstår frustration på grund av brist på info och så börjar cirkeln om igen. Med det sagt så är det glädjande nyheter att transparens åtminstone är uppe för diskussion och att ni är transparenta med att det sker...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@ågren Jag kan inte gå in på detaljer för just det här specifika fallet, utan det blev väldigt nyligen en islossning som gjorde att vi kunde gå vidare. Att kunna kommunicera saker som är klubbade för genomförande i framtiden är så klart dit vi ska komma och i fall där det är nya stora och/eller efterlängtade funktioner går vi så klart ut med det med mer än ett "vips". Att det varit så här är för att vi inte ens suttit, eller ens idag sitter, på svar i många frågor själva.

Vi har som du säger ingenting att vinna på att inte informera om saker som är på gång. Du får helt enkelt tro på mig när jag säger det och att vi försöker hitta en bra balans för framtiden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner