EVGA lanserar nätaggregatsserien Supernova G1+

Permalänk
Melding Plague

EVGA lanserar nätaggregatsserien Supernova G1+

EVGA har i flera år levererat uppskattade nätdelar i olika pris- och effektklasser. Nu släpper bolaget en förbättrad variant av serien Supernova G1 från 2013.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med dessa jämfört med G3?

Permalänk
Skrivmaskin

@LeVvE: Skillnaden verkar främst ligga i en garantitid på 10 år för samtliga produkter i G1+-serien, vilket kan jämföras med 7 år för de klenare varianterna i G3. G1+ är även lite billigare i jämförelse med motsvarande G3-nätagg (1 900 mot ~2 300 kr för 1000 W).

Permalänk
Medlem

@LeVvE: de verkar vara något längre...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Wittwang:

@LeVvE: Skillnaden verkar främst ligga i en garantitid på 10 år för samtliga produkter i G1+-serien, vilket kan jämföras med 7 år för de klenare varianterna i G3. G1+ är även lite billigare i jämförelse med motsvarande G3-nätagg (1 900 mot ~2 300 kr för 1000 W).

Inte riktat till dig, men hade det inte varit mer meningsfullt att lägga sina resurser på att utveckla bättre nätaggregat och prissänka de befintliga, än att utveckla sämre nätaggregat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Inte riktat till dig, men hade det inte varit mer meningsfullt att lägga sina resurser på att utveckla bättre nätaggregat och prissänka de befintliga, än att utveckla sämre nätaggregat?

Hur menar du? 30% bättre garantitid samt 20% lägre pris antyder väl att kvaliteten har gått upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Inte riktat till dig, men hade det inte varit mer meningsfullt att lägga sina resurser på att utveckla bättre nätaggregat och prissänka de befintliga, än att utveckla sämre nätaggregat?

Inget personligt.... Men EVGA har redan några av de bästa nätaggregaten på marknaden, så det finns inte mycket att utveckla som går snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Köpte en EVGA Supernova G2 750W med 10 års garanti efter min Fractal Design Integra 400W, 80+ small men tur nog tog den inte med sig nån annan komponent. Kommer aldrig snåla på nätaggregat i framtiden.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Hur menar du? 30% bättre garantitid samt 20% lägre pris antyder väl att kvaliteten har gått upp?

Förstår inte hur du drar kopplingen lägre pris = bättre kvalitet? Generellt brukar det vara tvärtom.

Skrivet av sweisdapro:

Inget personligt.... Men EVGA har redan några av de bästa nätaggregaten på marknaden, så det finns inte mycket att utveckla som går snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Om de vill behålla sin position i toppklassen tycker jag de ska lägga krutet på ständigt bättre aggregat. Det är ju så vi får någon teknisk utveckling.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Förstår inte hur du drar kopplingen lägre pris = bättre kvalitet? Generellt brukar det vara tvärtom.

Hört talas om begreppet "utveckling" eller "ändrat ekonomiskt läge"? Det brukar absolut inte vara tvärtom - skulle du köpa fem år gammal teknik för samma pengar som när tekniken var ny? Gissningsvis inte. Det finns många anledningar till att priset justerats men jag skulle säga att tyngdpunkten ligger på garantitiden för att bedöma hur EVGA ser på kvaliteten - inte priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Köpte en EVGA Supernova G2 750W med 10 års garanti efter min Fractal Design Integra 400W, 80+ small men tur nog tog den inte med sig nån annan komponent. Kommer aldrig snåla på nätaggregat i framtiden.

Förmodligen en kondensator som gick sitter oftast skräp i budget agg. Nu har du iallfall 105c japanska håller utan tvekan garantitiden ut

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Inte riktat till dig, men hade det inte varit mer meningsfullt att lägga sina resurser på att utveckla bättre nätaggregat och prissänka de befintliga, än att utveckla sämre nätaggregat?

Skrivet av Marsupilami:

Förstår inte hur du drar kopplingen lägre pris = bättre kvalitet? Generellt brukar det vara tvärtom.

Om de vill behålla sin position i toppklassen tycker jag de ska lägga krutet på ständigt bättre aggregat. Det är ju så vi får någon teknisk utveckling.

Vänta nu...

Du tycker det borde vara mer meningsfullt att utveckla bättre aggregat, och prissänka...
Och när de gör ett bättre, och har lägre pris... klagar du?!

EVGA har ju gjort det du ber om. De har gjort en optimering av sin design (vilket står i artikeln), som gör att de kan förbättra den, och samtidigt göra den mindre, vilket sänker kostnaden, vilket har gett lägre pris.

Om du allvarligt tror att kvalité följer med priset, så har jag en kanon kabel för dig...:
https://www.amazon.com/Monster-Silver-Advanced-Performance-Fi...
https://edition.cnn.com/2012/06/01/tech/social-media/bellini-...

För det är vad okunniga tänker när de ser högt pris och tänker... den måste vara bra.

Att prissänka nuvarande design är sällan möjligt, då materialen kostar vad de gör. Vad man måste göra är just det EVGA gjort, nämligen optimera designen så man kan kapa kostnader.

Om sedan denna lever upp till EVGAs "nivå" på G3 vet vi inte än. Det får tester avgöra.
Men de själva vågar iaf ge den 10 års garanti, vilket säger att det inte är något GQ agg vi pratar om direkt, med 5 år.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Hört talas om begreppet "utveckling" eller "ändrat ekonomiskt läge"? Det brukar absolut inte vara tvärtom - skulle du köpa fem år gammal teknik för samma pengar som när tekniken var ny? Gissningsvis inte. Det finns många anledningar till att priset justerats men jag skulle säga att tyngdpunkten ligger på garantitiden för att bedöma hur EVGA ser på kvaliteten - inte priset.

Vad bra, då verkar det ju som att vi tycker samma sak. Nämligen att äldre teknik generellt uppfyller en lägre kvalitetsnivå än nyare och att priset justeras därefter Med kvalitet menar jag även prestanda, är ju i princip ekvivalent i nätaggregatssammanhang.

Skrivet av Paddanx:

Vänta nu...

Du tycker det borde vara mer meningsfullt att utveckla bättre aggregat, och prissänka...
Och när de gör ett bättre, och har lägre pris... klagar du?!

EVGA har ju gjort det du ber om. De har gjort en optimering av sin design (vilket står i artikeln), som gör att de kan förbättra den, och samtidigt göra den mindre, vilket sänker kostnaden, vilket har gett lägre pris.

Om du allvarligt tror att kvalité följer med priset, så har jag en kanon kabel för dig...:
https://www.amazon.com/Monster-Silver-Advanced-Performance-Fi...
https://edition.cnn.com/2012/06/01/tech/social-media/bellini-...

För det är vad okunniga tänker när de ser högt pris och tänker... den måste vara bra.

Att prissänka nuvarande design är sällan möjligt, då materialen kostar vad de gör. Vad man måste göra är just det EVGA gjort, nämligen optimera designen så man kan kapa kostnader.

Om sedan denna lever upp till EVGAs "nivå" på G3 vet vi inte än. Det får tester avgöra.
Men de själva vågar iaf ge den 10 års garanti, vilket säger att det inte är något GQ agg vi pratar om direkt, med 5 år.

Frågan är, bättre än vadå? Om Intel skulle släppa en refresh av Nehalem idag så är det klart att det skulle vara en utveckling av Nehalem, men det skulle ju inte bidra till att föra den generella utvecklingsfronten framåt. Självklart är inte dyrare automatiskt lika med bättre, men att lägre pris skulle indikera bättre kvalitet har jag svårt att hålla med om. Jag har inte sagt något annat. G1+ baseras ändå på G1, och jag har svårt att se hur det på det hela skulle vara ett bättre aggregat än G3, garantitiden till trots.

Folk tjatar om att utvecklingen står still. Jag tyckte bara det kändes lite B att släppa en refresh av G1, när man kunde lagt resurserna på en refresh av G3. Men det är bara min åsikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Vad bra, då verkar det ju som att vi tycker samma sak. Nämligen att äldre teknik generellt uppfyller en lägre kvalitetsnivå än nyare och att priset justeras därefter Med kvalitet menar jag även prestanda, är ju i princip ekvivalent i nätaggregatssammanhang.

Du borde nog satsa på att bli politiker... Kom igen nu bevisligen förstod du inget alls av vad jag skrev. Priset på 1 000w varianten började på 2 000kr år 2014, att det legat på 2 300kr över tid stämmer helt enkelt inte och är inte ett referenspris. Det finns säkert anledningar till att priset gått upp på slutet. Att priset justerats med ca en hundralapp som lanseringspris har givetvis, förutom vad jag redan förklarat, också med de två certifieringarna 80 Plus Platinum och 80 Plus Titanium och de konkurrerande nätaggregat som finns i dessa kategorier - som sedan 2013 givetvis har fyllts på. Då finns det bara ett fåtal 1 000w nätaggregat under 2 000kr medan en klar majoritet ligger från 2 200kr, inkl EVGAs egna Supernova för 2 278kr. Prisjusteringen kan antagligen även kopplas till annat ekonomiskt läge i världen. Detta faller givetvis inom kategorin "utveckling". Jag skulle säga att med dagens konkurrens ligger EVGAs G1 fortfarande ganska högt i pris trots uppdateringen men varumärket och modellens historik tillsammans med utökad historik gör nog att det kommer sälja bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Frågan är, bättre än vadå? Om Intel skulle släppa en refresh av Nehalem idag så är det klart att det skulle vara en utveckling av Nehalem, men det skulle ju inte bidra till att föra den generella utvecklingsfronten framåt. Självklart är inte dyrare automatiskt lika med bättre, men att lägre pris skulle indikera bättre kvalitet har jag svårt att hålla med om. Jag har inte sagt något annat. G1+ baseras ändå på G1, och jag har svårt att se hur det på det hela skulle vara ett bättre aggregat än G3, garantitiden till trots.

Men om Intel släpper en ny 4-kärnig CPU, så är den väl användbar ändå idag? Även om det finns både 6-8 Cores...
G2 har ju varit så populär länge pga den är "bra nog"...

Problemet med ditt resonemang är att du kräver att all utveckling måste ske i högsta klassen, vilket jag inte håller med. AMDs APU tex är ett ex på detta. 14nm+ (istället för 12nm), och de siktar på 1030 enkla ersättare, vilket duger kanon för enklare barns dator eller där en liten bättre GPU behövs, men inget dedikerat, typ media maskin för att koda av H265. Den kommer inte räcka till hardcore-gamers.. helt klart, men alla är inte det.

Så att man tagit G1, som trots allt var ett bra agg, och sedan tagit modern teknik för att lyfta fram det till vad jag skulle vilja kalla väldigt bra klass/nivå, är inget fel. Det finns många som inte vill spendera 1000kr+ på ett nätaggregat. Och kan de nu få ett lite mer prisvärt alt, som trots allt har 10 års garanti den med. Så vi pratar som sagt inte Nehalem, utan vi pratar kanske Skylake-Refresh-2.

Intels senaste Coffee Lake (14nm++) är ju trots allt en förfinad Kaby Lake, på en förfinad 14nm+, som i sin tur är en förfinad Skylake på en förfinad 14nm nod. Och en Skylake räcker enormt bra även idag till de flesta, så varför måste allt vara bättre på alla fronter?

Just därför har ju Intel också sagt att man förväntar sig Cannon Lake vara sämre på frekvenser mm, pga det är ny nod som inte förfinats.

HBM3 är ju ett ex till på detta, där man satsat på att göra det billigare som primära mål, så det kan konkurrera bättre, där HBM2 kostar mer att sätta på sina kort jämfört. GDDR5X var ju också ett sådant prisvärt alternativ, men det var inte bättre på alt heller.

Hade de gjort något budget sak på 3 års garanti, och kallat den G1+ hade jag utan tvekan hållit med dig. Men detta är ju inte vad de har gjort...

Skrivet av Marsupilami:

Folk tjatar om att utvecklingen står still. Jag tyckte bara det kändes lite B att släppa en refresh av G1, när man kunde lagt resurserna på en refresh av G3. Men det är bara min åsikt.

Problemet med G3 refresh är... Precis som Coffee Lake, är den redan så förfinad som det typ går att göra. G3 är... premium, top-of-the-line på Guld Cert. Den är tom så pass minimalt bättre än G2, att folk hellre köper G2 som är billigare, då det inte lönar sig med skillnaden.

Så... varför göra en refresh på något som redan idag är så bra du kan typ få det, och folk redan anser är bättre än det behöver vara?

Är det inte bättre att ta lite av G3s "tänk, och teknik" och refresha G1 som ett billigare alternativ till G2, men med bättre kvalité? Så att folk som inte har råd med G2, inte behöver ta GQ? Jag ser hellre dem ta G1+ då än GQ iaf...