Permalänk
Medlem

Automatisk multicitat

En funktion som jag saknar på SweClockers som finns t.ex. på MinHembio är automatiska multicitat.Vilket i praktiken innebär att om man kommenterar/citerar flera inlägg i en och samma tråd så blir det automatiskt bara ett eget inlägg även fast man inte använt multicitat funktionen.

Jag märker på mig själv att jag många gånger köar upp en typ 10 inlägg i rad i vissa trådar där jag kommenterar mycket, till stor del för att jag är så pass van att det löser sig själv att jag inte använder mig av multicitat knappen. Dessutom tycker jag det kan vara lite opraktiskt att använda multicitat i ett läge där man läser ikapp en tråd som kanske redan har några sidor. Jag vill gärna kommentera ett visst inlägg där och då istället för 10 stycken på en gång (om det sen är rätt eller fel kan man väl diskutera).

Är detta något som diskuterats att införa även på SweClockers?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att citera flera fungerar utmärkt och fyller exakt den funktion du efterfrågar. Du behöver inte heller bläddra fram och tillbaka utan de inlägg du bockar i kommer att citeras och det är inte ens trådberoende vilket gör att du kan citera inlägg från flera olika trådar och ändå besvara dem i ett och samma inlägg.

Något som däremot är ett problem är att denna funktion inte existerar på mobilsidan vilket kan vara en möjlig anledning till att vissa postar flera inlägg i rad. Om man vill citera flera på mobilen så måste man idag öppna alla inlägg man vill citera i separata flikar och därefter kopiera text fram och tillbaka vilket så klart är oerhört krångligt och då är det lättare att bara posta flera inlägg även om det på sätt och vis stör diskussionen.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Och där har du ännu en fördel med "automatisk multicitat" Problemet är att iaf de flesta forum jag kör på har detta som standard, därför glömmer jag helt enkelt bort att det finns en extra knapp här på SweClockers för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@ågren: Och där har du ännu en fördel med "automatisk multicitat" Problemet är att iaf de flesta forum jag kör på har detta som standard, därför glömmer jag helt enkelt bort att det finns en extra knapp här på SweClockers för det.

Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar. Vad är det för skillnad på att trycka på citera eller citera flera om det ändå fyller samma funktion? Jag antar att du menar att denna automatiska funktion på sätt och vis skulle kombinera knapparna och även om jag håller med känns det samtidigt en aning överflödigt.

Dessutom uppstår väl problem om man är aktiv i flera trådar samtidigt i olika flikar men funktionen du talar om kanske är trådspecifik vilket i så fall kan vara både en för- och nackdel beroende på hur man ser på saken.

Jag sitter på mobilen och orkar inte testa just nu men så vitt jag vet är den vanliga citatknappen knuten till den aktuella tråden. Inte för att man citerar inlägg från flera trådar samtidigt med ett samlat svar särskilt ofta men jag förstår samtidigt tanken bakom det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: Skillnaden är att det då alltid bara blir att inlägg istället för flera på rad, vilket iaf jag ser som endast en fördel. Att man skulle vara aktiv i flera trådar samtidigt har jag aldrig ens tänkt tanken att någon skulle vilja, men uppenbarligen finns iaf en som vill det och då kanske det finns fler Så ja, i min tankevärld skulle det vara per tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@ågren: Skillnaden är att det då alltid bara blir att inlägg istället för flera på rad, vilket iaf jag ser som endast en fördel. Att man skulle vara aktiv i flera trådar samtidigt har jag aldrig ens tänkt tanken att någon skulle vilja, men uppenbarligen finns iaf en som vill det och då kanske det finns fler Så ja, i min tankevärld skulle det vara per tråd.

Jo, jag håller med om att det vore en fördel och det är det nog i de allra flesta fall. Eftersom funktionen finns där antar jag att den har ett syfte även om jag inte heller riktigt förstår vilket.

Det enda exemplet jag kan komma på så här på rak arm är om man t.ex. citerar ett tips i dagens fynd då kommentarer inte tillåts där samtidigt som man vill kommentera ett annat inlägg i diskussionstråden i ett och samma inlägg.

Eftersom både du och jag har svårt att förstå syftet så är vi troligtvis inte heller målgruppen, eller så var det kanske bara enklare att koda citatfunktionen på det här viset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Detta diskuteras ganska mycket internt och båda lösningarna har sina för- och nackdelar. "Citera flera" kan ibland användas effektivt med omsorg när du svarar på flera kontextuellt snarlika inlägg om samma sak och väva ihop en utspridd diskussion.

Men "citera flera"-funktionen kan också användas fel (och används ofta fel) vilket skapar en enorm propp i tråden. En användare svarar på fler inlägg med olika sammanhang och bygger därför ett enormt och svårläst bautainlägg. Dels blir det svårt att följa och fortsätta diskussionen, dels blir det dessutom väldigt besvärlig läsning för dem som försöker följa diskussionen via mobilsajten.

Nackdelen med Minhembios tidsbundna lösning är att den kan klumpa ihop två helt olika svar skrivna i helt olika sammanhang med följd att det blir svårare att följa diskussionen.

Det är hur som helst en pågående diskussion hur vi ska göra här.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Detta är ett skäl till varför jag tycker det ska vara trådspecifikt då en tråd per definition ska ha ett ämne. Sen kan så klart trådar ta vägen lite hur som helst men det känns ändå som "sammanhanget" då är detsamma. Jag röstar inte helt oväntat för en sådan här funktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är hur som helst en pågående diskussion hur vi ska göra här.

Törs man fråga hur det går i den förmodat fortfarande pågående och intensiva diskussionen?

Detta tycks vara lite av en vattendelare, och jag ser själv både för- och nackdelar i linje med de som @laxpudding redovisade bra ovan. Kanske att det då skulle vara en inställning på användarnivå vad som är default beroende på vilken typ av användare man är.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av improwise:

Törs man fråga hur det går i den förmodat fortfarande pågående och intensiva diskussionen?

Detta tycks vara lite av en vattendelare, och jag ser själv både för- och nackdelar i linje med de som @laxpudding redovisade bra ovan. Kanske att det då skulle vara en inställning på användarnivå vad som är default beroende på vilken typ av användare man är.

Utan att vara helt med i diskussionerna så vet jag att årets plan är fastställd och någon form av förändring på "nice to have"-funktioner som denna är förpassade till tidigast nästa år. Den planen görs upp tidigast i höst av Team teknik, @jreklund och @jotaprojects.

Då nästan inga andra efterfrågningar på förändring av Citat-funktionen de senaste 4 åren har trillat in (undantaget denna tråden) så skulle jag tippa på att en eventuell förändring ligger långt ned i priolistan även om inget beslut tagits. Team teknik tampas även med att SweC-forumet inte riktigt är som alla andra forum med tanke på att kodbasen är helt custom, något som kan få vida effekter där små till synes lättfixade grejer kan ha mycket djupare efterdyningar i kodbasen.

Då en majoritet av användarna numera är mobilbundna så är det väl inte helt orimligt att en översyn på Citat-funktioner ligger i framtiden även om jag inte vågar sia något om riktning eller utlova någon faktiskt förändring.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@improwise Kan inte minnas att vi pratat om att förändra följande beteende (inom teknik) sedan jag började här för ca 3 år sedan. I och med den responsiva designen pratade vi om "Citera flera", "Citera" och "Svar" (borttaget) knapparna. Dock inte hur de fungerade rent tekniskt.

Förutom att själva målet med tråden är att inläggen automatiskt ska klistras ihop kommer vi behöva ta ställning till andra saker t.ex. ska alla användare få en ny notifikation (som om du gjorde ett nytt svar på hela tråden) eller bara den du citerar. Om du inte citerar någon, blir det nytt svar då? De forum jag har stött på fortsätter att klistra på både citat och svar. Hur de gör med notiser har jag inte undersökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@improwise Kan inte minnas att vi pratat om att förändra följande beteende (inom teknik) sedan jag började här för ca 3 år sedan. I och med den responsiva designen pratade vi om "Citera flera", "Citera" och "Svar" (borttaget) knapparna. Dock inte hur de fungerade rent tekniskt.

Förutom att själva målet med tråden är att inläggen automatiskt ska klistras ihop kommer vi behöva ta ställning till andra saker t.ex. ska alla användare få en ny notifikation (som om du gjorde ett nytt svar på hela tråden) eller bara den du citerar. Om du inte citerar någon, blir det nytt svar då? De forum jag har stött på fortsätter att klistra på både citat och svar. Hur de gör med notiser har jag inte undersökt.

Håller helt med om att denna är knepig, det finns inte riktigt någon klockren lösning, både "mastodontinlägg" med multicitat och flera inlägg i rad från samma användare har både för och nackdelar. T.ex. har jag väl just nu de tre senaste inläggen i tråden gällande funktionen om "stjärnan" vilket blir lite av en narcissistisk propp, samtidigt är det lättare för den som eventuellt vill kommentera ett av de inläggen utan att behöva trassla med resten om de skulle vara i samma inlägg. Dessutom är väl fler mindre inlägg förmodligen mer lämpligt för användare med mindre skärmar än ett stort som kräver scrollande för att ens se hela, i synnerhet vid svar på dessa.

Jag tror att det bästa initialt kanske vore någon form av inställning som man som användare själv kunde styra gällande vad som är default för en själv, utifrån det beteende man har. Kanske någon poll på forumet vad övriga användare tycker samt så klart även vad som är tekniskt genomförbart utan att det går helt överstyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Utan att vara helt med i diskussionerna så vet jag att årets plan är fastställd och någon form av förändring på "nice to have"-funktioner som denna är förpassade till tidigast nästa år. Den planen görs upp tidigast i höst av Team teknik, @jreklund och @jotaprojects.

Då nästan inga andra efterfrågningar på förändring av Citat-funktionen de senaste 4 åren har trillat in (undantaget denna tråden) så skulle jag tippa på att en eventuell förändring ligger långt ned i priolistan även om inget beslut tagits. Team teknik tampas även med att SweC-forumet inte riktigt är som alla andra forum med tanke på att kodbasen är helt custom, något som kan få vida effekter där små till synes lättfixade grejer kan ha mycket djupare efterdyningar i kodbasen.

Då en majoritet av användarna numera är mobilbundna så är det väl inte helt orimligt att en översyn på Citat-funktioner ligger i framtiden även om jag inte vågar sia något om riktning eller utlova någon faktiskt förändring.

Det är förmodligen en klok prioritering. Kan inte säga att detta egentligen är någon stor fråga för mig annat än då jag själv upptäcker att jag typ har de 3-4 senaste inläggen i rad alternativt att någon påpekar för mig att man borde använda multicitat. Är nog egentligen mer emot än för multicitat överlag totalt sett, men skulle en majoritet av användarna vilja ha det så har jag inget emot om mina skulle automatiskt slås ihopp, vilket var tanken med denna tråd.

En ökad användning av mobila användare, vilket i sig knappast är överraskande, talar nog också mer emot än för stora inlägg med multipla citat. En variant kunde vara att ha någon form av trådning a la reddit, men det är inte heller någon given succé.