Testpilot: Microsoft Classic Intellimouse

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Microsoft Classic Intellimouse

Microsoft bringar nytt liv i Intellimouse-serien med modellen Classic. Testpiloten "Laine" kollar närmare på vad den klarar av.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För dyr och en sladd för mycket.
Om den ändå inte är något att spela med - vad rättfärdigar sladden?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Är den nåt att ha för den som använder vänsterhanden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0tatis:

Är den nåt att ha för den som använder vänsterhanden?

Nope.

OnT: Så förbannat synd att Microsoft inte stoppat i en bättre sensor. Annars hade det blivit ett givet köp.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk

Känns lite som microsoft inte har en aning om varför musen blev så populär som den blev.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Märkligt val att ha sladd på en mus som ända har prestanda som en trådlös. Visst, den är lite billig, men nog finns det andra billiga möss som är bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sensorn på efterföljaren är helt värdelös.
MLT04 (som satt i originalet) spöar skiten ur den, tyvärr.

Ja IE3.0 var tänkt som en office mus från början, men MLT04 visade sig vara något väldigt speciellt (framförallt på sin tid) och det blev en ikonisk spelmus.
Vet inte vem på MS hårdvaruavdelning som ens tänkte att hey vi släpper en efterföljare fast sämsta sensorn på marknaden, det blir nog en hit!

Hade räckt dom tryckt in ex 3310, 3330 eller liknande för den skulle sälja bra som spelmus, behöver inte ens ha 3360. Iaf någon sensor som är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Sensorn på efterföljaren är helt värdelös.
MLT04 (som satt i originalet) spöar skiten ur den, tyvärr.

Ja IE3.0 var tänkt som en office mus från början, men MLT04 visade sig vara något väldigt speciellt (framförallt på sin tid) och det blev en ikonisk spelmus.
Vet inte vem på MS hårdvaruavdelning som ens tänkte att hey vi släpper en efterföljare fast sämsta sensorn på marknaden, det blir nog en hit!

Hade räckt dom tryckt in ex 3310, 3330 eller liknande för den skulle sälja bra som spelmus, behöver inte ens ha 3360. Iaf någon sensor som är ok.

Riktigt tråkigt.

Permalänk
Medlem

Charmen med intellimouse för mig var formfaktorn, bra pris och på den tiden fullgod spelprestanda.

Nu tror jag visserligen inte att spelprestandan skulle påverka mitt spelande på något vis men oavsett så är endast formfaktorn inte ett starkt nog argument att punga ut den summan för en mus när vi har ett sådant stort utbud av bra alternativ i den prisklassen.

Microsoft skulle lagt krutet på sensorn och hållt resten så billigt som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Hehe, slängde precis drivrutinskivan för den allra första intellimousen... Kändes lite för gammalt

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Själv hade jag väntat mig liter mer av Intellimouse

Själv älskar Logitechs MX 518 men har bytat ut dom mot G402 som är istort samma mus men med bättre sensor.

Ett misstag många gör ibörjan när det gäller spel, är att börja dra i "pekarhastigheten" i Win/kontrollpanelen.

* Den skall stå på 6/11.
** Och "förbättra pekarens precicion" ska inte vara ibockad.

* Om man ändrar högre pekarhastighet än det, så finns det risk för att musen hoppar över pixlar.

** Och aktiverar man "förbättra pekarens precision" så får man får sämre kontroll i siktet.

Kan kännas lite jobbigt i början, men går man över den ** inlärningströskeln, så sitter kulan mer exakt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension.

Permalänk
Medlem

Hade blivit så lycklig om den bara hade haft en bra sensor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vad tråkigt!
Jag hade verkligen sett fram emot den här musen, jag blev så glad när jag hörde att Microsoft skulle återlansera IntelliMouse Explorer efter alla dessa år.
Synd att den inte var bättre.

För det är ju fantastiskt trevlig mus,bra passform och skön och bra ergonomi.

Permalänk
Medlem

Då den nya floppade ganska hårt så har väl värdet på min oldschool intellimouse explorer 3.0 ökat rätt rejält

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk

Antingen gör ni den trådlös, eller så sänker ni priset med 150kr. Finns ingen jävel som betalar 400kr för en icke-premium mus...

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Antingen gör ni den trådlös, eller så sänker ni priset med 150kr. Finns ingen jävel som betalar 400kr för en icke-premium mus...

Många som köpt den redan och blivit missnöjda att sensorn får spinout osv Utan kollat först.
Tror nog dom tjänat in dom pengarna redan typ

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Många som köpt den redan och blivit missnöjda att sensorn får spinout osv Utan kollat först.
Tror nog dom tjänat in dom pengarna redan typ

Problemet är ju att datorkomponenter och tillbehör säljs i stor utsträckning nu mera online. Så återköpsrätt måste ges inom EU. Kan nog vara en hel del som väljer att lämna tillbaka en undermålig mus.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Många som köpt den redan och blivit missnöjda att sensorn får spinout osv Utan kollat först.
Tror nog dom tjänat in dom pengarna redan typ

Hur snabbt måste man röra den egentligen för att den ska spinna ur? Har försökt flera gånger men min rör sig som jag vill att den ska röra sig. Har visserligen ganska hög DPI (1600) jämförelse med många hardcore gamers och rör bara musen med hjälp av handledsrörelser.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Synd, hade som många andra väntat på den. Tror att det finns ganska många som är villiga att överse med en del bara för att få kriga med en Intellimouse igen. Som flera andra har sagt, de hade inte behövt välja världens bästa sensor (generationen som köpte de första intellimousarna har fullt upp med barn och jobb ändå), men det är inget roligt att köpa en mus som har typ världens sämsta sensor. Otroligt tråkigt och märkligt val av dem. Var poängen att släppa en mus som de kan sälja på random mugglare på Elgiganten, varför behövde de besudla hela intellimouse-grejen för det? Alla vi som känner till intellimouse förväntar oss något. De hade inte behövt vara världsbäst, bara inte skit.

Tråkigt. Jag älskade min intellimouse.

Permalänk
Medlem

Verkar som det trots allt var en bra ide att köpa fem stycken IE 3.0 när det gick.
Men man kanske kan hoppas på en återlansering av Natural Keyboard Pro med mekaniska switchar. Eller så inte...

Visa signatur

| ASUS Z87M-Plus | Intel Core i5-4670K | Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL10 LP 4x8GB | ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | Corsair HX650 650W PSU | Creative SoundBlaster Z | Samsung 830 256GB SSD | Samsung 850 EVO 500GB | Wester Digital Green 1TB HDD | ASUS BC-12D1ST BD-ROM | Dell 3011WFP (2560x1600) | Win10 Home | Bahnhof 100/100 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson:

Men man kanske kan hoppas på en återlansering av Natural Keyboard Pro med mekaniska switchar. Eller så inte...

Det hade inte varit fel! Mitt Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 som börjar blir 10 år nästa år börjar kännas en aning slitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Jag tror de försöker få mig att köpa en IntelliMouse, kan ha fel... 🤨

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jag har använt originalet i över 10 år och har aldrig vetat om dess rykte förrän något år sedan då jag pratade med en 20 årig kollega/gamer som precis köpt en från Ebay. Nu förstår jag varför jag aldrig fått för mig att byta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Synd att de bytte sensorn. Microsoft är nog lite out of touch. Bara en rerelease av MSIE3.0 utan att ens förbättra knapparna hade antagligen sålt mycket bättre till samma pris.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.