Google bötfälls för brott mot konkurrenslagarna i Indien

Permalänk
Melding Plague

Google bötfälls för brott mot konkurrenslagarna i Indien

Google har återigen hamnat i blåsvädret för brott mot konkurrenslagar, där indiska konkurrensverket bötfäller internetjätten med en bot på motsvarande 177 miljoner kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var trots allt väntat

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Inaktiv

Jag har försökt att lära personer att använda andra sökmotorer, men de använder fortfarande termen att googla på yahoo etc..

Permalänk
Medlem

Undrar vad som var dyrast för Google advokaterna eller boten...

Permalänk
Medlem

177 miljoner sek känns spontant inte som så mycket att pröjsa för att nå ut till indiens befolkning?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

Det var trots allt väntat

I Indien? Där korruption frodas kan man inte förvänta sig någonting tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

I Indien? Där korruption frodas kan man inte förvänta sig någonting tyvärr.

han sa indien, inte rosenbad

Permalänk
Medlem

Ena stunden vrålar man om att fri marknad är bäst och att staten ska ge fan i företags angelägenheter, men sedan tycker man det är bra när EU trycker till Google? Dubbelmoral.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

han sa indien, inte rosenbad

Med andra ord är det inte direkt oväntat. Indien är ett land som har enorma problem med korruption.

Skrivet av Ozzed:

Ena stunden vrålar man om att fri marknad är bäst och att staten ska ge fan i företags angelägenheter, men sedan tycker man det är bra när EU trycker till Google? Dubbelmoral.

Det är alltid ett fenomen som är intressant. Skulle inte kalla det dubbelmoral per se utan snarare att vara icke konsekvent.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ena stunden vrålar man om att fri marknad är bäst och att staten ska ge fan i företags angelägenheter, men sedan tycker man det är bra när EU trycker till Google? Dubbelmoral.

Beror väl på om Google har brutit mot konkurrenslagar eller ej. Staten skall väl "ge fan i" företags angelägenheter till viss gräns. Förespråkare för fri marknad står ju knappast och fördömer lagar som skyddar mot monopol eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

han sa indien, inte rosenbad

Han sa kapitalism!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Beror väl på om Google har brutit mot konkurrenslagar eller ej. Staten skall väl "ge fan i" företags angelägenheter till viss gräns. Förespråkare för fri marknad står ju knappast och fördömer lagar som skyddar mot monopol eller?

I artikeln om USAs upphävande av vissa delar av neutralitetslagarna för internet så fanns det ett antal av dessa som faktiskt fördömde detta. De ansåg att en helt fri marknad kan reglera sig själv och att staten inte skulle få bry sig alls.

Skrivet av Bael:

Han sa kapitalism!

Även i länder som inte var kapitalistiska så har korruption varit enormt utbredd. Så denna mindre konstruktiva förkastning av kapitalism pga. den korruption som tenderar att följa den är ganska ignorant. Finns inget ekonomiskt system som varit fritt från korruption.. spelar ingen roll om man tittar på Leninism, Kapitalism eller livegenskapen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Även i länder som inte var kapitalistiska så har korruption varit enormt utbredd.

You know - money talks bullshit walks!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

You know - money talks bullshit walks!

Helt rätt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Helt rätt.

Precis, jag gör inte mer på jobbet än vad jag anser min lön vara värd så att säga, så jag måste vara kapitalist.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Precis, jag gör inte mer på jobbet än vad jag anser min lön vara värd så att säga, så jag måste vara kapitalist.

Nej. Du är människa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ena stunden vrålar man om att fri marknad är bäst och att staten ska ge fan i företags angelägenheter, men sedan tycker man det är bra när EU trycker till Google? Dubbelmoral.

Inkonsekvens och okunskap är inte direkt ovanligt när man läser inlägg här, eller på de flesta andra ställen för den delen. Internet är ett mycket bra redskap för att se hur villigt folk pratar om ämnen de egentligen inte begriper sig på.

Det är ju dessutom bevisat att personer med låga (dock ej obefintliga) kunskaper inom ett ämne har högre tendens att värdera sin kunskap högt än folk som verkligen är kunniga. Det krävs kunskap för att verkligen förstå hur komplicerade många ämnen faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

I artikeln om USAs upphävande av vissa delar av neutralitetslagarna för internet så fanns det ett antal av dessa som faktiskt fördömde detta. De ansåg att en helt fri marknad kan reglera sig själv och att staten inte skulle få bry sig alls.

Även i länder som inte var kapitalistiska så har korruption varit enormt utbredd. Så denna mindre konstruktiva förkastning av kapitalism pga. den korruption som tenderar att följa den är ganska ignorant. Finns inget ekonomiskt system som varit fritt från korruption.. spelar ingen roll om man tittar på Leninism, Kapitalism eller livegenskapen.

Finns alltid någon som tror på något. Alltså du kan hitta på i princip vilken ideologi som helst och någon kommer tro på detta (ja kanske inte bokstavligen vilken som helst). Det är väldigt få som tror på absolut noll reglering, dessa är oftast libertarianer men inte ens alla dom tror ju på det heller utan vill att i alla fall vissa grundläggande regleringssystem skall finnas.

Konstigt att folk skall attribuera ett ekonomiskt system som ansvarig för korruption. Korruptionen sker ju pga människor inget annat.

Permalänk
Medlem

Ett företag som promotar sina egna tjänster före konkurrenternas? Måste vara fel då alla vet att konkurrens är bra och då borde ju Google visa alla användare till sina motståndare först

Om någon ringer till mig på jobbet och jag hänvisar dem till våra konkurrenter så får jag ju sparken som bäst...

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Det är bra med sund konkurrens men när blir den osund & vem bestämmer när den blir osund samt vem ska styra upp den om den är osund?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Ett företag som promotar sina egna tjänster före konkurrenternas? Måste vara fel då alla vet att konkurrens är bra och då borde ju Google visa alla användare till sina motståndare först

Om någon ringer till mig på jobbet och jag hänvisar dem till våra konkurrenter så får jag ju sparken som bäst...

Skillnad på när man har mer eller mindre monopol eller det finns flera som tävlar. Google borde ha brutits isär för länge sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Google borde ha brutits isär för länge sedan

Eftersom stat/myndighet etc. inte ska lägga sig i vem ska då initiera en sådan "delning" av företag?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Det är bra med sund konkurrens men när blir den osund & vem bestämmer när den blir osund samt vem ska styra upp den om den är osund?

Kina har faktiskt rätt bra regler för det, påstår inte att de alltid följer dem själva men det de har kommit långt. Det är lite tvärtom mot europa och USA som gått tillbaka. Förr fanns det anitrustlagar som företagen var skrajja för, de är inte rädda för dem idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Eftersom stat/myndighet etc. inte ska lägga sig i vem ska då initiera en sådan "delning" av företag?

Det är faktiskt en statlig myndighets viktigaste uppgift om det är demokrati

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är faktiskt en statlig myndighets viktigaste uppgift om det är demokrati

Så en stat bör alltså lagstifta/styra upp hur företag agerar samt hur stora dom får bli på en marknad, det är inget som en fri marknad klarar av själv?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Fattar inte?? Får inte företagets sökmotor Google favorisera Google? Indien i behov av pengar liksom EU som uppenbarligen blöder pengar!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Kina har faktiskt rätt bra regler för det, påstår inte att de alltid följer dem själva men det de har kommit långt. Det är lite tvärtom mot europa och USA som gått tillbaka. Förr fanns det anitrustlagar som företagen var skrajja för, de är inte rädda för dem idag

Förmodligen för att dom lagarna har kringgåtts genom att dölja eller låtsas som att dom inte visste något om det.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Som om en vanlig människa skulle få tio kronor i böter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Google är i blåsvädret igen, inte oväntat!

Vart är nyheterna om att Valve anställer yttligare en GPU utveclare för linux?
Länk: https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Daniel-Joins-Valve-Driver

Och att den största iphone source code läckan genom tiderna har dumpats på github?
Länk: https://fossbytes.com/iphone-code-leak-iboot-source/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Fattar inte?? Får inte företagets sökmotor Google favorisera Google? Indien i behov av pengar liksom EU som uppenbarligen blöder pengar!

Nej, det finns konkurrens- och antitrust-lagar i de flesta länder för att främja konkurrens och hindra uppkomsten av karteller och monopol.