Kör klassikern Winamp i webbläsaren

Permalänk
Medlem

Trevligt med nostalgi men Foobar2000 har sedan länge ersatt Winamp för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Många minnen har man från Winamp-tiden. Från fösta datorn man hade det på, då man knappt kunde flytta ett fönster utan att ljudet började hacka, tills man fick Athlon och kunde gör andra saker SAMTIDIGT som en MP3 spelades upp.

En Athlon, herre jävlar vilken dator.
Jag lyssnade på mp3 or med min 486a med 4MB ram. Och jag fick ställa in i winamp så att den först gjorde om låten till en wavlåt, därefter började winamp spela upp låten. Det innebar att jag ofta lyssnade på samma låt om och om igen innan jag bytte.
Att jag ej hade låtarna som wav direkt beror på bristande lagringsutrymme.

Sedan var det självklart att sänka ljuinställningarna till botten, mono och allt vad det hette.

Permalänk
Medlem

Nostalgi. <3

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shakermaker:

Är det bara jag som fortfarande kör Winamp som min primära musikspelare på datorn?

Ne, jag kör också med Winamp.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Winyl

Jag kör Winyl, http://vinylsoft.com/ riktigt smidigt för stora samlingar.

Permalänk
Medlem

Använder den än i dag dom få gånger jag spelar mina lokala ca 40.000 mp3.
Problemet är snarare dom mp3:or som är rippade i 64kb, eller 128kbs. Senare versioner implementerade ju även videostöd mpeg4.

Fanns många kompetenta plugins. Jobbade som dj i början av 2000 talet och jag använde winamp med crossfade/beatmix plug-ins. Sen när videostödet kom kunde man mixa musikvideos med ljud och bild ut på projektor.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Kör också fortfarande winamp. Att strömma musik när tjänsterna inte har hela utbudet är knas och att byta mellan olika för olika låtar nej tack.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Med över 20.000 filer blandat mellan MP3, OGG och FLAC då är WinAmp fortfarande mitt första val av musik spelare på datorn.

MS Groove på mobilen om där ska Streamas musik från OneDrive, vilket jag sällan gör. Mest använder jag i stället Poweramp till att spela upp ett lite urval av min musik som jag har sparat på mobilens lagring.

Om man som jag är till en viss bestämd typ av elektronisk musik finns ju Ektoplazm att hämta publikt tillgänglig musik från.

WinAmp 5.666 har ju fortfarande classic skin och support för de goda gamla Skins från För WinAmp 3.

Sen vi också betalar för att kunna privatkopiera musik då benytter jag mig av detta så mycket det går.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

haha komiskt att jag lyssnar på winamp nu när jag läste detta

Visa signatur

Slice And Dice My friends!

Permalänk
Medlem

Bytte till Foobar för ett antal år sedan, gratis och bra
Har för mig att t.ex. tabbar inte fanns i gamla nostalgiska Winamp heller, eller var det bara jag som aldrig hittade dem?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Det är ju självklart att man kör winamp fortfarande. Had aldrig gillat streaming, jag vill vara oberoende av uppkoppling.

Jag har testat att gå över både till mplayer och vlc men ingen lever upp till winamp på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Min första dator hade ingen fönsterhanterare och man fick vara glad över 8-bitarljudet som kom ut ur högtalarna på tjock-TV:n

Jo, är även själv svag för det välljudande SID-chippet Men Winamp och MP3:or var första gången man kunde spela upp "riktiga" låtar direkt från datorn (CD-audio använde ju en bypass direkt till ljudkortets output och gick aldrig "in" i datorn). En del mod:ar på Amigan kom nära, men de var uppbyggda av korta samples som klippts ihop till en låt, inte kontinuerligt ljud som en MP3.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Av nån anledning har jag alltid Winamp installerat på alla mina datorer, men används knappt, trots en herres massa mp3 filer från back in the old days när man rippade allt man kom över, och sen hade en sjujäklas ordning på mp3 biblioteket med rätt år för albumet osv. Och när man skulle upp till stugan så vare två dagars förberedelser för att bränna dom ultimata skivorna för en vecka i stugan. Happy times!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Har Aimp3 sen ganska länge sen. Funkar bra som ersättare till Winamp.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk

Kör Foobar2000 med standard-skin. Klar och tydlig spellista och sen sitter jag inte och stirrar på spelaren medans den spelar musiken ändå.

Permalänk
Medlem

Kört med Winamp tills nyligen då den började bugga ur.

Testat Dopamine som verkade bra men något buggig.
Winyl fungerade ganska så bra.
Cowon JetAudio verkar också intressant men inte testat.

Edit: testade att installera om Winamp fungerade utan problem.
Bra då kanske det fungerar några år till

Permalänk
Medlem

Kör endast VLC, behövs inget mer. All musik ska vara lokal, strömmande musik kan slänga sig i väggen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Använder fortf. Winamp. Föredrar fortf. egna playlists och lokala filer.

Permalänk
Inaktiv

Kör såklart Winamp fortfarande!
Funkar även utmärkt till "Internetradio"!

Permalänk
Medlem

interweb-versionen ställer bara volym till max/min med scrollhjulet.

itunes Spotify? neppeligen :)... däremot nectarine (https://www.scenemusic.net/demovibes/)
och mp3 sjävklart i winamp.

Permalänk
Medlem

Slutade med Winamp för en herrans massa år sedan. Har testkört lite olika spelare men sedan säkert fem år tillbaka är det MusicBee som gäller. Men Winyl som @RetroNerd nämnde ser trevligt ut det också

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

varför skulle man slutat använda winamp ? finns inget bättre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RetroNerd:

Jag kör Winyl, http://vinylsoft.com/ riktigt smidigt för stora samlingar.

Skrivet av Peking:

Slutade med Winamp för en herrans massa år sedan. Har testkört lite olika spelare men sedan säkert fem år tillbaka är det MusicBee som gäller. Men Winyl som @RetroNerd nämnde ser trevligt ut det också

Får nog tacka för Winyl-tipsen, ser riktigt avskalad och bra ut. Kan nog bli en smidig MusicBee-ersättare där all dess funktionalitet inte är lika nödvändig.
Blir att prova i helgen om jag får tid.

Permalänk
Medlem

Jag bytade ifrån Winamp för typ 1 år sedan när winamp remote till android slutade fungera (blev typ 30 sekunder fördröjning vid låtbyte) till Musicbee, måste säg att jag saknar winamp, det var smidigt, man kunde sätta spellistan exakt som man ville, snabb, liten (inte 14GB som dagens musikspelare är). Kunde spela allt, flac, mp3 osv. Den visste vad den skulle göra och gjorde det bra.

Permalänk
Medlem

Körde winamp på 90talet och en bit in på detta århundrade, är dock fortfarande en bra spelare.

Någon gång senaste 10-12 åren blev det dock Foobar2000 och senare kompletterade med Equalizer apo + Peace för datorns ljud, dock ganska sällan man kör musik lokalt, efter Spotifys m.f intåg..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hittade denna på Winamps forum.. men verkar vara ej publik beta version (ingen länk).

Winamp Community Update Pack (WACUP)
Get new features and bug fixes for your patched Winamp 5.666 from those who care about keeping Winamp alive and whippin'.
https://getwacup.com/

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande Winamp 2.81, och lär nog fortsätta göra de så länge som 32 bitars program går att köra på en PC. Finns ingen värdig ersättare, den är fortfarande bäst

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Gick över till foobar2000 säkert 13 år sen, den har bäst uppspelningskvalité i mina öron, ingen stor skillnad iofs men ändå. Sen är det simpel och clean GUI som jag föredrar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Minns när jag spelade Unreal Tournament och tappade ca 30% prestanda om jag ville ha Winamp med egen musik i bakgrunden. Men ibland var det värt det för Faster Harder Scooter.

Permalänk
Avstängd

Ja jäklar ja
Kommer ihåg när man upptäckte Winamp tidigt in i högstadiet. Tror de va sent 1997. De programet blev verkligen ett måste.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.