Asrock och Gigabyte ger moderkort med sockel AM4 stöd för AMD "Raven Ridge"

Permalänk
Melding Plague

Asrock och Gigabyte ger moderkort med sockel AM4 stöd för AMD "Raven Ridge"

Inför lanseringen av AMD Raven Ridge släpper nu Asrock och Gigabyte nya BIOS/UEFI för sina moderkort, vilka därmed får stöd för kommande processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Nu närmar det sig.. Jag tror Raven Ridge kan bli en mycket bra processor och jag gissar på att tidningen PC Gamer kommer ge den betyget: Best product of the year.

Skämt, kanske inte för dem, men för svenssons så kanske de blir en bra cpu för deras budgetdatorer om nu inte ram och ssd var så dyrt.

Permalänk
Inaktiv

Blir troligtvis en Raven Ridge till HTPCn men hade gärna sett att moderkorten sjönk en aning i pris innan.

Permalänk
Medlem

Gammal nyhet är även den en nyhet...
Det är över två månader sedan som Gigabyte lade in support för AMD Raven Ridge APU

GA-AB350N-Gaming WIFI fick support för Raven Ridge redan 2017-12-01 se BIOS ver F10 med AGESA 1.0.7.2a
Dom flesta A320 moderkort fick Raven Ridge support 2017-12-05 se BIOS ver F10 med AGESA 1.0.7.2a

Det som Gigabyte har gett support för i BIOS sen 2018-02-01 och till dags datum är överklockning av GPU'n på Raven Ridge.

Edit: Verkar som att det fanns support för Raven Ridge redan i AGESA 1007, elmor som uppgiften kommer ifrån är BIOS ingengör hos ASUS ROG.

Det skulle då betyda att support för Raven Ridge har funnits ute i över 3½ månad = så gott som alla AM4 borde då ha stöd för Raven Ridge APU i någon form även om BIOS'en inte är purfärsk...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det här känns som en perfekt matchning till en HTPC burk för Netflix/youtube och lite indie spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Får se på vilken det blir, antingen 2200g eller 2400g men väntar till testerna är ute.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Stämmer det att Raven Ridge-processorerna släpps på måndag? Kan man vänta ett test här då kanske?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Vet man om CPU delen är en ryzen ur 1000 serien eller om det är det som kommer sitta i "ryzen 2"?

Skrivet av heffaklumpmamma:

Stämmer det att Raven Ridge-processorerna släpps på måndag? Kan man vänta ett test här då kanske?

12 februari står det i artikeln.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet man om CPU delen är en ryzen ur 1000 serien eller om det är det som kommer sitta i "ryzen 2"?

Av vad som sagts tidigare så ska det vara den första generationen Zen och inte Zen+ som kommer i Ryzen 2000 serien, däremot så verkar det vara en förbättrad ram kontroller då AMD officiellt ger stöd för DDR4-2933, på Ryzen 1000 serien så var det DDR4-2666.
Möjligen att det är en senare stepping på Raven Ridge än på Summit Ridge.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu närmar det sig.. Jag tror Raven Ridge kan bli en mycket bra processor och jag gissar på att tidningen PC Gamer kommer ge den betyget: Best product of the year.

Skämt, kanske inte för dem, men för svenssons så kanske de blir en bra cpu för deras budgetdatorer om nu inte ram och ssd var så dyrt.

Om prislappen är bra, och det stämmer att dom presterar i ungefär samma nivå som ett 750Ti, så kan jag tänka mig att dom även kommer bli rätt populära bland folk som enbart kör/vill köra mer lättdrivna spel såsom LoL, DOTA, CSGO, osv.
En helt okej budgetburk för ~3500 hade ju inte varit helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rixxz:

Om prislappen är bra, och det stämmer att dom presterar i ungefär samma nivå som ett 750Ti, så kan jag tänka mig att dom även kommer bli rätt populära bland folk som enbart kör mer lättdrivna spel såsom LoL, DOTA, CSGO, osv.
En helt okej budgetburk för ~3500 hade ju inte varit helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jovisst, även om jag främst ser märkestillverkarna gör denna kombo för ändamålet.
Man får hoppas priserna går ner på det andra. Det är tråkigt idag att en hyfsad kontorsdator blir så dyr när både ssd och ram är så dyrt.