Är det farligt att köra en överklockad cpu som klarar att spela etc utan att krascha men kraschar efter några timmar i prime?

Permalänk
Medlem

Är det farligt att köra en överklockad cpu som klarar att spela etc utan att krascha men kraschar efter några timmar i prime?

Tänkte bara höra är det farligt om jag kör en överklockning som är stabil när jag spelar och allt annat jag gör surfar tittar videos etc. Men när jag stressar cpun med prime så kraschar den efter ett par timmar? Har kört så här i flera veckor nu sen jag fick systemet. Har väldigt låg volt på cpun eftersom jag kör med stockkylaren just nu till min ryzen 1600 och vill inte att den ska bli för varm vilket jag tycker den blir annars. Kör mitx också så tempraturerna blir ju lite varmare än i ett vanligt midtower chassi. Väntar på bracketen till min kylare jag redan har. När jag väl har den tänkte jag höja volten så det blir mer stabilt.

Permalänk

klocka ner lite kanske sålänge så att den går stabilt tills du får din bracket om nu temperaturerna är skapliga med nuvarande spänning i prime.

du lär inte märka någon dunderskillnad spelmässigt på kanske 50-100Mhz lägre cpu mer än ev något lägre temperatur och kanske 1-2FPS lägre i spel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Tänkte bara höra är det farligt om jag kör en överklockning som är stabil när jag spelar och allt annat jag gör surfar tittar videos etc. Men när jag stressar cpun med prime så kraschar den efter ett par timmar? Har kört så här i flera veckor nu sen jag fick systemet. Har väldigt låg volt på cpun eftersom jag kör med stockkylaren just nu till min ryzen 1600 och vill inte att den ska bli för varm vilket jag tycker den blir annars. Kör mitx också så tempraturerna blir ju lite varmare än i ett vanligt midtower chassi. Väntar på bracketen till min kylare jag redan har. När jag väl har den tänkte jag höja volten så det blir mer stabilt.

Nej.
Prime i alla dess varianter är ett helt menlöst test.
Vad som betyder nånting är om datorn är stabil i vad du använder den till.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Funlo:

Tänkte bara höra är det farligt om jag kör en överklockning som är stabil när jag spelar och allt annat jag gör surfar tittar videos etc. Men när jag stressar cpun med prime så kraschar den efter ett par timmar? Har kört så här i flera veckor nu sen jag fick systemet. Har väldigt låg volt på cpun eftersom jag kör med stockkylaren just nu till min ryzen 1600 och vill inte att den ska bli för varm vilket jag tycker den blir annars. Kör mitx också så tempraturerna blir ju lite varmare än i ett vanligt midtower chassi. Väntar på bracketen till min kylare jag redan har. När jag väl har den tänkte jag höja volten så det blir mer stabilt.

Det enda "farliga" är att du en dag hittat ett spel som kraschar. Om det då skiter sig när du är mitt i en match då håller på att vinna kanske det är lite irriterande. Annars spelar det ingen roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A