Går det att ändra raid från redundans till JBOD/raid0 på en synology NAS, utan att ta ut diskarna?

Permalänk

Går det att ändra raid från redundans till JBOD/raid0 på en synology NAS, utan att ta ut diskarna?

Min NAS är typ inbyggd i ett skåp, så finns det något sätt att ändra raid från redundans till raid0/JBOD utan att ta ut diskarna och formatera dom?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

https://originwww.synology.com/en-uk/knowledgebase/DSM/help/D...
Verkar inte så, kan bara bli annan RAID.

Kolla manualen för din enhet så bör det stå vilka möjligheter du har.

Permalänk
Skrivet av loefet:

https://originwww.synology.com/en-uk/knowledgebase/DSM/help/D...
Verkar inte så, kan bara bli annan RAID.

Kolla manualen för din enhet så bör det stå vilka möjligheter du har.

Verkar inte stå något särskilt https://global.download.synology.com/download/Document/HIG/Di...

Jag orkar verkligen inte såga upp ett hål, måste ju finnas något sätt att formatera diskarna på utan att plocka ut dom, verkar ju jäkligt primitivt annars...

Verkar ha hittat nu https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DSM... tog bort alla paket men går fortfarande inte att ta bort volymen, "vänligen stoppa följandefilpaket" hur fan ska man stoppa dom?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Testat att starta om?
Kanske kräver en omstart för att den skall avmontera vissa delar OK?

Varför har du den inbyggd i ett skåp? Känns ju rätt illa ur et säkerhets/service synpunkt.

Permalänk
Medlem

Med kommandon i en root-terminal via SSH kan du göra det mesta, medans kör du grafikskalet så är det dess spel-regler du följer vare sig du vill eller inte. - dock även med detta kan du behöva komma åt NAS fysiskt för att komma åt reset-knappen och kunna se lysdioder/display och dess frontknapp då de styr olika saker under boot när man konfigurerar enheten eller vill göra fabriks-återställning

Kom ihåg, innan man börjar rota med sådant - backup, backup, backup på all data du är rädd om - INNAN du gör något alls.

Tex. Segates 8 TB extern hårddisk backup hub [1] och kostade typ 2100:- på ett känt vattenhål och är förmodligen den billigaste förvaringen/backupdisk man kan köpa per TB.

Är det riktigt viktig data - så gör du backup på två olika diskar eller en på disk och en på molntjänst...

Jag köpte sagda disken helt nyligen för att ett par 5-7 år gamla 4TB WD-Book börja visa tecken osundhet i överföringen (DMA-fel, låg hastighet, plötsliga avbrott - det lyste helrött i dmesg... förmodligen USB/SATA-konvertern som börja bråka - har sett det tidigare men trodde då att det var ett exemplarfel, då disken innanför höll över 40000 timmar i en en NAS senare) och kände plötsligt att jag behövde en andra kopia... hade jag kört NTFS hade jag förmodligen förlorat hela volymen redan (vilket var exakt det jag gjorde med den tidigare krånglande WD-book, två gånger dessutom), men BTRFS verkar vara väldigt självläkande och rett ut läget med osunda avbrott och utan förlorad data - hittills iallafall...

---

Att bygga in permanent och oåtkomligt låter dumt - om inte annat så inser du det nu...

nu vet jag inte hur det är specifikt för synology, men för Netgear och Asustor i moment för total omformatering/re-initering brukar man ofta behöva komma åt någon reset-knapp via ett litet hål baki (som hålls in olika länge vid strömpåslag) knappar på fonten samt kunna observera olika lysdioder (eller display de som har) för att välja olika moder för fabriksreinitiering, start i read-only-mode, reset av admin-kontots passord (och därmed superuser i SSH) etc.

Att bygga in NAS så att du varken kommer åt att kunna byta diskarna när de havererar eller komma åt dess knappgränssnitt och lysdioder är klart obra.

[1]

Seagate har tydligen bytt innehåll i den sist köpta, från seagates archive-diskar (jag gillade dem trots sina issues med långsamhet vid skrivning om man gör fel med fel skrivmönster (läs fel filsystem som NTFS...), då ingen hittills har fallerat eller strulat på annan sätt) till en nerfad version av ST8000DM004 då om man söker på benämningen skall det vara en Segate Barracuda Pro-disk _MEN_ där man har sänkt ned varvtalet från 7200 till 5400 rpm - troligen främst för att hålla nere värmeutveckligen i den externa diskkabinettets rätt dåliga kylförmåga, men också för att göra dem mindre attraktivt för att folk skall ta ut dem och stoppa in i NAS:ar, och eftersom hacket med varvtal är gjort så kan också kommando-strukturerna för bra NAS-funktion också vara nerfat.

Det man heller inte vet är om nerfningen har påverkat diskens totala hållbarhet över tid... med archivediskarna vet man vad man har och är beprövat under ett antal år numera och det är exakt samma diskar i dem som dem man köpte löst (dom äldsta archive-diskarna är uppe i > 20000 timmar 24/7-drift utan issue, men dessa nya är okända ännu)

(det där att nerfa diskarna när de placeras i externa kabinett är inget nytt - det gjorde WD också - med HGST-diskar för deras största extern-disk kabinetter...)

Vidare kan nämnas att genomsnittliga överföringshastigheten är nära identisk med de gamla Archivediskarna med 154 MB/s mätt över hela diskytan från ytterdiameter till innerdiameter _MEN_ genomsnittliga söktiden har försämrats mycket från 13.63 ms med archivediskarna till 17.49 ms med den nerfade BarraCuda Pro-disken... fördelen möjligen med dom nya diskarna att de hörs knappt under arbete samt exemplaret jag fick var väldigt välbalanserad - det går nästan inte avgöra om disken är påslagen eller inte bedömd av vibrationer när man håller den i handen.

Tycker själv att det är synd att de har gått ifrån archivediskar då det för min del har visat sig pålitliga (dom finns faktiskt kvar Seagates sortiment - men nu som Enterprise/datastorage diskar under benämningen EXOS 5E8 med ST8000AS003 (gamla archive-disken hette innan ST8000AS002 men i övrigt identisk datablad) - då de var designade mot datastorage-användare redan från början)