Viewsonic XG2530 – TN-gamingskärm med Freesync, full HD och 240 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Spelar jag på 60Hz blir jag totalt värdelös !

Samma här, bilden blir så grötig.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon200632:

Samma här, bilden blir så grötig.

Testade spela CS igår med 60Hz tror jag missa alla flick shots och alla AWP.
Blev helt totalt sämst haha, va bara sega grötiga eftersläpp över hela skärmen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag skulle säga - gissa - spekulera - i att 240 Hz och snabbare inte ger så mycket i fråga om flytet i spelet. Utan istället bidrar till bättre koordination.

Ponera att en csgo-spelare rör sig över motsvarande 1920 pixlar i sekunden. Vid 60 Hz får du en förflyttning om 32 pixlar per uppdatering. Vid 144 Hz är det 13,3 pixlar. Vid 240 Hz är du nere vid 8 pixlar per uppdatering. Detta ska då knytas till musrörelser och koordination mellan öga och reflexer.

Forskningen tvivlar runt ifall ögat märker särskilt stor skillnad mellan 60 och 240 Hz i fråga om upplevt rörelse eller "flytet". Däremot vet jag inget om forskning runt just sådant som koordination där du ska pricka en headshot med 32, 13 eller 8 pixlars precision i rörelsen.

Skärmen på 1 kHz skulle då ge två pixlars precision. Tror nog att en 480 Hz-skärm kommer inom sin tid. Sedan ska väl spelmotorer och liknande hantera detta också, gsgo är väl max 300 fps internt?

Hur snabba rörelser ser ut på skärm kan man se på www.testufo.com där man kan ställa hastigheten på UFO:t. Jämför med rörelserna du själv gör.

Permalänk

@Laxpudding: När jag körde med min CRT så missade jag betydligt mer med 85HZ än med 120, och kände mig inte bekväm förren jag var över 140Hz.

Nu med min 60Hz plattform så skiter jag i att spela då jag blir sjukt frustrerad över hur slö skärmen är, som att spela med vsync och koordinationen blir skräp då ögat förväntar sig att att något skall hända men där finns en delay.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Bildexpert 📺

@SwedenVirre: Tror att en 240 Hz:are kan vara något som passar dig! Blir i alla fall svårt att skylla på skärmen när du missar.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle säga - gissa - spekulera - i att 240 Hz och snabbare inte ger så mycket i fråga om flytet i spelet. Utan istället bidrar till bättre koordination.

Ponera att en csgo-spelare rör sig över motsvarande 1920 pixlar i sekunden. Vid 60 Hz får du en förflyttning om 32 pixlar per uppdatering. Vid 144 Hz är det 13,3 pixlar. Vid 240 Hz är du nere vid 8 pixlar per uppdatering. Detta ska då knytas till musrörelser och koordination mellan öga och reflexer.

Forskningen tvivlar runt ifall ögat märker särskilt stor skillnad mellan 60 och 240 Hz i fråga om upplevt rörelse eller "flytet". Däremot vet jag inget om forskning runt just sådant som koordination där du ska pricka en headshot med 32, 13 eller 8 pixlars precision i rörelsen.

Skärmen på 1 kHz skulle då ge två pixlars precision. Tror nog att en 480 Hz-skärm kommer inom sin tid. Sedan ska väl spelmotorer och liknande hantera detta också, gsgo är väl max 300 fps internt?

CSGO ger möjligheten att spela med upplåst fps, Overwatch är däremot låst till 300 har jag för mig.

Problemet är dock att det är väldigt svårt att upprätthålla tillräckligt hög och stabil fps i CSGO för att få 240hz att komma till sin rätt, detta nästan oavsett hur bra komponenter man har. Kör själv med en överklockad 6700K samt ett 980ti och kan inte ligga över 300 fps konstant på någon karta utan att det dippar, oftast fluktuerar fpsen mellan 500-250 vilket ger en del screen tearing och "microstutters".

Har som cs-spelare på ganska hög nivå alltid hållit mig ifrån både vsync och gsync då det ger ökad input lag, iom 240hz-skärmar har dock gsync+240hz blivit så pass snabbt att fördelarna enligt mig vida överstiger de få ms av ökat input lag det medför.

De inställningar jag kör med på min Asus pg258q är gsync+vsync+240hz påslaget i Nvidia kontrollpanelen (triple buffering= off), sedan har jag vsync avslaget i spelet samt satt fps_max 237 i CSGO, detta minskar motion blur och screen tearing rejält.

Här är en länk till blurbusters stora testsvit för den som vill läsa mer om skillnaderna i input lag mellan olika uppdateringsfrekvenser och gsync på/av (se sida 9 för jämförelser).

(OBS; jag är inte kunnig när det kommer till skärmar utan har bara en ytlig förståelse av tekniken bakom)

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Marginellt bättre, finns ju många variabler. Men det kommer alltid finnas en finnig tonåring som sitter där med sina 30FPS/60Hz med mus och tangentbord från Clas Ohlson för 40 kr som spöar en ändå. Att folk med 240Hz vinner mer än folk med 60Hz är däremot mycket troligt. Därför att man bör nästan anta att folk som investerar mer pengar i sin skärm även investerar mer tid i spelen överlag.

Om vi tar två likvärdiga spelare och låter den ena spela på 240Hz och den andra på 30Hz, eller varför inte 24Hz då ögat ändå inte kan uppfatta mer än 24 rutor per sekund. Så skulle jag gärna sätta alla mina pengar på killen med 240Hz skärmen och sen säga upp mig från jobbet. Sen är det klart att det skalar med tiden, att vinsten blir mindre och mindre men lite högre kan vi nog gå. Ser fram emot 1kHz skärmar!

Vad menar du med att ögat inte kan uppfatta mer än 24 rutor/sekund?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Laxpudding:

@almness: Intressant läsning med bra information - tack!

Varsågod, kul att man kunde bidra med något haha
Och tack själv förresten för alla välgjorda tester och guider!

Du nämnde innan att det lär komma skärmar med 480hz, inte kommer väl dessa vara gjorda för gaming? Har väldigt svårt att se ett enda tävlingsinriktat spel som kan dra nytta av det, eller?

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Shepard:

Vad menar du med att ögat inte kan uppfatta mer än 24 rutor/sekund?

Skickades från m.sweclockers.com

Att folk än idag upprepar det där med att ögat inte kan se mer än 24 rutor/sekund är verkligen helt otroligt, det bygger på ett mycket undermåligt test och stämmer inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av almness:

Att folk än idag upprepar det där med att ögat inte kan se mer än 24 rutor/sekund är verkligen helt otroligt, det bygger på ett mycket undermåligt test och stämmer inte.

Kan inte annat än att hålla med, det är ju bara att testa själv så märker man ju det. Kan man inte se skillnad på 24 och 144 FPS så har man fel på synen

Permalänk
Bildexpert 📺

@almness: 480 Hz är väl kanske lite "out there". Men heller inte otänkbart för just koordinationen. Vilket ska vara i klass med en bättre gaming-mus (inte min specialitet). Det är först vid 500 Hz som systemets grundlatens når 2 ms.

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket pengar för TN skärm. Men jag anser att en så pass dyr TN skärm som denna har inga vettiga sellings points om man gör sin research och kikar på vad som finns på marknaden.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shepard:

Kan inte annat än att hålla med, det är ju bara att testa själv så märker man ju det. Kan man inte se skillnad på 24 och 144 FPS så har man fel på synen

Samma sak när man spelat med 240Hz ett tag och sänker till 144, är som dag och natt.

Permalänk
Avstängd

Vad gjorde ni för att hitta frameskipping? Google Chrome och Testufo?

https://pcmonitors.info/reviews/viewsonic-xg2530/

PCMon hade ingen Frameskipping ihop med ett 1070.

We also tested the monitor quite extensively on an Nvidia GTX 1070 via both DP and HDMI 2.0 just to make sure there weren’t any issues – there weren’t

Note: We observed significant stuttering on ‘Test UFO’ when we changed presets on the monitor or changed other settings that caused the monitor to reactivate its signal (i.e. turn off briefly then back on) at 240Hz. This was removed by turning the monitor off then back on again using the power button and only affected this test – there was no frame skipping observed, so it seemed to be some sort of sync error linked to the web browser. Note that the monitor worked correctly at up to 240Hz without skipping frames and displayed similar response behaviour on our Nvidia GTX 1070. In fact we performed the subjective testing below on both GPUs and made similar observations.

Permalänk
Bildexpert 📺

@AdoringFan: Använder testufo för att bekräfta och dokumentera, likt räkna droppade frames med hjälp av kamera. När jag observerar fel brukar jag dubbelkolla med andra sammanhang, spel, youtube, bara att flytta fönster etc. Beteende höll i sig. Men inte över HDMI där det fungerade felfritt.