Guide: Tillverkning av aluminium-backplate

Permalänk
Proffsmobbare

Guide: Tillverkning av aluminium-backplate

Introduktion: Verktyg och genomgång

Projekt kan vara ett bra sätt att lära sig något nytt, och i den vida världen av datorrelaterade modifikationer kan det vara svårt att veta i vilket hörn det är lämpligast att börja.

I denna guiden kommer jag att visa hur man konstruerar en egen backplate från grunden, med hjälp av några simpla verktyg och någon timme fritid. Detta går självklart att applicera på mängder av andra delar, då grunderna är mycket lika oavsett vad som tillverkas.

OBS! Garanti på komponenten är något som med största sannolikhet bryts.

Som med mycket annat kan startkostnaden vara avskräckande när det kommer till verktyg, men är i stort en engångskostnad och låter dig tillverka i princip vad som helst!

Verktyg som syns i guiden:

Verktyg

I guiden eller förslag

Filtpenna

Biltema art.nr. 47736

Körnare

Biltema art.nr. 19979

Ritspenna

Biltema art.nr. 19940

Vinkelhake

Biltema art.nr. 162116

Borrmaskin

Jula art.nr. 254017

Borr

3,5 mm, stegborr, försänkare

Näbbtång

Biltema art.nr. 71030

Sticksåg

Bosch PST 1000 PEL

Metallfil

Diverse

Skärolja

Biltema art.nr. 364500

Steg 1: Ritning och markering

Exempel på ritning med nödvändiga mått från grafikkortet.

I bild ovan syns en CAD-ritning utskriven i skala 1:1, men det går självklart bra att använda sig av handgjorda diton, eller för den äventyrlige; att rita direkt på metallen.

För genompasserande fjädrade stjärnskruvar till grafikkortskylaren har jag valt 7 mm diameter, vilket ger gott om plats för fjäderbricka och skruvmejsel vid montering. Monteringshålen för täckplåten i sig blir 3,5 mm för att ge lite extra felmarginal vid tillverkning och montering.

Utöver utskriften syns även ett knivblad och plåten jag kommer att använda mig av. I detta fallet 2 mm tjock aluminium.

Med mallen utskuren och fixerad med hjälp av tejp, kan jag markera hålen med hjälp av körnare.

När det kommer till körnare finns allt från den klassiska helmanuella i bild ovan, till automatiska körnare som aktiveras vid en viss tryckkraft och på så vis slår en liten grop i materialet. I princip vad som helst som är hårt och har en vass spets kan användas som substitut vid behov.

Gropen som bildas underlättar borret att hitta spår, och förhindrar att det vandrar iväg. Detta ger dig ökad precision vid snäva toleranser.

Mallens kanter markeras med filtpenna och förstärks med ritspenna och vinkelhake för tydliga och raka linjer, då sticksåg och skärolja lätt löser upp bläcket vid senare bearbetning.

Steg 2: Bearbetning

Inre hörn där sticksågens sågblad inte kan nå borras med lämplig borrdiameter och hålavstånd efter val av blad.

Med hjälp av en näbbtång kan jag ta bort väggen mellan hålen för att ge rum för sågbladet.

När det gäller sågandet finns det inte mycket att hålla reda på, håll en lugn takt och lämna en bit material att fila bort om du känner dig osäker. Det går alltid att ta bort mer material, men att återställa är desto svårare.

Aluminium absorberar mycket lätt värme från bearbetningen, och kan smälta runt skärbladet. För att underlätta vid skärande bearbetning i aluminium rekommenderar jag skärolja. Det minskar friktionen mot metallen och ger ett renare snitt.

Det finns även en djungel av olika sågblad. Se till att bladet du väljer är gjort för att bearbeta ditt material, och att tjockleken på materialet stämmer överens med specifikationen på bladet.

Med plåten utsågad syns en hel del överflödigt material utanför markeringen. Med hjälp av metallfilar kan vi arbeta bort detta.

I bild syns metallfilar av modell halvrund, men formen kan du anpassa efter vad det är du ska fila. Med en bestämd rörelse och mycket tryck arbetar vi bort överflödigt gods in till linjen.

Exempel på vanligt förekommande former är platt, rund, halvrund och triangulär fil. En fil med mindre profil kallas normalt för en nålfil.

Från vänster är filarna sorterade efter grovlek, från grov till fin;

  • Grön: Nicholson 21857N halvrund bastard

  • Blå: Biltema 20485

  • Trä: Pferd 265B nålfil

Genom att avsluta filandet med en finare fil blir kanten renare och lättare att sedan slipa.

Steg 3: Borrning

I steg 1 av guiden markerade jag hål med hjälp av en körnare, nu är det äntligen dags att borra dessa. I fallet av backplate:n ovan har jag valt 3,5 mm diameter borr till försänkta monteringshålen och 7 mm till övriga genomföringar.

Upp till 4mm brukar gå OK att borra i ett enda steg, men vid större diameter är stegborr rekommenderat. I bild syns ett stegborr där håldiameter varierar från 4 till 12 mm med 1 mm koniska steg.

OBS! Kontrollera maximal borrdiameter för din borrmaskin.

I bild syns en pelarborr, men det går bra att använda en vanlig handhållen variant, det finns även borrstativ att köpa till de flesta borrmaskiner.

För att underlätta synligheten använder jag tejp som en markering, så att borren inte kan föras djupare än 7 mm håldiameter.

Kom ihåg att fixera materialet som ska borras vid större håldiameter!

Försänkaren används för att skapa koniska kanter, i detta fallet för att tillåta försänkta M3-skruvar vid monteringen och inte ha några uppstickande skruvhuvuden i plåten.

Här rekommenderar jag ett borrstativ, då det kan vara väldigt svårt att få en uniform försänkning på frihand. Även här används med fördel rikligt med skärolja då kontaktytan är stor.

Avslutningsvis slipar jag ned plåtens kanter och ytor, här med excenterslip men slippapper går också bra. Slippapper numreras efter finkornighet (eng.: Grit) och en högre siffra innebär ett finare papper. För att uppnå en fin yta behöver du vandra genom stegen, från grovt papper till fint med små intervaller.

Ett exempel på en cykel; P400 - P800 - P1000 - P1500 - P2000, där våtslippapper är lämpligt vid högre finkornighet.

Steg 4: Montering och resultat

Vid passning ser hålen ut att stämma bra överens med kretskortet under.

På undersidan syns distanser och en liten kvadrat av gummi som stöd. Här kan det vara en bra idé att även isolera metallen på något sätt, t.ex. med hjälp av ett par lager eltejp eller annat icke-ledande material om du känner dig osäker på marginaler i luftspalten.

I fallet av Asus GTX 970 DirectCU Mini, med 1,5 mm tjockt kretskort ger det följande rekommenderad skruvlängd;

  • 2 mm aluminium (försänkt huvud)

  • 2 mm flexibel gummidistans

  • 1,5 mm kretskort

  • 2 mm plastmutter

7,5 mm avstånd, rekommenderad skruvlängd 7-8 mm.

Från vänster syns en försänkt M3x7 insexskruv, en 2 mm tjock gummidistans och en M3 mutter i plast. Vid användning av mutter i annat material rekommenderas en isolerande plastbricka mellan kretskort och mutter.

Valet av 3,5mm borr för försänkta skruvarna ger mig lite extra felmarginal vid montering, och förhindrar att någon av skruvarna vill ställa sig i lutning, vilket framtvingar onödig stress på kortet.

Lycka till med projekten, visa gärna resultat i kommentarerna!

Permalänk
Medlem

Usch vad trevligt!
Härligt att det är fokus på att göra det för hand med vanliga verktyg och inte en CNC-maskin!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Snyggt byggt i vanlig ordning.
Har gjort ny moderkortsplåt i ALU, kanske ska passa på att byta till matchande backplate nu också då

Permalänk
Inaktiv

Vad ska du ha det till och varför?

Permalänk
Medlem

Tjusigt!
1) Vart köper man aluminium om man inte har verkstadskontakter? Kan vara bra att veta.
2) Vid borrning kan det vara bra att lägga plåten på exempelvis en träbit så man inte har det upplagt över en för stor spalt. Kan hända att man böjer plåten annars.
3) Bearbetning i aluminium gillar höga varvtal.
4) T-röd är en utmärkt skärvätska för aluminium om man inte vill köpa något annat.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270561:

Vad ska du ha det till och varför?

För att det är snyggt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Usch vad trevligt!
Härligt att det är fokus på att göra det för hand med vanliga verktyg och inte en CNC-maskin!

Med tanke på priset så är det väl såhär 1080ti tillverkas?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Visst, man brukar säga att det är insidan som räknas, men sitter folk verkligen och tittar in i sina datorer? För mig är målet snarare en dator som varken syns eller hörs. Nu för tiden ska det tydligen vara som ett dockskåp med RGB belysning där man kan visa kompisarna hur dyra komponenter man har. Fattar ingenting.

Permalänk
Medlem

@CrazyDriver: Beror ju lite på vad man har för intressen, jag sitter hemma och bygger saker som Raspberry Pi Cluster, bygger virtuella miljöer på servrar jag aldrig behöver.

Vad man har för intresse kan ju forma vad man väljer att göra, vill man ha en unik dator och har intresset för att bygga delar för datorn är det ju ett perfekt projekt det här?

Men att bygga något själv än att köpa dyra saker, det är för mig mer en eloge.

Permalänk
Avstängd

Snyggt! Men jag tar gärna bort min backplate så man får ner temperaturerna ca 20c på diverse komponent som den täcker på grafikkortet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Så snyggt! Alltid så fint hantverk

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Visst, man brukar säga att det är insidan som räknas, men sitter folk verkligen och tittar in i sina datorer? För mig är målet snarare en dator som varken syns eller hörs. Nu för tiden ska det tydligen vara som ett dockskåp med RGB belysning där man kan visa kompisarna hur dyra komponenter man har. Fattar ingenting.

Både ja och nej. När jag väl kollar in vill jag ha det snyggt och prydligt. Subtil belysning tycker jag är trevligt. Och framförallt tyst. Gör jag det för nån annan, att jag vill visa upp och skryta? Nope, för mig själv, för att jag tycker om det. Bruden hatar det och vägrade först att jag skulle ha med datorn när vi flyttade ihop men hon fick välja mellan att vara sambos eller särbos..
Men det handlar ju om intresse. Vissa vill blinga till det med allt som går att blinga, och andra vill inte det. Olika intressen och prioriteringar - och det ena betyder ju inte att det är bättre än det andra. Vad som är viktigt är ju upp till en själv att bestämma och skita I vad alla andra tycker..

OnT; bra och tydlig guide med som vanligt sjukt bra tagna bilder!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Step 1: be Laine
Step 2: klar!

Permalänk
Medlem

Funderar själv på bygga en i plast ... typ plexi
undra om det påverkar tempsen nämnvärt ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Bra guide, gjorde något liknande fast i större format till ett projekt under hösten med biltemas stålplåt (79601)0,9 mm, processen är väldigt lik så tänkte dela med mig då denna guide av Laine fungerar för mycket större saker än en backplate som han själv nämner "Detta går självklart att applicera på mängder av andra delar, då grunderna är mycket lika oavsett vad som tillverkas".

De verktyg jag använde mig utav var: Borrmaskin, Borr, Försänkare, Hammare, Körnare, Ansatsfil/Fyrkantig/Rund fil, Metallsåg, Maskeringstejp, Multislip, Vinkelslip, Vinkelhake, Våtslippapper

Bilderna nedan går inte in i detalj men ger en ganska bra överblick av vad man kan göra med chassin, det jag även rekommenderar är möjligheten att montera ihop chassin, K-rauta säljer svarta nitar (501101396) och Biltema säljer en fantastisk vridbar nittång (12916) för mycket bra pris, med detta kan du då montera ihop de flesta chassin på marknaden efter de tagits isär, spraya/lacka om moderkortsplåten, göra snygga motiv innuti eller helt enkelt stoppa i ett helt plåtark bakom moderkortet med egna kabelhål, fantasin är gränsen!

Mer information i byggloggen: #17171926 / https://bit.ly/VectorQlimaxSC

Detta är Biltemas Hobbysprayfärg för 69,90kr och blev mycket bättre än jag trodde det skulle bli

Dold text
Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd

Det är var jävligt snyggt och propert gjort

Permalänk
Medlem

Tips: Vanlig motorolja (som skärolja) tycker jag är kanon när man ska såga aluminium.

Permalänk
Medlem

Damn, mkt imponerande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk

Fantastisk guide! Många tack, ska precis börja bearbeta aluminium själv

Den fina finishen som du har, behandlar du den på något sätt för att den ska fortsätta se ut så? Annars, beroende på miljö, så oxiderar ju aluminium.

Tack på förhand!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men jag är ovetande och kanske inte läst artikeln/tråden tillräckligt noga.
Prydligt och snyggt jobb. Men varför ska jag göra det? Vad är det för problem jag löser med detta?
Mvh / B

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Saandberg:

Den fina finishen som du har, behandlar du den på något sätt för att den ska fortsätta se ut så? Annars, beroende på miljö, så oxiderar ju aluminium.

Det är lite värre med polerad aluminium, den matta ytan som syns i guiden är lättare att underhålla då oxideringen brukar visa sig genom att just matta ner ytan. Aluminiumet jag använder mig av är saltvattenfast så det är lite tåligare överlag. Byggen som är snart tre år gamla och förvarats inomhus har jag bara behövt polera upp lite grann igen, inga andra tecken på aggressiv korrosion.

Däremot får man vara snabb med att ta bort fingeravtryck, där fungerar aceton väldigt bra! Många som polerar aluminium brukar avsluta med klarlack, men en vettig matt klarlack kan vara kämpigare att hitta. Jag tror att Montana har någon.

Skrivet av Bill50x:

Kanske en dum fråga, men jag är ovetande och kanske inte läst artikeln/tråden tillräckligt noga.
Prydligt och snyggt jobb. Men varför ska jag göra det? Vad är det för problem jag löser med detta?
Mvh / B

Just exemplet i guiden fyller ingen praktisk funktion.

När det gäller större och tyngre grafikkort finns det en risk att dessa hänger ned och har sin brytpunkt i PCIe-porten på moderkortet, som i värsta fall kan få stryk vid förflyttning. I sällsynta fall kan en ordentlig backplate räta upp grafikkortet och minska hävarmen över porten då tyngden sprids lite bättre över ytan. Det finns även modeller med direktkontakt mot komponenter på baksidan av grafikkortet och på så sätt agerar passiv kylfläns.

Men överlag är det främst en estetisk sak för en liten skara entusiaster som bryr sig om utseende i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Tips: Vanlig motorolja (som skärolja) tycker jag är kanon när man ska såga aluminium.

Har jobbat som CNC-operatör och fick lära mig att T-röd är den skärvätska som fungerar bäst till Aluminium.
Dock var det inte nått vi använde i CNC-maskinerna utan enbart när vi körde mindre fräsarbeten manuellt.

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk
Medlem

När jag läste "Biltema" så försvann mitt intresse. Klassisk Volvoraggare.

Permalänk
Medlem

Kanonsnyggt, vad skulle du uppskatta att kostnaden för detta blev i material?

Skrivet av hirsch:

När jag läste "Biltema" så försvann mitt intresse. Klassisk Volvoraggare.

Är du för fin för en biltemakörv med?

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

Visst, man brukar säga att det är insidan som räknas, men sitter folk verkligen och tittar in i sina datorer? För mig är målet snarare en dator som varken syns eller hörs. Nu för tiden ska det tydligen vara som ett dockskåp med RGB belysning där man kan visa kompisarna hur dyra komponenter man har. Fattar ingenting.

Håller med i sak, verkligen. Men här beundrar jag ändå hantverket till 100%. Då hen vill ha det så, varför moralisera?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondskan:

Har jobbat som CNC-operatör och fick lära mig att T-röd är den skärvätska som fungerar bäst till Aluminium.
Dock var det inte nått vi använde i CNC-maskinerna utan enbart när vi körde mindre fräsarbeten manuellt.

Det smidiga med motorolja är att det är ganska trögflytande så man har med sig oljan länge på bladet eller klingan o materialet. I en cnc fräs tillför du ju skärvätska kontinuerligt via munstycke antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Det smidiga med motorolja är att det är ganska trögflytande så man har med sig oljan länge på bladet eller klingan o materialet. I en cnc fräs tillför du ju skärvätska kontinuerligt via munstycke antar jag.

bra poäng med att den är trögflytande, det tänkte jag inte på. Det gör ju såklart saker smidigare.

Ja, i CNC maskinerna var det konternuerligt flöde med munstycken (dock ej med T-röd som jag redan nämde)

Men när vi körde manuellt så hade vi en liten flaska med T-röd och skvätte på allt eftersom. Dock körde vi inte mycket manuellt. Framförallt var det när man gjorde lite snabba "hobbyjobb"

Visa signatur

"Berzerker don´t die, they wuss out ;)"

Permalänk
Medlem

@CrazyDriver: Det är väl inte konstigare än folk som har inredning som intresse? Mattor, extra prydnadskuddar, gardiner med tassels och avskyvärda ordspråk på väggen fyller ju ingen extra funktion i sig, förutom att det är 'fint'.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)