Guide till premiumskärmen – gaming och allround i samma skärm

Permalänk
Melding Plague

Guide till premiumskärmen – gaming och allround i samma skärm

SweClockers guidar genom de många val och alternativ du träffar på hos premiumskärmarna, som parar ihop hög upplösning och bildfrekvens med bra färgåtergivning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fantastiska guider som vanligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Jag kör mest fps och alla ips skärmar jag provat så blir bilden suddig när man tittar sig omkring fort.

Kommer de nya VA panelerna va lika bra som de snabba TN panelerna?.
Då jag kommer byta till 27" 1440p VA snart när MSI släpper sin.

Har en zowie 25" 240Hz och den har skarp bild hur snabbt jag än tittar mig omkring.

Eller är det ett dumt byte.

Permalänk
Medlem

"Större pixelmatris än full HD, likt 2 560 × 1 440 pixlar"
Denna hets på pixlar är bara löjligt när det kommer till spel

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

"Större pixelmatris än full HD, likt 2 560 × 1 440 pixlar"
Denna hets på pixlar är bara löjligt när det kommer till spel

Jag vet.

För de flesta är ändå mer kåta på 3440 x 1440.

Jag skämtar inte, när du en gång har smakat på den kakbiten då finns det få saker som får dig att gå tillbaka.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Jag vet.

För de flesta är ändå mer kåta på 3440 x 1440.

Jag skämtar inte, när du en gång har smakat på den kakbiten då finns det få saker som får dig att gå tillbaka.

spelar på tvn ibland (4k) och visst är det snyggare men horribel FPS för seriös gaming tyvärr.
Inte så sugen på att köpa ett 1080 TI för att spela på medium heller.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

För mig som spelar ytterst sällan så är en "Premiumskärm" en 32" VApanel med QHD perfekt !
benq pd3200q

Skulle vara trevligt om den hade ca 100hz då jag uppskattar hög HZ även i windows.

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

spelar på tvn ibland (4k) och visst är det snyggare men horribel FPS för seriös gaming tyvärr.
Inte så sugen på att köpa ett 1080 TI för att spela på medium heller.

Då är du uppenbarligen inte en del av målgruppen, men tro mig när jag säger att den finns.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon200632: Den dag jag finner en VA-panel i den här skärmkategorin som är fri från släpproblem kommer jag inte att äta upp min hatt. Men jag kommer i alla fall berätta det.

Annars är det TN-paneler med mycket hög frekvens eller någon form av eftersläpsreducering som gäller. Särskilt eftersläpsreducering. Har det varit IPS:er med hög frekvens eller vanliga 60 Hz:are som du tycker släpar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

spelar på tvn ibland (4k) och visst är det snyggare men horribel FPS för seriös gaming tyvärr.
Inte så sugen på att köpa ett 1080 TI för att spela på medium heller.

Jo visst men 4K och 3440 är inte riktigt samma.

3840x2160 vs 3440x1440 där är en stor skillnad.

Och jag kör en GTX 1080 med min 3440x1440 på 75hz på high utan problem.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd

Jag må vara något av en bakåtsträvare, men det känns som att den höga pixeltätheten och frekvensen kräver oproportionerligt med beräkningskraft för vad det faktiskt ger i bildkvalitet.

Permalänk

@jhonekri:
Jag har väntat länge på att en 32" 16:9 2560x1440 no curve IPS skärm skulle dyka upp, men det verkar helt stendött.

Alla skärmar är antingen ultrawide eller är böjda, men den skärm du nämner, Benq3200 har jag stirrat på ett tag, kanske slutar med att jag måste köpa den.

Nån som vet nånting om skärmar enl min första rad i inlägget, är det bara att glömma?

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
99:e percentilen

7000 kr för en skärm? LOL!

>går och köper ett 1080 Ti till min 1080p 60 Hz TN

En bra skärm är extremt underskattat.

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hellowiener: Eller så kanske du spelar sådana titlar vilka aldrig utnyttjar en högre upplösning för texturer och detaljer, kanske med ett optimum av spelbarhet och detaljnivå för något som passar på 1680x1050, eller ännu lägre?

Körde förresten klassiska Unreal Tournament på 4K-skärm. Med rendering i 3840x2160 blir det inte direkt vackrare. Men jag kunde på Facing Worlds-kartan tydligt se när någon stod på andra sidan kartan och försökte snipa från tornen.

Permalänk
Medlem

Kvalar min Korea-skärm in? 1440p IPS och 120hz. Köpte för 500kr här på sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Groggkungen:

Nån som vet nånting om skärmar enl min första rad i inlägget, är det bara att glömma?

Det förutsätter att någon paneltillverkare vill sikta lite högre än 60 Hz och skärmar för kontor och officepaket, dvs skärmarna som driver de stora försäljningsvolymerna. Utbudet lär breddas i takt med att intresset för den här typen av skärm också ökar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

@Decimal: Den dag jag finner en VA-panel i den här skärmkategorin som är fri från släpproblem kommer jag inte att äta upp min hatt. Men jag kommer i alla fall berätta det.

Annars är det TN-paneler med mycket hög frekvens eller någon form av eftersläpsreducering som gäller. Särskilt eftersläpsreducering. Har det varit IPS:er med hög frekvens eller vanliga 60 Hz:are som du tycker släpar?

Hög frekvens, 144-165

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon200632: Nästa gång du får chansen, testa att köra med ULMB aktiverat på dessa!

Permalänk
Medlem

Är just i svängarna att köpa en ny skärm. Frågan är ju dock om man ska gå ultrawide elelr 144hz? Gsync vill man ju ha men blir så förbannat dyrt

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Karazhan:

Är just i svängarna att köpa en ny skärm. Frågan är ju dock om man ska gå ultrawide elelr 144hz? Gsync vill man ju ha men blir så förbannat dyrt

Ultrawide är helt fantastiskt. Personligen tar jag det över högre uppdateringsfrekvens varje dag i veckan. Men så spelar jag inte så många snabba shooters heller. (Kör 100Hz X34A just nu)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vore kul om ni får tag i LG 32GK850G.
Verkar vara första vettiga VA skärm för just eftersläpningar.
Följt tråden på Overclock.net slaviskt och flesta verkar gilla det.
Hitills finns dock bara Koreanska reviews då skärmen kom ut där tidigt.
TFTcentral ska få en tydligen och ser fram emot den reviewn för att se om det faktiskt är första VA skärmen som man kan köpa om man har lite krav på just eftersläpning.

Enda nackdelen med denna skärmen vad jag sett hittills är att den saknar ULMB fast den har g-sync vilket är lite trist på en premium skärm.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det förutsätter att någon paneltillverkare vill sikta lite högre än 60 Hz och skärmar för kontor och officepaket, dvs skärmarna som driver de stora försäljningsvolymerna. Utbudet lär breddas i takt med att intresset för den här typen av skärm också ökar.

Kan tilläggas att jag kör på en skärm från 2005, Eizo Flexscan W2410S, endast 60hz, 1920x1200, tycker den är fantastisk, bara för liten då synen blir sämre med åren.

Jag inbillar mig att denna skärm har inputlaghantering som är väl i klass med dagens billiga skärmar, och skulle klara mig fint med den här skärmen fast i 32"

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk

Vilken jä*la skilnad på skärmar, till Asus skärmens fördel. Vid 8:30 i videon, är det extra tydligt. Kolla huset i bakrunden bla!

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

@Groggkungen: Tjenare

frågan är om det här inte kommer skapligt nära dina krav, Storleken IPS, QHD .
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/46988/hrrvf/Acer-EB32...

Mvh

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Skrivet av jhonekri:

@Groggkungen: Tjenare

frågan är om det här inte kommer skapligt nära dina krav, Storleken IPS, QHD .
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/46988/hrrvf/Acer-EB32...

Mvh

Har noterat den där förut, har avfärdat den då den är så billig....men det kan ju vara ett misstag.

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggkungen:

@jhonekri:
Jag har väntat länge på att en 32" 16:9 2560x1440 no curve IPS skärm skulle dyka upp, men det verkar helt stendött.

Alla skärmar är antingen ultrawide eller är böjda, men den skärm du nämner, Benq3200 har jag stirrat på ett tag, kanske slutar med att jag måste köpa den.

Nån som vet nånting om skärmar enl min första rad i inlägget, är det bara att glömma?

Vad sägs om denna då?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4019866

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite synd att det inte verkar komma någon 24" 144 Hz IPS skärm. Personligen tycker jag att 27" är på tok för stort att spela på och färgerna på TN är så horribla att det inte riktigt känns som ett alternativ heller. I slutändan blir det kanske en PG279Q ändå men har jag väntat i 6 år kan jag gott vänta 6 år till hehe.

Permalänk
Master of Overkill

24 Tum 240Hz 1080p för snabba spel. Och min ASUS ROG Strix XG32VQ för resten av spel 31.5 tum 2560x1440p 144Hz VA.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Schysst. Väntar på nästa 144Hz 4k skärmen på 10k. Måtte de komma i år (i just denna prisklass).

Permalänk

Undra hur denna är? Nån som har erfarenhet av den? Tyckte priset kändes ok för en IPS gaming skärm

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4246496