Youtubes annonser utnyttjade besökares processorer för brytning av kryptovalutor

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Jag riktade väl inte någon kritik till dig?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

@ClintBeastwood: Jag riktade väl inte någon kritik till dig?

Nej nej, jag byggde bara på ditt inlägg med mina personliga åsikter. Det var detta jag svarade på:

Citat:

Måste ju ändå lyfta på hatten för hur kreativa och smarta annonsörerna har varit för att lyckas lura till sig denna gratismining.

Citat:

Det är ju inte direkt annonsörerna jag skyller på i det här läget utan dom kan ju nästan ses som entreprenörer. Youtube borde kolla igenom annonserna bättre dock.

Skulle kanske kört ett par mellanslag med resten av det jag skrev.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag använder uBlock och uBlock origin för att vara verkligen säker all annons går bort

Jag kör uBlock Origin och Tampermonkey med anti-adblock killer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Blockera för helvete inte Aftonbladet, då blir det ett jävla liv här;

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1497001

Tydligen inte, eftersom dom tagit bort spärren, så man kommer fortfarande åt alla delar av Aftonbladet. Men antar att du var sarkastisk.
Skulle aldrig ta bort min adblocker, även om det var ett krav för att kunna läsa Aftonbladet, använder mig redan av massa olika nyhetssidor för att läsa nyheter. Inte så att Aftonbladet har monopol på nyheter :).
Aftonbladet märkte rätt fort dock att dom bara sköt sig själva i foten, när dom hade som krav att folk måste stänga av sin adblocker för att kunna läsa.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

No shit Sherlock!

Tycker att animeringar, pop up sidor, omdirigeringar till andra sidor, vrålande bettingreklam, och virus, gör webben tråkigare inte roligare.
Jo det är ett feltänk, det går utmärkt att göra sidor utan skript som körs i gång automatiskt, skall något köras skall det göras på min begäran inte automatiskt.

Det är bara att stänga av din processor innan du surfar ut på webben nästa gång då om du inte vill att hemsidorna skall få använda din CPU

Lycka till med det!

Permalänk
Geeks
Säljchef
Skrivet av Maacus:

Dags för Sweclockers att skaffa sig en donationsknapp så att jag kan betala lite för att ha på min ADBlocker utan dåligt samvete. Sweclockers är den enda sidan jag tillåter visa annonser.

Skrivet av talonmas:

Går Swec igenom samtliga annonser innan de används? För annars gäller ju samma för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Xinpei:

Du får det att låta som det vore "vårat" fel att google går miste om en massa "revenue" när det egentligen är deras egna fel när de inte har kontroll över vad som kommer med i bagaget hos dessa adds. Sitter de och minar kryptovalutor med min processor i skymundan medan jag är inne så är det bara rätt att köra med Adblockers. Som sagt.. Inte mitt fel att google sitter och tillåter detta lika lite som det är mitt fel om deras reklam börjar sprida spyware omkring sig.

Man får ju hoppas iallafall.

Skrivet av Raphaei:

På den lilla chansen att någon på redaktionen läser detta.

Nu har jag inte blockerat annonser överallt specifikt för att inte få min CPU hijackad, det är bara en av många attacker som kan ske genom annonser. Den värsta jag vet är autoplay med ljud, något just sweclockers hade nån gång och det var då jag började blockera annonser. Jag tror många blockerar av olika anledningar, men främsta anledningen borde vara just att skydda sig, antingen från attacker, som i mitt fall ljud och autoplay, men också "bagateller" som missbruk av mängden annonser eller malplacerade annonser som kan bryta designen på sidan.

Jag, och jag hoppas (många) andra sweclockers skulle vara mer öppna till att vitlista sidan om vi fick någon form av försäkring att samtliga annonser är manuellt granskade (och hostade) för era besökares säkerhet. Det fanns någon tråd på något subforum om förslag för sidan som jag skrev detta på för länge sedan men fick ingen respons. Gör ni slag i saken så skriv en nyhet, jag tror det skulle vara intressant läsning även för dem som idag visar annonser då det handlar om de steg ni tar för att måna om era läsares säkerhet.

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har Sweclockers vitlistad men kommer köra igång adblock när jag kommer hem framtills att någon från SC kan garantera att det inte händer här.

Sweclockers annonser är inget som stör mig så har dom gärna på. Men finns risken att jag kommer hjälpa någon tjomme att mine:a med min dator så klarar jag mig utan hjärtat bredvid nicket.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Señor Hallon:

Det roliga är att alla Komplett annonser som finns här på Swec plockas upp av uBlock Origin för att det är typ 17 trackers i dem. Nej tack.

Hej,

Jag förstår era funderingar och hoppas att jag kan svara någorlunda tillfredsställande!

Vi jobbar med en snäv mängd företag när det gäller marknadsföring. Aktörer som vi känner till, oftast har en nära relation med och som passar in på våra sajter. Kampanjer som syns på SweClockers.com måste godkännas av oss i förväg, eller någon av våra närmare samarbetspartners där vi avtalar om vad som får synas (den senare delen är minimal).

Även om de förekommer 3:e-parts kod via annonserna, kommer de direkt från våra kunder och syftet är att köparen ska kunna kontrollera vad de betalar för. Jag vill påstå att vi har hyfsat koll på dessa, men inte perfekt.

I slutändan är det en balans mellan säkerhet mot användarna och att kunna upprätthålla en bra tjänst mot våra kunder där vi gör vårt bästa i dagsläget och där jag välkomnar denna diskussion så att vi kan bli ännu bättre.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom alla kommentarer.

Vi använder uBlock Origin.
Ändå lyckades Youtube.com med att försöka hacka vår dator.
Dottern satt och kollade på filmklipp när det kom upp ransomware "reklam".
Har lärt mina ungar att de bara ska kryssa allt som kommer upp. Det gick inte för de hade blockat "krysset".

Därför litar inte vi på någon som helst sida. Inte ens denna.
Varför ska jag kopplas upp mot t.ex. google-analytics.com eller adtech.de för att läsa lite nyheter?
Rätt vad det är så kommer sånt skit upp som på Youtube häromdagen.
Varför uBlock inte lyckades blockera det vet jag inte...