Intel: "Processorer med inbyggda åtgärder för Meltdown och Spectre under 2018"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Processorer med inbyggda åtgärder för Meltdown och Spectre under 2018"

Intel meddelar att de under 2018 ska släppa nya produkter, vilka inte ska vara lika mottagliga för säkerhetshålen Meltdown och Spectre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vilka buggar de lanserar i den fixen.

Permalänk
Medlem

ja....det är ju en väg att få folk att köpa nya CPU:er.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Kommer det här att bli den framtida överklockningen? Ta bort säkerheten i OS/microkod för meltdown och liknande för att få snabbare processor? Finns det fler "onödiga" grejer i processorn som man kan trixa med för att få upp hastigheten? Kanske precisionen kan tillåtas vara ännu sämre än idag om man bara spelar spel?

Mer fart i utbyte mot sämre säkerhet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

ja....det är ju en väg att få folk att köpa nya CPU:er.

Ja, man kan ju tycka att de kan ha en inbytestid där de berörda processorer kan bytas in mot ett rabatterat pris när man köper en ny processor.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Ja, man kan ju tycka att de kan ha en inbytestid där de berörda processorer kan bytas in mot ett rabatterat pris när man köper en ny processor.

det är intel vi snacka om. kommer någ snarare blir ett prispåslag för att få en säkert processor och nuvarande cpu:er fortsätter man till samma pris som tidigare.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@phyxii:
Nej då säkerhetshålen har täppts är den recall inte på kartan.

Permalänk
Medlem

Vad är oddsen på att de "kommer på" att man även måste ta fram en ny sockel för att lösa felen? -> Alla måste även köpa nya moderkort á la Intel.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Vad är oddsen på att de "kommer på" att man även måste ta fram en ny sockel för att lösa felen? -> Alla måste även köpa nya moderkort á la Intel.

ännu bättre. samma socket men man ändra layouten igen "för att det behövs för att få det säkrare"

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Vad är oddsen på att de "kommer på" att man även måste ta fram en ny sockel för att lösa felen? -> Alla måste även köpa nya moderkort á la Intel.

-_-

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta låter väldigt snabbt, om de inte redan kände till Meltdown långt tidigare förra året och redan började utveckla hårdvarufixar då. Men de kanske menar att de tillkännager de nya pressrosorna 31:a december 2018 och börjar sälja dem våren 2019

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Vad är oddsen på att de "kommer på" att man även måste ta fram en ny sockel för att lösa felen? -> Alla måste även köpa nya moderkort á la Intel.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det har väl aldrig varit snack om att använda Z370-mobos för Ice Lake?

Precis som de gjorde med Z270 -> Z370 så kommer de säkerligen göra med Ice Lake, vilket innebär att folk måste köpa nytt moderkort oavsett om socketen ändras eller inte

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Rätta mig gärna om jag har fel, men det har väl aldrig varit snack om att använda Z370-mobos för Ice Lake?

Precis som de gjorde med Z270 -> Z370 så kommer de säkerligen göra med Ice Lake, vilket innebär att folk måste köpa nytt moderkort oavsett om socketen ändras eller inte

Det har du säkert helt rätt i. Jag gör mig bara lustig över att Intel tar varje möjlighet de får till att tvinga folk att köpa nytt moderkort.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Inaktiv

Jag tror Intel kommer marknadsföra nästa processor med nu 25% mindre buggar för samma pris.
Precis som andra mattillverkare gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Det har du säkert helt rätt i. Jag gör mig bara lustig över att Intel tar varje möjlighet de får till att tvinga folk att köpa nytt moderkort.

Hehe, ja den möjligheten kommer de ta vara på oavsett serru

Snart blir man dock tvingad till uppdatering oavsett om man vill eller inte, med tanke på att man kör en 2600K....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det vore smart om de ändrade modellbeteckningen så man vet vad som är vad. Exempelvis "8710K" för 8700K med fixen direkt i kislet. Om de behåller modellnamnen så som de är så kan de skapa förvirring och ställa till med oreda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Rätta mig gärna om jag har fel, men det har väl aldrig varit snack om att använda Z370-mobos för Ice Lake?

Precis som de gjorde med Z270 -> Z370 så kommer de säkerligen göra med Ice Lake, vilket innebär att folk måste köpa nytt moderkort oavsett om socketen ändras eller inte

Så har jag förstått det också.

Skrivet av arowe17:

Det har du säkert helt rätt i. Jag gör mig bara lustig över att Intel tar varje möjlighet de får till att tvinga folk att köpa nytt moderkort.

Tvinga?
Vem tvingar?

Folk gör dumma beslut och köper det, trots detta, varje gång är mer vad som är lustigt. Trots att konkurrenten säger "vi lovar stöd fram till 2020 på plattformen och sockeln", så köper folk döda moderkort-lösningar ändå för de tänker sällan längre än 5 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

ja....det är ju en väg att få folk att köpa nya CPU:er.

Blir du aldrig trött på att vara så evigt bitter så fort det kommer en nyhet, god nyhet som dålig, när det handlar om Intel eller Nvidia? Intel hade kunnat hitta ett botemedel emot världens alla sjukdomar men jag ger mig fan på att du hade hittat något att klaga på.

Du klagar på att intel/Nvidia fans kommer in i AMD trådar men du gör exakt samma sak själv.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

Intels nya CPU, nu upp till 30% snabbare!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Detta låter väldigt snabbt, om de inte redan kände till Meltdown långt tidigare förra året och redan började utveckla hårdvarufixar då. Men de kanske menar att de tillkännager de nya pressrosorna 31:a december 2018 och börjar sälja dem våren 2019

Intel har nog känt till säkerhetsproblemen i många år. De är baksidan av den designlösning Intel länge använt och de insåg förmodligen förra året att det inte skulle gå att mörka detta länge till. Sånt här tar tid att lösa och de har nog haft gott om tid att klanta ihop någon ny lösning under den tid Meltdown och Spectre inte var publik info.

Ingen tid ges så det kan lika väl bli som du skriver, sent 2018. Eller 2019 eller senare, Intel är inte så bra på att hålla tider som deras PR-avdelning ljuger om att de gör.

Chansen att jag köper en Intel-processor är låg idag. Och då är tanken att min 6700K eller 2700K ska bytas ut under året. Även min laptop, vill ha något vassare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Intels nya CPU, nu upp till 30% snabbare!

...Utan säkerhetsfunktioner aktiverade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Förstår verkligen inte "hatet" mot att man måste köpa nytt moderkort vid ny generation.

Vid uppgradering så har alltid jag köpt allt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har AMD sagt något om deras nya Ryzen i april kommer ha förbättrat skydd mot Spectre?

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Förstår verkligen inte "hatet" mot att man måste köpa nytt moderkort vid ny generation.

Vid uppgradering så har alltid jag köpt allt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man har en uppgraderingscykel på 3-4 år eller som du 7-8 år så har man ju inget val oavsett. Om man gör mindre uppgraderingar varje eller vartannat år så innebär det en komfortfaktor och en ganska stor besparing över tid.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

@Orber: ska bli intressant och se om det stämmer.
Läste du det nån annanstans än här på SweC i.o.m. Zen+ reveal?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@Orber: ska bli intressant och se om det stämmer.
Läste du det nån annanstans än här på SweC i.o.m. Zen+ reveal?

Vet inte riktigt vad du menar här? Jag påstod inte något utan ställde en fråga.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Vad är oddsen på att de "kommer på" att man även måste ta fram en ny sockel för att lösa felen? -> Alla måste även köpa nya moderkort á la Intel.

En extra död pin för att "Fixen ska vara effektiv"?

Skrivet av Mithras:

Rätta mig gärna om jag har fel, men det har väl aldrig varit snack om att använda Z370-mobos för Ice Lake?

Precis som de gjorde med Z270 -> Z370 så kommer de säkerligen göra med Ice Lake, vilket innebär att folk måste köpa nytt moderkort oavsett om socketen ändras eller inte

Det var egentligen inget snack om att Z370 skulle gå att använda för tidigare generationer heller utan det var när det kom fram att Intel körde en fuling som folk började snappa upp det.

Skrivet av THB:

Förstår verkligen inte "hatet" mot att man måste köpa nytt moderkort vid ny generation.

Vid uppgradering så har alltid jag köpt allt nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla kanske inte har ekonomin att göra precis som du gör och köpa ett nytt moderkort per generation? "Hatet" härstammar i att Intel medvetet försöker sabotera kompatibiliteten med tidigare generationer genom att ändra microkod där man egentligen inte behöver göra det och därigenom tvinga igenom en softlock.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Orber: aha, läste fel.
Har för mig jag såg det nämnas i artikeln om kommande Zen+.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

De lär väl inte plötsligt upptäckte att de kan göra det utan prestanda förlust när de vetat om problemet så många år. Oavsett hur de fixar det lär det väl bli prestanda förlust eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Vad är oddsen på att de "kommer på" att man även måste ta fram en ny sockel för att lösa felen? -> Alla måste även köpa nya moderkort á la Intel.

Dessutom enbart Z470 kretsar första halvåret.