Permalänk
Avstängd

@nyllet83: Fick dom nyare versionerna att funka igår, det var ett problem med behörigheterna och att jag aldrig har mobildata på. Så länge som du köper en relativt populär mobil bör du inte ha några (större) problem.

Permalänk
Medlem

@AppleMuffin: Ok. Jag kommer nog skaffa någon telefon som har officiell rom via hemsidan.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Avstängd

@nyllet83: Ser ut som om det bara funkade tillfälligt då den strular igen.
Bör dock vara fixat ganska snart då dom har identifierat felet på github.

Permalänk
Medlem

@AppleMuffin: Ok. Är felet i Lineage eller är det i MicroG?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Avstängd

@nyllet83: Senaste versionen av microg. En dålig merge eller något.

Permalänk
Medlem

@AppleMuffin: Trist. Då är det bara att vänta på en uppdatering.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Tack för svar. Har du uppdaterat MicroG till nyare version sedan du först installerade eller är det samma installation som du gjorde för länge sedan?

Tror inte jag har uppdareat till nyare någon gång, men har ju gått ett tag nu. Min version är 0.2.4.

Permalänk

Har Lineageos 16 microg och bankid funkar inte för mig.
Har spanat på denna, https://github.com/microg/android_packages_apps_RemoteDroidGu... länk för uppdateringar om safteynet issues men det går segt.

Permalänk
Avstängd

@massmordarulla
Du bör spana in på https://github.com/microg/android_packages_apps_GmsCore/issue...
Problemet är fixat och kommer inte finnas i nästa version av microg. Det är inget safetynet problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AppleMuffin:

@massmordarulla
Du bör spana in på https://github.com/microg/android_packages_apps_GmsCore/issue...
Problemet är fixat och kommer inte finnas i nästa version av microg. Det är inget safetynet problem

Skickades från m.sweclockers.com

All right! Hade inte koll på läget helt enkelt! 😃

Permalänk

Jag har kört moto x4 som var rätt tidig med stöd för lineageos 16 med microG och hade först problem med bankid/swish men visade sig funka om jag använde en extern qr-läsare istället för den inbyggda. I våras fick jag problem igen efter en uppdatering från 2.6 -> 2.7 efter att ha plöjt igenom tråden som länkats till ovan (https://github.com/microg/android_packages_apps_GmsCore/issue...) så nedgraderade jag microG manuellt (via twrp recovery mode) tillbaka till 2.6 och sen har det funkat bra sen dess, men inte heller uppgraderat systemet, vilket iof ska funka men kräver samma manuella nedgradering igen.

Som det står i github tråden så ska felet nu vara åtgärdat och förhoppningsvis så släpps det väl snart en ny version så att det går att uppgradera som vanligt igen.

Upptäckte dock precis ett nytt problem idag, min bank har börjat använda QR kod för inloggning med mobiltbankID och när jag försker logga in funkar det nu inte heller med 3'e parts QRkodläsare. Någon som har några tips för att komma runt detta?

Permalänk

Jag löste temporärt genom att inaktivera "microG Services Core". BankID klagar när man startar men det funkar iallafall

Permalänk
Avstängd

@massmordarulla: Visste inte att det funkade, tack, du gjorde ett par dagar lite lättare för mig där.

Microg är nu uppdaterat och det bör inte ha några problem med mobilbankID längre.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd, men dyker fortfarande upp när man söker på ämnet. Därför kan jag, om någon är intresserad, rapportera att jag precis installerat BankID och Swish på Lineage OS med microG. De fungerar utmärkt, inga klagomål om att Gloogle Play Services behövs och inga problem med QR-kod heller. Kör Lineage OS 17.1, lineage-17.1-20210125-a3xelte för att vara precis. Har en Samsung A3 2016, som stöds officiellt av Lineage OS. Installerade Lineage OS och microG med en enda zip nedladdad från microG:s hemsida. BankID och Swish är sedan bara att installera från Aurora.