Qualcomm döms till 9,8 miljarder kronor i böter för konkurrensbrott

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm döms till 9,8 miljarder kronor i böter för konkurrensbrott

EU-kommissionen dömer nu Qualcomm till stora böter för konkurrensbrott, då de betalat Apple för att se till att telefontillverkaren inte köper in kretsar från andra aktörer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Niccce!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

feels good man

Permalänk
Medlem

Ouch den svider

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vart går böterna? Någon som är insatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jussi V.:

Vart går böterna? Någon som är insatt?

Precis detta undrar jag också, borde ju gå till dom drabbade.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

frågan är väl om dem dra en Intel och kommer överklaga och dra ut på det så att den betalda böten inte gör nåt mer.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

frågan är väl om dem dra en Intel och kommer överklaga och dra ut på det så att den betalda böten inte gör nåt mer.

Qualcomm har nog inte råd att göra en Intel och sega ut rättshavererandet i en halv evighet. Men det är ju ett alternativ förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

VAVAVAVA??? Apple då? De har ju tagit emot mutan. Ska inte de också betala skadestånd i så fall? Helt rätt att EU tar strypgrepp på Qualcomm, men Apple borde också ha en släng av sleven. De har ju tagit emot mutor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Broadcom jublar, nu blev Qualcomm helt plötsligt billigare!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jussi V.:

Vart går böterna? Någon som är insatt?

Jag funderar samtidigt på vem som har rätt att sätta den här typen av böter. Amerikanska Justitiedepartementet delade ju ut en böteslapp till Telia på 12 miljarder för affärerna i Uzbekistan. Detta för att transaktionerna skett i dollar?

Ser möjligheter till att denna verksamhet ökar då den ser ut att kunna ge klirr i kassan utan att man måste producera något.

Permalänk
Sötast

Så Qualcomm bötefälls för att de mutat Apple för att endast använda deras produkter.

Men Apple går helt fria för att ta emot mutor av Qualcomm?

Permalänk
Inaktiv

Inte konstigt, England kommer lämna Eu och det blir ett stort hål i kassan, detta täpper till lite men de hittar nog fler företag som har betet sig som svin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så Qualcomm bötefälls för att de mutat Apple för att endast använda deras produkter.

Men Apple går helt fria för att ta emot mutor av Qualcomm?

Apple är offer i den här soppan. Dom har fått massa pengar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

*** raderat ***

Skrivet av Jussi V.:

Vart går böterna? Någon som är insatt?

Skrivet av StenmanJones:

Precis detta undrar jag också, borde ju gå till dom drabbade.

Pengarna går tillbaka till EUs budget.
Står som fines under Other revenues i länken nedan
http://ec.europa.eu/budget/explained/budg_system/financing/fi...

Det kan låta rättvist att de drabbade ska ha pengarna. Men ja, det är inte riktigt möjligt att genomföra.
Varje enskild upphandling som är missad av konkurrenter är svårt nog att spåra. Vem som istället skulle ha vunnit varje upphandling eller leveransavtal blir direkt omöjligt att avgöra på ett rimligt sätt och än svårare blir det med vilka gissade vinster som skulle gälla för olika stora avtal. Det skulle såklart trigga alla andra på marknaden att ansöka om att just de skulle ha vunnit om de nu vetat om avtalen och alla hade kunnat tävla i att lämna in offerter som de inte ens behöver leverera till -> alltså helt orimligt låga hittepåoferter hade vällt in hehe.

Men ja gundanledningen till att lagstiftningen finns är för att kunna straffa de som bryter mot konkurrensreglerna och förhopningen är väl att det ska fungera i avskräckande syfte.

Citerat inlägg raderat
Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

VAVAVAVA??? Apple då? De har ju tagit emot mutan. Ska inte de också betala skadestånd i så fall? Helt rätt att EU tar strypgrepp på Qualcomm, men Apple borde också ha en släng av sleven. De har ju tagit emot mutor.

Enligt Anandtech har Apple samarbetat med utredningen och bidragit med information, möjligen är det därför de inte får något straff.

Fast å andra sidan fick ju inte Dell etc några straff när Intel dömdes för samma typ av beteende för typ 10 år sen, så det kanske inte är olagligt?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

9,8 miljarder är väldigt mycket pengar, men jag tror att det ändå är billigt i förhållande till vad de har tjänat på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Enligt Anandtech har Apple samarbetat med utredningen och bidragit med information, möjligen är det därför de inte får något straff.

Fast å andra sidan fick ju inte Dell etc några straff när Intel dömdes för samma typ av beteende för typ 10 år sen, så det kanske inte är olagligt?

Haha! Fan vad nice... De hugger dem i ryggen alltså? Det tycker jag faktiskt är väldigt hedervärt då det sänder signaler till andra äckliga företag att man ska fan passa sig för att försöka muta alltså, för det kan bita en i arslet.

"tagande av muta" är ju i alla fall en brottsrubricering i Sverige, men det kanske ser annorlunda ut på EU nivå och när det gäller "från ett företag till ett annat".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alla dessa böter hit o dit får ju en att undras hur mycket överpris man betalar egentligen... Det verkar ju räcka till både R&D samt utdelning och ändå finns det pengar kvar i kistan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Varför behöver inte Apple betala lika mycket? Det var väl knappast så att dom inte kunde säga nej till att ta emot mutor

Permalänk
Medlem

Apple kan absolut vara offer här beroende på vilken position de suttit i. Inte säkert de hade kunnat be dem att sticka dit pepparn växer utan att sätta sina egna produkter på fall.

Föreställ er Dell förr som inte hade fått sälja Intel alls. Nu hade AMD bra produkter men vi vet alla att brandname är viktigt och jag tror Dell ville kunna sälja Intel med. Svårt att sia om vad det hade kunnat innebära.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Samma version som Intel gjorde mot AMD en gång i tiden låter det som. Lika löjlig summa också. Småpotatis för dessa giganter.
De har nog tjänat på denna olaglighet, samma som Intel gjorde.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

hängde inte riktigt med om det var mutor eller om qualcom sänkte priset om de köpte allt från dom istället för att ta en del från andra tillverkare. För det andra kan jag faktiskt förstå, man kan anpassa sin produktion utifrån efterfrågan och tillverka mer för ett lägre pris.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

hängde inte riktigt med om det var mutor eller om qualcom sänkte priset om de köpte allt från dom istället för att ta en del från andra tillverkare. För det andra kan jag faktiskt förstå, man kan anpassa sin produktion utifrån efterfrågan och tillverka mer för ett lägre pris.

Det var det senare. Det som är olagligt är paragrafen om att Apple inte fick köpa av någon annan. Att ge rabatter om man lovar att köpa minst X enheter är OK (och mycket vanligt), men här var syftet att se till att ingen annan kunde växa sig stark nog att konkurrera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Haha! Fan vad nice... De hugger dem i ryggen alltså? Det tycker jag faktiskt är väldigt hedervärt då det sänder signaler till andra äckliga företag att man ska fan passa sig för att försöka muta alltså, för det kan bita en i arslet.

"tagande av muta" är ju i alla fall en brottsrubricering i Sverige, men det kanske ser annorlunda ut på EU nivå och när det gäller "från ett företag till ett annat".

Tror inte att det handlar om mutor i lagens mening, men Apple hade mycket väl kunnat vara skyldiga till medhjälp av något. Min gissning är att avtalet gjorts upp av en mellanchef som fick en fin bonus för att ha fixat ett så bra pris, och sedan kom det fram i en internrevision att de gjort något de inte borde. Precis ett sådant fall finns som exempel i snart sagt varje etik-utbildning (tvingas klicka mig igenom en sån då och då).

Alternativt har någon myndighet hört ett rykte eller fått ett klagomål från en konkurrent, frågat Apple om hur det står till, och Apple har i det läget valt att berätta allt - ”Vi upptäckte det här nu, jag visste ingenting, jag lovar!”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Går ju knappt hitta en tråd här på SC utan att det skrivs inlägg med bruna undertoner. Minnet är bra men kort när en miljon svenskar drog till USA och blev insläppta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tvivlar på att Apple skulle ha lockats av någon muta. Riskera företaget och dess anseende på fickpengar när pengar redan växer på (äppel)träd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av StenmanJones:

Precis detta undrar jag också, borde ju gå till dom drabbade.

Vilka då? Alla konkurrenter? Knappast så en rättstat agerar. Det här är problemet med den här typen av tvist. När ett företag blir stämt för att ha "fuskat till sig" en fördel framför sina konkurrenter är skadan redan gjord.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Kul att bötesbeloppet är mindre än mutan de straffas för.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Tvivlar på att Apple skulle ha lockats av någon muta. Riskera företaget och dess anseende på fickpengar när pengar redan växer på (äppel)träd.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du Apple bryr sig? De är ju kända för att vara hatade av många, och dessutom så är extra pengar inte en liten grej för den typen av företag. Dock tycker jag Qualcomm borde satsa på att tillverka och sälja, istället för att fiffla, ifall de verkligen har problem. Marknaden finns ju där, bara pumpa ut och sälja, jag förstår verkligen inte hur teknikjättar så som Toshiba och Qualcomm har en öppen, hungrig marknad och lyckas fucka upp de så illa.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X