[Troligen löst]RIP Ryzen 1700x / Asus Crosshair VI ?

Permalänk
Medlem

[Troligen löst]RIP Ryzen 1700x / Asus Crosshair VI ?

o/ hallå allihopa, hoppas ni kan hjälpa en trött människa!

(Specs längst ner + eventuell fix.)

Vad jag tror är fel enligt: den här länken. Moderkortet.

Det är som så att min kära dator fick bluescreen i Windows (10). Felmeddelandet var "Dpc watchdog violation".
Startade om datorn, kom in i windows, efter 10 min samma fel.
Nu startar datorn (extremt långsamt/inte). Den står i vid boot (REPUBLIC OF GAMERS, PRESS DEL OR F2 TO ENTER UEFI BIOS SETTING). När Om den startar, så står det någon varning om CPU temp och sedan fortsätter den att boota till Bitlocker. I bitlocker så reagerar knappt tangentbordet och det kan ta någon minut att skriva mitt relativt korta lösenord.
I windows är den snabb, och inget fel. Fram tills den krashar. Då kan skärmen frysa sig, och ljudet ha det där "BZZZZZ" ljudet som kommer när en dator hänger sig rejält.

Ibland, om jag har tur kan jag gå till bios/boot device selection, där fungerar datorn som den ska.

Det jag provat. Ta ut alla ramminnen, stoppa in den jag brukar ha i slot 1, starta datorn. Fortfarande fel, ta ut ur slot 1, stoppa in ramminnet jag brukar ha i slot 2, i slot 2, prova starta. Samma fel, osv med 4 stickor.

Ta ur mina grafikkort och stoppa in ett helt annat kort.

Ta ur alla hårddiskars SATA kablar

Reset CMOS & Bios med knappen på baksidan.

Det jag gjorde på datorn första gången det hände var: Pilla med Synergy 2. Lyssna spotify, ca 3 dagar uptime på datorn, ca 100 flikar i firefox, discord uppe, byta usb stickor (typ 1 var 30 sekund),

Specs:
Operativsystem: Microsoft Windows 10, vet inte exakt version. Efter uppdateringen som gör att man kan se GPU link och usage i Aktivitetshanteraren.
Processor: AMD Ryzen7 1700x
Processorkylare: Noctua U12S för AMD.
Moderkort: ASUS Crosshair VI
Minne: 4 x 8 GB (32gb) Corsair Vengeance LPX 3200 MHz
Grafikkort: 2x 960 2GB
Hårddisk: Samsung 960 Evo 500GB. 4Tb WD Red, 4TB Seagate, 1tb något 2.5", 2 500gb 2.5".
Nätaggregat: Corsair RM750X
Övrig kylning: 2x140mm insug och 1x 140mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Intel 8260 AC
Temperaturer: Under 70 c vid 100%. Lite svårt att veta exakt då datorn inte startar

Är nästa steg att försöka få tag på någon med Ryzen och prova deras moderkort med min cpu, och deras cpu i mitt moderkort?
Eller ska man våga skicka in det till stället man köpte sakerna..?

Alla idéer är välkommna just nu..

[Edit #1] Fläktarna snurrar

[Edit #2] Verkar som att det var ett tangentbord jag hade inkopplat som orsakade felet..

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

vilken bios-version har moderkortet just nu?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem

Tror jag har löst det. Ganska troligt att det var ett tangentbord jag kopplade in tidigare då jag hade kopplat mitt vanliga till en annan dator. När jag kopplade ur den så startar datorn normalt, och har hittils inte krashat. Uppdaterar just nu BIOS från 1701 till 3008.

Ska ta en koll på det du skrev Daroge om det händer igen. Tack så mycket för svaren!

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.