W10 legacybootloadermenyn vägrar bli permanent

Permalänk
Medlem

W10 legacybootloadermenyn vägrar bli permanent

Har lite olika OS installerade på lek- och experimentdatorn; Windows 10, Windows 7, Debian, och Windows XP. De tre förstnämnda delar en SSD, och XP ligger ensam på en annan.

Det har blivit lite knäppt med bootmenyn. W10 "kapade" vid installationen W7 eller vad man ska säga. GRUB ser bara Debian, XP och W10. Bootar man det sistnämnda entryt ploppar Windows bootloader upp, och man kan välja mellan W10 och W7. Inget jätteproblem tyckte jag, det kunde få bero.

Vad som däremot var störigt är att W10:s grafiska bootmeny förmodligen laddar merparten av W10 innan den ploppar upp, väljer man W10 kommer man omdelbart till loginrutan. Vill man däremot köra W7, så gör datorn en full reboot, och man får vänta på att den ska harva sig igenom POST, gå igenom GRUB-menyn igen, osv.

Detta kunde lätt åtgärdas mha kommandot...

bcdedit /set "{current}" bootmenupolicy legacy

...som får W10 att använda legacybootmenyn, som ploppar upp direkt efter GRUB, och inte leder till några reboots när man väljer W7.

Problemet är att det inte fungerar varje gång. Då och då dyker fortfarande den förbannade grafiska bootmenyn upp, och jag har inte en jäkla aning om hur man ska få datorn att lägga av med detta. Har inte sett några bakomliggande mönster när det händer, beteendet framstår som helt inkonsekvent, vilket ju i sig vore jäkligt märkligt när det kommer till datorer.

Någon som har några idéer?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!