Kabinett för bluray-brännare? intern -> extern

Permalänk
Medlem

Kabinett för bluray-brännare? intern -> extern

Har idag en intern bluray-brännare, men har byggt ny dator med chassi som saknar 5,25"-enhet.
Tanken var att stoppa in min interna bluraybrännare i ett kabinett av något slag och använda den
som en extern brännare.
Finns detta, och var kan man i såfall hitta ett som funkar för en bluray-brännare?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ja, finns en del varianter på detta. Lindy har nått case men det kostar typ 800:-. Förslaget i posten ovan (IcyBox) är nog ett vettigt val, så får du allt på en gång. I annat fall kan man fixa ihop eget billigt, men lite mer jobb. Köpa en USB3->SATA dongel + Sata kabel + strömadapter och ansluta det till (väsenligt billigare).

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Tackar! Tyckte jag googlat frenetiskt på detta men inte hittat något vettigt, men då finns det iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obsidian:

Ja, finns en del varianter på detta. Lindy har nått case men det kostar typ 800:-. Förslaget i posten ovan (IcyBox) är nog ett vettigt val, så får du allt på en gång. I annat fall kan man fixa ihop eget billigt, men lite mer jobb. Köpa en USB3->SATA dongel + Sata kabel + strömadapter och ansluta det till (väsenligt billigare).

Jo det är ju en variant det med. Synd att boxen ovan kostar som ett normalt datorchassi nästan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jo det är ju en variant det med. Synd att boxen ovan kostar som ett normalt datorchassi nästan

Skickades från m.sweclockers.com

Håller själv på att söka en vettig lösning och använda min gamla blu-ray brännare. IcyBoxen står främst på listan men det finns en lite billigare lösning: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har idag en intern bluray-brännare, men har byggt ny dator med chassi som saknar 5,25"-enhet.
Tanken var att stoppa in min interna bluraybrännare i ett kabinett av något slag och använda den
som en extern brännare.
Finns detta, och var kan man i såfall hitta ett som funkar för en bluray-brännare?

det finns bara ett riktigt bra svar här..
AMAZON
kolla amazon.co.uk eller amazon.de . Där hittar du likt ett ebay sortiment vad gäller sånt här.
Första sökningen gav denna med 4.5 stjärnor av 5 från nästan 200 personer.
https://www.amazon.co.uk/USB-SATA-Adapter-Cable-Drives-en-GB-...
att få den hela vägen hem blir nog max 100kr

Sök runt lite mer så lär du hitta ännu fler alternativ även mer likt den icybox'en. Se till att gå på recensionerna så brukar du oftast hamnta rätt. Många recensioner med bra omdömen blir statistiskt säkert.
annars får du hem den, öppnar, provar, packar ner igen och skickar tillbaka. Precis som distansköplagen i Svergie fast amazons villkor. Aldrig nåt gnäll i min erfarenhet.
Se till att köpa från amazon eller "fullfilled by amazon" om möjligt så skickas det från amazons varulager istället för återförsäljare så blir de bättre frakt oftast och du sköter alla framtida ärenden med amazon direkt. Dom är SUPER tro mig!

Kom på förresten att jag har denna själv:
https://www.amazon.co.uk/UGREEN-Adapter-Drive-Supported-Conve...
Använde den till att fixa med hårddiskar ett tag sedan. Funkar hur bra som helst för ändamålet och ugreen gör mycket bra grejer. Vill du ha med svensk elplugg så köper du samma produkt från amazon.de bara. UK har annan plugg. Eller så köper du en converter med men slänger på lite på slutpriset då.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amelek:

Håller själv på att söka en vettig lösning och använda min gamla blu-ray brännare. IcyBoxen står främst på listan men det finns en lite billigare lösning: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Jag köpte icy-boxen till slut, kollade också på den där från Kjell men kände att det blev bättre att stoppa ner blurayn i en låda. Blev bra och smidig att koppla in. Icy-boxen är ganska lång så inga problem att koppla in blurayn, det är alltså inte så trångt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

det finns bara ett riktigt bra svar här..
AMAZON
kolla amazon.co.uk eller amazon.de . Där hittar du likt ett ebay sortiment vad gäller sånt här.
Första sökningen gav denna med 4.5 stjärnor av 5 från nästan 200 personer.
https://www.amazon.co.uk/USB-SATA-Adapter-Cable-Drives-en-GB-...
att få den hela vägen hem blir nog max 100kr

Sök runt lite mer så lär du hitta ännu fler alternativ även mer likt den icybox'en. Se till att gå på recensionerna så brukar du oftast hamnta rätt. Många recensioner med bra omdömen blir statistiskt säkert.
annars får du hem den, öppnar, provar, packar ner igen och skickar tillbaka. Precis som distansköplagen i Svergie fast amazons villkor. Aldrig nåt gnäll i min erfarenhet.
Se till att köpa från amazon eller "fullfilled by amazon" om möjligt så skickas det från amazons varulager istället för återförsäljare så blir de bättre frakt oftast och du sköter alla framtida ärenden med amazon direkt. Dom är SUPER tro mig!

Kom på förresten att jag har denna själv:
https://www.amazon.co.uk/UGREEN-Adapter-Drive-Supported-Conve...
Använde den till att fixa med hårddiskar ett tag sedan. Funkar hur bra som helst för ändamålet och ugreen gör mycket bra grejer. Vill du ha med svensk elplugg så köper du samma produkt från amazon.de bara. UK har annan plugg. Eller så köper du en converter med men slänger på lite på slutpriset då.

Tack för svar! Den första där, orkar den verkligen driva en bluraybrännare? Ser inte att det finns någon extern strömförsörjning till den, vilket kanske krävs om man ska driva en brännare.

Blev ju onekligen lite billigare från Amazon, men nu blev det en Icy-box från dustin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

det finns bara ett riktigt bra svar här..
AMAZON
kolla amazon.co.uk eller amazon.de . Där hittar du likt ett ebay sortiment vad gäller sånt här.
Första sökningen gav denna med 4.5 stjärnor av 5 från nästan 200 personer.
https://www.amazon.co.uk/USB-SATA-Adapter-Cable-Drives-en-GB-...
att få den hela vägen hem blir nog max 100kr

Sök runt lite mer så lär du hitta ännu fler alternativ även mer likt den icybox'en. Se till att gå på recensionerna så brukar du oftast hamnta rätt. Många recensioner med bra omdömen blir statistiskt säkert.
annars får du hem den, öppnar, provar, packar ner igen och skickar tillbaka. Precis som distansköplagen i Svergie fast amazons villkor. Aldrig nåt gnäll i min erfarenhet.
Se till att köpa från amazon eller "fullfilled by amazon" om möjligt så skickas det från amazons varulager istället för återförsäljare så blir de bättre frakt oftast och du sköter alla framtida ärenden med amazon direkt. Dom är SUPER tro mig!

Kom på förresten att jag har denna själv:
https://www.amazon.co.uk/UGREEN-Adapter-Drive-Supported-Conve...
Använde den till att fixa med hårddiskar ett tag sedan. Funkar hur bra som helst för ändamålet och ugreen gör mycket bra grejer. Vill du ha med svensk elplugg så köper du samma produkt från amazon.de bara. UK har annan plugg. Eller så köper du en converter med men slänger på lite på slutpriset då.

Ja den första du nämnde fungerar inte till blu-ray brännare då den inte har nog med ström för att orka med.
Den andra skulle fungera, men då skulle jag personligen hellre åka 2km och köpa en lite mindre och smidigare modell i närliggande butik och få det smidigare med garantier och ev öppet köp.

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Inaktiv

Jag har letat något liknande med. Borde köpt långt tidigare då utbudet var större. Förut fanns det kabinett med flera 5.25" platser men har varit borta från Svenska marknaden i något år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amelek:

Ja den första du nämnde fungerar inte till blu-ray brännare då den inte har nog med ström för att orka med.
Den andra skulle fungera, men då skulle jag personligen hellre åka 2km och köpa en lite mindre och smidigare modell i närliggande butik och få det smidigare med garantier och ev öppet köp.

Det fins många fler bara att kika runt, jag tog bara de två jag hittade snabbt..
Om det finns en 2km bort till bra pris så är det ju självklart. Men tycker mig inte hittade såna här saker särkilt billigt lokalt, kan ibland skilja dubbla priset + .
Öppet köp och garantier från amazon är precis som du kan förvänta dig här.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Tack för svar! Den första där, orkar den verkligen driva en bluraybrännare? Ser inte att det finns någon extern strömförsörjning till den, vilket kanske krävs om man ska driva en brännare.

Blev ju onekligen lite billigare från Amazon, men nu blev det en Icy-box från dustin.

Skickades från m.sweclockers.com

Varsegod!
Du har nog helt rätt om den första. Jag tog mest som exempel men ni har rätt. Den andra har extern strömförbrukning dock.
Den ICY-Box är ju cool jämfört.. Ganska högt pris på den bara men nöjd blir du nog! Nu har du fler alternativa köpställen i framtiden dock

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Varsegod!
Du har nog helt rätt om den första. Jag tog mest som exempel men ni har rätt. Den andra har extern strömförbrukning dock.
Den ICY-Box är ju cool jämfört.. Ganska högt pris på den bara men nöjd blir du nog! Nu har du fler alternativa köpställen i framtiden dock

Jo icy:n blev ju definitivt dyrare. Lika mycket som ett enklare datorchassi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv

Jag använder bland annat Blu-ray-brännare och M-Disc-Blu-ray-skivor för att göra backuper av viktiga saker som foton, personliga dokument och jobbfiler. (https://www.sweclockers.com/nyhet/14339-millenniata-och-hitac...)
Blu-ray-brännarna sitter i väldigt trevliga externa Mapower-chassin som har både eSATA och USB 2 men som tyvärr inte längre verkar säljas: https://www.computeruniverse.net/en/products/90345615/mapower...
Jag skulle aldrig lita på en molntjänst för mina personliga backuper, men det är min högst personliga åsikt.

Ju äldre man blir, desto viktigare blir de där bilderna och vissa andra saker som inte verkade så viktiga en gång i tiden men som har en förmåga att försvinna alldeles för lätt när datorer kraschar ...
Om man vill vara säker på att ha en fungerande backup bör man köra med hängslen, livrem och lite paranoia.
Om man har något som är viktigt ska man spara det på flera olika medier och förvara det på flera olika platser. Det spelar ingen roll om man har femtio backuper hemma om bostaden blir helt förstörd vid en brand. Själv promenerar jag med jämna mellanrum faktiskt till IRL-banken och lägger mina backuper (gjorda på hårddiskar och M-Disc-skivor) i något som kallas för ett bankfack ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Bankfack för er framåtsträvare som vill veta mer).

Skivor har faktiskt en fördel i och med sin storlek – de är klart svårare att slarva bort än ett USB-minne!
Och, hur många här känner inte någon som har slarvat bort ett USB-minne eller blivit av med viktig information för att någon annan har ”lånat” ett USB-minne utan att fundera över vad som fanns på minnet och bara raderat allt?
Förresten, vilket medium överlever en ordentlig vattenskada – en USB-minne (förutom några få vattentäta modeller) eller en bränd optisk skiva?

Oj, det är sent! Det är nog dags att släcka elden i grottan och dra en djurfäll över sig ...
/Fred Flinta

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1.5/§1.6*

Tagit bort ohjälpsamt inlägg + svar, vänligen håll er till topic: "Kabinett för bluray-brännare? intern -> extern"

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Personligen ditchade jag det där med 5.25"-brännare när jag skaffade chassi utan 5.25"-platser. Kör en liten slimlinebrännare jag plockat ur en skrotad laptop i ett kabinett på skrivbordet. Lättare att komma åt, och man slipper extra strömförsörjning.

Det enda som var lite klurigt var att hitta en 1.5m lång USB3-kabel som klarade aktuell datarate, fick en del konstiga errors i imgburn med de två första jag testade.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Jag kan även förstå att vissa inte känner att de behöver ha en brännare i sin laptop utan hellre vill ha en extern brännare. Då kan man plocka ur den och i stället använda en smart ram som gör det möjligt att montera en extra hårddisk i datorn:
https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss?__mk_de_DE=%C3%85M%C3%...
Jag har även sett dessa monteringsramar i Sverige, men till något högre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Personligen ditchade jag det där med 5.25"-brännare när jag skaffade chassi utan 5.25"-platser. Kör en liten slimlinebrännare jag plockat ur en skrotad laptop i ett kabinett på skrivbordet. Lättare att komma åt, och man slipper extra strömförsörjning.

Det enda som var lite klurigt var att hitta en 1.5m lång USB3-kabel som klarade aktuell datarate, fick en del konstiga errors i imgburn med de två första jag testade.

Laptops brukar sällan ha bluraybrännare dock. Jag bränner mina och mina syskons egenfilmade filmer på på bluray (1080p), så en vanlig dvd-brännare funkar inte (vilket det brukar vara i laptops).
(Som en tidigare användare skrev med molntjänster, så funkar det alltså inte för min del.)
Kändes inte direkt motiverat att köpa en ny slimlinebrännare heller när jag har en väl fungerande 5,25"-enhet, därav blev det detta kabinett.

Hmm, intressant, jag köpte också en lite längre USB3-kabel, får se om den funkar som tänkt nu då. Men när man bränner bluray känns det inte som man ens är lite i närheten av 5Gbit/s som USB3 ska klara? Eller?
Ska testa mitt kabinett och se hur det går

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Laptops brukar sällan ha bluraybrännare dock. Jag bränner mina och mina syskons egenfilmade filmer på på bluray (1080p), så en vanlig dvd-brännare funkar inte (vilket det brukar vara i laptops).
(Som en tidigare användare skrev med molntjänster, så funkar det alltså inte för min del.)
Kändes inte direkt motiverat att köpa en ny slimlinebrännare heller när jag har en väl fungerande 5,25"-enhet, därav blev det detta kabinett.

Hmm, intressant, jag köpte också en lite längre USB3-kabel, får se om den funkar som tänkt nu då. Men när man bränner bluray känns det inte som man ens är lite i närheten av 5Gbit/s som USB3 ska klara? Eller?
Ska testa mitt kabinett och se hur det går

Jag har ett gammalt Sabertooth Z77-moderkort också, från tiden då USB 3.0 ändå var skapligt nytt. Har upplevt modernare controllers som robustare, de är kort sagt mindre picky med grejerna

Kanske inte var dataraten som var problemet heller, det enda jag kan säga är egentligen att det funkade med tredje kabeln jag testade, men inte de två tidigare. Felet jag fick var nåt om "semaphore timeout".

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Kom på förresten att jag har denna själv:
https://www.amazon.co.uk/UGREEN-Adapter-Drive-Supported-Conve...
Använde den till att fixa med hårddiskar ett tag sedan. Funkar hur bra som helst för ändamålet och ugreen gör mycket bra grejer. Vill du ha med svensk elplugg så köper du samma produkt från amazon.de bara. UK har annan plugg. Eller så köper du en converter med men slänger på lite på slutpriset då.

Fast det står klart och tydligt at den produkten INTE fungerar med DVD / Blu Ray-läsare.
Bara för att förtydliga för andra så dom inte råkar köpa av misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Fast det står klart och tydligt at den produkten INTE fungerar med DVD / Blu Ray-läsare.
Bara för att förtydliga för andra så dom inte råkar köpa av misstag

Vet inte hur jag missat detta.. Bra att du påpeka det. Ska se om jag kan redigera mitt inlägg såhär i efterhand

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Nu står även jag inför detta dilemma, då jag nyligen skrotade min ruskigt gamla tower till förmån för en ny fräsch. Hela komponentflytten gick fint, bortsett från att den nya lådan inte har någon 5.25" plats överhuvudtaget, så min optiska BD-ROM ligger nu i garderoben.

Fann er tråd men på de ~2 år som passerat tycks ju ännu mer ha försvunnit från den svenska marknaden. De (redan) saftiga 800 SEK ni nämnde tycks nu ha åkt upp till ett fyrsiffrigt belopp, om ni inte lyckas hitta nåt billigare inom rikets gränser?

https://www.dustinhome.se/product/5010641833/icy-box-external...

Amazon och dyl. finns så klart, men det känns som ett jävla meck. Den där adaptern från Kjell & CO för fyrahundra känns ju bortkastad, i så fall kan jag lika gärna ha två stumpar (en ström, en S-ATA data) lite snyggt hängande ut ur nån glipa i chassit och låta den brännaren ligga ovanpå. Det jag var ute efter var ju nåt lite estetiskt tilltalande att stoppa in den, för kanske en röding eller så.

Är det kanske bara till att fetglömma, idag?

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..