K: Datordelar till behövande

Permalänk

K: Datordelar till behövande

Hej,

En god vän till mig med vissa svårigheter i livet har precis sagt godnatt till sin kära dator som åt upp ram-minnen till höger och vänster, misstänker att moderkortet gjort sitt.

Han hade en i7-920, mobo och ram-minnen samt en hårddisk på 250GB som vi kompisar lyckats skrapa ihop åt honom då han har det lite tufft i livet.

Letar nu nya datordelar åt honom för att se vad vi kan skrapa fram, då denne unga mans liv endast kan kretsa kring datorer och han är helt förstörd nu.

Det vi kan återanvända av hans gamla grejer är en gammal 250GB IDE HDD (IDE->SATA) kopplad HDD, en extern 500GB hårddisk som han lagrat spel på, chassit (Antec P182), möjligvis nätagget (har ej kollat att den ger ut rätt ström och är orsaken till problemet) samt hans HD 6850.

Så, för detta projekt behöver jag åtminstone:

  • CPU - något som fungerar att spela PUBG/CS/Minecraft

  • RAM 8GB ram minimum, hans dröm är att en dag streama

  • Moderkort - som passar cpu+minnen

  • ev. nätagg - vad som helst i princip

  • ev. SATA-hårddisk (SSD/HDD)

Letar helt enkelt det som ligger och skräpar som kan komma att användas i ett bättre syfte än att samla damm. Då budgeten är limiterad och personen i fråga ej har inkomst så får detta går rakt ur min egen ficka till honom.

Bor uppe i norr (Umeå) så står självklart för ev. frakt.

Bomba med vad ni har!

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Har ett corsair cx430m du kan ta mot fraktkostnad! Fläkten tickar lite vid hög belastning men inget som stör funktionen, har dock inga molex kablar till den, hör av dig i pm med address så skickar jag på söndag!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d - Gigabyte AORUS x570 PRO - 32gb 3200mhz CL15 - Fractal Design Lumen s24 - ASUS TUF RX 7900 XTX - Fractal Design North
Topping DX3 Pro Plus - Hifiman Edition XS - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

jag har en msata ssd på 120gb ni kan få ta. Går väl att sälja för några hundra men bättre att den hamnar hos en behövande

Permalänk
Medlem

En 750gb Sata 3.5tum hårddisk kan jag också skicka iväg

Permalänk

Har en Corsair 8Gb 2400Mhz DDR3 modul, har 2 men en är trasig. Kan skänka den mot fraktkostnad

Permalänk

Supersnällt av alla, har PMat er!

Edit:
Det som är kvar då är CPU & MOBO (som gärna passar till tidigare kommentars 8GB-minne).

Tror jag slänger iväg en chassiuppdatering från mig själv till honom så får han ett Antec P280 ist för hans nurvarande P182 (då jag köpte nytt under jul!)

Mvh

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk

Hej. Har nog inte mycket till delar att bidra med tyvärr.
Men ropa till om du behöver kablage, internt eller externt, så bör jag kunna fixa det åt er.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Amd 260x plus tx 750w nätagg gammalt men har inte gått tungt, suttit i en 920 dator kan skickas mot fraktkostnad

Permalänk
Medlem

Har en Be Quiet Pure Rock kylare om det är intressant?

Permalänk
Skrivet av VeryMadMeatball:

Hej. Har nog inte mycket till delar att bidra med tyvärr.
Men ropa till om du behöver kablage, internt eller externt, så bör jag kunna fixa det åt er.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hojtar ifall det behövs! Har en del kablage själv, återkommer ifall det behövs!

Skrivet av skyw00lker:

Amd 260x plus tx 750w nätagg gammalt men har inte gått tungt, suttit i en 920 dator kan skickas mot fraktkostnad

Tusen tack! Jag skickar ett PM med info!

Skrivet av Svedberg:

Har en Be Quiet Pure Rock kylare om det är intressant?

Skickar ett PM till dig!

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Jag har en billig prolle du kan gå köpa 100kr pok celeron g530 2.4 GHZ

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Vad finns det kvar som han behöver? Jag kan skrapa fram nåt bättre än en 750gb hårddisk utan problem. Inget moderkort men kanske cpu beroende på vad för mb du skrapar fram.

Permalänk
Skrivet av QnoX:

Jag har en billig prolle du kan gå köpa 100kr pok celeron g530 2.4 GHZ

Skrivet av afrika:

Vad finns det kvar som han behöver? Jag kan skrapa fram nåt bättre än en 750gb hårddisk utan problem. Inget moderkort men kanske cpu beroende på vad för mb du skrapar fram.

Moderkort och CPU är det som är kvar.
Vet inte som sagt vad som äter minnena, kan vara mobo eller PSU eller bara SEX st defekta minnen på under 3 månader.
Om tidigare håller så har vi en 120GB+750GB HDD på G, vet inte hur mycket hårddiskar han behöver men det är väl bra om vi kan få tag på något till ett vettigt pris för ev. honom eller om vi får fler delar så vet jag en hjälporganisation här i staden som jag tror är utan dator!

Måste bara säga åter tusen tack till alla er som offrat era gamla kvarlevor till min vän, jag vet att han kommer bli jätteglad, ska se om vi kan lyckas få ihop ett par bilder på hans reaktion eller på det färdiga bygget.

Fy fan vad ni är bäst!

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag bor i norra Umeå och sitter på flertalet delar som ligger och samlar damm. Om ni vill skulle ni kunna få komma förbi mig och kika kan vi nog absolut komma överens om något givande för er.

Sitter på 2 am3+ med en 8320 och en 8350. Båda med hyper 212 eller vattenkylning.
1 Tri-x 290, en XFX 280x, ett gtx660
4 stycken 80+bronze 500-700watt icke modulära nätagg från bra märken
ett par 2x4gb ramstickor
möss, tangentbord osv

Hör av er om ni skulle vilja kika förbi!

Permalänk

Jag har en i3 6100 + MSI B150 + 8 GB DDR4, dock i GBG.