Högtonat ljud från moderkort vid load/(musrörelser)

Permalänk
Medlem

Högtonat ljud från moderkort vid load/(musrörelser)

Hej!
Har märkt att min dator ger ifrån sig ett ganska lågt i ljudnivå, men högtonat ljud, vid minsta lilla belastning. Kan höra det när jag rör på musen och det slutar direkt när jag stannar. Verkar låta mindre under prime95. Rätt säker på att det kommer från moderkortet. Någon som har erfarenheter av detta? Är det något man bör vara orolig över och skapa ett garantiärende för eller är det så det brukar vara och att jag bara inte tänkt på det innan?
Det är väl egentligen inte ett jättestort problem men jag vill att datorn ska vara i princip ljudlös i idle och lättare användning..

Permalänk
Medlem

Om det är från moderkortet ljudet kommer är det högst troligen från de digital VRM komponenterna som reglerar ström för processorn, det är den vanligaste boven i dramat om det kommer från moderkortet.

Men faktum är att jag själv har också hört samma sak med mina setups men källan varifrån de kommer är olika. T.ex. min Logitech MX-518 ger ifrån sig ett väldigt svagt sådant ljud när man rör den men måste ha örat nära musen för att höra det.

Sen har ju så gott som alla mina grafikkort de senaste åren haft detdär coil whine problemet i varierande mängd, oftast såpass lågt dock att fläktarna överröstar ljudet men finns lite undantag vid hög last och så (som tur är man hörlursanvändare och på så sätt blockas ljudet).

Har också haft ett nätagg som givit svagt ljud ifrån sig men behövde vara ganska nära för att höra det.

Sen hade mitt förra moderkort oxå det problemet att det läckte in sånt högtonat ljud i själva onboard Realtek ljudkretsen så att jag hörde oväsendet sakta i vissa spel som då läcker in från övriga komponenter på moderkortet men på mitt nuvarande Z370 ASrock moderkort är det dödstyst på den fronten dock (tack vare separat layer på moderkortet endast för ljudkretsen).

Så som du ser så kan ljudet komma från många olika källor men en sak är säkert, detdär högpitchiga oljudet är bland de mest störande ljuden jag kan tänka mig. Jag liksom kan hantera ljudet från en blåsande fläkt sig som har hela 40dB ljud t.ex. (brukade faktiskt sova 2 meter ifrån en väldigt högljudd cpu fläkt för många år sen och det klarade jag av bra) men störs något otroligt av minsta lilla högfrekvent whinande ljud.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD: Tack för svaret!
Jag antar att det kommer från VRM komponenterna. Får se hur jag gör, känns ju trist att nya prylar (moderkortet är köpt i Nov 2017) inte är helt "perfekta".
Har inte upptäckt något läckage in till hörlurarna. Får hoppas att jag klarar mig från det.

Permalänk
Medlem

Vad gäller spoltjut när du rör musen kan du prova att reducera dess polling rate.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Skickade tillbaks moderkortet till komplett.. De sa att de inte kunde höra något, antar att de har för högljudd testlokal, vet inte riktigt vad jag ska göra då. Jobbigt att behöva höra det ljudet hela tiden och veta att det inte kommer lösa sig tills jag köper ett nytt moderkort.

@RPGWiZaRD är lite som dig gällande högfrekventa ljud. Eller egentligen mot alla sorters ljud, men ett högfrekvent ljud skär igenom de flesta andra ljud och blir tydligare trots lägre ljudnivå..

Permalänk
Medlem

Har du testat med ett annat nätagg?

Är mycket möjligt att verkstaden inte hör något om de testar med andra komponenter. I flera fall har det varit specifika kombinationer av grafikkort, moderkort och nätagg som har haft problem med oljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

@Senseye: Tänkte att jag kanske skulle göra det. Hade svårt att tänka mig det då det är ett G2 Supernova nätagg, vilket ändå ska vara ett "bra" nätaggregat, men inser att alla kan ha det problemet. Testade utan grafikkort men samma ljud uppstår. Jag ska testa med sambons nätagg och se om det förändras när jag får tillbaks moderkortet.

Permalänk
Medlem

Testade med ett annat nätaggregat, utan grafikkort, samma ljud. Jaja, allt kan väl inte vara perfekt antar jag.

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag nästan lite för mycket på ljudet, är i princip så att jag måste ha någon typ av bakgrundsljud (musik/video) för att inte störa mig på det...
Nu när jag sitter här tycker jag att det är riktigt skumt att de på komplett inte lyckades höra ljudet. Jag har datorn monterad under skrivbordet, i chassit (dock glaspanel), och hör ljudet klart och tydligt.

Sen har jag ju testat med annat nätaggregat, utan grafikkort, annan mus (samma ljud kommer även när jag håller in en tangent på tangentbordet), stockinställningar/utan MCE/låst volt etc.

De sa förresten i sitt svar att spoltjut inte är en defekt utan snarare ett resultat av de komponenter som använts till produkten. De kan väl inte på fullaste allvar mena att ett moderkort för ~2000kr automatiskt kommer låta såhär bara p.g.a. komponenterna som använts i produkten? De tog sig heller inte tid att svara på mitt mail som jag skrev efter jag fick veta att de inte hade kunnat höra något, innan de skickade tillbaks moderkortet.

Jag hade glömt att återställa moderkortet till fabriksinställningar innan jag skickade in det och de klagade på att jag hade en "ordentlig överklockning" aka +100MHz från ASUS egna MCE (som är på från fabrik) och dessutom mindre volt.

Det är nog färdighandlat på komplett för min del.

Någon som har något tips på hur man kan dämpa ljudet?

Permalänk
Medlem

Har beställt ett ASRock Z370 Extreme4 nu från webhallen, ska sälja moderkortet mitt nuvarande Z370-F (kommer såklart nämna att det låter).
Byggde denna dator med ljud i åtanke, och har fixat fläktkurvor så den är i princip ljudlös (idle i alla fall , kan inte ha detta ljud då som stör friden när man bara sitter och slösurfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

Skickade tillbaks moderkortet till komplett.. De sa att de inte kunde höra något, antar att de har för högljudd testlokal, vet inte riktigt vad jag ska göra då. Jobbigt att behöva höra det ljudet hela tiden och veta att det inte kommer lösa sig tills jag köper ett nytt moderkort.

@RPGWiZaRD är lite som dig gällande högfrekventa ljud. Eller egentligen mot alla sorters ljud, men ett högfrekvent ljud skär igenom de flesta andra ljud och blir tydligare trots lägre ljudnivå..

Antar att du har för höga krav... dessutom brukar den typen av ljud generellt vara en kombination av olika typ av utrustning, såsom modell på musen (om nu denna är inblandad), moderkort och eventuellt nätdel. Dom kanske inte testar exakt din setup? Har själv hört liknande grejer vid musrörelser, men störde mig inte alls på det (tidigare datorer).

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Så kan det absolut vara, men jag personligen klarar inte av att ha det ljudet. Som jag nämnt lite längre ner har jag testat med ett annat nätaggregat, en annan mus och utan grafikkort. Det enda som är samma är CPUn och kylaren. Jag säger inte att alla kommer störa sig på detta ljud och det är säkert så att många inte tänker på ljudet men för mig går det inte riktigt.

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma fel själv när man rör musen så hör man skrapande ljud i hörlurarna. Detta berodde på att jag inte hade jordade strömkablar till datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@modaset: Jag kom på att jag faktiskt inte hade testat att dra strömsladden direkt från väggen utan bara via en fördelare, men testade nu och samma problem uppstår. Hade vart lite konstigt om det fungerade dock för fördelaren är jordad och uttaget likaså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

@modaset: Jag kom på att jag faktiskt inte hade testat att dra strömsladden direkt från väggen utan bara via en fördelare, men testade nu och samma problem uppstår. Hade vart lite konstigt om det fungerade dock för fördelaren är jordad och uttaget likaså.

Samma sak om du lägger foten på chassit?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

@modaset: Yes, tror inte det har med jordning att göra. Det är ju inte riktigt samma problem som du hade, där det kom från högtalarna, utan från själva moderkortet. :/ Har läst lite reviews på newegg och såg några där som hade haft samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

@modaset: Yes, tror inte det har med jordning att göra. Det är ju inte riktigt samma problem som du hade, där det kom från högtalarna, utan från själva moderkortet. :/ Har läst lite reviews på newegg och såg några där som hade haft samma problem.

Ah okej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

jag hittade en lösning i ett annat forum, för att få bort ljudet fick jag gå in i bios, cpu inställningar och stänga av hela/alla c state (strömsparande)

Permalänk
Medlem

Tack för tipset @Daemon85 löste dagens huvudvärk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laktos:

Skickade tillbaks moderkortet till komplett.. De sa att de inte kunde höra något, antar att de har för högljudd testlokal, vet inte riktigt vad jag ska göra då. Jobbigt att behöva höra det ljudet hela tiden och veta att det inte kommer lösa sig tills jag köper ett nytt moderkort.

@RPGWiZaRD är lite som dig gällande högfrekventa ljud. Eller egentligen mot alla sorters ljud, men ett högfrekvent ljud skär igenom de flesta andra ljud och blir tydligare trots lägre ljudnivå..

Du har fått svar på varför Komplett inte kan upptäcka ljudet. Spoltjut är bland de svåraste sakerna att reklamera. Ultimat börjar problemet i ett nätagg, men som du har märkt så kan allt som drar ström i datorn påverka problemet.

Skrivet av Daemon85:

jag hittade en lösning i ett annat forum, för att få bort ljudet fick jag gå in i bios, cpu inställningar och stänga av hela/alla c state (strömsparande)

Bra att du lyckats lösa problemet. Tänk på att din ändring kan påverka strömförbrukningen och även i viss mån livslängden på din dator. Kan inte CPU'n varva ner kommer den att bli varmare över lag och dra mer ström, mestadels medan du inte använder den.

Din lösning kan tyda på att din CPU är problemet. Får du möjlighet kan du prova att byta den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!