Hur kan krypto va värt så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Gulds värde har historiskt varit högt för att det varit en handelsvara. Gulds nytta i dagsläget är inget som rättfärdigar dess värde utan det är just värdespekulation. Bara för att något historiskt sett varit värt mycket betyder det inte att det kommer fortsätta vara det.

Förbud av både USA och Kina mot handel med krypto skulle försvåra och i alla fall på kort sikt förändra värdet, men det skulle krävas ett långt bredare förbud för att fungera, eftersom krypto i sådant fall kan växlas mot andra valutor som kan växlas mot dollar/yen ändå.

Historiskt värde är absolut inte något som garanterar fortsatt värde, men kryptovalutors historik är i sig ett problem då det visar på just hur svängigt värdet är. Och om poängen ändå är att man ska ha det som betalmedel, varför då inte använda varianter som är värdemässigt kopplade till nuvarande valutor? Det bör då vara lika enkelt att flytta och växla pengar som med övriga kryptovalutor (då man använder blockchains), samtidigt som värdet är förutsägbart både för handlare och köpare? Om valutan i ett land ger sig iväg så växlar man över till något mer stabilt. Varför ta omvägen via kryptovalutor som inte har något garanterat värde och än så länge åkt bergochdalbana när det gäller värderingen?

Och guldkursen går upp och ner som de flesta andra råvaror...dock så är det knappast regelbundna svängningar på +/-10% (eller mer) under en dag som det är i många kryptovalutor. Att guld ses som stabilt i det sammanhanget är kanske inte speciellt konstigt? Samma sak om ekonomier börjar gunga, placerar man i något som har en historik på något årtionde och som under den tiden åkt jojo på ett klart påtagligt sätt, eller placerar man i något som har en historik av värdebärare som sträcker sig flera hundra år bakåt i tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Öhm....va?

Val mellan svältande barn och grön el? Skulle tro att de flesta föredrar grön el, däremot är det inte helt uppenbart hur dessa är tänkta att hänga ihop?

Men jag måste fråga, det verkar som att du eventuellt hävdar att svältande barn beror på vanliga valutor? Och att krypto skulle lösa detta? Och det mesta av all el som förbrukas är överskottsel som ändå hade gått till spillo?

Perspektiv är intressant, men ditt inlägg är lite för osammanhängande för att det egentligen ska gå att dechiffrera vad det är du vill ha sagt. Tror du att du skulle kunna kondensera ner det till lite mer greppbara sammanhang?

Döm inte folk efter vad de vill, vad de har möjlighet till eller hur de resonerar. Jag tror också att på frågan grön el eller systematiskt barnamördande säger folk grön el till närmare 100%. Men ta och titta på vegetarianer, och hur få de är i förhållande till resten av befolkningen. Vill du leva sundare, må bättre och få i dig allt din kropp behöver, eller vill du äta relativt sett onyttigt med större risker för livsavslutande biverkningar? Döm folk efter agerande.

Vi alla gör såna här saker hela tiden. Elsäkerhet är viktigt, man vill ju inte att huset brinner upp, men testar du din elcentral var tredje månad enligt säkerhetsföreskrifterna? Knyt skorna, spring inte med saxar, inte använda för mycket tvättmedel, osv. Vi gör alla dumheter hela tiden även om vi VET bättre.

Jag ber om ursäkt om mitt inlägg var osammanhängande, det är svårt att summera riktigt breda ämnen i ett ynka inlägg. För att summera:

Centraliserad makt = dåligt för folket
Decentraliserad makt = bra för folket

Något du kanske hört förut. Det är inte heller ett meningslöst mantra, det finns faktisk innebörd bakom orden. För att förtydliga ytterligare, säg att du är ledare (med allt vad det innebär) för någon grupp, säg pojkscouterna. Låt oss säga att jag är kassaansvarig, traditionellt sett som en administrativ uppgift. Men... lycka till att få något gjort utan mitt samtycke.

* Vill du åka på utflykt? Inte utan att jag okejar.
* Åka på någon knyta-knopar-tävling? Inte utan att jag okejar.
* Vill du testa scouternas färdigheter och ge ut medaljer till de som kvalar? Inte utan att jag okejar.
osv

Jag håller hela pojkscouterna - dig inklusive - gisslan. Jag är den sanna makten. Du är min (ev. ovilliga) frontfigur, går något fel är det du som hålls ansvarig. Vad tror du scouternas föräldrar säger när du förklarar för dom att deras son inte får ta sina medaljer han tränat så hårt för? Skyller du på mig? Deras närmast instinktiva svar är att DU inte ska försöka slinga dig, det är DU som är ledaren trots allt. Om du inte klurade ut det ännu, du är statsministern, pojkscouterna Sverige, jag är centralbanken.

I verkligheten är det bra mycket brutalare än så då jag har makten att göra er alla till mina regelrätta slavar om jag vill. Inte om jag kan, för den makten har jag redan, utan om JAG vill. Ett (av många) exempel: jag, som centralbanken, drar ner räntan, folk tar bolån, billån, åker på semester på lån, osv. Jag höjer räntan, folk kan inte betala. Voila. Nu äger jag dom. Återigen vill jag skilja på innebörder, lagligt talat kan jag aldrig äga någon. I praktiken däremot tillhör dom mig, om jag vill kan jag sätta hela nationen i skuld som tar en livstid att återbetala. Sen gör jag bara exakt samma sak för nästa generation då jag fortfarande har exakt samma makt. Och det är viktigt att förstå skillnaden mellan "på papper" och verkligheten, precis som du som statsminister har fått makten men det är jag som har den.

Hur är min totala makt bra för folket? Bara byta ut mig? Hur är min ersättares totala makt bra för folket då?

Nu har svenska centralbanken kanske aldrig gjort detta, men bara för att de aldrig gjort det förr betyder inte att de aldrig kommer. Vi var alla oskulder en gång i tiden tills den dagen vi inte var det. Vi hade alla aldrig haft ett jobb till dagen vi fick vår första anställning. Dåtid är inte en indikation på (all) framtid. Jag tvivlar väldigt starkt på att de kommer hitta på något fuffens närmsta åren, just pga deras historik, men kan jag säga säkert att de kommer uppföra sig resten av mitt liv? Kan du? Kan någon? Titta också på hur makt missbrukas i andra länder, det är ju inte Planet Sverige trots allt, vår centralbank är inte den enda.

Fast nu kanske jag blev osammanhängande igen. Om så är fallet, syftet är att dra exempel från många olika håll för att förhoppningsvis nånting blir relaterbart. Kanske drar jag från för många håll. Jag får reflektera över detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Man kan ju tro på bitcoin som valuta och se det som en sådan utan att för den skull vara blind för faktumet att fiat fortfarande är mer praktiskt i ditt dagliga liv, samt dessutom vara någorlunda kompetent och sprida dina risker när man investerar. Om jag äger aktier i Ericsson, Apple, H&M och Microsoft istället för bara Ericsson så är det antagligen inte för att jag inte tror på Ericsson utan för att jag sprider mina risker som alla vettiga investerare borde.

Issuet med detta, som jag verkligen önskade var sant initialt också, är dock att BTC har funnits bra länge nu och det är en försvinnande liten del av befolkningen som använder den som överhuvudtaget äger BTC. Av dessa är det en ytterst liten del som använder BTC som någon form av valuta i sin vardag. Det är sedan en ännu mindre del som skulle säga att detta på något sätt är deras primära valuta. Så även om man VILL att BTX skall vara en valuta, så är sanningen att det liksom inte är där.

Visst, någon köpte en kaffe ibland osv kanske (och självklart något dyrare ibland för att visa att det gick), men det lossnar inte mer än så. När transaktionsavgifter sedan är uppe på $10-20 per transaktion så är det i princip omöjligt att använda det som en valuta. För att inte tala om nätverket som är långsamt och by design hanterar ett fåtal transaktioner per minut (något som hade fått det hela att implodera om folk helt plötsligt började använda det som en vardaglig valuta) medans konkurerande lösningar som betalkort osv hanterar tusentals transaktioner per minut.

Att någon form av digital valuta kanske når bred användning har jag inte gett upp på, men jag ser det föga troligt att det skulle vara BTC med alla dess tekniska begränsningar och problem.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Issuet med detta, som jag verkligen önskade var sant initialt också, är dock att BTC har funnits bra länge nu och det är en försvinnande liten del av befolkningen som använder den som överhuvudtaget äger BTC. Av dessa är det en ytterst liten del som använder BTC som någon form av valuta i sin vardag. Det är sedan en ännu mindre del som skulle säga att detta på något sätt är deras primära valuta. Så även om man VILL att BTX skall vara en valuta, så är sanningen att det liksom inte är där.

Visst, någon köpte en kaffe ibland osv kanske (och självklart något dyrare ibland för att visa att det gick), men det lossnar inte mer än så. När transaktionsavgifter sedan är uppe på $10-20 per transaktion så är det i princip omöjligt att använda det som en valuta. För att inte tala om nätverket som är långsamt och by design hanterar ett fåtal transaktioner per minut (något som hade fått det hela att implodera om folk helt plötsligt började använda det som en vardaglig valuta) medans konkurerande lösningar som betalkort osv hanterar tusentals transaktioner per minut.

Att någon form av digital valuta kanske når bred användning har jag inte gett upp på, men jag ser det föga troligt att det skulle vara BTC med alla dess tekniska begränsningar och problem.

“Funnits bra länge”, njaaa inte om du jämför med västvärldens fiatvalutor. Euron är väl rätt ny men även den rätt gammal i jämförelse...

När jag var i norge över nyår var det faktiskt ett fåtal resturanger som mottog bitcoin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Döm inte folk efter vad de vill, vad de har möjlighet till eller hur de resonerar. Jag tror också att på frågan grön el eller systematiskt barnamördande säger folk grön el till närmare 100%. Men ta och titta på vegetarianer, och hur få de är i förhållande till resten av befolkningen. Vill du leva sundare, må bättre och få i dig allt din kropp behöver, eller vill du äta relativt sett onyttigt med större risker för livsavslutande biverkningar? Döm folk efter agerande.

Vi alla gör såna här saker hela tiden. Elsäkerhet är viktigt, man vill ju inte att huset brinner upp, men testar du din elcentral var tredje månad enligt säkerhetsföreskrifterna? Knyt skorna, spring inte med saxar, inte använda för mycket tvättmedel, osv. Vi gör alla dumheter hela tiden även om vi VET bättre.

Jag ber om ursäkt om mitt inlägg var osammanhängande, det är svårt att summera riktigt breda ämnen i ett ynka inlägg. För att summera:

Centraliserad makt = dåligt för folket
Decentraliserad makt = bra för folket

Något du kanske hört förut. Det är inte heller ett meningslöst mantra, det finns faktisk innebörd bakom orden. För att förtydliga ytterligare, säg att du är ledare (med allt vad det innebär) för någon grupp, säg pojkscouterna. Låt oss säga att jag är kassaansvarig, traditionellt sett som en administrativ uppgift. Men... lycka till att få något gjort utan mitt samtycke.

* Vill du åka på utflykt? Inte utan att jag okejar.
* Åka på någon knyta-knopar-tävling? Inte utan att jag okejar.
* Vill du testa scouternas färdigheter och ge ut medaljer till de som kvalar? Inte utan att jag okejar.
osv

Jag håller hela pojkscouterna - dig inklusive - gisslan. Jag är den sanna makten. Du är min (ev. ovilliga) frontfigur, går något fel är det du som hålls ansvarig. Vad tror du scouternas föräldrar säger när du förklarar för dom att deras son inte får ta sina medaljer han tränat så hårt för? Skyller du på mig? Deras närmast instinktiva svar är att DU inte ska försöka slinga dig, det är DU som är ledaren trots allt. Om du inte klurade ut det ännu, du är statsministern, pojkscouterna Sverige, jag är centralbanken.

I verkligheten är det bra mycket brutalare än så då jag har makten att göra er alla till mina regelrätta slavar om jag vill. Inte om jag kan, för den makten har jag redan, utan om JAG vill. Ett (av många) exempel: jag, som centralbanken, drar ner räntan, folk tar bolån, billån, åker på semester på lån, osv. Jag höjer räntan, folk kan inte betala. Voila. Nu äger jag dom. Återigen vill jag skilja på innebörder, lagligt talat kan jag aldrig äga någon. I praktiken däremot tillhör dom mig, om jag vill kan jag sätta hela nationen i skuld som tar en livstid att återbetala. Sen gör jag bara exakt samma sak för nästa generation då jag fortfarande har exakt samma makt. Och det är viktigt att förstå skillnaden mellan "på papper" och verkligheten, precis som du som statsminister har fått makten men det är jag som har den.

Hur är min totala makt bra för folket? Bara byta ut mig? Hur är min ersättares totala makt bra för folket då?

Nu har svenska centralbanken kanske aldrig gjort detta, men bara för att de aldrig gjort det förr betyder inte att de aldrig kommer. Vi var alla oskulder en gång i tiden tills den dagen vi inte var det. Vi hade alla aldrig haft ett jobb till dagen vi fick vår första anställning. Dåtid är inte en indikation på (all) framtid. Jag tvivlar väldigt starkt på att de kommer hitta på något fuffens närmsta åren, just pga deras historik, men kan jag säga säkert att de kommer uppföra sig resten av mitt liv? Kan du? Kan någon? Titta också på hur makt missbrukas i andra länder, det är ju inte Planet Sverige trots allt, vår centralbank är inte den enda.

Fast nu kanske jag blev osammanhängande igen. Om så är fallet, syftet är att dra exempel från många olika håll för att förhoppningsvis nånting blir relaterbart. Kanske drar jag från för många håll. Jag får reflektera över detta.

Ah, ok, det är en mer filosofiskt infallsvinkel utifrån aspekten att decentralisering är bra, centralisering är dålig. Då är jag med i vilken kontext vi rör oss

Men om vi tar ditt exempel med pojkscouterna: Hur skulle det fungera utan en kassör? Vem ser till att pengarna går till vettiga saker?
* Utflykt? Javisst!
* Åka på någon knyta-knopar-tävling? Javiss!
* Medaljer? Sorry, pengarna är slut, Ledarna tog en krogrunda under knoptävlingen...

Men egentligen så är det nog väldigt få av de som har köpt bitcoin som gjort det av denna typ av motivation, skulle tro att de är en försvinnande minoritet av de som köpt. Så det i sig lär knappast vara något som påverkar värdet mer än på marginalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

“Funnits bra länge”, njaaa inte om du jämför med västvärldens fiatvalutor. Euron är väl rätt ny men även den rätt gammal i jämförelse...

När jag var i norge över nyår var det faktiskt ett fåtal resturanger som mottog bitcoin.

Skickades från m.sweclockers.com

BTC har funnits bra länge om man ser till krypto och inte emottagits som valuta som man hoppades. Just att "ett fåtal" restauranger godtog BTC nästan tio år efter lansering vittnar om detta. Att det hade kostat 100-200 kr i transaktionsavgift att köpa något där i BTC är bara ett av alla problem som sedan finns även om alla restauranger hade accepterat BTC. Nästan ALLA som accepterar BTC som betalning håller inte ett öre i BTC heller. De använder en payment gateway som direkt växlar BTC till USD eller vad de nu önskar för valuta och anpassar växlingskursen hela tiden. Så något som kostade X BTC för en timme sedan kan kosta 50% mer helt plötsligt pga en dipp i marknaden. De flesta bolag som accepterar betalning i BTC gör det inte för att det "tror på" BTC, de gör det för att det är lite publicitet och street cred att acceptera BTC.

Det kan låta tråkigt och som om jag bara gatar på BTC. Men jag önskade verklgien att krypto skulle fungera och lyfta som betalmedel. Jag var engagerad i flera communities och utvecklade tjänster för krypto för just detta ändamålet. Men det har blivit tydligt att målet för de som är engagerade och köper exempelvis BTX inte alls är detta.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Som privat person är väl inte många som betalar med Bitcoin i vardagen på till exempel Ica när man ska köpa mat. Är det den undre världen som använder krypto samt folk som vill dölja sina köp för staten? Eller vad annars är det som gör att krypto är värt så mycket?

SUPPLY and DEMAND

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

@Frispel: Säkert. Men ingen som är seriös.
Jag lägger en hel del tid på att följa BTC-diskussioner och alla mer seriösa kommentatörer vidhåller att det enda vi vet säkert är att ingen vet hur det kommer gå.

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket med tråden att göra men man blir imponerad av denna "gruva" i Kina och får mig att tänka på IT-bubblan som sprack och sedan kom igen med råge: https://video.vice.com/en_us/video/life-inside-a-chinese-bitc...

Rätt intressant artikel motherboard har ute nu: What Happens When a Chinese Giant Swoops In on Your Tiny Cryptocurrency

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

"Säkert"

Dagens rubrik: kryptovaluta för 4 miljarder stulna i hackerattack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

"Säkert"

Dagens rubrik: kryptovaluta för 4 miljarder stulna i hackerattack.

Självklart är det bara säkert när man har sin krypto i en egen, krypterade wallet där man äger de privata nycklarna. Exchanger har alltid varit mycket osäkra. Använder man en decentralicerad teknik på ett centraliserat sätt är man helt utelämnad till tredje part och det är knappast tekniken som är osäker.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Inaktiv

** Tråd "smårensad! från Off-topic:. Har ni åsikter ni vill uttrycka som är i linje med trådens ämne: Varsågod! //Måd!**

Permalänk
Hedersmedlem

Utbud och efterfrågan, vanlig marknadsekonomi.

Mycket hype i media, fler som känner till och tar emot kryptovalutan, sen är det ju givet att vissa undre marknader har fördelar av kryptovalutor. Ingen överföringsavgift, svår att spåra.

Men finns det något bakomliggande värde i kryptovalutor? Egentligen inte. Säger marknaden nu struntar vi i dessa låtsaspengar så är dom värda 0 som dom var från början. Finns ingen nation som stödjer kryptovalutan som kan supporta vid eventuellt fall eller någon guldreserv bakom. Därav kraftiga svängningar i vad valutan är värd på marknaden.

Permalänk
Medlem

Detta är faktiskt ett ovanligt intressant blogginlägg angående bitcoin och dess värde
¨
http://gottodix.blogspot.se/2018/01/bitcoin-eller-bananacoin-...

Permalänk
Medlem

Ethereum kan vara på väg att gå om Bitcoin i networth (totalt värde). Spännande tider nu.

Ethereum har ju mängder av tokens byggda ovanpå. Samtidigt kan man fråga sig om det innebär att jag får bra avkastning på mina Ether? Det är oklart i nuläget.

Jag tror generellt att man ska undvika att försöka värdera kryptovalutor på ett traditionellt sätt. Anledningen är att det är för många unknowns (ur ett IT-utvecklingsperspektiv) för att kunna göra en vettig värdering.

Permalänk

Mycket sidovägar här i tråden.

Såhär är min syn på varför kryptomarknaden är värt så mycket.

2017 hade ett antal punkter/nyheter som gjorde att priset steg.

Winkelvoss - ETF
Japans acceptans mot kryptovalutor
Bitcoins hardfoks - Folk började köpa Bitcoins för att få Bitcoin Cash, Gold etc.

Jag tror dessa punkter var starten för den stora ökningen vi såg 2017, efteråt tror jag många börja se och intressera sig för kryptovalutor, vilket ökade marknaden ytterligare.

Anledningen varför det idag finns otroliga mängder mynt är för att intresset finns, människan vill se vinst och de ser vinsten i nya och speciellt billiga mynt, att köpa mängder med exempelvis Ripple runt dollarn är mer intressant än att köpa en liten del Bitcoin för 10k+. Många vet inte att det går att köpa mindre enheter än 1 Bitcoin heller.

Personer idag spenderar sina fiat valutor i kryptos baserat på rekommendationer och styckepriset.

Vi såg även en väldigt stor ökning av speciellt Bitcoin 2013 både pågrund av Silk Road men även Mt-Gox som gjorde det möjligt att köpa Bitcoins mer globalt och enkelt. Skulle inte Mt-Gox börsen kraschat så skulle vi kunnat se vad vi såg 2017 redan 2014.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Vi börjar närma oss november och tror ni på samma ökning (20 000) detta året som förra?
BTC har legat på 6000-7000 sedan februari och ändå en ökning med minst 100% sedan sommaren 2017.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Vi börjar närma oss november och tror ni på samma ökning (20 000) detta året som förra?
BTC har legat på 6000-7000 sedan februari och ändå en ökning med minst 100% sedan sommaren 2017.

Jag tror inte vi lär se en sådan rasande ökning som hösten/vintern förra året, det var helt galet. Jag gissar på att priset tar sig upp på runt 10 000kr kanske.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Jag tror inte vi lär se en sådan rasande ökning som hösten/vintern förra året, det var helt galet. Jag gissar på att priset tar sig upp på runt 10 000kr kanske.

Du skulle har varit med 2013 till 2014 när det steg med över 8500%

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

En viktig detalj som jag måste flika in med är att det som också gör att en valuta kan öka i pris är ju att den ofta blir svårare och svårare att tjäna på "mining". Nu får man betala en hel del för att gräva fram nya bitcoins då svårighetsgraden ökat och belöningarna minskat annars hade man ju bara satsat allt på bitminers etc. istället för att köpa bitcoins direkt.

därför jag slutade med ASIC mining runt hösten 2014, som privat person var de för dyrt att hänga med. då låg värdet ganska stabilt på 2400:- SEK per BTC om jag minns rätt, men mina AntMiners började blir lite för trötta för att verkligen vara värt det.

sen är jag ganska säker att alla mina BTC´s jag mine:a fram å såldes användes för att köpa droger på SilkRoad eller annan TOR site av köparna. Idag är det nog fler "Aktie handlare" som håller på i större utsträckning.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Vi börjar närma oss november och tror ni på samma ökning (20 000) detta året som förra?
BTC har legat på 6000-7000 sedan februari och ändå en ökning med minst 100% sedan sommaren 2017.

Det som kan göra det lite intressant är väl om aktiemarknaden stannar av lite och vi går in i en lågkonjunktur och flera börjar få upp ögonen för bitcoin.

Jag har svårt att förstå hur folk som köper bitcoin tänker om de ens tänker men frågan är väl ifall de säljer av runt 15-20k om de får en andra chans och i så fall behövs det flera nya investerare.

Svarade i denna eftersom jag ser lite volatilitet redan nu och ofta ökar det intresset för krypto oavsett vilket håll det går år så jag skulle inte bli förvånad om det gick upp/ner lite de kommande månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det som kan göra det lite intressant är väl om aktiemarknaden stannar av lite och vi går in i en lågkonjunktur och flera börjar få upp ögonen för bitcoin.

Jag har svårt att förstå hur folk som köper bitcoin tänker om de ens tänker men frågan är väl ifall de säljer av runt 15-20k om de får en andra chans och i så fall behövs det flera nya investerare.

Svarade i denna eftersom jag ser lite volatilitet redan nu och ofta ökar det intresset för krypto oavsett vilket håll det går år så jag skulle inte bli förvånad om det gick upp/ner lite de kommande månaderna.

Måste erkänna att jag aldrig riktigt förstått varför folk skulle gå från aktier till krypto ifall börserna sjunker. I min tankevärld är de mer pålästa investerarna ute efter något som är stabilare än aktier för att rida ut stormen. Jag har svårt att tro att man då skulle byta till något ännu mer volatilt där man inte har någon som helst koll på vad saker bör vara värda. Om något så skulle jag tro att folk kommer att sälja av krypto också ifall det blir turbulent i världsekonomin då man generellt sett verkar söka sig till stabila och beprövade tillgångar i sådana lägen. Hur tänker du att man skulle motivera ett byte från aktier till krypto vid oro i världsekonomin?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Måste erkänna att jag aldrig riktigt förstått varför folk skulle gå från aktier till krypto ifall börserna sjunker. I min tankevärld är de mer pålästa investerarna ute efter något som är stabilare än aktier för att rida ut stormen. Jag har svårt att tro att man då skulle byta till något ännu mer volatilt där man inte har någon som helst koll på vad saker bör vara värda. Om något så skulle jag tro att folk kommer att sälja av krypto också ifall det blir turbulent i världsekonomin då man generellt sett verkar söka sig till stabila och beprövade tillgångar i sådana lägen. Hur tänker du att man skulle motivera ett byte från aktier till krypto vid oro i världsekonomin?

Folk är giriga och dumma och de och de bryr sig inte om volatiliteten utan är upptagna med vilken färg de ska välja på sin lamborghini.
Glöm inte att krypto är som en religion och de som börjat tro på det tror seriöst att det är exakt samma sak som fysiskt guld men i digital form.

Jag förstår inte ens att folk köper krypto men vissa saker behöver man inte förstå utan det bara är så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Folk är giriga och dumma och de och de bryr sig inte om volatiliteten utan är upptagna med vilken färg de ska välja på sin lamborghini.
Glöm inte att krypto är som en religion och de som börjat tro på det tror seriöst att det är exakt samma sak som fysiskt guld men i digital form.

Jag förstår inte ens att folk köper krypto men vissa saker behöver man inte förstå utan det bara är så.

Det svarar väl inte riktigt på frågan. Det det du säger är att de som starkt tror på krypto gärna investerar i krypto.
Så är det säkert.

Men frågan handlade inte riktigt om "de frälsta" utan om en större grupp - alltså de som har pengar på aktiebörsen och där är det ju inte dirket alla som slängt in pengar i kryptomarknaden i dagsläget. Varför skulle de bli intresserade av kryptomarknaden när aktiebörsen sviker?
Jag ser inte heller något givet samband där faktiskt.

------------------

Senaste veckan har för övrigt värdet på kryptovalutor gått ner ordentligt här. Pekar nedåt på samma sätt som övriga börsen. Ser ut som att rädsla kan göra folk rädda och därmed ovilliga att ha pengar i krypto och i aktiehandeln samtidigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det svarar väl inte riktigt på frågan. Det det du säger är att de som starkt tror på krypto gärna investerar i krypto.
Så är det säkert.

Men frågan handlade inte riktigt om "de frälsta" utan om en större grupp - alltså de som har pengar på aktiebörsen och där är det ju inte dirket alla som slängt in pengar i kryptomarknaden i dagsläget. Varför skulle de bli intresserade av kryptomarknaden när aktiebörsen sviker?
Jag ser inte heller något givet samband där faktiskt.

------------------

Senaste veckan har för övrigt värdet på kryptovalutor gått ner ordentligt här. Pekar nedåt på samma sätt som övriga börsen. Ser ut som att rädsla kan göra folk rädda och därmed ovilliga att ha pengar i krypto och i aktiehandeln samtidigt.

Det de hjärndöda människorna som kollar på TV kommer bli matade med nyheter om den nya tekniken Bitcoin när/om det får momentum uppåt.

Så jag tänker att en väldigt liten del av de som har pengarna på aktiemarknaden kan få upp ögonen för krypto och sätta igång en kedjereaktion i och med att det inte behövs så mycket pengar för att kryptomarknaden ska gå upp i pris.

Jag underskattar inte hur dumma folk är och kan garantera att flertalet människor kommer sälja sina hus för att köpa bitcoin.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Det de hjärndöda människorna som kollar på TV kommer bli matade med nyheter om den nya tekniken Bitcoin när/om det får momentum uppåt.

Så jag tänker att en väldigt liten del av de som har pengarna på aktiemarknaden kan få upp ögonen för krypto och sätta igång en kedjereaktion i och med att det inte behövs så mycket pengar för att kryptomarknaden ska gå upp i pris.

Jag underskattar inte hur dumma folk är och kan garantera att flertalet människor kommer sälja sina hus för att köpa bitcoin.

Jag ser fortfarande inte kopplingen att man vill öka riskerna i sparandet i oroliga tider genom att satsa mer på krypto.
Nuvarande kursutveckling på kryptomarknaden talar även emot att folk agerar på det här sättet. Jag tror tvärt om att oron på börsen gör att folk vill ta mindre risker.
Det sambandet jag tror mer på är att det finns en överrepresentation av aktieägande i techbolag hos de som redan har kryptovalutor. Båda dessa brancher visar för närvarande avskräckande siffror och grafer och där tror jag man kan se en synergieffekt mellan dessa vilket leder till förstärkta nedåttrender på båda marknaderna.

Sedan kan det säkerligen vara så att folk tar dåliga finansiella beslut och säljer sina hus för att köpa mer krypto som du säger.
Men sambandet att folk skulle migrera till krypto för att aktiebörsen är skakig ser jag inte riktigt anledningen till i nuläget.

Däremot förstår jag att folk är intresserade av att gå mot krypto i länder där hela det ekonomiska systemet är i gungning. Venezuela exempelvis och Iran exempelvis. Inflationstakten gör att det straffar sig ordentligt att bara ha pengar på ett bankkonto och bankinfrastrukturen är i en del av dessa länder dåligt utbyggd eller som i Irans fall direkt blockerad av sanktioner som gör det svårare att flytta ut pengar till en mer säker valuta. Där tror jag verkligen att folk intresserar sig för dessa valutor och lämnar ett skepp för ett annat. Men det är lite andra förutsättningar där

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Det finns bara en säker digital valuta, den heter Bitcoin. Allt annat är mindre säkert. Eftersom det finns en begränsad mängd bitcoin och det kommer finnas betydligt fler människor än bitcoin så kommer bitcoin behöva vara värt mer än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusdunkers:

Det finns bara en säker digital valuta, den heter Bitcoin. Allt annat är mindre säkert. Eftersom det finns en begränsad mängd bitcoin och det kommer finnas betydligt fler människor än bitcoin så kommer bitcoin behöva vara värt mer än idag.

Utveckla gärna varför den "behöver" detta..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ynnoj:

Utveckla gärna varför den "behöver" detta..

Digitala valutor möjliggör allt som banker och stater idag har monopol och ensamrätt till. Oavsett om det är Bitcoin eller någon annan decentraliserad digital valuta som är den som används som standard för transaktioner av värde i framtiden så kommer det inte vara USD eller EUR eller någon annan fiat-valuta. Det är som med alla teknik-skiften, det tar tid, men alla vet vilken riktning det går år. Om det skulle vara Bitcoin som är den valuta som används så måste den öka i värde för att det ska "räcka till alla". Om det blir någon annan så kan Bitcoin mycket väl förlora allt sitt värde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linusdunkers:

Digitala valutor möjliggör allt som banker och stater idag har monopol och ensamrätt till. Oavsett om det är Bitcoin eller någon annan decentraliserad digital valuta som är den som används som standard för transaktioner av värde i framtiden så kommer det inte vara USD eller EUR eller någon annan fiat-valuta. Det är som med alla teknik-skiften, det tar tid, men alla vet vilken riktning det går år. Om det skulle vara Bitcoin som är den valuta som används så måste den öka i värde för att det ska "räcka till alla". Om det blir någon annan så kan Bitcoin mycket väl förlora allt sitt värde.

Hur kommer man från bankernas monopol när man är BEROENDE av banker för exchanges?

DVS om bankerna förlorar stora mängder pengar på att folk kringgår deras monopol så kommer de väl garanterat sätta stopp för det eftersom det är bankerna i slutändan som bestämmer eller?